کد مطلب:10 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:929

استفتائات
- اشیاء متنجسّه مثل لباس و غیره اگر با آب قلیل یا كر و یا جاری شسته شود آیا فشار دادن لازم است یا نه .

بسمه تعالی

در آب قلیل لازم است علی الاحوط و در غیر آن به احتیاط مستحب لازم است .

2 - چیزهایی كه قابل فشار نیست مثل چوب و برنج و گندم و امثال ذلك هرگاه نجس شوند یعنی آب نجس به جوف آنها برود تطهیرشان چگونه است .

بسمه تعالی

با شستن ، تطهیر ظاهر آنها می شود، اما تطهیر باطن آنها مشكل است مگر آنكه علم به نفوذ آب كُرّ یا جاری در جوف آنها حاصل شود با مجرد خیساندن در آب ، و آن هم به دو شرط:

1 - اینكه آن اشیاء خشكانده شود. قبل از اینكه در آب گذاشته شود.

2 - آب مطلق به داخل آنها نفوذ كند نه آب مضاف .

3 - بخار یا دود یا شعله ای كه از نجس یا متنجس بریزد پاك است یا نه .

بسمه تعالی

بخار و دود و شعله ای كه از چیز نجس یا متنجس برمی خیزد پاك است ولی اگر بخار به صورت عرق و مایع در آید چه از نجس باشد و چه از متنجس ، نجس است ، و نیز بنابراحتیاط واجب باید از ذرّات چربی و روغنی كه از دود نجس و متنجس حاصل می شود و بر سطوح مجاور آن می نشیند اجتناب شود.

4 - بعد از جدا شدن غساله به نحو متعارف ، رطوبت و آبی كه باقی می ماند در محل پاك است یا نه .

بسمه تعالی

بله پاك است .

5 - اگر كسی شك داشته باشد در انگور بودن و غوره بودن آیا عصیر چنین چیزی ، به مجرّد جوش آمدن ، حرام و نجس می شود یا نه :

بسمه تعالی

نجس و حرام نمی شود.

6 - آب انگور كه به جوش بیاید پیش از بخار شدن دو ثلث آن ، چیزی از اقسام به ، سیب یا كدو و مانند آن در او بیندازند چه صورتی دارد.

بسمه تعالی

اقوی و احوط نجاست آن است و اظهر و احوط تعمیم حكم است به غلیان به غیر نار، و اظهر طهارتِ مطروح در آنست به تبعیّت بعد از تثلیث .

7 - هرگاه كشمش و خرما را در میان آش یا طعامهای دیگر بجوشانند یعنی مغز آن به جوش آید چه صورتی دارد:

بسمه تعالی

هنگامیكه به جوش بیاید ظاهر خرما و كشمش در روغن یا مثل آن پس احوط اجتناب است از جهت خوردن و آشامیدن و از حیث طهارت و نجاست خواه علم به جوش آمدن باطن آن حاصل شود یا نشود.

8 - اگر خرمائی نارس در طبخ به جوش آید حكمش چیست .

بسمه تعالی

پاك و حلال است .

9 - جمعی طعام می خورند، یكی از آنها فَضْله موشی در آن طعام دید آیا واجب است دیگران را بگوید یا نه :

بسمه تعالی

واجب نیست به آنها بگوید اما خودش نخورد، اگر بعد احتیاج به مباشرت آنها را داشت اعلام كند و هر چه نجس شده تطهیرش كنند.

10 - حناء نجس را اگر به ریش یا به سر بمالد حكمش چیست .

بسمه تعالی

بعد از شستن ریش و سر، رنگ آن پاك است و آنچه از اجزاء كوچكش باقی می ماند بعد از شستن ظاهر آن پاك است .

11 - اگر به ناخن كسی سنگی یا چیز دیگری بخورد و خون در زیرش بمیرد و بعد سوراخی پیدا شود آیا آن خون پاك است یا نه .

بسمه تعالی

اگر خون استحاله شده است پاك است و اگر صدق خون می كند، نجس است و همچنین در غیر ناخن .

12 - اگر طفل شیرخوار پسر یا دختر به جای شیر، شیرخشك مصرف می كنند و هنوز غذاخور نشده اند، به جائی بول بكنند مثل فرش ، لباس ، زمین و امثال ذلك حكمش چیست .

بسمه تعالی

در صورتی كه طفل شیرخوار پسر باشد و هنوز غذاخور نشده و شیر خنزیرو كافر هم نخورد باشد بلكه علی الاحوط شیر نجس هم نخورده باشد با ریختن آبی كه بر بول او غلبه نماید در تطهیر آن كافی است و حكم در غیر پسر مبنی بر احتیاط است و شیرخشك در حكم غذاست و حكم مذكور در بول پسری كه شیرخشك می خورد جاری نمی شود.