کد مطلب:125077 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:273

نتیجه
نتیجه آنكه داستان ازدواجها و طلاقهای مكرر آن امام مظلوم افسانه ای بیش نیست كه به دست دشمنان سرسخت و مغرض مطرح شده و جیره خواران اموی و عباسی بدان دامن زدند، و جاهلان و غافلان از روی ساده لوحی باور داشتند.

نكته ی آخر اینكه: تا قبل از روی كار آمدن منصور عباسی، این مسأله مطرح نبود، حتی معاویه با آن دشمنی سرسختانه خود، هرگز برای تضعیف و تحقیر امام حسن علیه السلام از چنین حربه ای استفاده نكرد، و اگر چنین چیزی وجود داشت بی تردید معاویه و عمروعاص و دیگر جیره خواران آنان نخستین كسانی بودند كه از این وسیله بهره می بردند.

همه ی اینها صرف نظر از اعتقاد ما درباره ی امامان معصوم است كه همیشه غرق اندیشه و جذبه الهی بودند و سرگرمی به عبادت و دعا و مسجد و تدریس و مسافرت و جنگ و جهاد



[ صفحه 64]



آنان را از بسیاری از مباحات نیز بازمی داشت. علاوه آنكه این گونه اعمال با هیچ اصول اخلاقی سازگار نیست حال آنكه امام مجتبی علیه السلام تندیس اخلاق الهی بود.

اتهاماتی دیگر نیز بر آن حضرت وارد كرده اند كه در آغاز این فصل برشمردیم و پاسخگویی به آنها از اندازه ی این مقال بیرون است.

تنها نگاهی سطحی به تاریخ زندگی آن حضرت كه سراسر شور و حماسه و كرامت نفس و عقل و تدبیر و توجه به خدا و انجام وظیفه ی امامت و رهبری امت اسلامی بود، در رد این اتهامات كافی است و نیز نظری به منشأ و مصدر این شایعات كه از گلوی چه كسانی طنین انداز شده ساختگی بودن آنها را روشن می سازد.

و باید خاطرنشان ساخت كه امام حسین علیه السلام كمترین مخالفتی با آن حضرت در امر صلح نداشت، و اگر به فرض محال داشت مجاز نبود كه اظهار كند زیرا كه امام حسن علیه السلام امام او بود. علاوه آنكه امام حسین تا ده سالی كه معاویه پس از شهادت امام حسن زنده بود هیچ اقدام مسلحانه ای نكرد و هر گاه در این زمینه با حضرتش مذاكره می شد می فرمود: تا معاویه هست كاری نمی توان كرد.



[ صفحه 65]