کد مطلب:1299 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:445

تیمــم
در هفت مورد بجای وضو و غسل باید تیمم كرد.



اول ـ آنكه تهیه آب بقدر وضو یا غسل ممكن نباشد.



مسأله 655 ـ اگر انسان در آبادی باشد، باید برای تهیه آب وضو و غسل به قدری جستجو كند كه از پیدا شدن آن نا امید شود، و اگر در بیابان باشدچنانچه زمین آن پست و بلند است، باید در هر یك از چهار طرف به اندازه پرتاب یك تیر قدیمی كه با كمان پرتاب می كردند(1)، در جستجوی آب برود و اگر زمین آن پست و بلند نیست باید در هر طرف به اندازه پرتاب دو تیر جستجو نماید.



مسأله 656 ـ اگر بعضی از چهار طرف هموار و بعض دیگر پست و بلند باشدباید در طرفی كه هموار است به اندازه پرتاب دو تیر و در طرفی كه هموار نیست، به اندازه پرتاب یك تیر جستجو كند.



مسأله 657 ـ در هر طرفی كه یقین دارد آب نیست در آنطرف جستجو لازم نیست.



مسأله 658 ـ كسی كه وقت نماز او تنگ نیست و برای تهیه آب وقت دارد اگر یقین دارد در محلی دورتر از مقداری كه باید جستجو كند آب هست باید برای تهیه آب برود، و اگر گمان دارد آب هست رفتن به آن محل لازم نیست، ولی اگر گمان او قوی باشد بنابر احتیاط واجب باید برای تهیه آب به آن محل برود.



مسأله 659 ـ لازم نیست خود انسان در جستجوی آب برود، بلكه می تواند كسی را كه به گفته او اطمینان دارد بفرستد، و در این صورت اگر یك نفر از طرف چند نفر برود كافیست.



مسأله 660 ـ اگر احتمال دهد كه داخل بار سفر خود، یا در منزل یا در قافله آب هست، باید به قدری جستجو نماید كه به نبودن آب یقین كند، یا از پیدا كردن آن ناامید شود.



مسأله 661 ـ اگر پیش از وقت نماز جستجو نماید و آب پیدا نكند و تا وقت نماز همانجا بماند، چنانچه احتمال دهد كه آب پیدا می كند، احتیاط واجب آنست كه دوباره در جستجوی آب برود.



مسأله 662 ـ اگر بعد از داخل شدن وقت نماز جستجو كند و آب پیدا نكند و تا وقت نماز دیگر در همانجا بماند، چنانچه احتمال دهد كه آب پیدا می شود، احتیاط واجب آنست كه دوباره در جستجوی آب برود.



مسأله 663 ـ اگر وقت نماز تنگ باشد، یا از دزد و درنده بترسد، یا جستجوی آب بقدری سخت باشد كه نتواند



تحمل كند، جستجو لازم نیست.



مسأله 664 ـ اگر در جستجوی آب نرود تا وقت نماز تنگ شود معصیت كرده، ولی نمازش با تیمم صحیح است.



مسأله 665 ـ كسی كه یقین دارد آب پیدا نمی كند، چنانچه دنبال آب نرود و با تیمم نماز بخواند، و بعد از نماز بفهمد كه اگر جستجو می كرد آب پیدا می شد نمازش باطل است.



مسأله 666 ـ اگر بطور متعارف جستجو كرده، و بعد از جستجو آب پیدا نكند و با تیمم نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد، در جائی كه جستجو كرده آب بوده نماز او صحیح است، مگر آنكه وقت باقی باشد كه در اینصورت بنابر احتیاط مستحب نماز را اعاده نماید.



مسأله 667 ـ كسی كه یقین دارد وقت نماز تنگ است، اگر بدون جستجو با تیمم نماز بخواند، و بعد از نماز بفهمد كه برای جستجو وقت داشته، احتیاط واجب آنست كه دورباره نمازش را بخواند، و اگر وقت گذشته قضا نماید.



مسأله 668 ـ اگر بعد از داخل شدن وقت نماز وضو داشته باشد، و بداند كه اگر وضوی خود را باطل كند تهیه آب برای او ممكن نیست، یا نمی تواند وضو بگیرد چنانچه بتواند وضوی خود را نگهدارد، نباید آنرا باطل نماید.



مسأله 669 ـ اگر پیش از وقت نماز وضو داشته باشد، و بداند كه اگر وضوی خود را باطل كند تهیه آب برای او ممكن نیست، چنانچه بتواند وضوی خود را نگهدارد، احتیاط مستحب آنست كه آنرا باطل نكند.



مسأله 670 ـ كسی كه فقط به مقدار وضو یا به مقدار غسل آب دارد و می داند كه اگر آنرا بریزد آب پیدا نمی كند، چنانچه وقت نماز داخل شده باشد، ریختن آن حرام است و احتیاط مستحب آنست كه پیش از وقت نماز هم آنرا نریزد.



مسأله 671 ـ كسی كه می داند آب پیدا نمی كند، اگر بعد از داخل شدن وقت نماز، وضوی خود را باطل كند، یا آبی كه دارد بریزد معصیت كرده، ولی نمازش با تیمم صحیح است، اگر چه احتیاط مستحب آنست كه قضای آن نماز را بخواند.







دوم از موارد تیمم

مسأله 672 ـ اگر بواسطه پیری، یا ترس از دزد و جانور و مانند اینها، یا نداشتن وسیله ای كه آب از چاه بكشد، دسترسی به آب نداشته باشد، باید تیمم كند، و همچنین است اگر تهیه كردن آب یا استعمال آن بقدری مشقت داشته باشد كه تحمل آنرا نتواند نماید.



مسأله 673 ـ اگر برای كشیدن آب از چاه، دلو و ریسمان و مانند اینها لازم دارد و مجبور است بخرد، یا كرایه نماید، اگر چه قیمت آن چند برابر معمول باشد باید تهیه كند، و همچنین است اگر آب را به چندین برابر قیمتش بفروشند، ولی اگر تهیه آنها بقدری پول می خواهد كه نسبت بحال او آن مقدار ضرر دارد، واجب نیست تهیه نماید.



مسأله 674 ـ اگر ناچار شود كه برای تهیه آب قرض كند، باید قرض نماید ولی كسی كه می داند یا گمان دارد كه نمی تواند قرض خود را بدهد، واجب نیست قرض كند، مگر آنكه مستلزم هتك نباشد و قرض دهنده هم مطلع بر عدم قدرت او بر اداء باشد.



مسأله 675 ـ اگر كندن چاه مشقت ندارد، باید برای تهیه آب، چاه بكند.



مسأله 676 ـ اگر كسی مقداری آب بی منت به او ببخشد باید قبول كند.







سوم از موارد تیمم

مسأله 677 ـ اگر از استعمال آب بر جان خود بترسد، یا بترسد كه به واسطه استعمال آن مرضی یا عیبی در او پیدا شود، یا مرضش طول بكشد یا شدت كند یا به سختی معالجه شود باید تیمم نماید، ولی اگر آب گرم برای او ضرر ندارد، باید با آب گرم وضو بگیرد یا غسل كند.



مسأله 678 ـ لازم نیست یقین كند كه آب برای او ضرر دارد بلكه اگر احتمال ضرر بدهد، چنانچه احتمال او در نظر مردم بجا باشد و از آن احتمال، ترس برای او پیدا شود، باید تیمم كند.



مسأله 679 ـ كسی كه مبتلا به درد چشم است و آب برای او ضرر دارد، باید تیمم نماید.



مسأله 680 ـ اگر به واسطه یقین یا ترس ضرر، تیمم كند، و پیش از نماز بفهمد كه آب برایش ضرر ندارد، تیمم او باطل است. و اگر بعد از نماز بفهمد، بنابر احتیاط واجب باید دوباره نماز را با وضو یا غسل بخواند، و اگر وقت گذشته قضا نماید.



مسأله 681 ـ كسی كه می داند آب برایش ضرر ندارد، چنانچه غسل كند یا وضو بگیرد، و بعد بفهمد كه آب برای او ضرر داشته، وضو و غسل او صحیح است.



چهارم از موارد تیمم

مسأله 682 ـ هر گاه بترسد كه اگر آب را به مصرف وضو، یا غسل برساند، خود او یا عیال و اولاد او، یا رفیقش و كسانی كه با او مربوطند مانند نوكر و كلفت از تشنگی بمیرند، یا مریض شوند، یا بقدری تشنه شوند كه تحمل آن مشقت دارد، باید بجای وضو و غسل تیمم نماید و نیز اگر بترسد حیوانی كه مال خود اوست از تشنگی تلف شود باید آب را به آن بدهد و تیمم نماید، و همچنین است اگر كسی كه حفظ جان او واجب است به طوری تشنه باشد كه اگر انسان آب را به او ندهد تلف شود، و نیز همچنین است اگر بترسد كه بعداً تشنه شود.



مسأله 683 ـ اگر غیر از آب پاكی كه برای وضو یا غسل دارد آب نجس هم به مقدار آشامیدن خود و كسانی كه با او مربوطند داشته باشد، باید آب پاك را برای آشامیدن بگذارد و با تیمم نماز بخواند، ولی چنانچه آب را برای حیوانش بخواهد باید آب نجس را به آن بدهد و با آب پاك وضو و غسل را انجام دهد.







پنجم از موارد تیمم

مسأله 684 ـ كسی كه بدن یا لباسش نجس است و كمی آب دارد كه اگر با آن وضو بگیرد یا غسل كند، برای آب كشیدن بدن یا لباس او نمی ماند، باید بدن یا لباس را آب بكشد و با تیمم نماز بخواند ولی احتیاط مستحب آنست كه اول رفع نجاست نماید، و اگر چیزی نداشته باشد كه بر آن تیمم كند، باید آب را به مصرف وضو یا غسل برساند و با بدن یا لباس نجس نماز بخواند.







ششم از موارد تیمم

مسأله 685 ـ اگر غیر از آب یا ظرفی كه استعمال آن حرام است آب یا ظرف دیگری ندارد، مثلاً آب یا ظرفش غصبی است و غیر از آن، آب و ظرف دیگری ندارد، باید بجای وضو و غسل تیمم كند.



هفتم از موارد تیمم

مسأله 686 ـ هر گاه وقت بقدری تنگ باشد كه اگر وضو بگیرد یا غسل كند، تمام نماز یا مقداری از آن بعد از وقت خوانده می شود باید تیمم كند.



مسأله 687 ـ اگر عمداً نماز را به قدری تأخیر بیندازد كه وقت وضو یا غسل نداشته باشد معصیت كرده، ولی نماز او با تیمم صحیح است، اگر چه احتیاط مستحب آنست كه قضای آن نماز را هم بخواند.



مسأله 688 ـ كسی كه شك دارد كه اگر وضو بگیرد یا غسل كند، وقت برای نماز او می ماند یا نه، باید وضو یا غسل را بجا آورد.



مسأله 689 ـ كسی كه بواسطه تنگی وقت تیمم كرده، چنانچه بعد از نماز آبی كه داشته از دستش برود، اگر چه تیمم خود را نشكسته باشد، در صورتی كه وظیفه اش تیمم باشد، باید دوباره تیمم نماید، اگر چه بعید نیست كفایت همان تیمم، در صورتی كه بلا فصل بعد از نماز آب تلف شود.



مسأله 690 ـ كسی كه آب دارد، اگر به واسطه تنگی وقت با تیمم مشغول نماز شود، و در بین نماز آبی كه داشته از دستش برود، چنانچه وظیفه اش تیمم باشد بعید نیست كفایت همان تیمم برای نمازهای بعد.



مسأله 691 ـ اگر انسان به قدری وقت دارد كه می تواند وضو بگیرد یا غسل كند و نماز را بدون كارهای مستحبی آن مثل اقامه و قنوت بخواند، باید غسل كند یا وضو بگیرد، و نماز را بدون كارهای مستحبی آن بجا آورد، بلكه اگر به اندازه سوره هم وقت ندارد، باید غسل كند یا وضو بگیرد و نماز را بدون سوره بخواند.