کد مطلب:149187 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:277

مقدمه
بسمه تعالی

جلد هفدهم مجموعه آثار استاد شهید آیة الله مطهری مفتخر است كه موضوع آن حادثه ی تاریخی كربلا و شخصیت بی همتای امام حسین علیه السلام است. این كتاب در دو بخش تنظیم شده است. بخش اول را سخنرانیهای آن متفكر شهید درباره ی این حادثه تشكیل می دهد و بخش دوم را یادداشتهای آن شهید بزرگوار. خواننده ی محترم مطلع است كه استقبال از مجموعه ی «حماسه ی حسینی» كم نظیر بوده است به طوری كه تاكنون سی نوبت به چاپ رسیده است.

بخش اول شامل هفت فصل است: فصل اول تحت عنوان «حماسه ی حسینی» مجموعه ی سه سخنرانی استاد شهید تحت همین عنوان است كه در حدود سال 1347 هجری شمسی در حسینیه ی ارشاد ایراد شده است و كتاب نیز به همین نام نامیده شد.

فصل دوم را سخنرانیهای استاد تحت عنوان «تحریفات در واقعه ی تاریخی كربلا» تشكیل می دهد. این سخنرانیها در فروردین ماه 1348 هجری شمسی برابر با محرم 1389 هجری قمری در حسینیه ی ارشاد ایراد شده است.

«ماهیت قیام حسینی» فصل سوم این بخش را تشكیل می دهد. توضیح اینكه در سال 1356 هجری شمسی استاد سخنرانیهای تحت عنوان «مسأله ی شناخت» در كانون توحید (تهران) ایراد كردند. از آنجا كه زمان آن سخنرانیها مقارن با دهه ی اول محرم بود، در سه جلسه ای كه مصادف با شبهای تاسوعا و عاشورا بود، نیمی از وقت به بحث درباره ی حادثه ی كربلا اختصاص داده شد. مجموع آن سه نیم جلسه این فصل را تشكیل می دهد و عنوان آن نیز از یادداشتهای استاد اخذ شده است.

فصل چهارم را یك سخنرانی آن شهید بزرگوار تحت عنوان «تحلیل واقعه ی عاشورا» تشكیل می دهد. این سخنرانی در سال 1356 در یكی از جلساتی كه به طور هفتگی در برخی منازل برقرار و موسوم به «جلسه ی یزدیها» بود ایراد شده


است.

«شعارهای عاشورا» (سخنرانی معروف استاد كه توأم با گریه ی شدید ایشان است) فصل پنجم این بخش را تشكیل می دهد. این سخنرانی در روز عاشورا و در حدود سال 1352 در مسجد جامع نارمك (تهران) ایراد گردیده است.

فصل ششم مجموع هفت جلسه سخنرانی استاد شهید تحت عنوان «عنصر امر به معروف و نهی از منكر در نهضت حسینی» است كه در محرم 1390 هجری قمری برابر با اسفند 1348 و فروردین 1349 هجری شمسی در حسینیه ی ارشاد ایراد شده است. در این فصل علاوه بر موضوع مذكور، به طور كلی اصل «امر به معروف و نهی از منكر» مورد بحث واقع شده كه در خلال آن، مسائل اجتماعی و سیاسی روز نیز مطرح گردیده است. از جمله كارنامه ی مسلمین در مسأله ی فلسطین بررسی شده است.

«عنصر تبلیغ در نهضت حسینی» فصل هفتم این بخش را تشكیل می دهد. این فصل مجموع هفت سخنرانی استاد تحت همین عنوان است كه در سال 1350 شمسی و در ماه محرم در مسجد «جاوید» تهران ایراد شده است. در این فصل به طوركلی «تبلیغ در اسلام» نیز مورد بحث واقع شده است. نوارهای این سخنرانیها در دست نیست لهذا در تدوین آن فقط از متن پیاده شده ی سخنرانیها كه در همان زمان از نوار استخراج شده استفاده گردیده است و چنانچه در موارد اندكی احساس نارسایی می شده است امكان مراجعه به نوار وجود نداشته است. بدیهی است چنانچه نوارهای این فصل به دست ما برسد، از نو تنظیم خواهد شد.

بخش دوم - چنانكه ذكر شد - مشتمل است بر یادداشتهای استاد در این موضوع. این یادداشتها حاوی مطالبی است كه آن متفكر شهید به مرور ایام نگاشته اند و هدف از این نگارش یادداشت مطالب قابل توجه جهت مراجعه ی بعدی و یا آمادگی برای سخنرانی بوده است. این مطالب از نظر اجمال و تفصیل متفاوتند به طوری كه برخی از آنها به صورت یك مقاله است و برخی چند سطری بیش نیست و در موارد اندكی مطلب با اشاره بیان شده است. در این بخش كه خود فصولی دارد نكات بدیع و جدید نیست به بخش اول زیاد دیده می شود و برخی مطالب موجود در بخش اول به تفصیل بیشتر و با بیان نوشتاری توضیح داده شده است و به طوری كلی این دو بخش مكمل یكدیگرند.

از خدای متعال توفیق بیشتر مسألت می نماییم.

22 بهمن 1377

شورای نظارت نشر آثار استاد شهید مطهری