کد مطلب:1542 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:284

گنج
1815- گـنج مالی است كه در زمین یا درخت یا كوه یا دیوار پنهان باشد , و كسی آن را پیدا كند و طوری باشد كه به آن گنج بگویند.



1816- اگـر انـسان در زمینی كه ملك كسی نیست , گنجی پیدا كند , می تواند آن را حیازت كند , یعنی برای خود بگیرد ولی باید خمس آن را بدهد.



1817- نصاب گنج 105 مثقال نقره مسكوك و یا 15 مثقال طلای مسكوك است : یعنی اگر قیمت چیزی را كه از گنج به دست می آورد مساوی با قیمت یكی از این دو باشد خمس در آن واجب است .



1818- اگـر در زمینی كه از دیگری خریده گنجی پیدا كند , و بداند مال كسانی كه قبلا مالك آن زمین بـوده انـد نیست , و نداند كه تعلق به مسلمان یا ذمی دارد كه خود او یا وارثش زنده می باشند , می تواند آن گنج را حیازت كند ولی باید خمس آن را بدهد و اگر احتمال دهد كه مال مالك قبلی است در صورتی كه بر زمین و هم چنین بر گنج یا جای آن به تبعیت زمین دست داشته باشد , باید به او اطلاع دهد , و چنانچه مـعـلوم شود مال او نیست , به كسی كه پیش از او مالك زمین بوده , و بر او دست داشته اطلاع دهد , و به هـمین ترتیب به تمام كسانی كه پیش از او مالك زمین بوده اند , و بر آن دست داشته اند , خبر دهد , و اگر معلوم شود مال هیچ یك آنان نیست , می تواند آن را حیازت كند ولی باید خمس آن را بدهد.



1819- اگـر در ظـرفـهـای مـتعددی كه در یك جا دفن شده مالی پیدا كند كه قیمت آنها روی هم 105 مـثـقـال نـقره یا 15 مثقال طلا باشد , باید خمس آن را بدهد , ولی چنانچه در چند جا گنج پیدا كند , هر كـدام آنـهـا كـه قـیـمتش به این مقدار برسد , خمس آن واجب است و گنجی كه قیمت آن به این مقدار نرسیده است خمس ندارد.



1820- اگر دو نفر گنجی پیدا كنند كه قیمت آن به 105 مثقال نقره یا 15 مثقال طلا برسد , ولی سهم هر یك از آنان به این مقدار نباشد , لازم نیست خمس آن را بدهند.



1821- اگر كسی حیوانی را بخرد , و در شكمش مالی پیدا كند , چنانچه احتمال دهد كه مال فروشنده یا صـاحب قبلی آن باشد , و آنها بر حیوان و آنچه در شكمش پیدا شده دست داشته باشند , باید به آنها اطلاع دهـد , پـس اگر معلوم شود كه مال هیچ یك از آنان نیست احتیاط لازم آن است كه خمس آن را بدهد هر چـنـد به مقدار نصاب گنج نباشد و این حكم در ماهی و مانند آن هم جاری است , در صورتی كه در محل خاصی پرورش داده شود , و كسی متكفل غذای او باشد , و اما اگر از دریا یا رودخانه ای گرفته شده باشد , اطلاع دادن به كسی لازم نیست .