کد مطلب:1631 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:263

مثانه


14 حـدقـه چشم , اینها همه در غیر پرندگان از حیوانات حلال گوشت , و اما پرندگان پس خون و فضله آنـهـا بـی اشـكـال حـرام است ولی جز این دو اگر از آنچه گذشت چیزی در آنها باشد حرام بودنش بنابر احتیاط است .



2636- خوردن بول حیوانات حرام گوشت حرام است و هم چنین بول حیوانات حلال گوشت - حتی شتر بنابر احتیاط لازم - ولی خوردن بول شتر و گاو و گوسفند اگر برای معالجه باشد اشكال ندارد.



2637- خوردن گل حرام است و هم چنین است خاك و شن بنابر احتیاط لازم , و خوردن گل داغستان و گـل ارمـنـی و غیر آنها برای معالجه در صورت ناچاری اشكال ندارد و خوردن كمی از تربت حضرت سید الـشهدا علیه السلام برای استشفا جایز است , و بهتر این است كه تربت را در مقداری از آب مثلا حل نمایند كه مستهلك شود و بعدا آن آب را بیشامند.



2638- فـرو بـردن آب بـیـنـی و خلط سینه كه در دهن آمده حرام نیست و نیز فرو بردن غذایی كه موقع خلال كردن , از لای دندان بیرون می آید , اشكال ندارد.



2639- خوردن چیزی كه موجب مرگ می شود یا برای انسان ضرر كلی دارد حرام است .



2640- خـوردن گـوشت اسب و قاطر و الاغ مكروه است و اگر كسی آنها را وطی ( نزدیكی ) كند , حرام مـی شـود و نسل بعد از وطی آنها نیز بنابر احتیاط حرام می شود و بول و سرگین آنها نجس می شود و باید آنها را از شهر بیرون ببرند و در جای دیگر بفروشند و بر واطی اگر صاحبش نباشد لازم است قیمتش را به صـاحـبـش بدهد و اگر با حیوان حلال گوشتی مانند گاو و گوسفند نزدیكی كند , بول و سرگین آنها نـجـس می شود و خوردن گوشت آنها حرام است و هم چنین است بنابر احتیاط آشامیدن شیر آنها و نسل بـعد از وطی آنها , و باید فوری آن حیوان را بكشند و بسوزانند و كسی كه با آن وطی كرده , اگر صاحبش نباشد , پول آن را به صاحبش بدهد.



2641- بـزغـالـه اگر از خوك به مقداری كه گوشت و استخوانش قوت بگیرد شیر بخورد , خود و نسلش حرام می شود و در صورتی كه مقدار شیر خوردن كمتر از آن باشد بنابر احتیاط , لازم است استبراء شود , و پس از آن حلال می گردد و استبراء آن این است كه هفت روز شیر پاك بخورد و اگر حاجت به شیر نداشته بـاشـد , هـفـت روز عـلـف بخورد , و در حكم بزغاله است - بنابر احتیاط لازم - بره شیرخوار و گوساله و بـچـه هـای دیگر حیوانات حلال گوشت , و خوردن گوشت حیوان نجاست خوا ر نیز حرام است و چنانچه استبرائش نمایند حلال می شود و كیفیت استبراء آن در مساله ( 226 ) بیان شد.



2642- آشـامـیـدن شـراب حـرام اسـت و در بعضی از اخبار از بزرگترین گناهان شمرده شده است , از حـضـرت امام صادق علیه السلام روایت شده است كه فرمودند : شراب ریشه بدیها و منشا گناهان است و كـسـی كـه شـراب مـی خـورد , عقل خود را از دست می دهد , و در آن موقع خدا را نمی شناسد , و از هیچ گـنـاهـی بـاك ندارد و احترام هیچ كس را نگه نمی دارد , و حق خویشان نزدیك را رعایت نمی كند , و از زشـتـیهای آشكار رو نمی گرداند , و روح ایمان و خداشناسی از بدن او بیرون می رود و روح ناقص خبیثی كـه از رحمت خدا دور است در او می ماند , و خدا و فرشتگان و پیغمبران و مؤمنین او را لعنت می كنند و تا چـهـل روز نـمـاز او قبول نمی شود و روز قیامت روی او سیاه است و زبان او از دهانش بیرون می آید و آب دهان او به سینه اش می ریزد و فریاد تشنگی او بلند است .



2643- چیز خوردن از سفره ای كه در آن شراب می خورند , حرام است و هم چنین نشستن بر سر سفره ای كه در آن شراب می خورند , اگر انسان یكی از آنان حساب شود , بنابر احتیاط حرام است .



2644- بر هر مسلمان واجب است مسلمان دیگری را كه نزدیك است از گرسنگی یا تشنگی بمیرد , نان و آب داده و او را از مرگ نجات دهد.