کد مطلب:182663 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:224

نتیجه
نتیجه و برآیند این تحقیق این می تواند باشد كه دیدگاه بیشتر مورخان و محدثان و محققان از دیرینه ترین منابع كه در دسترس است بر این بنیان استوار است، كه یكی از همسران امام حسین علیه السلام یعنی مادر علی بن الحسین علیه السلام از شاه زادگان ایرانی بوده است. بر اساس منابع معتمد، وی دختر یزدگرد آخرین پادشاه ساسانی ایران بوده، كه به اسارت سپاه اسلام در آمده و هنگامی كه به مدینه انتقال می یابد قبل از



[ صفحه 51]



این كه به عنوان كنیز به فروش برسد با راهنمایی امیرالمؤمنین علیه السلام مخیر می شود كه همسر انتخاب نماید. وی نیز امام حسین علیه السلام را از میان حاضران به همسری انتخاب می نماید. ثمره پیوند این ازدواج هم علی بن الحسین علیه السلام است كه نسل امامان بعد نیز، از این نسب تداوم یافته است. و این نكته می تواند یكی از افتخارات این بانو باشد. علی بن الحسین علیه السلام نیز به داشتن چنین مادر و چنین تباری افتخار نماید. مجوس بودن وی پیش از عرضه اسلام نیز مشكلی پدید نمی آورد، و شبهه افكنی هایی كه در این راستا شكل می گیرد، همگی پاسخ مناسب دارند كه پاسخ عمده ترین آنها در این نوشتار مطرح شد. و الله سبحانه هو العالم.

و اما پاسخ سؤال چهارم كه برخورد امیرالمؤمنین علیه السلام با شاه زادگان و تبار ایرانی علی بن الحسین تا چه مقدار نقش در تشیع ایران زمین داشته است، از مدار موضوع این نوشتار بیرون است. تحقیق هایی هم در این فرایند صورت گرفته است كه علاقه مندان می توانند به آنها رجوع نمایند.