کد مطلب:182712 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:179

فرشتگان
در گزینه فرشتگان سیدالعابدین، فرشتگان را به چهار گروه عمده تقسیم می نماید؛ فرشتگان وحی و معارف اندیشه و علوم، فرشتگان رزق و روزی و فرشتگان احیا و زنده نمودن و فرشتگان اماته و مرگ.

هر گروه از فرشتگان تحت فرماندهی یك فرشته قرار دارند. فرشتگان علوم «جبرئیل»، فرشتگان رزق و روزی «میكائیل»، فرشتگان احیا «اسرافیل» و فرشتگان مرگ «عزرائیل». هر كدام از اینها، فرشتگان بی شماری زیر فرمان دارند. كه مجموع آنها بخشی از مدیریت نظام هستی را به عهده دارند كه از مجموع مدیریت ها قرآن با عنوان تدبیركنندگان یاد نموده است: و المدبرات امرا. [1] .

حضرت می فرماید: خدایا! فرشتگان نگهداران عرشت، آنان كه از تسبیح تو به ستوه نمی آیند و از تقدیس تو خسته نمی شوند. از پرستش تو درمانده نمی گردند و از فرمان تو سر برنمی تابند، و از شیفتگی بر تو فراموش نمی كنند.

همان جبرئیل [2] كه بر وحی (دانش فرابشری) امین است، فرشتگان آسمانت فرمانبر وی می باشند. و همان فرشته ای كه در نزد تو ارجمند، و از منزلت نزدیك برخوردار است.



[ صفحه 146]



و میكائیل (فرشته ارزاق)، در پیشگاه تو مقام والا دارد، به خاطر پیروی از خدا منزلت بلند پایه دارد. اسرافیل (فرشته احیا)، كه صاحب صور و شیپور ویژه است كه منتظر فرمان است تا با صیحه ی خود افتادگان و گروگان های گورستان ها را آگاه ساخته و برانگیزاند. و عزرائیل، فرشته مرگ و یارانش، دو فرشته بازپرسی (نكیر و منكر) و.... و فرشتگان برگزیده كه تقدیس تو (خدا) آب و نان آنان است. و در جایگاه های ویژه آنان را اسكان داده ای.

فرشتگانی كه خزانه داران بارانند و مأمور جابجایی ابرها هستند همان جابجایی ابرها كه سبب غرش رعد و روشنایی برق می گردد. و فرشتگانی كه همراه هر دانه برف و تگرگ و باران بر زمین فرود می آیند. و فرشتگانی كه بر خزینه های باد فرمان می رانند، فرشتگانی كه مأمور نگهداری كوه ها هستند...، فرشتگان نگهبان، كه نویسندگان اندیشه و رفتار نیك و بد انسان هایند. [3] .


[1] نازعات، 5.

[2] جبرئيل (مرد خدا) فرشته وحي، ميكائيل مأمور ارزاق، اسرافيل فرشته مأمور احيا و زنده كردن، عزرائيل فرشته مرگ، مأمور ميراندن.

[3] صحيفه سجاديه، دعاي شماره 3.