کد مطلب:188915 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:275

تربیت
مربیان لایق و شایسته نقش محوری در افراد ایفا می نمایند. اندیشه های بلند و عرشی و دامن های پاك مربیان هماره تربیت یافتگان را به مراحل اوج انسانی عروج می دهند. و اینك شهد كوثر در دامن فرزانگان پاك كه خود نیز كوثرند، قرار می گیرد. مراحل رشد محمد بن علی (علیهما السلام) در مهد پرورش فرزانگان شكل می گیرد.

محمد بن علی (علیهما السلام) حدود نه سال دوران كودكی خویش را افزون بر سایه پر مهر پدری، در جوار حسین بن علی (علیهما السلام) كوثر اندیشه ی زلال وحیانی سپری نمود. در این مدت از رفتار سترگ حضرت آزادی و سترگی آموخت.

دست تقدیر كودك سه ساله را همراه كاروان ستم سوز حسین علیه السلام نموده و محمد بن علی (علیهما السلام) در زمره افرادی است كه حادثه كربلا را از نزدیك مشاهده نمود؛ مصیبت های آن را به جان خرید؛ سرو قامت و استوار به استقامت درس پایداری آموخت. حادثه كربلا آن هم در دوران كودكی نقش مهم در سترگی و ستم سوزی محمد بن علی (علیهما السلام) عهده دار شده است.

در این دوران سه ساله و پس از آن، این كودك برومند در آغوش پر مهر سید الساجدین علیه السلام و مادر سترگ و پاك دامنش قرار دارد. مادر پاك دامن و صدیقه و فرزانه اش كه سرآمد همگان است، كودك را در آغوش می فشارد و پدر كریم و پر مهری چون سید العابدین علیه السلام یادگار حسین بن علی (علیهما السلام) هر روز پرچمی از هدایت در فراسوی راه وی بر می افرازد و فرزند خویش محمد را به پیروی از اعلام رهنمون، فرا می خواند.



[ صفحه 27]



اندیشه های زلال وحیانی، سترگی و مقاومت، منش و بزرگی، عزت نفس، پاكی و عبودیت در پیشگاه خدای لایزال؛ درس هایی است كه محمد بن علی (علیهما السلام) از مكتب وحی سید العابدین علیه السلام فرا می گیرد. در اندیشه آن گونه زلال و بلند پرواز است، هیچ تیز پروازی به بلندای آن نمی رسد. در رفتار آن گونه سترگ و مقاوم است كه هیچ حادثه تلخ و ناگواری، وی را از مسیرش كه مسیر صراط مستقیم است، انحراف نمی دهد.

این در حالی است كه دوران كودكی و نوجوانی و جوانی حضرت همزمان با دوران سیاه و ستمگر اموی می باشد. حاكمان اموی از هر سو فشار را بر عترت آل رسول و تشكل همسوی آنان مضاعف ساخته و از هیچ ستم و جنایت بر آل علی و هواداران آنان فروگذار نیستند.

دوران تلخ حزب عثمانیه كه سیاه ترین دوران در تاریخ اسلام به شمار می رود در اوج جبروت و ستمگری است. خشونت حكام و حوادث تلخی مانند حادثه ننگین «حره» در مدینه، سركوب آزادی خواهان و انقلاب هایی چون نهضت توابین، نهضت مختار، و مهار شورش عبدالله بن زبیر و... همگی در دوران نوجوانی و جوانی امام باقر علیه السلام شكل می گیرند. این دوران نقش خود را بر هر فرد به ویژه خاندان علی علیه السلام ایفا می نماید. این گونه جریان های اجتماعی و این گونه حوادث تلخ و برخی شیرین نقش مهم در شكل هویت افراد به ویژه افراد سرشناسی چون محمد بن علی (علیهما السلام) ایفا می نماید. دامن پر مهر جد و پدر و مادر پاك و نیز فضای اجتماعی با این ویژگی ها در تربیت و پرورش حضرت تأثیرگذاری می نمایند.



[ صفحه 28]