کد مطلب:188997 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:147

اجتماعی
با همه تلاش های اجتماعی و فرهنگی حزب عثمانیه، در عین حال می توان گفت تلاش های پر ثمر عترت در ابعاد گوناگون یاد شده، حزب عثمانیه را از دست یازی به اهداف خویش ناكام ساخت. هوشمندی و پایداری عترت، دین و تشكل همسوی عترت را از بحران های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی عبور داد. این تشكل هویت خویش را حراست نمود. این جریان فكری به عنوان بزرگ ترین جریان اجتماعی چالشگر حزب حاكم عثمانیه پدیدار شد. در این فرصت به شرح برخی محورهای یاد شده در زمان باقر العلوم علیه السلام می پردازیم؛ تا نقش آفرینی حضرت به عنوان یك شاخص عترت در فرآیندهای گوناگون اجتماعی و سیاسی و فرهنگی بیش از پیش شفاف گردد.

موضع امام باقر علیه السلام چالشگری برغم حزب عثمانیه در ابعاد سیاسی، اجتماعی و به ویژه فرهنگی می باشد. باقر العلوم علیه السلام با تدبیر و منطق به ستیز آرمان های حزب حاكم بر می خیزد و حزب عثمانیه را در رسیدن به اهدافش ناكام می سازد.

تلاش باقر العلوم علیه السلام در این راستا در دو محور متمركز می شود، یكی حفظ و حراست تشكل همسوی عترت، كه حضرت با موقعیت والای اجتماعی و با تلاش پرثمر فرهنگی و اجتماعی خویش هویت و وحدت این تشكل را ساماندهی و از بحران ها عبور داد. دو دیگر چالشگری در برابر آرمان های دیگر حزب عثمانیه.

به دیگر سخن باقر العلوم علیه السلام در دو میدان به تلاش پرداخت، یكی حراست و تداوم هویت تشكل همسوی عترت كه از زمان امامان پیشین شكل گرفته بود. دیگری با ساماندهی این تشكل، موضع گیری در برابر حزب حاكم اموی و ناكام ساختن آنان در رسیدن به اهداف كلان و



[ صفحه 185]



شومی كه داشتند. این دو بخش را با توضیح موقعیت اجتماعی باقر العلوم علیه السلام آغاز می كنیم.