کد مطلب:211250 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:205

عاطفه
حضرت صادق علیه السلام در عاطفه و احسان بین همه یكسان بود دور و نزدیك نسبت به عواطف او مساوی بودند همه را یكسان صله و انعام می داد عربی آمد نزد او سرمایه خواست به كسب پردازد هزار دینار به او داده تا به مصر رفت و تجارت كرد و با چندین هزار دینار برگشت حضور حضرت صادق علیه السلام عرض كرد: از بركت سرمایه ای است كه شما دادید و نفع آن متعلق به شما می باشد حضرت فرمود آن كیسه اولی مرا كافی است و بقیه از آن تست و درباره ربح حلال و حرام به او تعلیماتی داد.



[ صفحه 37]



امام ششم هیبتی گیرنده داشت كه هر گاه لباس مستعار هم می پوشید با همان هیبت و سطوت مخاطب را مرعوب قدرت علمی می نمود و در عین حال این سطوت و هیبت بشاشت و انبساطی مخصوص داشت.

می نویسند منصور دارای هیبت و سطوتی بود كه هر بیننده را بر خود می لرزانید ولی چون با حضرت صادق علیه السلام روبرو می شد از هیبت امام فروتن و خاضع می شد و هر چه در دل داشت فراموش می كرد.

ابن ابی العوجاء با كمال الحاد و جحود خود در مناظرات با حضرت صادق علیه السلام خاشع می شد و از هیبت آن حضرت فروتنی می كرد و پس از سخن گفتن امام عاجز و ساكت می شد امام می فرمود ما یمنعك من الكلام؟ قال الجلال لك و جهاته ما ینطق بین یدیك چرا سخن نمی گوئی گفت از هیبت تو مرا یارای سخن گفتن نیست. [1] .


[1] كتاب التوحيد باب اثبات حدوث العالم - حيات الصادق ص 266 ج 1.