کد مطلب:211375 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:72

چرا امام جعفرصادق مكتب جعفري را گشود؟
اسلام كه تحت سيطره قرآن در 23 سال تعليم شد و شخص رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم تمام آن آيات را با علل و احكام به مسلمين تعليم فرموده و خود را مدينه علم و علي را باب آن معرفي كرد تا مشكلات بعدي هم به وسيله ائمه معصومين كه اسامي آنها در لوح محفوظ بود بر مردم عرضه شود و تا آخرين حكم كه ابلاغ ولايت و خلافت و وصايت علي بن ابيطالب عليه السلام بود در غدير خم در حضور 80 تا 180 هزار نفر به مردم رسانيد و 81 روز بعد هم از جهان رحلت كرد.

جاه طلبان خط سير مسلمين را به جعل چند حديث و ايجاد سقيفه عوض كرده و انحرافي در راه آنها به وجود آوردند كه اين اولين اختلاف مسلمين شد پس از آن درباره مستحقين و موديان خمس و زكوة ترديد و اختلاف كردند في ء و صدقات و خمس را به صاحبانش ندادند اين دومين اختلاف بود سپس در 26 مورد ديگر از اصول و فروع كه بارزترين آنها عدل و معاد و امامت در اصول بود كه دومي گفت متعتان محللتان في زمن رسول الله و انا احرمهما و اعاقب عليهما پيش آمد و اسباب شد اختلاف گرديد تا كم كم بحث روي جبر و اختيار و قضا و قدر و مراتب توحيد پيش آمد و شبهاتي القاء گرديد و به طور كلي رفع نشد زيرا به اهل علم و راسخين في العلم و كساني كه از مدينه علم نبوت سيراب بودند فرصت نمي دادند كه به نشر افكار و هدايت انديشه و پرورش صحيح فكر بپردازد و حقايق را تعليم كند با آنكه مكرر منادي سلوني قبل ان تفقدوني خود را مهياي پرسش مي كرد مشكلات جنگ و زندگي مردم را منحرف ساخته بود چون دوره خلافت به امام حسن مجتبي عليه السلام رسيد و ميدان دست بني اميه افتاد كه ديگر رنگ خلافت اسلامي به كلي مبدل به رنگ سلطنت عرب اموي طبق آئين قياصره روم گرديد تا پس از معاويه صحبت از مهدويت محمد حنفيه و كيسانيه و جبريه و مفوضه و صوفيه پيدا شد روزافزون عقايد در ميان خوارج شدت يافت اولين امارت شيعه به دست مختار بن ابي عبيده ثقفي و پس از آن عقيده به خلق قرآن و راه يافتن



[ صفحه 202]



فلسفه يوناني و رومي و هندي و ايراني در اسلام كار را بر مردم دشوار كرد و ميدان افكار وسيع نمود و هر دسته براي خود عقيده اي پيش گرفته تا باب رأي و قياس گشوده شد و ايجاد فرق و ملل و نجل موجب تشتت آراء و تزلزل افكار و عقيده مسلمين گرديد و همه اين جهات و صدها جهت ديگر كه در ضمن بيان مطالب مكشوف خواهد شد حضرت امام جعفر بن محمدالصادق (ع) را بر آن داشت كه به اين مباحث سخيف و سست پايه خاتمه داده و اصول علم و فضيلت را در سايه قرآن تعليم فرمايد.