کد مطلب:211462 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:106

ماهی
فرمود ای مفضل درباره ماهی تفكر نما و دقت كن كه خداوند عالم این ماهی را به چه نحو در آب مسكن داده است این حیوان پا ندارد زیرا به راه رفتن محتاج نیست مسكنش در آب است و همیشه در غواصی است فرمود خداوند به او ششس نداده زیرا نفس نمی تواند بكشد و به جای پا دو بال به او داده كه بر دو طرف خود بر آب بزند و حركت كند - چشم او را فلسهای محكم پوشانیده كه در میان یكدیگر داخل شده مانند حلقه های زره برای آنكه از آفتهای داخل آب حفظ كند و چون بینائی آن ضعیف است آب مانع دیدن اوست اما شامه ای قوی دارد كه بوی طعمه خود را از بسیاری مسافت در آب می شنود و احساس می كند و طعمه خود را به دست می آورد.

فرمود از دهان ماهی به گوشهای او منفذهائی است كه دهان را از آب پر می كند و از گوشها بیرون می دهد و بدین وسیله حس و حركت و استراحت می نماید همان راحتی و انبساط و فرحی كه سایر حیوانات به نفس كشیدن دارند.

فرمود در نسل ماهی نظر كن در جوف هر ماهی تخم های بسیاری است كه شماره و احصاء نمی شود كرد و علتش این است اكثر غذای آن ها نیز ماهیهای خردتر - و خود ماهی غذای حیوانات چرنده و پرنده است اكثر درندگان صحرائی كنار دریاها می روند و از صید ماهی كه خداوند نصیب آنها كرده تغذیه می نمایند بدین جهت خداوند تعالی آنقدر تخم در این حیوان قرار داده است كه به قدر كافی برای همه طبقات انسان و حیوان موجود باشد.

فرمود ای مفضل اگر بخواهی وسعت حكمت خالق عالمیان را بدانی و بی علمی و بی دانشی بشر را بفهمی به دریا نگاه كن كه چقدر خدای عالم در آب حیوانات گوناگون آفریده كه عدد آنها را جز خدای عالم كسی نمی داند و منافع آنها را غیر از حق تعالی كسی درنمی یابد مگر اندكی از علمای مؤمن و متقی. بشر در صورت تقوی و كسب علم به مرور دهور بر قسمتی از علل و اسباب و خواص منافع آن شاید پی بتواند برد.

فرمود صدف مخزن در و لؤلؤ است كه در دریاها پرورش می یابد - و بشر با غواصی و تجارب بسیار می تواند از آن استفاده كند.

پاقرمز نام حیوانی است كه سگی كنار دریا آن را شكار كرد و خورد دهنش سرخ شد



[ صفحه 340]



مردم از این رنگ خوششان آمد آن را پسندیدند و به این رنگ پی بردند آن را شناختند برای رنگ كردن مورد استفاده قرار دادند - و نظایر آن در مرور زمان عمر بشر بسیار است كه گاهگاهی بر آن واقف می گردند.

مفضل گفت چون سخن بدین جا رسید وقت نماز ظهر شد امام ششم علیه السلام برای نماز برخاست فرمود بقیه سخن برای فردا صبح بماند و اكنون درباره آنچه گفتم فكر كن و به خاطر بسپار و برای یكدیگر بگوئید و خدا را از این همه آثار گوناگون و خواص و فواید آن بشناسید و سپاس و ستایش كنید.

قابل توجه علماء و خوانندگان

كلیه روات و فقها و علماء و دانشمندانی كه حدیث توحید مفضل را نقل كرده اند از اهمیت موضوع و نكاتی كه حضرت امام صادق علیه السلام شخصا خود به طور سؤال علل تصویر مخلوق یا اعضاء انسان و حیوان یا هیئت عالم را از مفضل می پرسد و بعد خود جواب می دهد تا فكر آنها را به یك سلسله حقایق علمی آشنا سازد جلب توجه نموده می نویسند خواندن این كتاب برای تمام افراد مسلمان لازم است كه به تمام اوضاع و احوال آفرینش واقف شوند و از راه معرفت به این علوم «طبیعی - ریاضی - فلكی - فلسفی و غیره» مبانی توحید خود را تكمیل نمایند و آن روز كه علوم كلاسیك نشده بود طریق تدریس علوم مختلف این طور بوده آن هم به منظور تقویت عقیده و ایمان به توحید خدای عالم و لذا ما هم توصیه علما را به خوانندگان در قرائت و توصیه این كتاب تأكید می كنم.



[ صفحه 341]