کد مطلب:211466 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:109

ماه
فرمود ای مفضل به نور ماه بنگر كه چه دلالتی است نمایان بر وجود خداوند عالمیان كه عامه مردم در معرفت ماه و شناسائی آن به كار و فعالیت می پردازند و سال قمری را به آن می شناسند و با سال شمسی تمیز می دهند حركت ماه



[ صفحه 359]



با سیر خورشید متفاوت است سال قمری فصول ندارد و نشو و نمای اثمار و اشجار در آن مدت تمام نمی شود و لذا سالهای قمری با شمسی تطابق ندارد و چون بنای عبادات و فروع دین شریعت اسلام براساس محاسبه ماه های قمری است خداوند نسبت به این ماه ها وظایف شرعی برای مكلف معین فرموده است اگر بنا بود همه مردم در تیر ماه روز بگیرند یا زمستان به حج بروند یا نماز را در اوقات شمسی بخوانند آیات الهی را فراموش می كردند - (درباره نور ماه و اثر وضعی آن در آبها و زمین و خاك و عناصر در علوم اسلامی اخباری فراوان است)

فرمود ای مفضل تفكر كن در روشنی و تابش ماه و در ظلمت شب سیاه و منفعت آن زیرا با مصلحتی كه گفتیم تاریكی شب برای استراحت حیوانات است و سردی هوا برای بهبود حال آنهاست اگر قرار بود همیشه ظلمت باشد نباتات رشد نمی كرد زیرا محتاج به نور است و حیوانات به راه رفتن و گردش و سیر و كسب رزق و روزی موفق نمی شدند و مردم در غفلت خواب خرگوشی می گذرانیدند و لذا نور ماه را در برابر نور خورشید مطلوب تر قرار داد تا سیر و سفر كنند و برخی از شبها یا مقداری از شب را گردش نمایند.

فرمود ای مفضل در تغییر احوال ماه تفكر بنما كه گاه بدر و گاهی هلال است و گاهی در بوته محاق و گاهی در عقده خسوف و وبال و در حینی زاید و زمانی ناقص است و این تنبهی است برای معرفت قدرت الهی كه از حركات آن حاصل می گردد و وفق مصالح بندگان است تا هر نحو كه می خواهند عمل كنند و خدا را شكر نمایند.