کد مطلب:212991 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:260

مقدمه
سفرهای معصومین علیهم السلام از مهم ترین فرازهای درخشان زندگی وتاریخ اهل بیت علیهم السلام است. این سفرها در بردارنده ی حوادث تاریخی و معارف الهی مهمی هستند. هجرت پیامبر(ص) و اهل بیت ازمكه به مدینه، حجة الوداع رسول خدا(ص)، غدیر خم و سفر تاریخی سیدالشهداء به كربلا از سفرهای پر بار تاریخ اسلام هستند.

اینك به مناسبت ویژه نامه میلاد صادق آل محمد(ص)، به بررسی سفرهای آن حضرت می پردازیم.

امام صادق(ع) در سال 83 ه. ق. تولد یافت و در سال 114 ه. ق به امامت رسید و در سال 148 شهید شد. دوران امامت آن حضرت با دوران ضعف امویان (114- 132 ه. ق.) و با سالیان آغازین حكومت عباسیان (132- 148 ه. ق.) همراه بود.

در عصر امویان، سراسر عمر آن حضرت در مدینه سپری شد. آن حضرت در عهد امامت پدرش همراه وی از طرف هشام بن عبدالملك اموی به شام احضار و از مدینه خارج شد.

سفرهای امام صادق(ع) در دوره عباسیان آغاز می گردد كه بیانگراوج تحولات سیاسی در این دوره است.

خلفای عباسی گر چه با شعار اهل بیت علیهم السلام به قدرت رسیدند و در مقایسه با بنی امیه، به اهل بیت علیهم السلام و علویان نزدیك تر بودند اما در ظلم بر معصومین علیهم السلام و علویان ازامویان جلوتر و یا همانند آن ها بودند. [1] .

یكی از مهم ترین ظلم ها و آزارهای خلفای عباسی كه نسبت به ائمه علیهم السلام روا داشتند اجبار ائمه علیهم السلام به سفر ازمدینه به مراكز حكومت، به منظور اذیت آن ها بود.

سفرهای اجباری ائمه علیهم السلام از عصر امام صادق(ع) شروع شد و تا شهادت امام عسگری(ع) تداوم یافت و زمینه ساز غیبت امام زمان(ع) گردید.


[1] اگر جنايت عباسيان را با جنايات امويان بدون در نظرگرفتن فاجعه كربلا مقايسه كنيم در بسياري از موارد عباسيان در مرتبه اول قرار دارند، مثلاً شش امام توسط آن ها به شهادت رسيد،در حالي كه امويان تنها 4 امام را شهيد كردند.