کد مطلب:223999 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:123

بصیر
از صفات ثبوتیه الهی است.



عالم و قادر وحی است و مرید و مدرك

هم سمیع است و بصیر و متكلم صادق



باقی از صفات ثبوتیه الهی است كه لیس فی الدار غیره دیار تحولی در بقاء او نیست.

بین یدیه این لغت در اصطلاح پیش رو گویند در قبال خلف كه پشت سر است.



[ صفحه 386]



بذل سلم - بذل بمعنی صرف وقت كردن است و كوشش و منتهی كوشش در راه تسلیم است سلم بمعنی آشتی است و بذل سلم كوشش در راه صلح و آشتی است.

بسط وجه - گشاده روئی است كه از شرایط مؤمن گشاده روئی است.

بیض - سفیدی و روشنائی را گویند و رگ سفید روشنی حال است و نیز بمعنی تخم مرغ و هسته ی هر چیزی آمده است.

بینه - دلیل و برهان آشكار و هویدا و روشن كه بدلیل لمی وانی شهرت دارد اولی دلیل از جزء بكل و دومی دلیل از بر جزء مانند نور بر خورشید و بعكس.

بأس - بمعنی باك و دلیری و نیرو - مردانگی - ترس عذاب از لغات متضاد است.

بدعت - چیز تازه و اختراع و هر چیز نو را گویند و در اصطلاح عقیده مخالف ایمان و دین و سنت و عمل پیغمبر را بدعت گویند.

بری - پاك بیزار و بیرون رفتن از كاری - تبری از تهمت برون شدن و بری (به تشدید) در قبال بحری ست كه صحرائی و بدوی را گویند.

برادری - یاء نسبت است اخوت و برادری از صفات ممتاز مسلمین است.

بعث - برانگیختن روز قیامت و برانگیختن برای هدایت افكار و هر نهضتی را بعث گویند.

برائت - بیزاری جستن از دشمن - و ازكسانی كه خلاف راه صحیح و فكر صحیح می روند.