کد مطلب:224011 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:207

جن
بدون تردید بنص صریح آیات كتاب آسمانی و احادیث نبوی و اخبار مرتضوی و حس درك و شهود موجوداتی هستند كه دیده نمی شود و هر چیز نادیدنی را جن و پوشیده از چشم ما و مخفی گویند و جنین را بهمین جهت جنین گویند كه در سه پرده دل و رحم و تخمدان مخفی است.

جن هم یك موجودی است كه در صحنه هستی وجود دارد و از چشم ما پوشیده است آنها گروهی بی شمار هستند كتاب و شریعت و تكلیف دارند عذاب و عقاب و پاداش و شكر و جزا دارند و صدها حدیث و خبر شاهد این حقیقت است اما اینكه با بشر كاری دارند یا نه آن مطلب جداگانه ایست كه مسلما مزاحم بشر نیستند مأمور و مكلف بوظایف دیگری می باشند و برای اثبات این موضوع از قرآن هم سخنی می آوریم.آفرینش انس و جن

ولقد خلقنا الانسان من صلصال من حمأ مسنون و الجان خلقناه من قبل من نار السموم

آیه 29 سوره حجر

در بیان آفرینش انسان می فرماید آدمی را از خاك خشكی كه باران بر آن باریده و چون گل سیاه و لجن شده آفریده ایم و قبل از خلقت انسان جن را از آتش مهیب و كشنده ای خلق كرده ایم.

پس انسان از عناصر تركیبی است و جن از عنصر آتش است آنهم آتش كشنده است.

جن در لغت بمعنی پنهان و پوشیده است و جنین را بدینجهت چنین گویند كه در ظلمات ثلاث رحم و شكم و بچه دان است و پوشیده و پنهان است و جن هم كه از لهیب آتش سوزان آفریده شده دیدنی بچشم آدمی نیست موجودیست كه در عالم خود شریعت و طریقتی و نقصی و كمالی دارد و شیطان فرد كامل جن بود كه در صفت فرشتگان قرار گرفت و بخاطر نافرمانی مردود و ملعون و مطرود شد و این نقشه هم تا روزی كه آسمان و زمین بقرار است روز مهلت اوست از اسرار آفرینش است. پس جن و فرشتگان در كار انسان بی اثر از نظر عقل و نفس اماره بسوء نیست.



[ صفحه 400]



درباره ظاهر شدن جن قل لئن اجتمعت الانس و الجن علی ان یأتوا بمثل هذا القرآن لایأتون بمثله و لو كان بعضهم لبعض ظهیرا

(سوره ی 17 آیه 90)

در اجتماع انس و جن و عدم قدرت برای آوردن نظیر قرآن

قل اوحی الی انه استمع نفر من الجن فقالوا انا سمعنا قرابا عجبا (سوره جن)

خطاب بپیغمبر است كه می فرماید بگو بمن وحی شده كه یك طایفه از جن قرآن شنیده و تعجب كردند.

و كذلك جعلنا لكل نبی عدوا شیاطین الانس و الجن (آیه ی 122 سوره انعام)

یوحی بعضهما الی بعض زخرف القول غرورا

و همچنین ما برای هر پیغمبری دشمن قرار دادیم كه از انس و جن بوده و بشیطنت وسوسه پرداخته اند.

درباره جن در قرآن یك سوره آمده و 12 آیه در سورهای دیگر است كه وجود جن و نظام و ارتباط افراد و تشكیلات و تشریع و ترتیب و آئین برنامه آنها را بیان فرموده است.

این موجود نامرئی عالم مخصوصی دارد و وظایف محوله ای كه بین خود عمل می نماید در تعریف ملائكه گفته اند:

الملك جسم نوری یتشكل باشكال المختلفة سوی الكلب و الخنزیر حتی الملك و النبی و در تعریف جن گفته اند.

الجن جسم ناری یتشكل باشكال المختلفة حتی الكلب و الخنزیر سوی الملك و النبی

ملك جسم نوریست كه بهمه اشكال و صور درمی آید مگر بصورت سگ و خوك و حتی بصورت انبیاء و پیغمبران مصور می شود.

جن جسمی است ناری و آتشین كه بهمه صور درمی آید حتی بصورت سگ و خوك مگر بصورت پیغمبر و نبی و این حقیقت در مسیر زندگی تجلیات بسیاری داشته تا آنجا كه جبرئیل بصورت دحیه كلبی پیر مرد فرتوتی ظاهر گشته یا جن كه بصورت مار مجسم شده و در بهشت رفته حوا را فریفته و در میان بشر بصورت حیوانات ظهور نموده البته هر یك از این اصناف در تحت برنامه منظمی بانجام وظایف محوله مشغول هستند و نیروهای غیر مرئی عالم وجود می باشند.

بنظر نگارنده ملائكه نیروهای بهشتی و آسمانی علیائی و شیاطین و اجنه عوامل و وسائط جنی و خاكی سفلائی می باشند و هر چه انسان روحانی شود سر و كارش با فرشتگان و هر قدر مادی



[ صفحه 401]



و طبیعی شود سر و كارش با اجنه خواهد بود.