کد مطلب:224162 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:117

شهادت و رحلت حضرت رضا
يكي از مفاخر ائمه ي دين شهادت است كه در خاندان آن ها قرار داده شده است و لذا در مفاخرات خود به شهادت خانوادگي مباهات مي كردند به اضافه كه حديثي از همه ائمه متواترا نقل شده كه فرمودند مامنا الا مقتول او مسموم [1] از ما خاندان ولايت نيست مگر آن كه مقتول يا مسموم شده باشد.

فضيلت و مرتبتي كه اين خاندان دارند براي فداكاري و جانبازي آن ها در راه اعلاء كلمه توحيد و نشر حقيقت است و مصداق اتم و اكمل آن در وجود مقدس حضرت ابي عبدالله الحسين الشهيد عليه السلام ارواحنا فداه به ظهور پيوسته است و دنياي بشريت نمي تواند فراموش كند [2] .

قال (ع) ان فوق كل ذي بربر حق يقتل في سبيل الله فاذا قتل فليس فوقه بر [3] .

رسول اكرم ص فرمود بالاتر و برتر از نيكوئي نيكوئي هست تا آن جا كه در راه حق نيكوئي كشته شود و چون شهيد راه حق شد بالاترين درجه فضيلت را دريافته كه برتر از آن بر نيكوئي نيست!!

پيغمبر اكرم (ص) دنباله اين بحث به دختر خود زهرا (س) خبر داد كه اهل بهشت



[ صفحه 109]



شهداء هستند كه در راه دين در دنيا نفوس خود را بذل كرده و اموال خود را فداي اعلاء كلمه توحيد نموده تا به درجه شهادت رسيده اند.

در تفسير فرات در ذيل آيه:

الذين بذلوا انفسهم و اموالهم بان لهم الجنه يقاتلون في سبيل الله فيقتلون و يقتلون وعدا عليه حقا في التوراة و الانجيل و الزبور فما عندالله خير من الدنيا و قتله اهون من مننه [4] همين معني را تأييده كرده است كه كتب آسماني هم درجات شهداي راه حق و آزادي را بالاترين درجه دانسته اند.

امام اميرالمؤمنين (ع) در جنگ صفين عرض مي كند پروردگارا اللهم ارزقني اشرف القتل في سبيلك انصرك و انصر رسولك اشتري به الحياة الباقيه بالحياة الدنيا [5] .

بار الهي نصيب علي كن شريف ترين شهادت را در راه ياري خودت و احياء شريعت رسولت كه زندگاني دنيا را فروخت به زندگاني عقبا - و باز در دعاي ديگرش همين تقاضا را از خدا دارد كه از شهدائي باشد كه بالاترين درجه فداكاري را در راه خدا نمودند و چنين هم شد زيرا نماز در لب علي بود كه به دنيا آمد و در محراب عبادت بود كه شهيد شد [6] .

از ائمه طاهرين ما كه به اين درجه شهادت رسيدند امام هشتم است و در راه نشر توحيد مبارزه و فداكاري شگفتي نمود و مانند كوه آتش فشان بر خود مي لرزيد مي سوخت و مي ساخت تا چون درياي امواج لولؤ لالاي علم و دانش بيرون ريزد و با همه ناملايمات دربار مأمون بردباري و شكيبائي مي نمود و براي آن كه حق را به گوش مردم برساند خون دل مي خورد حضرت علي بن موسي بن جعفر (ع) خبر از شهادت خود داد و همان حديث جدش را بيان فرمود.

قال (ع) و الله ما منا الا مقتول شهيد! فقيل له فمن يقتلك يابن رسول الله قال (ع) شر خلق الله يقتلني بالسم ثم يدفني في دار مضيقه و بلاد غربه [7] .

حسن بن فضال از مردي كه اهل خراسان بود روايت مي كند كه گفت پيغمبر (ص) را در خواب ديدم فرمود:



[ صفحه 110]



قال (ص) كيف انتم اذا دفن في ارضكم بضعتي و استحفظتم وديعتي و غيب في ثراكم نجمي و لما قصها علي الرضا (ع) قال (ع) انا المدفون في ارضكم و انا بضعة نبيكم و انا الوديعة و النجم.

اين خواب براي من حجت بود زيرا مي دانستم هر كس پيغمبر خدا (ص) را در خواب بيند خود او را ديده و رؤيايش صادق و صحيح است خبر شهادت و دفن امام رضا (ع) را اميرالمؤمنين (ع) نيز داده فرموده: سيقتل رجل من ولدي بارض خراسان بالسم ظلما اسمه اسمي و اسم ابيه اسم ابن عمران موسي (ع) حضرت صادق (ع) خبر شهادت امام هشتم را داده فرمود: يقتل حفدي بارض خراسان في مدينه يقال لها طوس لا يزوره من شيعتنا الا - الاندر في الاندر حضرت موسي بن جعفر نيز به سليمان مروزي خبر شهادت فرزند خود را داده كه فرمود.

ان ابني علي مقتول بالسم ظلما و مدفون الي جنب هارون به طوس من زاره كمن زار رسول الله (ص) [8] .

اين اخبار همه مؤيد شهادت و قتل آن حضرت است و با اخبار متواتر مورخين جاي شكي باقي نيست كه امام هشتم را مسموم كردند و به درجه شهادت رسيد.


[1] كفاية الاثر خزاز ص 317.

[2] كفاية الاثر خزاز ص 317.

[3] شرح مفصل زندگاني و عوامل قيام و شهادت آن حضرت را در كتاب سيدالشهداء (ع) در دو مجلد نوشته ام كه سال 1333 به چاپ رسيد.

[4] تفسير فرات چاپ نجف.

[5] صحيفه علويه ص 164.

[6] شرح صحيفة سجاديه سيد علي خان ص 58.

[7] امالي صدوق ص 39 مجلس 15 عيون اخبار الرضا ص 363.

[8] عيون اخبار ص 363 تا ص 367.