کد مطلب:225610 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:257

مقدمه
بسم الله الرحمن الرحیم

بقیة الله خیر لكم ان كنتم مومنین

صلی الله علیك یا مولای، صلی الله علیك یا مقتدای صلی الله علی روحك الطیب. جسدك الطاهر و بدنك الزكی، صبرت و احتسبت و انت الصادق الهدی، قتل الله من قتلك و لعن الله من ظلمك بالایدی و الألسن، علیك منی سلام الله یا مولای و ابن مولای كن شفیعی و شفیع والدی بحقك و بحق جدك و ابائك الطیبین الطاهرین المعصومین و رحمة الله و بركاته.

پروردگارا! تو را حمد و سپاس گفته، و به درگاهت سجده ی عشق می گذارم، و از آن همه لطف و عنایت و محبت نسبت به این بنده ی حقیر سپاسگزارم!

خدایا! من كجا و شخصیت علی بن موسی الرضا (علیه آلاف تحیة و الثناء) كجا! اگر چه ائمه ی اطهار علیهم السلام همه، نور واحدی هستند: «كلهم نور واحد»، و تمامی آن بزرگواران از یك نور خلق شده اند، و كوچكترین تفاوتی در بین آنها نیست.

اگر همه كتب روایی و حدیثی، و سیره و تاریخ های شیعه و اهل سنت را به دقت، تحقیق و مطالعه نمایید، هرگز حتی به اندازه ای ذره یی هم در گفتار، كردار و سیر زندگانی ائمه ی معصومین علیهم السلام تضادی مشاهده نخواهید كرد.

هرگز اتفاق نیفتاده است كه معصومین علهیم السلام با گفتار یا رفتارشان، عمل و كردار معصوم علیه السلام پیشین خود را نقض كند، و یا سخن و عملش با معصوم های قبل از خودش در تضاد باشد. سیر زندگانی ائمه ی اطهار علیهم السلام به طور صد درصد در یك مسیر واحد و هماهنگی كامل می باشد.



[ صفحه 9]



متأسفانه، نه تنها در بین عوام، بلكه گاهی در بین خواص و اهل علم نیز یافت می شود، كه سعی می كنند در بیان خود بعضی از معصومین علیهم السلام را بر بعضی دیگر برتری داده، و وی را در افق بالاتری قرار دهند؛ كه این مسأله، به نظر بنده ی حقیر و بر اساس سخنان خود ائمه ی اطهار علیهم السلام اشتباه فاحشیست. ما در ظاهر می بینیم كه حضرت حسین بن علی علیه السلام قیام می كند، و در اوج مبارزه و رشادت طلبی به شهادت می رسد و حماسه ی حسینی می سازد. اما امام پیشین او، حضرت حسن بن علی علیه السلام با دشمن خود، مجبور به صلح می شود و راه صلح و سكوت و صبر را در پیش می گیرد و یا معصوم دوم علیه السلام سكوت معناداری را در پیش می گیرد. و همزمان با ایشان، معصوم سوم علیه السلام قیام و انقلاب خود را آغاز می كند؛ و آنقدر به مبارزه و دفاع از امامت، ولایت، قرآن و عترت می پردازد، تا در این مسیر، در اوج مظلومیت به شهادت می رسد و حماسه ی فاطمی را می سازد. حضرت علی بن حسین علیه السلام را می بینیم، كه در اوج وحشت، تنها راه مبارزه اش، زبان دعا و سخن گفتن با خداست. امامان پنجم و ششم علیهماالسلام دانشگاهی با ظرفیت چهار هزار دانش پژوه تأسیس می كنند، و آزادانه به نشر معارف اسلامی می پردازند. زندگی غمبار و مظلومانه ی امام هفتم شیعیان علیه السلام را مشاهده می كنیم، كه همواره نام مباركشان ما را به یاد سیاهچال های مخوف بغداد می اندازد. زندگانی آن حضرت در اوج مظلومیت و سكوت سپری شد؛ ولی روزگار چنان می گردد، كه فرزند برومندش با اصرار دشمنانش به مقام ولایتعهدی نایل می شود. آن گاه به نام مباركش سكه می زنند و در سراسر كشور پخش می شود، و برای او جشن ولایتعهدی به پا می كنند، و هزران نفر در سراسر كشور اسلامی مقام ولایتعهدی ایشان را جشن می گیرند.

تمام این موارد كه متذكر شدیم، همه و همه ظواهر زندگانی و سیره و رفتار ائمه ی اطهار علیهم السلام است؛ اما زمانی كه با دید واقع بینانه و بصیرتی عمیق به تأمل و تحقیق در بطن زندگانی و سیره و كردار آن حجت های خدا علیهم السلام بپردازیم، خواهیم فهمید كه هیچ كدام از آن عزیزان كوچكترین برتری بر یكدیگر ندارند، و همگی با هم برابر می باشند. اگر عزیزی راه صلح را انتخاب نموده و دیگری راه مبارزه و قیام، اگر معصوم دوم سكوت اختیار كرده، معصوم سوم، حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسلام) راه قیام و مبارزه را، در



[ صفحه 10]



نهایت همه روش ها به یك هدف واحد ختم می شود. آنها می بایست با توجه به اقتضای زمان و وضعیت حكومت، روشی مناسب برای اجرام احكام الهی و هدایت و تبلیغ بر می گزیدند. بنابراین، فرق گذاشتن بین آنها و برتری دادن یكی بر دیگری، نوعی كوته فكریست.

به فضل الهی، در فصل های مختلف این كتاب به بررسی ابعاد و زوایای مختلف زندگی پیشوای هشتم شیعیان علیه السلام خواهیم پرداخت. در سال های قبل نیز، به واسطه ی توجهات قطب عالم امكان، حضرت ولی عصر (عج) موفق به تألیف كتاب های آخرین امام (عج) و اولین امام علیه السلام با همین سكب شدم، كه مورد استقبال دوستدران اهل بیت علیهم السلام قرار گرفت؛ به طوری كه كتاب آخرین امام (عج) به زبان های دیگر هم ترجمه شده، و هم اكنون در كشورهای دیگر در حال چاپ است. كتاب اولین امام علیه السلام نیز جزو كتاب های برگزیده ی سال حضرت علی علیه السلام بود. و رتبه سوم كشوری را كسب نمود (الحمد لله و المنه).

هدف حقیر در سبك این مجموعه از كتاب ها، آن است كه در تمامی ابعاد و زوایای زندگانی ائمه ی اطهار علیهم السلام، مطالبی مستند از منابع معتبر تحقیق اخذ نموده، و با بیانی روان و گویا در اختیار شیعیان و محبین و ارادتمندان اهل بیت علیهم السلام قرار دهم.

امیدوارم خوانندگان گرامی مرا در طی مسیری كه در پیش گرفته ام، از دعای خیر خود فراموش نفرمایند، و تذكرات سودمند خود را برای مؤلف ارسال كرده، تا در چاپ های بعدی مورد استفاده قرار گیرد! در پایان، ضمن التماس دعا از محضر خوبان خواننده، از زحمات همكاران خوبم در امور حروفچینی و رایانه: آقای نحوی و خانم برزویی و نیز تلاش خالصانه ی مدیریت محترم نشر فرا گفت، به ویژه آقای كاظم عابدینی مطلق كه خود شیفته ی نشر معارف قرآن و عترت (علیهم السلام) می باشند، مراتب تشكر و قدردانی را به عمل می آوردم! با دعا برای فرج مبارك حضرت صاحب الامر، عجل الله تعالی فرجه شریف.

حوزه ی مقدسه ی قم / ایام فاطمیه 1381



[ صفحه 11]



تقدیم به مولایم حضرت امام رضا علیه السلام و خواهر مكرمه و بزرگوارش، كریمه ی اهل بیت علیهم السلام، زینب ثانی، حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام



[ صفحه 12]