کد مطلب:231303 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:313

توضیح
منظور از كلمه لا اله الا الله: مفهوم و حقیقت معنی آنست، یعنی توجه و اعتقاد قاطع بتوحید پروردگار متعال، و منقطع شدن از غیر او. و باید توجه باشد كه معبود باطل منحصر بأصنام نیست، بلكه اینمعنی بصورتهای مختلف در میان مردم ظاهر میشود - ستاره، آفتاب، ماه، درخت، حیوان، آتش، مال، اولاد، عنوان، هوی و هوس، شهوت، سلطان، امیر، پولدار، و غیر اینها.

ءارباب متفرقون خیر ام الله الواحد القهار 39:12، و اتخذوا من دون الله آلهة لیكونوا لهم عزا - 81:19، أفرأیت من اتخذ إلهه هواه و اضله الله علی علم - 23:45. پس اگر كسی موفق بحالت توحید حقیقی و اخلاص گردید، یعنی در اعمال و حركات و برنامه های خود فقط خدا را منظور داشت: بطور مسلم در حصار أمن



[ صفحه 54]



الهی وارد شده و از عذاب مأمون خواهد گشت. و اما اینكه امام از شرائط این توحید است: بخاطر آنكه نفی آلهه و توجه بتوحید، اگر بنحو كلی و فقط ذهنی و فكری باشد: آنطوریكه باید و لازم است، نتیجه مطلوب و مؤثر نمیدهد.

و در اینمورد میباید بنحو تفصیل و بطریق مبسوط، حقیقت توحید و صفات جلال و جمال نشان داده شده، و در خارج تطبیق و مصداق عینی پیدا كند، تا حقیقت ربوبیت و صفات و خصوصیات مقام الوهیت روشنتر گردد.

و اگر كسی بخواهد در اینجهت وسعت روحی و معرفت لازم پیدا كرده، و بحقیقت توحید كه مفهوم لا اله الا الله - در محدوده استعداد روحی خود برسد: میباید تا میتواند با انبیاء و خلفای منصوص كه جانشینان حق و الهی هستند، ارتباط پیدا كند.

آری امام كه خلیفه ثابت و بنص و تعیین خداوند متعال، دارای این مقام الهی میشود: لازم است از صفات و مقامات جلال و جمال نشان بدهد، تا بتواند بحث مقام خلافت را داشته باشد.

امام باید مظهری باشد از احاطه و آگاهی و علم خداوند متعال، و همه مهارف و حقایق واحكام الهی برای او منكشف و مشهود گردد.

امام باید مظهری باشد از قدرت معنوی و روحی تمام و تسلط بر نفس و نفوذ بر دیگران و اختیار قاطع در امور.

امام باید حیات روحی و معنوی تمامی داشته، و هیچگونه ضعف و انكسار و شكستی در حیات روحی او پیدا نشود .



[ صفحه 55]



اراده امام مظهر و نشان دهنده اراده قاطع و محكم الهی است، و هرگز اضطراب و تزلزلی در خواسته او پیدا نمیشود. و همچنین سائر صفات و اسماء الهی كه: انبیاء و خلفاء علیهم السلام مظاهر آن اسماء و صفات هستند.

و مظهر بمعنی محل ظهور است، چنانكه آئینه محل ظهور میشود.

البته این ظهور از لحاظ روحانی و معنوی است، و از اینجا است كه وارد شده است - معرفت امام بنورانیت معرفت الله است. من اراد الله بدءبكم، و من وحده قبل عنكم، و من قصده توجه بكم ... بكم فتح الله، و بكم یختم الله .

و باید متوجه شد كه: معنای توحید و یكتا دانستن پروردگار متعال، نه اعتقاد به یكی بودن عددی است، بلكه مراد یكتا دانستن از لحاظ عظمت و صفات جلال و جمال و كمال است، پس حقیقت توحید وقتی واقعیت پیدا میكند كه ما خداوند متعال را از جهت مقام عظمت و كبریائی یكتا بدانیم، یعنی او را نامحدود و نامتناهی و واجب و ازلی و ابدی از لحاظ جلال او كمال و جمال شناخته، و صفات او را عارف باشیم.

و در نتیجه همه جهانیان را در مقابل او ضعیف و فقیر و محتاج و محدود و حادث و نیازمند باو به بینیم .

و برای آگاه شدن و پی بردن باین حقیقت: لازم است بمقام عظمت انبیاء و اولیاء علیهم السلام كه خلفاء و مظاهر و نماینده های پروردگار متعال در زمین و در میان خلق هستند: توجه كرده، و بصفات روحانی و مقامات معنوی آنان معرفت



[ صفحه 56]



پیدا كنیم.

آری معرفت بمقامات روحانی خلفای الهی: نمونه و وسیله ای میشود برای معرفت پروردگار متعال.



[ صفحه 57]