کد مطلب:231308 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:289

توضیح
ضمیر: چیز لطیف، و آنچه در قلب فكر و نیت میشود.

ترویه: نظر و دقت كردن در امری باشد.

هم وهمة: تصمیم گرفتن و قصد جدی عملی است.

اراده كردن پس از تصور شی ء در قلب و تمایل بآن و نظر و تصمیم گرفتن صورت میگیرد، و اراده خلق بدون این مقدمات تحقق پیدا نمیكند، یعنی محتاج است ببودن نیت قلبی و تصور و میل و تصمیم جدی، و سپس حصول اراده.

ولی در اراده پروردگار متعال: هیچگونه از اینمقدمات لازم نبوده، و به مجرد خواستن او، آن چیز وجود خارجی پیدا میكند. و خواستن در خدا در مقابل كراهت است، و آن از صفات ذاتیه و در مقابل علم و قدرت است. آری خداوند متعال نور نامتناهی و نامحدود و حق است، و باقتضای عظمت و جلال و جمال و كمال تام ذات خود، قهرا اراده و كراهتی دارد. و این خواستن كه از صفات ذات است: بتناسب نور و بهاء و كمال مطلق و تمامیت و اقتضای ذات خواهد بود، و همین خواستن مجرد تنها، علت ظهور و



[ صفحه 79]



وجود اشیاء میشود - كن فیكون.

و چون احاطه تام و علم و قدرت و اختیار عین ذات او باشد: هرگز احتیاجی به تصور و فكر و حصول تمایل و نظر و تصمیم گرفتن نداشته، و در اراده او خصوصیت و كیفیت و چگونگی مخصوصی نیست .و اما تعلق اراده بمراد و ظهور آن در خارج: از صفات فعل و در مرتبه دوم خواهد بود.



[ صفحه 80]