کد مطلب:231315 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:301

توضیح
خافیة: چیزیستكه پنهان و مخفی شده و آشكارا نگردد.

احتجاب: اختیار كردن حجاب و پوشش.

گفته شد كه: خداوند متعال نامتناهی و نامحدود است، و هرگز حد و حجابی او



[ صفحه 103]



را فرانمیگیرد، و هر گونه حجابی كه پیدا شود از ناحیه عبد است كه قلب او را احاطه میكند.

و منشأ إشكال مرد زندیق ( فلم احتجب ؟): همان دو تصور مادی است كه اجمالا دفع آنها را بیان كردیم.

و إمام جواب داد كه: محجوبیت از جانب بنده است، آنهم از نظر ظلمت و تاریكی أعمال و أخلاق سوء و أفكار باطل كه قلب آدمی را فراگیرد، و اگر نه : خداوند هرگز حد و حجابی ندارد.

و أما تفسیر فرمودن آنحضصرت حجاب را با كثرت ذنوب و نداشتن ثواب: برای اینستكه كثرت ذنوب موجب انحراف از جاده مستقیم میشود.

توضیح اینكه: مبدء نور و ریشه و أصل نور حقیقی و ثابت، وجود نامتناهی و نامحدود پروردگار متعال است، و بهر مقداریكه قرب معنوی بمقام او پدید شود : از مركز نور استفاضه شده، و بعالم نور نزدیك گشته، و در حدود پیشرفت و قرب روحانی خود با نور و آثار آن مرتبط خواهد شد.

و قرب روحانی در أثر تحصیل أسباب قرب و وفاق حاصل میشود، و أسباب قرب عبارتست از تهذیب و تطهیر نفس و اطاعت أوامر و بندگی و عبودیت تا منتهی شود بمقام فناء.

چنانكه عصیان و خلاف و انحراف: موجب دور شدن از عالم رحمت و نور شده، و قهرا بعالم ظلمت غوطه ور خواهد گشت.

پس حقیقت محجوب شدن از نور نامتناهی پروردگار متعال: عبارتست از پیدایش عصیان و خلاف و انحراف در صراط مستقیم حق إلهی، زیرا بهر اندازه ایكه



[ صفحه 104]



انحراف پیدا شود: بهمان مقدار بمحیط ظلمت و تاریكی و محرومیت از روحانیت نزدیك خواهد شد.

والذین كفروا أولیاؤهم الطاغوت یخرجونهم من النور الی الظلمات - 257:2، هو الذی یصلی علیكم و ملائكته لیخرجكم من الظلمات الی النور - 43:33، رسولا یتلوا علیكم ... لیخرج الذین آمنوا و عملوا الصالحات من الظلمات الی النور - 11:65.



[ صفحه 105]