کد مطلب:243870 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:130

آبجو
[200] 3 - شیخ طوسی گفته است:

از عثمان بن عیسی روایت شده كه گفت: عبدالله بن محمد رازی، به امام جواد علیه السلام نوشت: اگر صلاح می دانید «آبجو» را برایم تفسیر فرمائید، چه اینكه بر ما مشتبه شده و نمی دانیم كه بعد از جوشیدن، مكروه است یا قبل از آن؟ حضرت در جوابش نوشت: به آبجو نزدیك مشو، مگر وقتی كه ظرف آن ضرر نرساند، یا جدید باشد.

عبدالله بار دیگر به امام جواد علیه السلام نوشت: خدمتتان نامه نوشتم و راجع به آبجو، قبل از جوشیدن سؤال كردم، جنابعالی در جوابم مرقوم فرمودید وقتی آن را بنوشم كه در ظرف جدید باشد، یا ضرر نرساند و من اندازه ی ضرر و تازه بودن را نمی شناسم، او از حضرت خواست كه برایش توضیح دهد و بفرماید: آیا نوشیدن آبجوی كه در ظرفهای سفالی، شیشه ای، یا چوبی عمل آمده باشد، درست است؟ حضرت در پاسخش نگاشت: فرآوری آبجو در ظرف شیشه ای و در ظرف سفالی نو و تازه، سه بار فرآوری شده و به عمل می آید و بعد از سه بار دیگر به آن ظرف باز نمی گردند (و در آن فرآوری نمی شود) و به ظرف جدیدی منتقل می گردد و ظرفی چوبی نیز مثل آن (مثل ظرف سفالی) است. [1] .

[201] 4 - محدث نوری آورده است:

از ابراهیم بن مهزیار، به نقل از برادرش روایت شده كه گفت: علی بن محمد حضینی، در نامه ای به امام جواد علیه السلام راجع به آبجو از حضرت سؤال كرد و نوشت همانا من مرد كهنسالی هستم و آبجو، به هضم غذایم كمك می كند و طعام را برایم گوارا می كند، نظر مباركتان در مورد نوشیدن آن، برای من چیست؟ حضرت در جوابش نوشت: نوشیدن آبجو، اگر برای بار اول فرآوری شود و یا برای بار دوم در ظرفهای شیشه ای و سفالی، فرآوری گردد، مانعی ندارد، ولی اگر ظرف به آن عادت كرد (و سه بار یا بیشتر در آن فرآوری شد) پس به آن آب جو نزدیك مشو.

علی بن مهزیار گفت: نامه ی امام را برایم خواند و به من گفت: متوجه منظور امام از



[ صفحه 169]



عادت كردن ظرف نمی شوم، لذا دوباره، در نامه ای به حضرت نوشت: فدایت شوم! اندازه ی عادت كردن ظرف را به دست نیاوردم، لطفا برایم توضیح دهید تا بدان عمل نمایم.

حضرت در جواب او نوشت: هر ظرفی كه سه یا چهار بار در فرآوری آبجو مورد استفاده قرار گیرد، به آن عادت می كند و موجب جوش آمدن و سر رفتن آن می گردد، وقتی هم كه جوش آمد، حرام می شود و چون حرام گردید، از آن پرهیز كن. [2] .


[1] استبصار 4: 96 ح 12.

[2] مستدرك الوسائل 17: 77 ح 20809.