کد مطلب:276805 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:129

مقدمه چاپ اول
بسم الله الرحمن الرحيم

محور اصلي بحث در اين مجموعه، بررسي قيام مقدس «سيد حسني» و نهضت اسلامي مردم مسلمان ايران زمين است، به رهبري آن سيد بزرگوار پيش از ظهور مبارك حضرت ولي عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف) از ديدگاه روايات اسلامي و اخبار وارده ي از معصومين عليهم السلام.

موضوع قيام مقدس سيد حسني، و نهضت خداپسندانه ي او، كه مطابق بسياري از روايات وارده ي از اهل بيت عليهم السلام اندكي پيش از ظهور قائم منتظر (ارواحنا له الفداء) انجام خواهد گرفت، گرچه يكي از علائم حتميه ظهور موفورالسرور مهدي موعود عليه السلام است، و بزرگان ما نيز از دانشمندان و انديشمندان كه از زمان ائمه ي معصومين عليهم السلام تا به امروز پيرامون مسئله ي مهدويت در اسلام كتابهاي گرانبهائي را به رشته تحرير در آورده اند، براي نهضت پرجوش و خروش سيد حسني، اهميت خاصي قائل شده اند، ولي با وجود اين، يكي از مسائل پيچيده ي مربوط به علائم حتمي ظهور است كه تاكنون، همچنان در هاله اي از ابهام باقي مانده، و هيچيك از تحليل گران و پژوهشگراني كه به دنبال شناخت نسب واقعي آن بزرگوار بوده اند، نتوانسته اند آن چنانكه بايد، وي را شناسانده و به مردم معرفي نمايند.

در اينجا لازم است اين نكته را توضيح دهيم كه ما زحمات طاقت فرساي دانشمندان و تلاشهاي پي گير آنان را در مورد شناخت «سيد حسني» ارج مي نهيم اما بايد بگوئيم: با همه ي تلاشهائي كه در مورد شناخت سيد حسني به عمل آمده است، علت عدم شناخت و شناسائي كامل وي، اختلافات و تعارضاتي است كه در مدارك و



[ صفحه 18]



مآخذ اوليه ي مربوط به اين مسئله وجود دارد.

و به همين جهت عده ي زيادي از محققان و صاحبنظران در تشخيص حقيقت اين موضوع: كه آيا اين سيد بزرگ و انقلابي حسني است يا حسيني؟ و آيا معروف و مشهور به خراساني است يا از اهل خراسان؟ دچار سردرگمي و سرگرداني گرديده، و هريك از آنان اظهارنظرهاي مختلف و احيانا متضادي را ابزار داشته اند. كه به برخي از آنها اشاره مي كنيم.

1- گروهي از صاحب نظران شيعه چنين اظهار عقيده مي كنند: اين سيد بزرگوار كه پيش از ظهور حضرت ولي عصر -عجل الله تعالي فرجه الشريف - خواهد آمد و از سرزمين ايران اسلامي قيام خواهد كرد سيد حسني است. [1] .

2-برخي ديگر مي گويند كه اين سيد عالي مقام، همان سيدي است كه در روايات به عنوان خراساني از او ياد شده و او همان كسي است كه قيامش متصل به قيام حضرت مهدي عليه السلام است. و او همان خراساني و بدون ترديد سيد حسيني است. [2] .

3- برخي از متأخرين چنين عقيده دارند كه اين سيد بزرگوار حسني نيست، بلكه سيدي حسيني است، و او كسي است كه رژيم شاهنشاهي را در ايران ساقط خواهد نمود. [3] .

4- گروه ديگري هم، از اهل سنت از صاحب نظران و پژوهشگران كه روايات مربوط به (خراساني) را از قرنها قبل، مورد تحقيق و بررسي قرار داده اند، اظهار عقيده كرده اند كه آن سيد بزرگ و با شخصيتي كه از طرف خراسان خروج خواهد كرد و پيشاپيش ظهور حضرت مهدي عليه السلام خواهد آمد سيد حسيني است. [4] .



[ صفحه 19]



و البته رواياتي هم در اين زمينه از ائمه ي معصومين عليهم السلام وجود دارد كه ما آنها را در جاي خود ذكر خواهيم نمود.

به هر حال: ما در اين كتاب كه موضوع اصلي بحث آن، همان نضهت مقدس حسني مي باشد، به تجزيه و تحليل روايات مربوط به «حسني» پرداخته و اظهار نظرهاي برخي از دانشمندان اسلامي را كه در قرون گذشته و صد سال اخير پيرامون نهضت هاشمي خراساني ابراز داشته اند، در موارد متعددي آورده، و به روشني ثابت كرده ايم كه از ديدگاه روايات اسلامي آن سيد بزرگواري كه از سرزمين خراسان قيام مي كند و به حسب روايات وارده، زمينه ساز حكومت جهاني حضرت مهدي عليه السلام خواهد شد، سيدي حسيني است. و او همان هاشمي خراساني است.

در اين باره در بخشهاي دوم و سوم و چهارم و پنجم، و به خصوص در بخش چهارم، به تفصيل سخن گفته ايم، و اميدواريم آنچه را با بيان ناقص و خامه ي ناتوان خود، به مقدار فكر و اندازه ي فهم قاصر خويش به رشته ي تحرير در آورده ايم گامي بسوي حقيقت باشد.

ناگفته نماند كه چون موضوع اساسي بحث در اين كتاب، درباره ي خروج حسني است كه يكي از علائم حتميه ي ظهور مسرت انگيز قائم آل محمد صلي الله عليه و آله مي باشد، از اين رو براي تحقيق كامل در موضوع مورد بحث، در پنج بخش مختلف و جداگانه گفتگو نموده و كليه ي مدارك و مآخذ مربوط به روايات، و همچنين نام شهرهايي كه در روايات ذكر گرديده با آدرس دقيق و كامل، در پاورقي آورده ايم تا هر كس كه مايل باشد حديث مورد بحث را خود شخصا ببيند، به كتب مورد نظر مراجعه نمايد.

ضمنا تذكر اين نكته نيز ضروري است كه نويسنده ي اين سطور به دليل محدود بودن منابع تحقيق در زمينه ي موضوع مورد بحث، و كمي بضاعت علمي، مدتي دراز و طولاني از دست يازيدن به چنين كاري خطير و پر مسئوليت مردد بود و حتي، يكي دو سه بار نيز از انجام اين مهم منصرف گرديد، تا اينكه سرانجام با اصرار برخي از دوستان به اين امر مهم پرداخت.

و اينك، چون اين مسأله قبلا بدين صورت مورد تحقيق و كاوش قرار نگرفته است، نويسنده از همه ي صاحب نظراني كه احيانا ممكن است مطالبي را بر خلاف آنچه تا حال



[ صفحه 20]



فكر مي كرده اند دراين كتاب ببينند، استمداد مي جويد كه اگر با مطلبي كه در واقع، خلاف واقع است برخورد نمودند، با پيشنهادات، و انتقادات سازنده ي خود بر او منت گذارند تا نظر صائب آنان براي رفع نواقص كتاب در چاپ هاي بعدي مورد استفاده قرار گيرد.

در پايان اين مقدمه، يادآور مي شويم كه چون در روايات فراواني كه از ائمه ي معصومين عليهم السلام رسيده است از قيام ديني ايرانيان، تمجيد فراواني به عمل آمده و به خصوص در حديثي كه از پيغمبر گرامي صلي الله عليه و آله درباره ي حركت انقلابي مردم مسلمان ايران زمين روايت شده آن حضرت، ايرانيان را زمينه ساز دولت جهاني مهدي عليه السلام معرفي فرموده است، از اين رو شايسته ديدم نام اين كتاب را «زمينه سازان انقلاب جهاني مهدي عليه السلام» بگذارم.

به اميد روزي كه بنيانگذار حكومت عدل «الله»، پرچم پرافتخار (لا اله الا الله محمد رسول الله، علي ولي الله) را در سراسر پهنه ي گيتي به اهتزاز درآورد، و ما «ايرانيان» راست قامتان جاودانه ي تاريخ باشيم.

به اميد آن روز

حوزه ي علميه ي قم - سيد اسدالله هاشمي شهيدي

3 شعبان المعظم 1405 برابر 4 ارديبهشت ماه 1364



[ صفحه 23]




[1] نور الانوار، نور هشتم، علامات ظهور، علامت چهل و هشتم چاپ سال 1301 هجري و كفاية الموحدين ج 3 ص 403 در علامات حتميه، علامت ششم، و بشارة الاسلام ص 11.

[2] يوم الخلاص در موضوع خراساني. چاپ اول ص 463 و چاپ چهارم ص 638 تا آخر موضوع.

[3] علائم الظهور كرماني، ص 179 چاپ سال 1329 هجري.

[4] البدء و التاريخ ج 2 ص 175،174- سال 1899 ميلادي و خريدة العجائب و فريدة الغرائب، ص 197 چاپ قاهره سال 1309 هجري.