کد مطلب:276809 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:120

شرح چگونگي قيام حضرت ولي عصر
مرحوم شيخ صدوق (رحمه الله) مشروح جريان قيام و علامات خاصه ي حضرت را به سند خود از حضرت امام محمد تقي جوادالائمه عليه السلام و او از آباء طاهرين خود از پيغمبر گرامي چنين نقل كرده است:



[ صفحه 26]



رسول خدا صلي الله عليه و آله در بيان اوصاف حضرت قائم عجل الله تعالي فرجه به «ابي ابن كعب» فرمود:

به راستي كه خداوند عزوجل، در صلب امام حسن عسكري عليه السلام نطفه اي تركيب نموده است پاك و پاكيزه و طيب و طاهر، كه هر مؤمني كه خداوند از او در خصوص دوستي و ولايت اهل بيت عليهم السلام پيمان گرفته باشد، از او راضي و خشنود است، و هر منكري كه از او دوري جويد به او كافر باشد.

او امامي است پاك، و پاكيزه، ستوده خصال و هدايت كننده كه به عدالت حكم مي كند و مردم را به عدل و دادگري فرمان مي دهد و در گفتارش خداي تعالي را تصديق مي كند و خداوند هم گفتار او را تصديق مي نمايد، و چون علائم ظهور و دلائل خروج، براي او ظاهر گردد از «تهامه» يعني: از سرزمين حجاز، خروج خواهد نمود.

براي او در «طالقان» گنج هائي ذخيره است كه نه از طلاست و نه از نقره، بلكه گروهي هستند از سواران شجاع و نيرومند كه به ساز و برگ كامل جنگي مجهزند، و مرداني هستند (نشانه دار) با اسم و رسم، معروف و مشهور و نام آور [1] كه خداوند آنها را از شهرهاي دور دست به شماره ي اصحاب (بدر) سيصد و سيزده تن به دور او جمع كند.

و با او نامه اي است مهر شده كه در آن نامه شماره ي اصحاب و يارانش، و نام و نسبشان و نام شهرهايشان، و شغل و كارشان و كنيه و صفاتشان و تمام خصوصياتشان ثبت و ضبط و نوشته شده است. آنان در هنگام جنگ و نبرد و مردانه به دشمن حمله مي برند و به پيش مي تازند و در فرمانبرداريش سخت و كوشا و جدي هستند.

«ابي بن كعب» عرضه داشت: يا رسول الله! دلائل و علامات ظهورش چيست؟ فرمود: يكي اينكه: پرچم و علمي دارد كه چون وقت ظهورش فرا رسد خود به خود باز مي شود و خداي تعالي آن را به سخن مي آورد و عرض مي كند:

(يا ولي الله اقتل أعداء الله)



[ صفحه 27]



اي ولي خدا از پشت پرده به در آي و دشمنان خدا را به قتل برسان.

و او دو پرچم، و دو نشانه دارد. «و له رايتان و علامتان». [2] .

و دوم اينكه: شمشيري دارد كه در غلاف است و چون هنگام ظهور حضرتش فرا رسد شمشير او از غلاف بيرون مي آيد و خداوند آن را به سخن مي آورد و صدا مي زند: (اخرج يا ولي الله فلا يحل لك أن تقعد عن أعداء الله)

اي ولي خدا، از پشت پرده ي غيبت بيرون بيا و قيام كن كه ديگر جاي درنگ نيست و براي تو روا نيست كه از دشمنان خدا دست برداري!!!

پس آن حضرت قيام مي نمايد و دشمنان خدا را در هر كجا كه بيابد به قتل مي رساند و حدود خداوند را جاري مي سازد و به حكم خداوند حكم مي فرمايد، و او خارج مي شود در حالي كه «جبرئيل» در طرف راستش و «ميكائيل» در طرف چپش و «شعيب و صالح» [3] جلودار و پيشرو لشكريان او باشند. و زود باش آنچه را كه به شما گفتم، مردم آن را به زبان آورند، هر چند بعد از زمانهاي طولاني باشد «و أفوض أمري الي الله عزوجل ولو بعد حين».

اي «ابي» خوشا بحال كسي كه او را ديدار كند و زمانش را درك نمايد، و خوشا به حال كسي كه او را دوست بدارد و به او عقيده داشته باشد، خداوند آنها را از هلاكت نجات دهد به وسيله اقرار به او و به رسول خدا صلي الله عليه و آله و جميع امامان معصوم عليهم السلام؛ بهشت را به رويشان بگشايد، و حكايت آنان در زمين مانند معصوم عليهم السلام؛ بهشت را به رويشان بگشايد، و حكايت آنان در زمين مانند حكايت «مشك» است كه بويش پراكنده شود و هرگز تغيير نيابد، و مثل آنان در آسمان مانند ماه نوراني است كه هرگز خاموش نشود و تيره نگردد.

ابي گفت يا رسول الله! خداي تعالي حال اين امامان معصوم عليهم السلام را چگونه بيان فرموده است؟



[ صفحه 28]



فرمود: به راستي كه خداوند عالم بر من دوازده مهر و دوازده صحيفه نازل فرموده كه نام و صفت هر امامي بر مهر و صحيفه اش مي باشد. [4] .

در كتاب «نورالانوار» فارسي نوشته شيخ علي اصغر بروجردي در قسمت نورهشتم در بيان علامات ظهور، در مورد پرچم آن حضرت چنين آورده است:

با آن حضرت سه علم مي باشد كه بر پوشه ي علم اول نوشته شده است

«أليوم أكملت لكم دينكم و أتممت عليكم نعمتي و رضيت لكم الاسلام دينا» [5] .

امروز دين شما را كامل نمودم و نعمت خود را براي شما تمام كردم و از براي شما راضي شدم كه اسلام دينتان باشد.

و بر پوشه ي علم دوم نوشته شده است:

«يوفون بالنذر و يخافون يوما كان شره مستطيرا» [6] .

آنها به نذر و پيمان خود وفا مي كنند و از روزي كه شدت و سختي آن همه ي اهل محشر را فرا مي گيرد ترس و واهمه دارند.

و بر پوشه ي علم سوم نوشته شده است:

«لا اله الا الله، محمد رسول الله، علي ولي الله و خليفته، و الحسن و الحسين و التسعة من ولد الحسين أوصيائه».

معبودي جز خالق يكتا نيست و محمد صلي الله عليه و آله فرستاده ي خدا است و علي عليه السلام ولي خدا و جانشين پيامبر است، و امام حسن و امام حسين عليهماالسلام و نه تن ديگر از فرزندان امام حسين عليه السلام اوصياء او مي باشند. [7] .


[1] عبارت متن عربي چنين است «و له بالطالقان كنوز لا ذهب و لافضة الا خيول مطهمة و رجال مسومة». در ترجمه ي اين عبارت از نهاية ابن اثير، ماده (طهم و سوم) استفاده شده است.

[2] در نسخه اصل، و همچنين بحار عبارت حديث چنين است (و له رايتان و علامتان) يعني: او دو پرچم و دو نشانه دارد، ولي ظاهرا اين جمله درست نباشد و صحيح آن «و هما آيتان و علامتان» است. يعني: اين دو چيز، دو نشانه، و دو علامت است، كه يكي خود به خود باز شدن پرچم باشد و ديگري سخن گفتن آن.

[3] ظاهرا (شعيب و صالح) درست نباشد و صحيح آن شعيب بن صالح است زيرا چنانكه در آينده خواهيم گفت: مطابق برخي از روايات (شعيب بن صالح) نام رمزي فرمانده سپاه سيد حسني است كه پس از ظهور حضرت صاحب الامر عليه السلام سردار لشكر و پرچمدار آن حضرت خواهد بود.

[4] اكمال الدين صدوق ج 1 ص 384،383 چاپ اسلاميه، سال 1396 قمري.

[5] سوره ي مائده آيه ي 5.

[6] سوره ي دهر آيه ي 7.

[7] (نورالانوار) نور هشتم.