کد مطلب:276831 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:119

روايات مربوط به نفس زكيه
اينك به رواياتي كه در مورد نفس زكيه و پسر عموي وي و سيد حسني از زبان درربار ائمه معصومين عليهم السلام نقل شده است، توجه كنيد.

1- در ضمن حديثي كه از رسول خدا صلي الله عليه و آله درباره ي نفس زكيه نقل شده چنين آمده است:

«ان المهدي عليه السلام لايخرج حتي تقتل النفس الزكيه، فاذا قتلت النفس الزكيه، غضب عليهم من في السماء و من في الارض، فاتي الناس المهدي عليه السلام فزفوه كما تزف العروس الي زوجها ليله عرسها»! [1] .

حضرت مهدي عليه السلام قيام نخواهد كرد تا زماني كه نفس زكيه كشته شود. چون نفس زكيه كشته شد، آنچه در آسمانها و زمين است بر آن مردم يعني [بني اميه] خشم خواهد گرفت، و مهدي عليه السلام ظهور خواهد نمود، و مردم فوج فوج و دسته دسته با پاي خود همانگونه كه در شب عروسي، عروس را با خوشحالي به خانه ي داماد مي برند، به سرعت به طرف او رو مي آورند.

2- در روايتي كه از اميرالمومنين عليه السلام رسيده چنين است:

«الا اخبركم بآخر ملك بني فلان؟ قيل: بلي، قال: قتل نفس حرام، في يوم



[ صفحه 79]



حرام، في بلد حرام، عن قوم قريش، و الذي الحبه و برا النسمه مالهم من ملك بعده غير خمسه عشر ليله»! [2] .

اميرالمومنين عليه السلام فرمود:آيا شما را از پايان حكومت بني فلان خبر ندهم؟ عرض كردند چرا يا اميرالمومنين. فرمود: كشتن نفس محترمي كه ريختن خون او حرام است- يعني نفس زكيه- در روز محترم، در شهر محترم از طايفه اي از قريش. قسم به پروردگاري كه دانه را شكافت و بشر را آفريد، پس از كشتن او به جز پانزده شب حكومت نخواهند كرد.

3- در ضمن روايت مفصلي كه «جابر جعفي» از امام باقر عليه السلام درباره ي اوضاع عمومي آخرالزمان نقل كرده چنين آمده است:

«... ما اشكل عليكم، فلم يشكل عليكم عهد نبي الله صلي الله عليه و آله و رايته و سلاحه، و النفس و الزكيه من ولد الحسين عليه السلام». [3] .

اي جابر، اگر ديدن و شنيدن نشانه هائي كه براي تو بر شمردم بر مردم دشوار باشد، پيمان پيامبر خدا و پرچم و اسلحه رسول خدا صلي الله عليه و آله و شهادت نفس زكيه كه از فرزندان حسين عليه السلام است، همه دشواريها را برطرف مي كند، و ديگر مشكلي براي آنان نخواهد بود.

در اين حديث امام باقر عليه السلام نفس زكيه را از اولاد امام حسين عليه السلام دانسته و شهادت او را يكي از نشانه هاي بارز ظهور حضرت ولي عصر -عجل الله تعالي فرجه- قرار داده است، و البته ذكر نفس زكيه در اينجا بخاطر همان ممتاز بودن شهادت، و كشته شدن او به طور خاص است كه وي را از ديگر علامتها جدا و ممتاز ساخته است.

4- در روايت ديگري از امام باقر عليه السلام تعدادي از علامات را برشمرده، و ضمن شهادت نفس زكيه چنين ياد فرموده است:

«و قتل غلام من آل محمد صلي الله عليه و آله بين الركن و المقام، اسمه محمد ابن الحسن النفس الزكيه.» [4] .



[ صفحه 80]



و از جمله ي علامات كشته شدن مردي از دودمان پيغمبر صلي الله عليه و آله است بين ركن و مقام كه نام محمد بن الحسن و موصوف به نفس زكيه مي باشد.

5- در مورد چگونگي كشته شدن نفس زكيه در ضمن روايتي كه از امام باقر عليه السلام نقل شده چنين آمده است:

حضرت قائم عليه السلام به ياران خود مي فرمايد:اي قوم اهل مكه مرا نمي خواهند ولي من براي اينك با ايشان اتمام حجت كنم كسي را به سوي آنها مي فرستم تا آنچه شايسته است كه شخصي مانند من با آنان اتمام حجت كند كه به ايشان بگويد.

آنگاه مردي از ياران خود را مي طلبد و به او مي فرمايد: برو نزد اهل مكه و به آنها بگو اي اهل مكه من فرستاده ي فلاني هستم، و او به شما مي گويد:

ما اهل بيت رحمت و معدن رسالت و خلافت هستيم و از ذريه محمد صلي الله عليه و آله و سلاله ي پيغمبرانيم ما مظلوم واقع شديم و مردم به ما ستم نمودند و ما را آواره ساختند و از هنگام رحلت رسول خدا صلي الله عليه و آله تا امروز حق ما غصب شده است. اكنون ما از شما چشم ياري داريم و از شما ياري مي طلبيم، پس ما را ياري كنيد.

وقتي كه آن جوانمرد به اين سخن تكلم نمود، بر او هجوم مي آورند و او را ما بين ركن و مقام به شكلي خاص سر مي برند و اوست نفس زكيه. [5] .

حديث مفصل است و تتمه دارد.


[1] الحاوي للفتاري ج 2 ص 65 و الملاحم و الفتن ص 139 باب 63.

[2] بحارالانوار ج 52 ص 234 و بشارة الاسلام ص 48.

[3] بحارالانوار ج 52 ص 224-223.

[4] بشارة الاسلام ص 100.

[5] بحارالانوار ج 52 ص 307 حديث 81.