کد مطلب:276874 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:75

نشانه استقلال تشيع
با توجه به اينكه هر قوم و ملتي در هر عصر و زماني طبق سنت معمول داراي نشانه ي مخصوصي بوده است، اگر روايات را ملاحظه كنيم، مي بينيم كه رهبران ديني و پيشوايان مذهبي از حركت گروهي خبر داده اند كه داراي پرچم هاي سياه مي باشند و از آن، بعنوان «رايات سود» ياد شده است، اين پرچم ها، همين پرچم هاي سياه معمولي فعلي شيعيان است و همين پرچمهاست كه نشانه ي استقلال، و رمز آزادي و مظهر توان و نيرومندي اين گروه مخلص و فداكار و حقيقت خواه است.و باز همين پرچمهاست كه علاوه بر آنكه يكي از نشانه هاي بارز عزاداري شيعيان و علامت غمگساري آنان بر شهداي گلگون كفن كربلا و نكوهش بر بني اميه و همه ي جنايتكاران و ستم پيشگان در طول تاريخ بشريت بشمار مي رود (و در ايام عزاداري و سوگواري سرور شهيدان و رهبر آزادمردان جهان حضرت حسين بن علي عليه السلام در هر شهر و روستا، و بر سر هر كوي و برزن، و سر در خانه ها، مساجد، حسينيه ها، تكايا، و در گوشه و كنار خيابانها نصب مي گردد و شيعيان راستين حسين عليه السلام بدينوسيله شدت حزن و اندوه خود را با نصب آنها به جهانيان، اعلام مي كنند) در روايات اسلامي، نموداري از حركت انقلابي تشيع، و علامت روياروئيشان با كفر جهاني معرفي گرديده است.

البته اين درست است كه اين پرچمها با اين كيفيت، و يا رنگ خاص، در دوران رسالت پيامبر اكرم صلي الله عليه و اله و يا زمان برخي از أئمه ي معصومين عليهم السلام وجود نداشته است، ولي از



[ صفحه 149]



آنجا كه شخص رسول اكرم صلي الله عليه و اله و جانشينان معصوم آنحضرت پيوسته با عالم غيب در ارتباط بوده و بر اثر وحي و نبوت و احراز مقام امامت و ولايت از حقيقت و آينده جهان ترسيم روشني داشته اند. لذا از آينده ي درخشان ملتي كه شعار آنها «پرچم هاي سياه» بوده و براي احقاق حق و برانداختن نظام ظلم و ستم و احياء مذهب خود در آينده قيام خواهند كرد، خبر داده و مسلمانان را از حركت انقلابي چنين مردمي كه پس از گذشت ساليان درازي پيدا خواهند شد، و زمينه ساز حكومت جهاني حضرت مهدي عليه السلام خواهند بود، با اطلاع ساخته، و شعار مخصوص آنان را كه همان «پرچم هاي سياه» بوده است به جهانيان گوشزد فرموده اند.

به هر حال در اين زمينه روايات فراواني در كتب معتبره ي شيعه و سني موجود است كه براي نمونه تنها به ذكر 2 حديث اكتفا نموده و توضيح بيشتر را به موضوعي كه تحت عنوان «قيام زمينه سازان دولت مهدي عليه السلام از مشرق آغاز مي شود» ارجاع مي دهيم و اينك 2 حديث؛

1- متقي هندي در كتاب «كنزالعمال» درباره ي (صاحبان پرچمهاي سياه) كه با لشكريان سفياني مواجه مي گردند و آنها را در جنگ، شكست مي دهند، در ضمن يك خطبه ي مفصل و طولاني از اميرالمؤمنين عليه السلام چنين آورده است:

«فيبعث عليه فتي من قبل المشرق يدعو الي أهل بيت النبي صلي الله عليه و اله هم أصحاب الرايات السود و المستضعفون، فيعزهم الله و ينزل عليهم النصر، فلا يقاتلهم أحد الا هزموه». [1] .

آنگاه جوانمرد آزاده اي كه مردم را به سوي اهل بيت پيغمبر دعوت مي كند، از طرف مشرق بر عليه سفياني برانگيخته مي شود، و آنان (يعني: مردم مشرق زمين) صاحبان پرچم هاي سياه، و مردم مستضعفي هستند كه خداوند به آنها قدرت و عظمت و نيرو مي بخشد، و آنان را پيروز مي گرداند. هيچكس با آنها نمي جنگد مگر آنكه آنان او را شكست مي دهند.

2- محمد بن ابراهيم نعماني در كتاب «غيبت نعماني» و مرحوم علامه مجلسي در كتاب «بحارالانوار» روايت كرده اند كه:



[ صفحه 150]



از كعب الاحبار، روايت شده است كه در ضمن حديثي نسبتا مفصل گفت:

حضرت قائم - عجل الله تعالي فرجه - از نسل علي عليه السلام است، براي او غيبتي است مانند غيبت يوسف، و بازگشتي است مانند بازگشت «عيسي بن مريم» عيله السلام و پس از آنكه مدتي غايب شده باشد ظاهر مي شود، در وقتي كه ستاره ي سرخ و يا ستاره ي ديگري طلوع كرده و «زوراء» كه (شهر ري) است خراب شده و «مزوره» كه بغداد است خسف و نگونسار گرديده و سفياني خروج نموده، و جنگ ميان فرزندان عباس (يعني بني العباس) و جوانان ارمنيه و آذربايجان درگرفته باشد و آن جنگي است كه هزاران هزار كشته دارد و هر كسي دست بر قبضه ي شمشير جواهرنشان (و آشكار) دارد، و جنگ بسيار بزرگي است كه پرچم هاي سياه در آن در اهتزاز است و آن جنگ، همان جنگي است كه مرگ سرخ (يعني كشتن و كشته شدن با وسايل مدرن جنگي) را به مردم بشارت مي دهد، و با طاعون خطرناك آميخته است. [2] .


[1] كنزالعمال ج 14، ص 597.

[2] غيبت نعماني ص 147-145، ط - صدوق: باب 10، حديث 4.