کد مطلب:277034 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:191

تذکر
در اینجا تذكر این نكته ضروری است كه: گرچه قسمتهای اول دو حدیثی كه از دو كتاب معتبر «الزام الناصب» و «غیبت النعمانی» نقل نمودیم تا اندازه ای واضح و روشن است و نیاز چندانی به توضیح و تفسیر ندارد و هر خواننده بدون فكر و تأمل معنای آن را بخوبی درك می كند، ولی قسمتهای آخر دو حدیث مزبور، بخصوص این جمله كه امام علیه السلام فرموده است: «اذا جهزت الألوف، و صفت الصفوف، و قتل الكبش الخروف، هناك یقوم الآخر، و یثور الثائر، و یهلك الكافر...»یعنی: «هنگامی كه صفها به هم فشرده شد، و هزاران جنگجو بسوی جنگ اعزام شدند، و قوچ بره را كشت، و دیگری برای خونخواهی قیام كرد و انتقامش را گرفت، و كافر به هلاكت رسید»، غیر معلوم المراد، و توجیه و تفسیر روشنی از آن در دست نیست.

و هر چند كه شخصیت گرانمایه ای چون مرحوم علامه ی مجلسی - اعلی الله مقامه- پس از نقل حدیث از كتاب «غیبت نعمانی» در این باره توضیحاتی داده اند، و ما نیز با مراجعه به منابع مورد اعتماد، و دقت در سایر احادیث، و اتكاء به قرائنی كه در خود حدیث است بعضی از مطالب دو حدیث یاد شده را به اندازه ی فهم قاصر خویش توضیح دادیم، اما با این همه: توضیحات مزبور نمی تواند روشنگر همه ی واقعیات در دو حدیث مذكور باشد.



[ صفحه 512]



زیرا: اكثر دانشمندان اسلامی كه دو حدیث یاد شده را در كتابهای خود آورده اند به جهت روشن نبودن برخی از حوادث كه امیرمؤمنان علیه السلام آنها را در رابطه با علائم ظهور، و نهضت خراسانی و هجوم لشكریان سفیانی به سرزمین ایران اسلامی پیشگوئی فرموده اند، از توضیح و تحلیل همه ی مطالبی كه در دوحدیث مزبور آمده است خودداری نموده، و تنها به نقل اصل حدیث اكتفا كرده اند.

علی هذا، نگارنده نیز خود را ناگزیر می بیند از این كه این نكته را یادآور شده، و تأكید نماید كه: آنچه را كه وی در توضیح بعضی از جملات دو حدیث مذكور آورده است، یك نظریه و استنباط شخصی است كه تنها جنبه ی احتمال دارد، و ممكن است این احتمال مطابق با واقع باشد، و ممكن است برخلاف تصور نگارنده عاری از حقیقت باشد و این نكته ای است كه لازم است خوانندگان گرامی بدان توجه داشته باشند.