کد مطلب:280041 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:128

مهدي از فرزندان فاطمه است
(عقد الدرر ص 15).

عن ام سلمه (رض) قالت: سمعت رسول الله (ص)، يقول: المهدي من ولد فاطمة رضي الله عنها.

بنقل از ام سلمه (رض) گفت: از حضرت رسول اكرم (ص) شنيدم مي فرمود: مهدي (ع) از فرزندان فاطمه زهرا صلوات الله و سلامه عليها است.

(مسند احمد ج 3 ص 36 عن اثبات الهداة:594:3 و اعيان الشيعة:51:0 و عقد الدرر:61):

عن ابي سعيد الخدري (رض) قال: قال رسول الله (ص): لا تقوم الساعة حتي تملأ الارض ظلما و عدوانا ثم يخرج من عترتي، او من اهل بيتي، من يملأها قسطا و عدلا، كما ملئت ظلما و عدوانا.

بنقل از ابي سعيد خدري (ره) گفت: رسول خدا (ص) فرمود: قيامت واقع نمي شود تا آنكه زمين سرشار از ظلم و تجاوز گردد سپس از عترت من يا از خاندان من كسي خارج شود تا زمين را لبريز كند از قسط و عدل همچنانكه از ظلم و تجاوز پر شده باشد.

(كشف الغمه ج 2 ص 469 و عقدالدرر ص 18):

عن حذيفة (رض) قال: رسول الله (ص): المهدي رجل من ولدي وجهه



[ صفحه 72]



كالكوكب الدري.

بنقل از حذيفه (رض) گفت: رسول الله (ص) فرمود: مهدي (ع) مردي از فرزندان من است چهره اش مانند ستاره ي درخشان مي باشد.

(عقدالدرر ص 18):

عن عبدالله بن عمر،(رض) قال: قال رسول الله (ص): لا تقوم الساعة حتي يخرج المهدي من ولدي و لا يخرج المهدي حتي يخرج ستون كذابا كلهم يقول: انا نبي.

عبدالله ابن عمر گويد: رسول اكرم (ص) فرمود: قيامت واقع نمي گردد تا مهدي (ع) از فرزندان خارج گردد و مهدي (ع) خارج نمي شود تا شصت تن دروغگو خارج شوند و همه مدعي نبوت باشند.

(عقدالدرر ص 19):

عن قيس بن جابر الصدفي عن ابيه عن جده ان رسول الله (ص)، قال: سيكون بعدي خلفاء و من بعد الخلفاء امراء، و من بعد الأمراء ملوك جبابرة ثم يخرج المهدي من اهل بيتي، يملأ الارض عدلا كما ملئت جورا ثم يؤمر القحطاني فوالذي بعثني بالحق ما هو دونه.

بنقل از قيس ابن جابر صدفي از پدر از جدش كه رسول خدا (ص) فرمود: پس از من خلفاء زمامدار شوند و پس از خلفاء اميران فرمانروايي كنند و پس از اميران، پادشاهان ستمگر روي كار آيند سپس مهدي (ع) از خاندان و اهل بيت (ع) من خارج مي گردد و پر مي كند از عدل زمين را به چنانكه لبريز از ستم پر شده باشد آنگاه قحطاني فرمانروا شود قسم به خدايي كه مرا به حق مبعوث فرمود.

(سنن ابن ماجه ج 2 ص 1368 و عقدالدرر ص 21 و كشف الغمه ج 2 ص 438):

عن سعيد بن المسيب قال: كنا عند ام سلمة فتذاكرنا المهدي، فقالت: سمعت رسول الله (ص) يقول: المهدي من ولد فاطمة (ع).

بنقل از سعيد بن مسيب گفت: ما در نزد ام سلمه (رض) مذاكره درباره ي مهدي (ع) مي كرديم او فرمود: رسول اكرم (ص) شنيدم مي فرمود: مهدي (ع) از فرزندان فاطمه (ع) است.



[ صفحه 73]



(اثبات الهداة ج 3 ص 605):

ذكر ابومحمد بن مسعود في كتاب المصابيح في حديث يرفعه الي النبي (ص) قال: يبعث الله رجلا من عترتي فيملاء به الارض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و جورا.

ابومحمد بن مسعود در كتاب مصابيح در ضمن حديثي مرفوعا از رسول خدا (ص) حديث كرده كه فرمود: خداي تعالي مردي از عترت مرا مبعوث كند و با دست او زمين را لبريز از قسط و عدل كند همچنانكه پر از ظلم و جور شده باشد.

(اثبات الهداة ج 3 ص 608):

من البعث و النشور للبيهقي يرفعه قال: قال رسول الله (ص) المهدي من ولدي.

از كتاب بعث و نشور بيهقي است كه مرفوعا از رسول الله (ص) روايت كرده فرمود: مهدي (ع) از فرزندان من است.

(اثبات الهداة ج 3 ص 611):

عن ابن ابي ليلي عن النبي (ص) في حديث انه قال في علي (ع) اخبرني جبرئيل انهم يظلمونه و يغصبونه حقه و يقاتلونه و يقتلون ولده و يظلمونهم بعده و اخبرني جبرئيل عن الله عزوجل ان ذلك يزول اذا قام قائمهم و علت كلمتهم و اجتمعت الأمة علي محبتهم، الي ان قال: و ذلك عند تغير البلاد و ضعف العباد و اليأس من الفرج، فعند ذلك يظهر القائم فيهم هو من ولد ابنتني فاطمة، يظهر الله بهم الحق و يخمد الباطل بأسيافهم

بنقل از ابن ابي ليلي از حضرت رسول اكرم (ص) در ضمن حديثي درباره ي حضرت اميرالمؤمنين (ع) فرمود: جبرئيل (ع) به من خبر داد كه امت به او ظلم مي كنند و حقش را غضب مي نمايند و با او مي جنگند و فرزندانش را بقتل مي رسانندو پس از شهادت او به آنان ظلم و ستم روا مي دارند و جبرئيل (ع) از خداي عزوجل بمن خبر آورد كه اين ستم و ظلم و بيدادگري وقتي كه قائمشان قيام كند و كلمه آنان بالايي گيرد و همه ي امت بر محبتهاي آنان جمع شوند از ايشان زائل مي گردد تا آنجا كه فرمود: اين امر بهنگامي كه صورت مي گيرد كه شهرها دگرگون و بندگان ناتوان شوند و مأيوس و نوميد از فرج و گشايش گردند در اين موقع قائم (ع) آشكار مي شود و او از فرزندان



[ صفحه 74]



دخترم فاطمه زهرا (س) است كه خدا بوسيله آنان حق را ظاهر و با شمشيرهاي ايشان باطل را خاموش مي سازد.

(اعيان الشيعه ج 3 ص 50 و كشف الغمة ج 2 ص 476):

عن زربن عبدالله قال: قال رسول الله (ص): لا تذهب الدنيا حتي يملك العرب رجل من اهل بيتي: يواطي اسمه اسمي.

بنقل از زر بن عبدالله گفت: رسول اكرم (ص) فرمود: دنيا بپايان نمي رسد تا مردي از اهل بيت من كه نام او با نام من برابر مي باشد عرب را زير حكومت خود قرار دهد.

(الغيبة للشيخ الطوسي (رض) ص 186):

قال رسول الله (ص): المهدي من عترتي من ولد فاطمة.

رسول اكرم (ص) فرمود: مهدي (ع) از عترت (ع) من از فرزندان فاطمه (ع) است.

(كشف الغمه ج 2 ص 481):

عن ابي هارون العبدي قال: اتيت اباسعيد الخدري فقلت له: هل شهدت بدرا؟ قال: نعم، فقلت له: الا تحدثني بشيي مما سمعته من رسول الله (ص) في علي و فضله؟ فقال بلي اخبرك ان رسول الله (ص) مرض مرضة نقه منها فدخلت عليه فاطمة (ع) تعوده و انا جالس عن يمين رسول الله (ص) فلما رأت ما برسول الله من الضعف ختقتنها العبرة حتي بدت دموعها علي خدها فقال لها رسول الله (ص) ما يبكيك يا فاطمة؟ قالت: اخشي الضيعة يا رسول الله فقال: يا فاطمة اما علمت ان الله اطلع الي الأرض اطلاعة فاختار منهم اباك فبعثه نبي ثم اطلع ثانية فاختار منهم بعلك فاوحي الي فانكحته، و اتخذته وصيا اما علمت انك بكرامة الله اياك زوجك اغزرهم علما و اكثرهم حلما و اقدمهم سلما فاستبشرت فأراد رسول الله (ص) ان يزيدها مزيد الخيز كله الذي قسمه الله لمحمد و آل محمد فقال لها: يا فاطمة (ع) و لعلي ثمانية اضراس يعني مناقب ايمان بالله و رسوله و حكمته و زوجته و سبطاه الحسن و الحسين، و امره بالمعروف و نهيه عن المنكر يا فاطمة انا اهل بيت اعطينا ست خصال لم يعطها احد من الاولين و لا يدركها احد من الاخرين غيرنا نبينا خير الأنبياء و هو ابوك و وصينا خير الاوصياء و هو بعلك و شهيدنا خير الشهداء و هو حمزة عم ابيك و منا سبطا هذه الامة و هما ابناك و منا مهدي الامة



[ صفحه 75]



الذي يصلي عيسي خلفه ثم ضرب علي منكب الحسين فقال: من هذا مهدي الأمة.

(اخرجه الدار قطني صاحب الجرح و التعديل).

بنقل از ابي هرون عبدي گفت: بنزد ابوسعيد خدري (ره) و به او گفتم: آيا در غزوه بدر حضور داشتي؟ گفت آري گفتم: آيا به من خبر نمي دهي از آنچه از رسول اكرم (ص) در فضيلت اميرالمؤمنين (ع) شنيده اي؟ گفت بلي به تو خير مي دهم: رسول خدا (ص) بيمار شد و دوران نقاهت مي گذرانيد فاطمه زهرا سلام الله عليها به عيادت نزد حضرت آمد من در طرف راست رسول الله (ص) نشسته بودم هنگامي كه حضرت فاطمه (ع) ضعف و ناتواني حضرت را ديد گريه راه گلويش را گرفت تا آنجا كه اشك از ديدگانش پديد آمد و بر چهره اش فرو ريخت رسول اكرم (ص) فرمود: يا فاطمه (ع) چه چيز تو را به گريه درآورده؟ عرض كرد: ترس آن دارم كه ترا از دست بدهم فرمود: اي فاطمه (ع) جان مگر نمي داني كه خدا به زمين توجه فرمود و از همه خلائق پدرت را برگزيد و او را پيغمبر قرار داد و توجه دويم به زمين كرد و شوهرت را برگزيد و به من وحي كرد و من او را به وصايت خود برگزيدم مگر نمي داني كه خدا ترا مكرم داشت و ترا تزويج مردي كرد كه عملش از همگان بيشتر و حلمش از همه فزونتر و اسلام پذيري او از همه قديمتر است حضرت فاطمه (ع) خوشحال شد رسول خدا (ص) خواست از خير و كرامت بسياري كه خدا قسمت محمد و آل محمد (ع) فرموده بيشتر به فاطمه (ع) بگويد فرمود: يا فاطمه (ع) براي علي (ع) هشت نسبت است: ايمان به خدا و رسولش و حكمتي كه دارد و همسر و دو فرزند حسن (ع) و حسين (ع) و امربه معروف و نهي از منكركردنش يا فاطمه (ع) ما اهل بيتي هستيم كه شش خصلت بما عطا شده كه به هيچيك از گذشتگان داده نشده وهيچيك از آيندگان بجز ما به آن نمي رسند. پيغمبر ما بهترين پيغمبران (ع) است و او پدرت مي باشد و وصي ما بهترين اوصياء است و او شوهرت مي باشد و شهيد ما بهترين شهيدها است واو حمزه عموي پدرت مي باشد و دو سبط اين امت از ما مي باشند و آنان فرزندانت حسن (ع) و حسين (ع) هستند ومهدي (ع) امت كه عيسي (ع) در نماز به او اقتداء كند از ما است سپس دست مبارك به شانه ي امام حسين (ع) زد و فرمود: مهدي امت از اين پسر من است (اين حديث را دارقطني صاحب كتاب جرح و تعديل



[ صفحه 76]



آورده است).

(اثابت الهداة ج 3 ص 598 و اعيان الشيعه ج 2 ص 50 و كشف الغمه ج 2 ص 477):

عن سعيد بن المسيب قال: كنا عند ام سلمة فتذاكرنا المهدي فقالت: سمعت رسول الله (ص) يقول: المهدي من ولد فاطمة.

بنقل از سعيد بن مسيب گفت ما نزد ام سلمه (رض) بوديم و سخن از حضرت مهدي (ع) بميان آمد گفت از رسول خدا (ص) شنيدم مي فرمود مهدي (ع) از فرزندان فاطمه (ع) است (اين حديث را ابن ماجه در سنن خود آورده است)

(اثبات الهداة ج 3 ص 598 و كشف الغمه ج 2 ص 477):

عن سعيد بن المسيب عن ام سلمة. قالت: سمعت رسول الله (ص) يقول: المهدي من عترتي من ولد فاطمة. (اخرجه الحافظ ابوداود في سننه).

بنقل از سعيد بن مسيب از ام سلمه (رض) گفت: از حضرت رسول اكرم (ص) شنيدم مي فرمود: مهدي (ع) از عترت من از فرزندان فاطمه سلام الله عليها است. (حافظ ابوداود در سنن خود اين حديث را ذكر كرده).

(بحار ج 51 ص 86 و كشف الغمه ج 2 ص 477):

عن علي (ع) قال: قال رسول الله (ص): المهدي منا اهل البيت يصلحه الله في ليلة.

حضرت اميرالمؤمنين (ع) فرمود: رسول خدا (ص) فرمود: مهدي (ع) از ما اهل بيت (ع) است كه خداي تعالي كار او را در يك شب اصلاح فرمايد.

(كمال الدين و تمام النعمة ص 425 و عيون اخبار الرضا ج 1 ص 42):

عن ابي بصير (ره) عن ابيعبدالله (ع) قال قال ابي (ع) لجابربن عبدالله الانصاري (رض) ان لي اليك حاجة فمتي يخف عليك ان اخلو بك و اسئلك عنها فقال له جابر في اي الأوقات شئت فخلي به ابوجعفر (ع) فقال له: يا جابر اخبرني عن اللوح الذي رأيته في يد امي فاطمة بنت رسول الله (ص) و ما اخبرتك به ان في ذلك اللوح مكتوبا؟ قال جابر اشهد بالله اني لما دخلت علي امك فاطمة (ع) في حيوة رسول الله (ص) اهنيها بولادة الحسين (ع) فرأيت في يدها لوحا اخضر ظننت انه من زمرد و رأيت فيه كتابا ابيض شبيهة بنور الشمس فقلت لها بابي



[ صفحه 77]



انت و امي يا بنت رسول الله (ص) ما هذا اللوح، فقالت (ع) هذا اللوح اهداه الله جل جلاله الي رسوله (ص) فيه اسم ابي و اسم بعلي و اسم ابني و اسماء الأوصياء من ولدي فاعطانيه ابي ليسرني بذلك قال جابر فاعطتنيه امك فاطمة (ع) فقرأته و انتسخته فقال له ابي يا جابر هل لك ان تعرضه علي؟ قال نعم فمشي معه ابي (ع) حتي انتهي الي منزل جابر فاخرج الي ابي صحيفة من رق فقال له ابي يا جابر انظر انت في كتابك لأقرأة انا عليك فنظر جابر في نسخته فقرأه عليه ابي (ع) فوالله ما خالف حرف حرفا قال جابر فاني اشهد بالله اني هكذا رأيته في اللوح مكتوبا بسم الله الرحمن الرحيم هذا كتاب من الله العزيز الحكيم لمحمد نوره و سفيره و حجابه و دليله نزل به الروح الأمين من عند رب العالمين عظم يا محمد اسمائي و اشكر نعمائي و لا بتجحد الائي اني انا الله لا اله الا انا قاصم الجبارين و مذل الظالمين و مبير المتكبرين و ديان يوم الدين اني انا الله لا اله الا انا فمن رجا غير فضلي او خاف غير عدلي عذبته عذابا لا اعذبه احدا من العالمين فاياي فاعبد و علي فتوكل اني لم ابعث نبيا فاكملت ايامه و انقضت مدته الا جعلت له وصي و اني فضلتك علي الأنبياء و فضلت وصيك علي الأوصياء واكرمتك بشبليك بعده و بسبطيك الحسن و الحسين و جعلت حسنا معدن علمي بعد انقضاء مدة ابيه و جعلت حسينا خازن وحيي و اكرمته بالشهادة و ختمت له بالسعادة فهو افضل من استشهد و ارفع الشهداء درجة جعلت كلمتي التامة معه و الحجة البالغة عنده بعترته اثيب و اعاقب اولهم علي سيدالعابدين و زين اولياء الماضين و ابنه سمي جده المحمود محمد الباقر لعلمي و المعدن لحكمتي سيهلك المرتابون في جعفر الراد عليه كالراد علي حق القول مني لاكرمن مثوي جعفر و لا سرنه في اشياعه و انصاره و اوليائه و انتجبت بعده موسي (في العيون بعد قوله موسي و انتجبت بعده فتنة عمياء حندس لان حفظ فرخي لا ينقطع خ ل) و انتجبت بعده فتاه لأن حفظه فرخي لا ينقطع و حجتي لا تخفي و ان اوليائي لا تنقطع ابدا لا و من جحد واحدا منهم فقد جحد نعمتي و من غير آية من كتابي فقد افتري علي و ويل للمفترين الجاحدين عند انقضاء مدة عبدي موسي و حبيبي و خيرتي ان المكذب بالثامن مكذب بكل اوليائي و علي وليي و ناصري من اضع عليه اعياء النبوة و امنحه



[ صفحه 78]



(امتجبه خ ل). بالاضطلاع يقتله عفريت مستكبريد فن بالمدينة التي بناها العبد الصالح ذوالقرنين الي جنب شر خلقي حق القول مني لاقرن عينه بمحمد ابنه و خليفته من بعده فهو وارث علمي و معدن حكمتي و موضع سري و حجتي علي خلقي جعلت الجنة مثواة و شفعته في سبعين من اهل بيته كلهم قد استوجبوا النار و اختم بالسعادة لابنه علي وليي و ناصري و الشاهد في خلقي و امين علي وحيي اخرج منه الداعي الي سبيلي و الخازن لعلمي الحسن ثم اكمل ذلك بابنه رحمة للعالمين عليه كمال موسي و بهاء عيسي و صبر ايوب ستذل اوليائي في: زمانه و يتهادون (يتهادون: خ ل) رؤسهم كما تتهادي رؤس الترك و الديلم فيقتلون و يحرقون و يكونون خائفين مرعوبين و جلين تصبغ الارض من دمائهم و ينشأ الويل و الرنين في: نسائهم اولئك اوليائي حقا بهم ادفع كل فتنة عمياء حندس و بهم اكشف الزلازل و ارفع الاصار (القيود خ ل) و الانحلال اولئك عليهم صلوات من ربهم و رحمة و اولئك هم المهتدون.

بنقل از ابي بصير (ره) از حضرت امام صادق (ع) فرمود: پدر بزرگوارم (ع) به جابر بن عبدالله انصاري (رض) فرمود: من از تو حاجتي دارم چه وقتي براي تو فراهم است كه با تو خلوت كنم و حاجتم را از تو بخواهم؟ جابر عرض كرد: هر وقتي كه خود تعيين فرمايي حضرت امام باقر (ع) با جابر به خلوت نشست و فرمود: اي جابر از لوحي كه در دست مادرم حضرت فاطمه (ع) دختر رسول خدا ص ديده اي و آنچه از مادرم (ع) درباره ي مكتوب در لوح شنيده اي به من خبر ده. جابر عرض كرد دژ خداي را شاهد مي گيرم كه من در روزگار حيوة رسول الله (ص) بخدمت ما در شما فاطمه سلام الله عليها رسيدم كه ولادت امام حسين سلام الله عليه را به ايشان تبريك عرض كنم، در دستش لوح سبز رنگي ديدم كه گمان كردم از زمرد است و بر آن نوشته اي بود بخط سفيد همانند نور آفتاب. من به ايشان عرض كردم: پدر و مادرم فدايت باد اي دختر رسول خدا (ص) اين لوح چيست؟ فرمود: يا جابر آيا آن را به من عرضه مي داري؟ عرض كرد آري پس پدرم همراه او به خانه اش رفت جابر صحيفه اي از (كاغذ يا پوست) بيرون آورد. پدرم (ع) فرمود: يا جابر تو به مكتوبت نظر كن تا من آنرا بر تو قرائت كنم پس جابر به نسخه خود نظر مي كرد و پدرم بر او خواند بخدا قسم



[ صفحه 79]



حرف بحرف مطابق بود و حرفي مخالفت نداشت جابر عرض كرد: من خداي را شاهد مي گيرم كه من آنچنان كه قرائت مي كني در لوح مي بينم كه نوشته:«بسم الله الرحمن الرحيم اين مكتوبي است از خداي عزيز حكيم براي محمد (ص) نور و سفير و حجاب دليل خدا كه روح الأمين از پيشگاه پروردگار جهانيان نازل كرده يا محمد (ص) نامهاي من را بزرگ بشمار و به نعمت هاي من شكرگذار باش و منكر نعمتهاي من مباش كه من خداي يگانه ام و خدايي جز من نباشد در هم شكننده ي جباران و خوار و ذليل كننده ي ستمگران و نابود كننده ي مستكبران و پاداش و جزاء دهنده ي روز قيامتم همانا من خداي يكتايم و خدايي جز من نيست پس هر كس اميد به غير فضل من كند يا از غير عدل من بترسد او را گرفتار عذابي كنم كه هيچيك از جهانيان آنگونه عذاب نشوند پس مرا پرستش كن و بر من متوكل باش من هيچ پيغمبري را مبعوث نكردم كه ايام نبوتش كامل و مدتش بسر آيد جز آنكه براي او وصي مقرر داشتم و من ترا بر همه ي پيغمبران (ع) برتري دادم و وصي ترا بر همه ي اوصياء برتر ساختم و ترا بداشتن دو سبط برگزيده حسن (ع) و حسين (ع) عليهما السلام پس از تو گرامي داشتم، و حسن (ع) را معدن علم خود پس از پدرش (ع) قرار دادم و حسين (ع) را خازن و نگهبان وحيم ساختم و او را به شهادت مكرم نمودم و ختم كردم براي او سعادت را و او برتر و بالاتر از همه شهداء است كلمه تامه را با او قرار دادم و حجت بالغه و كامله را در نزد او نهادم بوسيله عترت پاك او پاداش مي دهم و كيفر مي رسانم اولين كس از عترت (ع) او علي (ع) سرور عابدان و آرايه و زينت اولياي گذشته و فرزندش همنام جدش محمود محمد (ص) شكافنده علم من و معدن حكمت من بزودي مردمي كه شك و ترديد در جعفر (ع) دارند هلاك شوند كسي كه رد حكم و رأي او كند همانند كسي باشد كه رد حكم من نموده گفتار من ثابت است كه جايگاه جعفر (ع) را گرامي مي دارم و ياريش مي نمايم در پيروان و ياوران و دوستانش و اختيار مي كنم پس از او موسي (ع) را (در كتاب عيون اخبار الرضا (ع) پس از كلمه موسي (ع): و برمي گزينم پس از او فتنه كور و ظلمت را زيرا حفظ واجب من منقطع نگردد خ ل) و بر مي گزينم پس از او جوانمرد او را زيرا حفظ كردن او واجب است و منقطع نمي شود و حجت من پنهان نمي ماند و همانا اولياي من منطقع نگردد هرگز



[ صفحه 80]



هان هركس يكي از آنان را انكار كند محققا انكار نعمت من نموده و كسي كه تغيير و تبديل دهد آيه اي از كتاب مرا محققا به من افتراء زده و واي بر افتراء زنندگان منكر بهنگام سرآمدن مدت بنده ام موسي (ع) و محبوب و برگزيده ام همانا تكذيب كننده ي هشتمين (امام) تكذيب كننده ي همه اولياي من باشد و علي (ع) ولي و ياور من است كسي كه بارهاي سنگين نبوت را بدوش او مي گذارم و به او نيرو مي بخشم. عفريت مستكبري او را بقتل مي رساند در شهري كه آنرا بنده ي صالح ذوالقرنين بناء كرده در كنار بدترين خلق من دفن مي شود گفتار من حق و ثابت است كه البته چشم او را به فرزندش محمد (ع) كه جانشين او پسر از وي مي باشد روشن مي كنم پس او وارث علم من و معدن حكمت من و جايگاه سرور از من و حجت من بر خلق است بهشت را جايگاه او قرار مي دهم و شفاعت او را در هفتاد تن از خاندانش كه همه سزاوار آتشند مي پذيرم و پايان كار او را بوسيله فرزندش علي (ع) به سعادت ختم مي كند آن علي (ع) كه ولي و ناظر من و گواه در خلق من و امين بر وحي من است از او بيرون مي آورم دعوت كننده به راه من و نگهبان علم من حسن (ع) را سپس آنرا كامل مي سازم به فرزند ارجمندش كه رحمت براي جهانيان است بر او است كمال موسي (ع) و نور عيسي (ع) و صبر ايوب (ع) اولياي من در زمان او ذليل شوند سرهاي آنان را هديه كنند همچنانكه سرهاي ترك و ديلم را هديه ي نمايند و كشته و سوخته شوند و در ترس و خوف و هراس باشند زمين از خونشان رنگين گردد و واي و فرياد و زنانشان خواهد برخاست حقا آنان اولياي من باشند بوسيله ايشان برطرف مي كنم همه فتنه هاي كور و تاريك را و بوسيله آنان زلزله ها را مرتفع و بارهاي سنگين و قيد و بندها را دفع مي سازم بر آنان صلوات و درود و رحمت از پروردگارشان باشد و آنان هدايت شدگان مي باشند.

(اثبات الهداة ج 3 ص 611):

قال الشيخ القرطبي من علماء اهل السنة في تفسيره عند قوله تعالي: ليظهره علي الدين كله، قال السدي ذاك عند خروج المهدي، لا يبقي احد الا دخل في الاسلام او ادي الجزبة.

قرطبي در تفسير آيه شريفه تا تمام دين آشكار و ظاهر شود گفته اين آيه بهنگام



[ صفحه 81]



خروج مهدي (ع) است كه هيچكس باقي نماند مگر در اسلام داخل شود يا جزيه بپردازد.

(المحجة علي ما في ينابيع المودة ص 422 عن اثبات الهداة ج 3 ص 648):

المهدي من ولد النبي (ص): يفتح الله له المشارق و المغارب.

مهدي (ع) از فرزندان حضرت رسول اكرم ص است كه خداي تعالي مشرقها و مغربها را براي او مي گشايد.

(ينابيع المودة ص 445 و مودة القربي ص 445 و اثبات الهداة ج 3 ص 648):

لا يصلح الدين الا المهدي (ع)

تنها مهدي (ع) دين را اصلاح مي كند.

(تاريخ دمشق ج 5 ص 284 و الحاوي للفتاوي ص 244 عن اثبات الهداة ج 3 ص 650):اذا قام قائم آل محمد (ع) جمع الله اهل الشرق و الغرب

چون قائم آل محمد (ع) قيام فرمايد خداي تعالي مردم شرق و غرب را جمع كند.

(المستدرك ج 5 ص 557 و فرائد السمطين و الحاوي للفتاوي:93 عن اثبات الهداة:651:3):

المهدي (ع): يسقيه الله الغيث و تخرج الارض نباتها لاجله.

خداي تعالي مهدي (ع) را از آب باران سيراب سازد و زمين روئيدنيهاي خود را بخاطر او بيرون مي دهد.

(البدء و التاريخ ج 2 ص 180 و سنن ابي داود ج 4 ص 151 و المسند ج 1 ص 376 و 430 و 448 عن اثبات الهداة ج 3 ص 651):

يواطي اسم المهدي (ع): اسم رسول الله (ص) و هو من اهل بيته.

نام مهدي (ع) برابر است با نام حضرت رسول اكرم (ص) و او از اهل بيت رسول خدا است.

(اعيان الشيعه ج 2 ص 50):

قال رسول الله (ص): يا فاطمة اما المهدي فمنك.

رسول الله (ص) فرمود: يا فاطمه (ع) مهدي (ع) از تست.

(اعيان الشيعه ج 2 ص 53):

عن علي (ع): قلت يا رسول الله امنا آل محمد المهدي ام من غيرنا فقال (ص)



[ صفحه 82]



لابل منا يختم الله به الدين كما فتح بنا و بنا ينقذون من الفتنة كما انقذوا من الشترك و بنا يؤلف الله بين قلوبهم بعد عداوة الفتنة كما الف بين قلوبهم بعد عداوة الشرك و بنا يصبحون بعد عداوة الفتنة اخوانا كما اصبحوا بعد عداوة الشرك اخواناي دينهم.

علي (ع) فرمود: به رسول خدا (ص) عرض كردم مهدي (ع) از ما است يا از غير ما فرمود نه بلكه مهدي از ما است و بوسيله آن خداوند دين را به پايان مي برد چنانكه از ما شروع شده و بوسيله او دين نجات مي يابد از فتنه چنانكه بواسطه ما از شرك نجات يافت و بوسيله ما خداوند تأليف بين قلوب بنمايد بعد از آنكه گرفتار دشمني هاي فتنه گردند چنانكه بوسيله ما قلبهاي گرفتار به شرك را نجات داد بوسيله ما اهل بيت پس عداوت فتنه صبح مي كنند در صورتي كه با هم برادر شوند چنانكه بوسيله ما از عداوت شرك نجات يافتند و برادر ديني با هم شدند.

(اعيان الشيعه ج 2 ص 53):

عن بن عباس (ره) عن النبي (ص): انا سيد النبيين و علي سيد الوصيين و ان اوصيائي بعدي اثنا عشر اولهم علي و اخرهم المهدي (ع).

بنقل از ابن عباس (ره) از رسول اكرم فرمود: من سرور پيغمبرانم و علي (ع) سرور اوصياء مي باشد و همانا اوصياء پس از من دوازده نفرند اول آنان علي (ع) و آخرشان مهدي (ع) است.

(بحار ج 51 ص 43):

عن جابر، عن ابي جعفر (ع) قال: المهدي رجل من ولد فاطمة و هو رجل آدم.

بنقل جابر از حضرت امام باقر (ع) فرمود: مهدي (ع) مردي از فرزندان فاطمه سلام الله عليها است و او مردي گندمگون باشد.

(بحار ج 51 ص 79):

عن علي بن هلال، عن ابيه قال: دخلت علي رسول الله (ص). هو في الحالة التي قبض فيها فاذا فاطمة عند رأسه فبكت حتي ارتفع صوتها فرفع رسول الله (ص) اليها رأسه فقال: حبيبتي فاطمة ما الذي يبكيك؟ فقالت: اخشي الضيعة من بعدك، فقال: يا حبيبتي اما علمت ان الله عزوجل اطلع علي الأرض اطلاعة فاختار منها



[ صفحه 83]



اباك فبعثه برسالته ثم اطلع اطلاعة فاختار منها بعلك و اوحي الي ان انكحك اياه يا فاطمة و نحن اهل بيت قد اعطانا الله عزوجل سبع خصال لم يعط احدا قبلنا و لا يعطي احدا بعدنا: انا خاتم النبيين و اكرم النبيين علي الله عزوجل و احب المخلوقين الي الله عزوجل و انا ابوك و وصيي خير الأوصياء و احبهم الي الله عز وجل و هو بعلك و شهيدنا خير الشهداء و احبهم الي الله عزوجل و هو حمزة بن عبدالمطلب عم ابيك و عم بعلك و منا من له جناحان يطير في الجنة مع الملائكة حيث يشاء و هو ابن عم ابيك و اخو بعلك و منا سبطا هذه الأمة و هما ابناك الحسن و الحسين و هما سيدا شباب اهل الجنة و ابوهما - و الذي بعثني بالحق خير منهما يا فاطمة والذي بعثني بالحق ان منهما مهدي هذه الامة اذا صارت الدنيا هرجا و مرجا و تظاهرت الفتن و انقطعت السبل و اغار بعضهم علي بعض فلا كبير يرحم صغيرا و لا صغير يوقر كبيرا فيبعث الله عند ذلك منهما من يفتح حصون الضلالة و قلوبا غلفا يقوم بالدين في آخر الزمان كما قمت به في اول الزمان و يملا الأرض عدلا كما ملئت جورا. يا فاطمة لا تحزني و لا تبكي فان الله عزوجل ارحم بك و ارءف عليك مني و ذلك لمكانك مني و موقعك من قلبي قد زوجك الله زوجك و هو اعظمهم حسبا و اكرمهم منصبا و ارحمهم بالرعية و اعدلهم بالسوية و ابصرهم بالقضية و قد سألت ربي عزوجل ان تكوني اول من يلحقني من اهل بيتي قال علي (ع): لم تبق فاطمة بعده الا خمسة و سبعين يوما حتي الحقها الله به.

بنقل از علي بن هلال از پدرش گفت به محضر رسول اكرم (ص) رسيدم و حضرت لحظات آخر عمر مبارك را مي گذراند و حضرت فاطمه زهرا صلوات الله و سلامه عليها در كنارش بود فاطمه (ع) گريست و صداي گريه ي او بلند شد رسول خدا (ص) سر برداشت و فرمود: اي محبوبه من فاطمه (ع) چه چيز ترا به گريه در آورده؟ عرض كرد: مي ترسم پس از تو ضايع شوم فرمود: اي محبوبه من مگر نمي داني كه خداي عزوجل به زمين توجه كرد و پدرت را برگزيد و او را به رسالت مبعوث ساخت سپس توجه دگر بزمين فرمود و شوهرت را برگزيد و به من وحي فرمود كه ترا تزويجش كنم اي فاطمه (ع) ما خانداني هستيم كه خداي عزوجل هفت خصلت بما عطاء فرمود كه به هيچ كس پيش از ما و بعد از ما عطاء نفرموده و نفرمايد: من خانم و گرامي ترين



[ صفحه 84]



پيغمبرانم بر خداي عزوجل و محبوبترين خلق در پيشگاه او مي باشم و من پدر تو هستم و وصي من بهترين اوصياء و محبوبترين آنان در نزد خداي عزوجل است و او شوهر تو مي باشد و شهيد ما بهترين شهداء و محبوبترين شهيدان در نزد خداي عزوجل است و او حمزه بن عبدالمطلب عموي پدرت و عموي شوهرت مي باشد و از ما است كسي كه او را دو بال باشد كه با فرشتگان در بهشت هر كجا كه بخواهد پرواز مي كند و او پسر عموي پدرت و برادر شوهرت مي باشد و از ما هستند دو سبط گرامي اين امت و آنان فرزندانت حسن (ع) و حسين (ع) باشند كه سرور جوانان اهل بهشت هستند و پدرشان قسم به آنكس كه مرا به حق مبعوث فرمود بهتر از آنان است يا فاطمه (ع) قسم به آنكس كه مرا به حق مبعوث فرمود همانا از اين دو فرزندت مهدي (ع) اين امت بوجود آيد هنگامي كه دنيا هرج و مرج شود و فتنه ها ظاهر گردد و راه ها بريده شود و برخي غارت برند نه بزرگ بر كوچك رحم كند و نه كوچك بزرگ را احترام نمايد در نتيجه در اين هنگام خدا از اين دو فرزندت برمي انگيزد كسي را كه قلعه ها و دژهاي گمراهي و قلب هاي بسته را بگشايد و قيام بدين كند در آخرالزمان همچنانكه من در اول الزمان قيام بدين كردم و زمين را پر از عدل و داد كند همچنانكه پر از ستم و جور شده باشد. يا فاطمه (ع) اندوهناك مباش و گريه مكن زيرا خداي عزوجل از من به تو مهربان تر و رؤف تر است بخاطر منزلتي كه تو در نزد من و جايگاهي كه در قلب من داري محققا شوهرت را خدا به تو تزويج كرد و حسب او از همه بزرگتر و منصبش از همه گراميتر است و از همگان به رعيت رحم بيشتر دارد و در مساوات عادلتر عمل كند و در احكام و قضايا از همه بصيرتر و بيناتر است من از خدا خواسته ام كه ترا نخستين كس از اهل بيت من قرار دهد كه بمن ملحق گردي، حضرت اميرالمؤمنين (ع) فرمود: حضرت فاطمه سلام الله عليها هفتاد و پنج روز بيشتر پس از رسول خدا (ص) در دنيا باقي نماند و خدا او را به پدر ملحق فرمود.

(تفسير نور الثقلين ج 5 ص 517):

عن ام هاني الثقفية قال: غدوت علي سيدي محمد بن علي الباقر (ع) فقلت: يا سيدي آية من كتاب الله عزوجل: «فلا اقسم بالخنس الجوار الكنس» قال: نعم



[ صفحه 85]



المسئلة سئلتني يا ام هاني هذا مولود في آخر الزمان هو المهدي من هذه العترة يكون له حيرة و غيبة يضل فيها قوم و يهتدي فيها قوم فياطوبي لك ان ادركتيه و يا طوبي لمن ادركه.

بنقل از ام هاني ثقفيه گفت: صبحگاهي به محضر سرورم حضرت امام باقر محمد بن علي صلوات الله و سلامه عليهما رسيدم و عرض كردم: اي سرور من آيه شريفه اي از قرآن كريم است:«پس قسم به ستارگان فرمود: خوب سئوالي كردي اي ام هاني منظور مولود در آخر الزمان است كه او مهدي (ع) از اين عترت باشد براي او حيرت و غيبتي است كه گروهي در آن گمراه و گروهي راه هدايت پيش گيرند پس خوشا حال تو اگر آنرا دريابي و خوشا حال كسي او را دريابد.



[ صفحه 86]