کد مطلب:280046 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:293

مهدي و اوصاف آن حضرت
(يوم الخلاص ص 44):

قال رسول الله (ص): ان خلفائي و اوصيائي، و حجج الله علي الخلق بعدي، الاثناعشر اولهم علي و اخرهم المهدي.

رسول اكرم (ص) فرمود: همانا خلفاء و اوصياي من و حجت هاي خدا بر خلق پس از من دوازده تن مي باشند اول آنان علي (ع) و آخرشان مهدي (ع) است.

(يوم الخلاص ص 67):

قال الشيخ محي الدين بن العربي: هو من عترة رسول الله (ص) من ولد فاطمة، جده الحسين بن علي و والده الحسن العسكري.

شيخ محي الدين بن عربي گويد: او (مهدي (ع)) از عترت رسول خدا (ص) از فرزندان فاطمه (ع) است جدش حسين بن علي (ع) و پدرش حسن عسكري (ع) مي باشد.

(يوم الخلاص ص 66):

قال كعب الاحبار: اني لأجد المهدي مكتوبا في اسفار الأنبياء: ما حكمه ظلم و لا عنت اي: فساد.

كعب الاحبار گويد: من مهدي (ع) را باين وصف در كتابهاي انبياء (ع) يافته ام كه حكمش ظلم و فساد نيست.



[ صفحه 96]



(يوم الخلاص ص 80):

قال الصادق (ع): المهدي خاشع لله كخشوع الزجاجة.

امام صادق (ع) فرمود: مهدي (ع) براي خدا خشوع دارد همانند خشوع شيشه كه چگونه زود آب مي شود يا خاشع است و شكل ها را مي پذيرد.

(عقدالدرر ص 17):

عن عائشة عن النبي (ص):«في المهدي» هو رجل من عترتي، يقاتل علي سنتي كما قاتلت انا علي الوحي.

عائشه از رسول الله (ص) درباره ي مهدي (ع) فرمود: او مردي از عترت من است كه بر اساس سنت من كارزار مي كند چنانكه من بر اساس وحي كارزار كردم.

(عقدالدرر ص 18 و اثبات الهداة ج 3 ص 614):

عن حذيقة (رض)، قال: قال رسول الله (ص): يلتفت المهدي، و قد نزل عيسي ابن مريم كانما يقطر من شعره الماء، فيقول المهدي: تقدم صل بالناس فيقول عيسي: اما اقيمت الصلاة لك؟ فيصلي خلف رجل من ولدي.

بنقل از حذيفه (رض) گفت: حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: مهدي (ع) توجه مي كند در حالي كه عيسي بن مريم (ع) نازل شده باشد گويي از موهاي سرش آب مي چكد (كنايه از عرق كردن است) و مهدي (ع) به عيسي (ع) فرمايد: جلو بايست و با مردم نماز بگذار عيسي (ع) گويد مگر نماز براي امامت تو منعقد نشده؟ پس عيسي (ع)پشت سر فرزد من نماز گذارد.

(عقد الدرر ص 21):

عن ابي سعيدالخدري (رض) عن النبي (ص) انه قال: المهدي منا اهل البيت.

بنقل از ابي سعيد خدري (رض) از حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: مهدي (ع) از ما اهل بيت (ع) است.

(عقدالدرر ص 23):

عن قتادة، قال: قلت لسعيد بن المسيب: احق المهدي؟ قال: نعم، هو حق. قلت: ممن هو؟ قال: من قريش قلت: من اي قريش؟ قال: من بني هاشم. قلت: من اي بني هاشم؟ قال: من ولد عبدالمطلب. قلت: من اي ولد عبدالمطلب؟ قال: من اولاد



[ صفحه 97]



فاطمة. قلت: من اي ولد فاطمة؟ قال: حسبك الان.

بنقل از قتادة گفت: به سعيد بن مسيب گفتم: آيا مهدي (ع) حق است؟ گفت: آري او حق است گفتم: از كدام قبيله است؟ گفت: از قريش، گفتم: از كدام قريش؟ گفت: از بني هاشم، گفتم: از كدام بني هاشم؟ گفت: از فرزندان عبدالمطلب. گفتم: از كدام فرزند عبدالمطلب؟ گفت: از فرزندان فاطمه (ع) گفتم: از كدام فرزند فاطمه عليها السلام؟ گفت: ترا بس است.

(عقدالدرر ص 25):

عن اميرالمؤمنين علي بن ابيطالب (ع): قال: قلت يا رسول الله. امنا المهدي. او من غيرنا؟ فقال رسول الله (ص): بل منا يختم الله به الدين كما فتحه بنا. «الحديث».

حضرت اميرالمؤمنين (ع) فرمود: عرض كردم: يا رسول الله (ص)، آيا مهدي (ع) از ما است؟ يا از غير ما؟ رسول خدا (ص) فرمود: بلكه از ما است خدا دين را بوسيله او ختم مي كند همچنانكه با ما دين را گشود و آغاز كرد.

(عقدالدرر ص 148):

عن عبدالله بن عباس (رض) عن النبي (ص) قال: المهدي طاووس اهل الجنة.

بنقل از عبدالله بن عباس (رض): از رسول الله (ص) فرموود: مهدي (ع) طاوس اهل بهشت است.

(عقدالدرر ص 25):

عن ابي ايوب الانصاري (رض) قال: قال رسول الله (ص) لفاطمة: نبينا خير الأنبياء و هو ابوك، و شهيدنا خير الشهداء و هو عم ابيك حمزة و منا من له جناحان يطير بهمان في الجنة حيث شاء و هو ابن عم ابيك جعفر و منا سبطا هذه الامة الحسن و الحسين و هما ابناك و منا المهدي.

بنقل از ابي ايوب انصاري (رض) گفت: حضرت رسول اكرم (ص) به حضرت فاطمه زهرا صلوات الله و سلامه عليها فرمود: پيغمبر ما بهترين پيغمبران است و او پدر تست و شهيد ما بهترين شهداء است و او عمور پدر تست و او حمزه مي باشد و از ما است كسي كه دو بال دارد و با آنها در بهشت هر كجا كه خواهد پرواز مي كند و او پسر



[ صفحه 98]



عموي پدر تست و از ما هستند دو سبط اين امت امام حسن و امام حسين (ع) و هر دو فرزندان تو مي باشند و از ما است مهدي (ع).

(اعيان الشيعه ج 2 ص 53 و كشف الغمه ج 2 ص 472 و عقدالدرر ص 142):

قال اميرالمؤمنين (ع): قلت يا رسول الله، امنا آل محمد المهدي او من غيرنا؟ فقال رسول الله (ص) بل منا، يختم الله به الدين، كما فتحه بنا، و بنا ينقذون من الفتن، كما انقذوا من الشرك و بنا يؤلف الله بين قلوبهم بعد عداوة الفتنة اخوانا كما الف بين قلوبهم بعد عداوة الشرك و بنا يصبحون بعد عداوة الفتنة اخوانا كما اصبحوا بعد عداوة الشرك اخوانا في دينهم.

اميرالمؤمنين (ع) فرمود: عرض كردم: يا رسول الله (ص) آيا مهدي (ع) از ما آل محمد (ع) است يا از غير ما رسول اكرم (ص) فرمود: مهدي (ع) از ما مي باشد كه خدا بوسيله او دين را ختم مي كند همچنانكه بوسيله ما فتح و آغاز كرد و مردم بوسيله ما از فتنه آزاد مي شوند همچنانكه از شرك آزاد شدند و بوسيله ما خدا ميان آنها الفت قلوب ايجاد مي كند و برادرشان مي سازد پس از دشمني فتنه چنانكه الفت افكند ميان قلب هاي ايشان پس از دشمني شرك و بوسيله ما بعد از دشمني فتنه برادر شدند آنچنان كه پس از دشمني شرك در دين خود برادر گشتند.

(يوم الخلاص ص 282):

قال رسول الله (ص): انما سمي المهدي لانه يهدي الي امر قد خفي، و يستخرج التوراة و الانجيل من ارض يقال لها انطاكية.

رسول اكرم (ص) فرمود: همانا مهدي (ع) از ان جهت نام گرفت زيرا او به امري كه مخفي و پنهان بود هدايت مي كند و توراة و انجيل را از زمين انطاكيه استخراج مي نمايند.

(يوم الخلاص ص 283):

قال رسول الله (ص): ان المهدي يستخرج تابوت السكينة من غار انطاكية و اسفار التوراة من جبل بالشام يحاج به اليهود فيسلم كثير منهم.

رسول اكرم (ص) فرمود: همانا مهدي (ع) تابوت سكينه را از غار انطاكيه و اسفار تورات را از كوهي در شام بيرون مي كشد و با يهود بوسيله آن احتياج مي كند در نتيجه بسياري از يهود مسلمان مي شوند.



[ صفحه 99]