کد مطلب:280054 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:127

اوصاف حضرت مهدي
(يوم الخلاص ص 75):

قال رسول الله (ص): «المهدي مني، اجلي الجبهة، اقني الأنف».

حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: مهدي (عج) از من است داراي پيشاني بلند و نوراني و بيني نازك كه پشتش اندكي برآمدگي دارد.

(يوم الخلاص ص 75):

قالا رسول الله (ص): المهدي من ولدي، وجهه كالقمر الدري، حسنة مستديرة، اللون لون عربي و الجسم جسم اسرائيلي.

رسول خدا (ص) فرمود: مهدي (عج) از فرزندان من است چهره اش چون ماه درخشان و صورت گرد و زيبايي است رنگ او رنگ عربي و بدنش بدن اسرائيلي است.

(يوم الخلاص ص 75):

قال رسول الله (ص): (في المهدي) وجهه كالدينار، اسنانه كالمنشار، و سيفه كحريق النار.

رسول الله (ص) درباره ي مهدي فرمود: چهره اش مانند دينار سفيد دندانهايش همچون اره و شمشيرش مانند آتش سوزان است.

(يوم الخلاص ص 76):

قال رسول الله (ص): المهدي طاووس اهل الجنة، عليه جلا بيت النور.



[ صفحه 128]



رسول اكرم (ص) فرمود: مهدي (عج) طاووس اهل بهشت است بر او پرده هاي نور باشد.

(يوم الخلاص ص 76):

قال اميرالمؤمنين (ع): المهدي اقبل اجعد، هو صاحب الوجه الاقمر، و الجبين الازهر، صاحب الشامة و العلامة. العالم الغيور المعلم المخبر بالاثار.

حضرت اميرالمؤمنين (ع) فرمود: مهدي (عج) روشن و خوشرو و موي مجعد دارد. داراي چهره چون ماه و پيشاني درخشان است صاحب خال و علامت است دانشمند غيرتمند و آموزگاري است كه خبر از آثار مي دهد.

(يوم الخلاص ص 77):

قال اميرالمؤمنين (عج): حسن الوجه، حسن الشعر، يسيل شعره علي منكبيه، ونور وجهه يعلو سواد لجبته.

حضرت اميرالمؤمنين (ع) فرمود: «مهدي (عج)» زيبارو و زيبا مو است موي سرش بر شانه هايش ريخته و نور چهره اش بر سياهي محاسنش برتري دارد.

(يوم الخلاص ص 79):

قال الباقر (ع): مشرف الحاجبين، غائر العينين من سهر الليالي، بوجهه اثر.

حضرت امام باقر (ع) فرمود: «مهدي (عج)» داراي ابروان پيوسته و چشم ها بر اثر بيداري شبها به گودي فرورفته در چهره مباركش اثر نمودار است.

(يوم الخلاص ص 77):

قال اميرالمؤمنين (ع): يخرج رجل من ولدي في اخر الزمانه، ابيض مشرب حمرة. مبدح البطن (واسعها) عريض الفخذين، عظيم مشاش المنكبين، بظهره شامتان. شامة علي لون جلده، و شامة علي شبه شامة النبي (ع).

حضرت اميرالمؤمنين (ع) فرمود: مردي از فرزندان من در آخرالزمان خروج مي كند سپيد رنگ متمايل به سرخي داراي شكم وسيع و رانهاي پهن و استخوانهاي شانه ها بزرگ در پشتش دو خال است يك خال برنگ پوست بدن و خالي هم مشابه خال حضرت رسول اكرم (ص).

(يوم الخلاص ص 78):

قال الحسين (ع)، تعرفون المهدي بالسكينة و الوقار، و بمعرفة الخلال و الحرام،



[ صفحه 129]



و بحاجة الناسي اليه، و لا يحتاج الي احد.

حضرت امام حسين (ع) فرمود: مهدي (عج) را مي شناسيد به سكينه و سنگيني و بشناخت عدل و حرام و به نيازمندي مردم به او و بي نيازي او از همه كس.

(يوم الخلاص ص 79):

قال الباقر (ع): بالقائم علامات: داء الحزاز برأسه (القشرة) و شامة تحت كتفه الا يسر تحت كنفيه و رقة مثل الاس.

حضرت امام باقر (ع) فرمود: قائم (عج) علامت و نشانه ها دارد: شوره سر و خالي در زير شانه ي چپ دارد و در زير دو شانه اش ورقه اي مانند آس است.

(يوم الخلاص ص 81):

قال الصادق (ع) «في المهدي»: ليس بالطويل الشامخ، و لا بالقصير اللازق (اللاصق) بل مربوع القامة، مدور الهامة، واسع الصدر، صلت الجبين (بارزه) مقرون الحاجبين، علي خده الايمن خال كانه فتات المسك علي رضراخته العنبر.

حضرت امام صادق (ع) درباره ي حضرت مهدي (عج) فرمود: نه بسيار بلند قد و نه كوتاه اندام است بلكه چهارشانه و جمجمه اش گرد و سينه اش وسيع و گشاده و پيشاني بلند و ابروان پيوسته دارد و بر گونه ي مبارك راستش خالي است گويي خرده مشك بر خرده عنبر پاشيده.

(عقدالدرر ص 226):

عن ابي هريرة قال: يبايع المهدي بين الركن و المقام، لا يوقظ نائما و لا يهريق دما.

بروايت از ابوهريره گفت با حضرت مهدي بين ركن و مقام بيعت مي شود بطوريكه هيچ خفته اي بيدار نگردد و خوني در اين بيعت ريخته نمي شود.

(بحار ج 52 ص 319):

قال الصادق (ع): ان ابي «اي الباقر» لبس درع رسول الله (ص) و كانت تسحب علي الارض و اني لبستها فكانت و كانت، و انها تكون من القائم كما كانت من رسول الله (ص) مشمرة ترفع نظاقها بحلقتين، و ليس صاحب هذا الامر من جاز اربعين.

امام صادق (ع) فرمود: پدرم «يعني امام باقر (ع)» زره رسول اكرم (ص) را پوشيد و بر



[ صفحه 130]



زمين كشيده مي شد و من آنرا پوشيدم همانگونه بود ولي در تن قائم (ع) باشد كه در بدن رسول خدا (ص) بود دامن بالا زده گويي كمربندش با دو حلقه بالا رفته و صاحب الامر (ع) در قيافه از مرد چهل ساله تجاوز نمي كند.

(يوم الخلاص ص 82):

قال كعب الأخبار: ان القائم المهدي من نسل علي، اشبه الناس بعيسي بن مريم خلقا و خلقا و سيماء و هيبة. يعطيه الله عزوجل ما اعطي الأنبياء و يزيده و يفضله.

كعب الاخبار گويد: همانا قائم مهدي (عج) از نسل اميرالمؤمنين علي (ع) شبيه ترين مردم از لحاظ خلقت و اخلاق و سيما و هيبت به عيسي بن مريم (ع) مي باشد خداي عزوجل آنچه به پيغمبران (ع) بخشيده به او بيشتر و برتر مي بخشد.

(عقدالدرر ص 25):

عن ابي سعيد الخدري قال: قال رسول الله (ص): منا الذي يصلي عيسي بن مريم خلفه.

بنقل از ابوسعيد خدرري (ع) گفت: رسول الله فرمود: كسي كه عيسي بن مريم (ع) در پشت سرش نماز خواند از ما است.

(يوم الخلاص):

قال محيي الدين بن العربي: يشبه رسول الله في الخلق، و ينزل عنه في الخلق، اذ لا يكون احد مثل رسول الله (ص) في اخلاقه.

محيي الدين بن عربي گويد: مهدي (عج) در خلقت شبيه رسول اكرم (ص) است ولي در اخلاق پايين تر از آن حضرت مي باشد زيرا هيچكس به پايه ي اخلاق رسول خدا نمي رسد.

(عقدالدرر ص 41):

عن ابي جعفر محمد بن علي الباقر (ع): قال: سئل اميرالمؤمنين (ع)، عن صفة المهدي (عج)، فقال: هو شاب مربوع، حسن الوجه، يسيل شعرة علي منكبيه، يعلو نور وجهه سواد شعرة و لحيته و رأسه.

امام ابي جعفر باقر (ع) فرمود: از اميرالمؤمنين (ع) صفت حضرت مهدي (عج) را پرسيدند فرمود: او جواني چهارشانه و زيبا رو است موي سرش بر شانه هايش ريخته



[ صفحه 131]



نور چهره مباركش بر سياهي موي سر و صورتش برتري دارد.

(عقدالدرر ص 41):

عن الحارث بن المغيرة النضري، قال: قلت لابي عبدالله الحسين بن علي (ع): باي شيي يعرف الامام المهدي؟ قال: بالسكينة و الوقار. قلت: و باي شيي؟ قال: بمعرفة الحلال و الحرام و بحاجة الناس اليه، و لا يحتاج الي احد.

بنقل از حارث بن مغيره نضري گفت: از حضرت ابي عبدالله امام حسين بن علي (ع) پرسيدم به چه چيزي امام مهدي شناخته مي شود؟ فرمود: به آرامش و سنگيني عرض كردم: و به چه چيز ديگر؟ فرمود: بشناخت حلال و حرام و به نيازمند بودن مردم به آن حضرت و نيازمند نبودن حضرت به كسي.

(عقدالدرر ص 155):

عن ابي سعيد الخدري، ان رسول الله (ص) قال: يخرج المهدي في امتي، يبعثه الله عيانا للناس، يتنعم الأمة، و تعيش الماشيته و تخرج الارض نباتها و يعطي المال صحاحا.

بنقل از ابوسعيد خدري ره: حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: مهدي (عج) در امت من خروج مي كند خداي تعالي او را برمي انگيزد تا فريادرس مردم باشد. امت برخوردار از نعمت شوند و چارپايان زندگي كنند و زمين روئيدني هاي خود را برون مي دهد «مهدي (عج)» مال را ميان مردم مساوي تقسيم مي كند.

(اثبات الهداة ج 3 ص 540 و يوم الخلاص ص 379):

قال الباقر (ع): اذا قام مهدينا اهل البيت، قسم بالسوية و عدل بالرعية (و فصل و القضية) فمن اطاعه فقد اطاع الله، و من عصاه فقد عصي الله.

حضرت امام باقر (ع): هنگامي كه مهدي (عج) ما اهل بيت (ع) قيام كند مال را مساوي تقسيم كند و عدالت را در ميان رعيت برقرار سازد و در احكام و قضايا حكومت عدل فرمايد پس هر كس اطاعتش كند خداي تعالي را اطاعت كرده و هر كه نافرماني كند نافرماني خداي كرده.

(سنن ابي داود ج 4 ص 154 و اثبات الهداة ج 3 ص 604 و كشف الغمه ج 2 ص 437):

عن ابي سعيد الخدري قال: سمت رسول الله (ص) يقول المهدي مني اجلي



[ صفحه 132]



الجبهة، اقني الأنف يملاء الأرض عدلا و قسطا كما ملئت جورا و ظلما، و يملك سبع سنين.

بنقل از ابوسعيد خدري (ره) گفت: از رسول خدا (ص) شنيدم مي فرمود: مهدي (عج) از من است با پيشاني درخشان و بيني نازك كه اندكي برآمدگي داشته باشد زمين را پس از آنكه پر از ظلم و جور شده پر از عدل و داد فرمايد و هفت سال حكومت كند.

(بحار ج 51 ص 95 و كشف الغمة ج 2 ص 469):

عن حذيقة قال: قال رسول الله (ص): المهدي (عج) رجل من ولدي لونه لون عربي و جسمه جسم اسرائيلي، علي خده الايمن خال، كانه كوكب دري، يملاء الارض عدلا كما ملئت جورا، يرضي في خلافته اهل الأرض و اهل السماء الطير في الجو.

بنقل از حذيقة (ره) گفت: رسول الله (ص) فرمود: مهدي (عج) مردي از فرزندان من است رنگ او رنگ عربي و بدنش بدن اسرائيلي و بر گونه ي راستش خالي رسته همچون ستاره ي درخشان زمين را پس از آنكه لبريز از ظلم شده باشد پر از عدل كند اهل زمين و آسمان و پرندگان هوا در خلافتش راضي باشند.

(كشف الغمه ج 2 ص 469):

عن ابي سعيد الخدري (رض) عن النبي (ص): فرمود: مهدي (عج) از ما اهل بيت (ع) و مردي از امت من باشد داراي بيني بلند است زمين را همچنانكه سرشار از ظلم شده پر از عدل كند.

(سفينة البحار ج 2 ص 657 و بحار ج 51 ص 35):

عن ابي جعفر (ع) عن ابيه عن جده (ع) قال: قال اميرالمؤمنين (ع) علي المنبر يخرج رجل من ولدي في آخر الزمان ابيض مشرب حمرة مبدح البطن عريض الفخذين عظيم مشاش المنكبين بظهره شامتان علي لون جلده و شامة علي شبه شامة النبي (ص) له اسمان يخفي و اسم يعلن فاما الذي يخفي فاحمد و اما الذي يعلن فمحمد فاذا هز رايته اضاء لها له ما بين المشرق و المغرب و وضع



[ صفحه 133]



يده علي رؤس العباد فلا يبقي مؤمن الا صار قلبه اشد من زبر الحديد و اعطاه الله قوة أربعين رجلا و لا يبقي ميت الا دخلت عليه تلك الفرحة في قلبه و في قبره و هم يتزاورون في قبورهم و يتباشرون بقيام القائم (عج).

حضرت امام باقر (ع) از پدر و جد بزرگوارش (ع) از حضرت اميرالمؤمنين (ع) كه بر روي منبر مي فرمود. مردي از فرزندانم در آخرالزمان خروج كند با اين اوصاف: رنگش سفيد مايل به سرخي و شكمش بزرگ و رانهايش پهن استخوانهاي شانه هايش بزرگ در پشتش دو خال و جود دارد يك خال برنگ پوست بدنش و يك خال مشابه خال رسول اكرم (ص) داراي دو اسم است اسمي پنهان و اسمي آشكار آن اسم كه پنهان است احمد باشد و اسمي كه آشكار است محمد و چون پرچم خود را به اهتزاز درآورد ميان شرق و مغرب براي او روشن گردد. و دست مبارك بر سر بندگان گذارد در نتيجه هيچ مؤمني باقي نماند جز آنكه قلبش از پاره ي آهن سخت تر گردد و خداي تعالي به او نيروي چهل مرد عطا فرمايد و هيچ مرده اي باقي نمي ماند جز آنكه شادي در قلب و در قبرش بر او داخل گردد و مردگان در درون قبر بديدار يكديگر شتابند و به قيام قائم (عج) اظهار شادماني كنند.

(اثبات الهداة ج 3 ص 539):

عن الحارث الاعور الهمداني قال: قال امير المؤمنين (ع): بابي ابن خيرة الأماء يعني القائم من ولده يسومهم خسفا و يسقيهم بكاس مصبرة و لا يعطيهم الا السيف الي ان قال: لا يكف عنهم حتي يرضي الله.

به نقل از حارث اعور همداني (ره) گفت: حضرت اميرالمؤمنين (ع) فرمود: پدرم فداي فرزند بهترين كنيزان «يعني حضرت قائم» از فرزندانش كه در دشمنان نشانه هاي ذلت را آشكار مي كند و با جام تلخ سيرابشان فرمايد و جز شمشير چيزي به آنها ندهد تا آنجا كه فرمود: از آنها دست برنمي دارد تا خدا راضي كند.

(بحار ج 51 ص 143 و كمال الدين و تمام النعمة ص 3):

عن المفصل بن عمر قال: دخلت علي سيدي الصادق جعفر بن محمد (ع) و قلت يا سيدي لو عهدت الينا في الخلف من بعدك فقال لي يا مفضل الامام من بعدي موسي ابني و الخلف المأمول المنتظر من خرج من ولد الحسن بن علي بن محمد



[ صفحه 134]



علي بن موسي.

به نقل از مفضل به عمرگفت:به خدمت مولايم حضرت امام صادق (ع) عرض كردم: اي سرور و مولاي من چه خوب است كه جانشين و امام بعد از خودت را به ما مي فرمودي؟ فرمود: اي مفضل امام پس از من فرزندم موسي (ع) است و خلفي كه مورد انتظار همه شان كسي است كه از فرزندان امام حسن بن علي بن محمد بن علي بن موسي (ع) است.

(اعيان الشيعه ج 2 ص 51):

عن ابي سعيد الخذري عن النبي (ص): ان في امتي المهدي يخرج يعيش خمسا او سبعا او تسعا.

به نقل از ابوسعيد خدري (ره) از حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: همانا در امت من مهدي (عج) است كه خروج مي كند و پنج يا هفت يا نه سال زندگي مي نمايد.

(اثبات الهداة ج 3 ص 538):

عن الحسين بن علي (ع) قال: جاء رجل الي اميرالمؤمنين (ع) فقال: يا اميرالمؤمنين نبئنا بمهديكم هذا، فقال، اذا درج الدارجون و قل المؤمنون و ذهب المجلبون فهناك فقال الرجل: يا اميرالمؤمنين فممن الرجل به قال: من بني هاشم، ثم ذكر جملة من اوصافه الي ان قال: ثم رجع الي صفة المهدي فقال: او سعكم كهفا و اكثرهم علما و اوسعكم رحما.

حضرت سيدالشهدا و حسين بن علي (ع) فرمود: مردي به خدمت حضرت اميرالمؤمنين (ع) رسيد و عرض كرد: يا اميرالمؤمنين (ع) مرا از مهدي (عج) خودتان، خبر گردان، فرمود: وقتي كه منقرض شوند و مؤمنان اندك گردند و گردآورندگان بروند (شايد منظور حق جويان باشد) در اين موقع (ظهور مهدي است) آن مرد عرض كرد: يا اميرالمؤمنين (ع) او از كدام خاندان است؟ فرمود: از بني هاشم باشد سپس امام (ع) جمله اي از اوصاف مهدي (عج) را بيان كرد و آنگاه فرمود: او پناهگاهي وسيعتر از شما است و علمش از ائمه شما بيشتر و رحم او از همه شما گسترده تر مي باشد.



[ صفحه 135]



(اثبات الهداة ج 3 ص 538):

عن ابي وائل قال: نظر علي (ع) الي الحسين فقال: ان ابني هذا سيد كما سماه رسول الله (ص) و سيخرج الله من صلبه رجلا باسم نبيكم يشبهه في الخلق يخرج علي حين غفلة من الناس و اماتة للحق، و اظهار للجور و الله لو لم يخرج لضربت عنقه يفرح لخروجه اهل السماء و سكانها و هو رجل اجلي الجبين اقني الأنف ضخم البطن اذبل الفخذين بفخذه اليمني شامة افلج الثنايا يملاالأرض عدلا كما ملئت ظلما و جورا.

به نقل از ابي وائل گفت: حضرت اميرالمؤمنين (ع) به فرزند ارجمندش حضرت امام حسين (ع) نظر كرد و فرمود: اين پسرم همچنانكه حضرت رسول اكرم (ص) او را نام گذاشت سيد است و بزودي خدا از صلب او مردي را كه به نام پيغمبر (ص) شما باشد خارج مي سازد كه در خلقت و اخلاق مشابه رسول خدا (ص) باشد خروج كند در حالي كه مردم عاصي و حق از ميان رفته و ظلم و ستم آشكار باشد گردنش را مي زنم و بخاطر خروج او ساكنان آسمان خوشحال شوند و او مردي است داراي پيشاني گشاده و نوراني و بيني نازك و دراز و اندكي برآمده و داراي شكم بزرگ و رانهاي پهن در ران راستش خالي وجود دارد و دندانهاي ثنايايش گشاده زمين را پس از اينكه پر از ظلم شده باشد پر از عدل و داد كند.

(اثبات الهداة ج 3 ص 604):

الثعلبي في تفسير «حم عسق» باسناده قال: سين سناء المهدي، و قاف قوة عيسي حين ينزل فيخرب البيع و يقتل النصاري.

ثعلبي در تفسير: «حمعسق» بسند خود گويد: سين سناء و نور مهدي (عج) است و قاف قوة عيسي (ع) باشد هنگامي كه نازل مي شود كليسا را ويران سازد و مسيحيان را بقتل رساند.

(اثبات الهداة ج 3 ص 604):

من تفسير الثعلبي في قصة اصحاب الكهف و رواه عن النبي (ص): ان المهدي (عج) يسلم عليهم فيحييهم الله له.

تفسير ثعلبي در داستان اصحاب كهف از رسول اكرم (ص) روايت كرده كه



[ صفحه 136]



مهدي (عج) به اصحاب كهف سلام گويد و آنان را خدا براي مهدي (عج) زنده كند.

(اثبات الهداة ج 3 ص 621):

ذكر الله قطني في سننه عن جابر عن محمد بن علي قال: ان لمهدينا ايتين لم يكونا متد خلق الله السموات و الارض، ينكسف القمر اول ليلة من رمضان او تكسف الشمس في النصف منه، و لم يكونا منذ خلق الله السمواتت والارض.

«رقطني در سنن خود از جابر از حضرت امام باقر (ع) روايت كرده فرمود: همانا مهدي ما دو علامت دارد از روزي كه خدا آسمانها و زمين را آفريده آن دو علامت نبوده؛ در اول رمضان مبارك و آفتاب در نيمه ي همان ماه گرفته مي شود كه اين دو از زماني آسمانها و زمين خلق شده نبوده است.»

(اعيان الشيعه ج 2 ص 52):

عن ابي امامة الباهلي في حديث فقال له رجل من عبدالقيس يقال له المستورد بن غيلان يا رسول الله من امام الناس يؤمئذ قال: المهدي من ولدي ابن اربعين سنة كان وجهه كوكب دري في خده الايمن خال اسود عليه عباءتان قطرينا كانه من رجال بني اسرائيل يستخرج الكنوز و يفتح مدائن الشرك.

به نقل از ابي امامة باهلي در ضمن حديثي آورده مردي از قبيله عبدالقيس به نام مستوردين غيلان به حضرت رسول اكرم (ص) عرض كرد: يا رسول الله (ص) امام مردم در آن زمان چه كسي باشد؟ فرمود: مهدي (عج) از فرزندان من سن چهل سالگي گوئي صورتش چون ستاره درخشان مي درخشيد در گونه راستش خالي سياه باشد دو عباي قطري بر دوش دارد. گويي از مردان بني اسرائيل است گنجها بيرون كشد و شهرهاي مشركان را بگشايد.

(اعيان الشيعه ج 2 ص 52):

عن ابي نصره كنا عند جابر (الي ان قال) قال رسول الله (ص): يكون في اخر امتي خليفة يحثوالمال حيثا لا يعده عدا.

به نقل از ابي نضرة گفت: ما در نزد جابر بن عبدالله انصاري (ره) بوديم (تا آنجا كه گفت) حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: در آخر امت من خليفه و جانشين باشد كه مال را فراوان و زياد بطوريلكه شمارش ننمايد.



[ صفحه 137]



(اعيان الشيعة ج 2 ص 52):

عن ابي سعيد الخدري قال رسول الله (ص): من خلفائكم خليفة يحثو المال حيثا لا يعده عدا.

به نقل از ابي سعيد خدري (ره) گفت: رسول خدا (ص) فرمود: از خلفاي شما خليفه اي باشد كه مال را فراوان و بدون حساب دهد.

(بحار ج 51 ص 36):

عن ابي جعفر (ع) قال: ان العلم بكتاب الله عزوجل و سنة نبيه (ص) ينبت في قلب مهدينا كما ينبت الزرع عن احسن نباته، فمن بقي منكم حتي يلقاه فليقل حين يراه: السلام عليكم يا اهل بيت الرحمة و النبوة و معدن العلم و موضع الرسالة و روي ان التسليم علي القائم (عج) ان يقال: السلام عليك يا بقية الله في ارضه.

حضرت امام باقر (ع) فرمود: همانا علم به كتاب خدا و سنت پيغمبرش (ص) در قلب مهدي ما (عج) مي روياند همچنانكه زراعت بهترين روئيدني خود را مي روياند پس هر كس از شما باقي ماند و او را ديدار كند بهنگام ديدارش بگويد: سلام بر شما اي اهل بيت رحمت و پيامبري و معدن علم و جايگاه رسالت و روايت شده كه سلام كردن بر قائم (عج) اينگونه است: سلام بر تو اي بقية خدا در زمين.

(بحار ج 51 ص 37):

عن عبد الاعلي بن حصين الثعلبي، عن ابيه قال: لقيت اباجعفر محمد بن علي (ع) في حج او عمرة فقلت له: كبرت سني و دق عظمي فلست اذري يقضي لي لقاؤك ام لا؟ فاعهد الي عهد و اخبرني متي الفرج؟ فقال: ان الشريد الطريد الفريد الوحيد، الفرد من اهله الموتور بوالده المكني بعمه هو صاحب الرايات و اسمه اسم نبي، فقلت: اعد علي فدعا بكتاب اديم او صحيفة فكتب فيها.

به نقل از عبدالاعلي بن حسين ثعلبي از پدرش گفت: حضرت امام باقر (ع) را در حج يا عمرة زيارت كرده و عرض نمودم: من پير شده ام و استخوانهايم كوفته گشته نمي دانم زيارت تو نصيبم مي شود يا نه؟ با من عهدي كن و باخبرم ساز كه فرج آل محمد در چه وقتي است؟ فرمود همانا آواره ي دو و مانده ي فرد تنها و جدا شده از كسانش كه انتقام خون بنا حق ريخته پدرش را نگرفته و مكني و كنيه عمويش مي باشد



[ صفحه 138]



و صاحب پرچم ها و هم نام پيغمبر (ص) است عرض كردم اين اوصاف را بار دگر براي من بيان كن حضرت پوست پاره يا صحيفه اي خواست و آنچه فرموده بود بر آن نوشت.

(بحار ج 51 ص 40):

عن ابن بكير، عن حمران قال: قلت لابي جعفر (ع): جعلت فدك اني قد دخلت المدينة و في حقوي هميان فيه الف دينار و قد اعطيت الله عهدا انني انفقها ببابك دينارا دينارا او تجيبني فيما اسئلك عنه فقال: يا حمران سل تجب و لا تبعض دنا نيرك فقلت: سألتك بقرابتك من رسول الله انت صاحب هذا الامر و القائم به؟ قال: لا، قلت فمن هو بابي انت و امي؟ فقال: ذاك المشرب حمرة، الغائر العينين المشرف الحاجبين عريض ما بين المكبين، برأسه حزاز، و بوجهه اثر رحم الله موسي.

بنقل از ابن بكيره (ره) از حمران گفت: به حضرت امام باقر (ع) عرض كردم: فدايت شوم من داخل مدينه منوره شدم و در درون هميانم هزار ديناز است و با خدا عهد كرده ام كه آنرا دينار دينار در جلو در خانه ات انفاق كنم يا آنچه مي پرسم جوابم فرمائي حضرت فرمود: اي عمران بپرس و پاسخ بشنو و دينارهاي خود را پراكنده مكن عرض كردم ترا قسم مي دهم به حق قرابتي كه با حضرت رسول اكرم (ص) داري آيا صاحب و قائم امر تو مي باشي؟ فرمود: آن سفيد چهره اي كه برخي متمايل است و دو چشمش (از كثرت عبادت) به گودي فرو رفته و ابروانش پيوسته و ميان دو شانه اش پهن و در سرش شوره و در صورتش علامتي موجود است.

(الغيبة للع الطوسي ص 282):

عن عبدالله بن مسعود قال: قال رسول الله (ص) لا تذهب الدنيا حتي يلي امتي رجل من اهل بيتي يقال له المهدي.

به نقل از عبدالله بن مسعود گفت: رسول خدا (ص) فرمود: دنيا بپايان نمي رسد تا ولايت و حكومت امت من را مردي از اهل بيت من بنام مهدي (عج) عهده دار گردد.



[ صفحه 139]



(بحار ج 51 ص 115):

عن الحسين بن علي (ع) قال: جاء رجل الي اميرالمؤمنين (ع) فقال له: يا اميرالمومنين نبئنا بمحديكم هذا؟ فقال: اذا درج الدارجون، و قل المؤمنون و ذهب المجلبون فهناك، فقال: يا اميرالمؤمنين عليك السلام ممن الرجل؟ فقال: من بني هاشم من ذروة طود الغرب و بحر مغيضها اذا وردت، و مجفو اهلها اذا اتت، و معدن صفوتها اذاا كتدرت لا يجبن اذا لمنا يا هلعت، و في بعض النسخ و لا يجور اذا المؤمنون اكسفت و لا ينكل اذا الكماة اصطرعت مشمر مغلولب ظفر ضرغامة حصد مخدوش ذكر سيف من سيوف الله رأس قثم نشق رأسه في باذخ السؤدد، و غارز مجده في اكرم المحتد فلا يصرفنك عن تبعته صارف عارض الي الفتنة كل مناص ان قال فشر قائل و ان سكت فذودعائر. ثم رجع الي صفة المهدي (ع) فقال: او سعكم كهفا، و اكثركم علما و اوصلكم رحما اللهم فاجعل بيعته خروجا من الغمة و اجمع به شمل الامة فاني جاز لك فاعزم و لا تنثن عنه او وفقت له و لا تجيزن عنه ان هديت اليه هاه و او مأبيده الي صدره - شوقا الي رؤيته.

حضرت سيدالشهدا حسين بن علي (ع) فرمود: مردي به خدمت حضرت اميرالمؤمنين (ع) رسيد و عرض كرد: يا اميرالمؤمنين ما را از مهدي (عج) شما باخبر ساز، حضرت فرمود: وقتي كه مردمان منقرض شوند و ياوران دين و حق از ميان بروند و مؤمنان اندك گردند در آن موقع خواهد (ظهور فرموده) آن مرد عرض كرد يا اميرالمؤمنين (ع) سلام بر تو باد آن مرد (مهدي (عج) از كدام قبيله باشد؟ فرمود: از بني هاشم از بالاترين قله كوه عرب «كنايه از برترين خاندان عرب» درياي علوي كه همه ي خيرات در آن جاي دارد، و از خانداني باشد كه اهلش به او جفا كنند و از صافي ترين و پاكيزه ترين معدن هنگامي كه همه ي قسمت هاي آن كدر و تيره شوند. و ترس ندارد هنگامي كه مرگ ها با حرص تمام مردم را نابود سازند. و نمي ترسند وقتي كه مرگ زندگاني را تاريك گرداند. و سست نمي گردد موقعي كه قهرمانان و جنگاوران بر زمين بغلطند دامن به كمر زده چون شير ژيان پيروز باشد و مردم را به كشتن درو كند و كافران را زخمدار سازد. شجاع و قوي و شمشيري از شمشيرهاي خدا و سرور قوم و بسيار بخشنده باشد و به اصلاح همه ي كارهاي پردازد در عالي ترين



[ صفحه 140]



مرتبه سروري و ثابت ترين بزرگواري در گرامي ترين اصل و نژاد باشد و نبايد هيچ عارضه اي ترا از پيروي او منصرف كند و ترا به فتنه درافكند آن بعارض اگر سخني گويد پس بدترين گوينده است و اگر خاموش ماند اهل كينه و حسد باشد سپس حضرت به بيان صفت مهدي (عج) برگشت و فرمود: او پناهش از همه ي شما وسيعتر و علمش از همه فزونتر است و از همه بيشتر صله رحم كند بارالها بيعت او را وسيله بيرون آمدن از غم و گرفتاري قرار ده و پراكندگي امت را با دست او جمع گردان و اگر براي تو ميسر باشد پس عزيمت كن و از او روي مگردان اگر توفيق رسيدن به خدمت او يافتي و از او دور مباشد چون به او راه يافتي و حضرت آهي كشيد و اشاره به سينه ي خود كرد و فرمود: چقدر اشتياق ديدار او را دارم.

(تفسير نور الثقلين ج 3 ص 252):

في روضة الواعظين عن المفيد قال الصادق (ع): يخرج مع القائم (ع) من ظهر الكعبة سبعة و عشرون رجلا خمسة عشر من قوم موسي (ع)، الذين كانوا يهدون بالحق و به يعدلون، و سبعة من اهل الكهف، و يوشع بن نون و ابودجانة الانصاري، و مقداد و مالك الأشتر، فيكونون بين يديه انصارا و حكاما.

در كتاب روضة الواعظين به نقل از شيخ مفيد (ره): حضرت امام صادق (ع) فرمود: با حضرت قائم (عج) از پشت كعبه معظمه بيست و هفت مرد بيرون مي آيند كه پانزده تن از قوم موسي (ع) باشند آن كساني كه هدايت به حق كنند و به حق متمايل باشند و هفت تن از اصحاب كهف و يوشع بن نون و ابو دجانه انصاري (ره) و مقداد و مالك اشتر (ره) و اين جمع در خدمت حضرت قائم (عج) ياوران و حاكمان باشند.

(نورالثقلين ج 3 ص 38):

قال ابوعبدالله (ع): اول من يبايع القائم (عج) جبرئيل في صورة طير أبيض فيبايعه ثم يضع رجلا علي بيت الله الحرام و رجلا علي بيت المقدس ثم ينادي بصوت ذلق تسمعه الخلائق «أتي أمرالله فلا تستعجلوه».

امام صادق (ع) فرمود: نخستين كسي كه با حضرت قائم (عج) بيعت كند جبرئيل (ع) است در صورت مرغ سفيدي پس از بيعت يك پا بر بيت الحرام گذارد و يك پا بر



[ صفحه 141]



بيت المقدس و با صداي بلند فرياد كشد: «فرمان خدا رسيد پس شتاب نكنيد».

(نورالثقلين ج 3 ص 38):

عن ابن مهزيار عن القائم (عج) في حديث طويل و فيه انه تلي:«بسم الله الرحمن الرحيم أتاها امرنا ليلا او نهارا فجعلناها حصيدا كان لم تغن بالامس» فقلت: يا سيدي يابن رسول الله فما الأمر قال «نحن امر لله عزوجل و جنوده.به نقل از ابن مهزيار (ره) از حضرت قائم (عج) در ضمن حديث طولاني كه در آن حديث آمده حضرت اين آية كريمه را تلاوت فرمود: «امر ما به آن رسيد در شب يا روز پس گردانيديم آنرا درو شده گويي كه در ديروز نبود» عرض كردم: سرور من يابن رسول الله (ص) امر چيست؟ فرمود: ما هستيم امر و سپاهيان خداي عزوجل.

(الاربعون حديثا للمتحقق التستري ص 42):

عن عبدالله بن سنان قال: دخلت انا و ابي علي ابي عبدالله (ع) فقال: كيف انتم اذا صرتم في حال لا يكون فيها امام هدي و لا علما يري فلا ينجو من تلك الحير الا من دعا بدعاء الفريق فقال: هذا و الله البلاء فكيف نصنع جعلت فداك حينئذ؟ قال اذا كان ذلك و لن تدركه فتمسكوا بما في ايديكم حتي يصح لكم الامر.

به نقل از عبدالله بن سنان گفت: من همراه پدرم به محضر امام صادق (ع) رسيديم حضرت فرمود: چگونه خواهيد بود در حالي كه امام هادي و راهنمايي نباشي و علم و نشانه اي ديده نشود و نجات نيابد از آن حيرت ها مگر كسيكه دعاي غريق بخواند پدرم گفت: بخدا قسم اين گرفتاري است فدايت شوم چه كار كنيم؟ فرمود: در آن موقع كه هرگز آنرا نمي بيني تمسك به دستورهايي بجوئيد كه در دست داريد تا امر براي شما صحيح گردد.

(سنن ابي داود ج 2 ص 421):

عن جابر ابن سمرة قال سمعت رسول الله (ص): يقول لا يزال هذا الدين قائما حتي يكون عليكم اثنا عشر خليفة كفهم تجتمع كلهم تجتمع عله الأمة فسمعت كلاما من االنبي لم أفهمه قلت لابي ما يقول؟ قال كلهم من قريش.

جابرابن سمرة گويد: از حضرت رسول اكرم (ص) شنيدم مي فرمود هميشه اين دين بر پا است تا وقتي كه دوازده تو خليفه باشند و امت بر آنان اجتماع كنند و از حضرت



[ صفحه 142]



سخني شنيدم و آنرا نفهميدم به پدرم گفتم: چه فرمود: گفت: فرمود: همه از قريش باشند.

(سنن أبي داود ج 2 ص 421):

عن جابربن سمرة قال: سمعت رسول الله (ص): يقول لا يزال هذا الدين عزيزا الي اثني عشر خليفة قال فكبر الناس و ضجوا ثم قال: كلمة خفيفة قلت لابي يا ابت ما قال؟ قال كلهم من قريش.

جابر ابن سمرة گويد: از رسول خدا (ص) شنيدم مي فرمود: هميشه اين دين عزيز است تا دوازده خليفه باشد گويد: پس مردم تكبير گويان ناله زدند سپس حضرت سخن گفت آرام به پدرم گفتم پدر چه فرمود؟! گفت: فرموده است: همه از قريشند.

(سنن أبي داود ج 2 ص 422):

عن ام سلمة قالت: سمعت رسول الله (ص) يقول: المهدي من عترتي ولد فاطمة.

به نقل از ام سلمه (ره) گفت: از حضرت رسول اكرم (ص) شنيدم مي فرمود: مهدي (ع) از عترت من از فرزندان فاطمه (س) است.

(نور الثقلين ج 4 ص 47):

قال علي به موسي الرضا (ع): لا دين لمن لا ورع له، و لا أمان لمن لا تقية له، و ان اكرمكم عندالله اعملكم بالتقية فقيل له يابن رسول الله الي متي؟ قال الي يوم الوقت المعلوم و هو يوم خروج قائمنا فمن ترك التقيه قبل خروج قائمنا فليس منا فقيل له يابن رسول الله (ص) و من القائم منكم اهل البيت؟ قال الرابع من ولدي بن سيدة الأماه يطهرو الله به الأرض من كل جور و يقدسها من كل ظلم و هو الذي يشك الناس في ولادته و هو صاحب الغيبة قبل خروجه فاذا خرج اشرقت الأرض بنوره و وضع ميزان العدل بين الناس فلا يظلم احد أحدا و هو الذي تطوي له الأرض و لا يكون له ضل و هو الذي ينادي مناد من السماء يسمعه جميع اهل الأرض بالدعاء اليه يقول: الا ان حجة الله قد ظهرت عند بيت الله فاتبعوه فان الحق معه و فيه و هو قول الله عزوجل:«ان نشاء ننزل عليهم من السماء آية فظللت أعناقهم لها خاضعين.»

حضرت امام علي بن موسي الرضا (ع) فرمود: كسي كه ورع و پارسايي ندارد دين



[ صفحه 143]



ندارد و آنكس كه داراي تقيه نباشد ايمني ندارد و همانا گرامي ترين شما در پيشگاه خداي تعالي كسي است كه بيشتر عمل به تقيه كند عرض شد: يابن رسول الله (ص) تا كي عملي به تقيه كند؟ فرمود: تا روزي كه وقتش معلوم است و آن روز خروج قائم (عج) ما مي باشد پس هر كس پيش از قائم (عج) ما ترك تقيه نمايد از ما نخواهد بود عرض شد: يابن رسول الله (ص) قائم (عج) از شما اهل بيت كيست؟

فرمود: چهارمين فرزند من پسر سرور كنيزان خدا بوسيله او زمين را از هر گونه ظلمي پاك مي كند و از هر ستمي پاكيزه مي سازد و او است همان كس كه مردم در ولادت او شك كنند و او پيش از خروجش غيبت دارد و چون خروج كند زمين به نور وجود او درخشان گردد و ترازوي عدل در ميان مردم گذارده شود و كسي به دگري ظلمي نكند و او است آنكس كه زمين براي او در نور ديده شود و خود او سايه ندارد و او است آنكس كه منادي از آسمان فرياد كشد به گونه اي كه همه ي اهل زمين بشنوند و مردم را دعوت به سوي او كند و گويد: هان كه حجت در كنار بيت الله خدا ظاهر شده پس متابعتش كنيد زيرا حق با او و در او است و آية كريمه بدين حقيقت اشاره فرمود: «اگر خواستيم نازل مي كنيم برايشان از آسمان علامتي را و همه گردنها براي آن علامت خاضع و فروتن شوند».

(سنن ابي داود ج 2 ص 424):

عن رسول الله (ص) قال: ان الله يبعث لهذه الأمة علي رأس كل مأته سنة من يجدد لها دينه.

حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: همانا خدا براي اين امت برمي انگيزد بر سر هر صد سال كسي را كه دين امت را تجديد كند.

(سنن ابي داود ج 2 ص 435):

قال رسول الله (ص): لا تقوم الساعة حتي يخرج ثلاثون كذابا دجالا كلهم يكذب علي الله و علي رسوله.

رسول خدا (ص) فرمود: قيامت بپا نمي شود تا سي تن دروغگوي دجال بيرون آيد همه آنها بر خدا و پيغمبرش (ص) دروغ مي بندند.



[ صفحه 144]



(نورالثقلين ج 3 ص 24):

عن الصادق (ع): اذا قام قائم آل محمد (عج) حكم بين الناس بحكم داود لا يحتاج الي بينة، يلهمه الله تعالي فيحكم بعلمه. و يخبر كل قوم بما استيطنوه، و يعرف وليه من عدوه بالتوسم قال الله عزوجل: «ان في ذلك لايات للمتوسمين و انها لبسبيل مقيم.

حضرت امام صادق (ع) فرمود: چون قائم آل محمد (عج) قيام كند بحكم داود (ع) در بين مردم حكومت فرمايد و نيازي به بنيه و شاهد ندارد خداي تعالي به او الهام كند در نتيجه به علم خود عمل كند و آنچه مردم در باطن و نهاد خود مي انديشند خبر دهد و دوست خدا را از دشمنش شناسد با تأمل و تفرس ثابت خداي خداي عزوجل فرمايد:«همانا در اين نشانه هايي است براي اشخاص با تأمل و تفرس.

(نورالثقلين ج 3 ص 25):

قال ابوعبدالله (ع): اذا قام القائم (عج) لم يقم بين يديه احد من خلق الرحمان الا عرفه صالح هو ام طالح الا و فيه آية للمتوسمين و هو سبيل المقيم.

حضرت امام صادق (ع) فرمود: هنگامي كه قائم (عج) قيام فرمايد هيچيك از مخلوقات خداي مهربان در پيشگاهش قرار نگيرد جز آنكه او را شناسد خواه شايسته و خواه ناشايسته جز آنكه در آن علامتي بروي تأمل كنندگان است.

(تفسير الجواهر ج 11 ف اللطنطاوي):

عن مالك ابن أنس بسنده عن رسول الله (ص) أنه قال: من كذب بألمهدي فقد كفر و من كذب بالدجال فقد كذب.

به نقل از انس ابن مالك از حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: كسيكه مهدي (عج) را تكذيب كند كافر است و هر كس دجال را تكذيب نمايد محققا دروغ گفته.



[ صفحه 145]