کد مطلب:280056 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:75

زمين از حجت خدا خالي نمي ماند
(كشف الغمة ج 2 ص 486):

قال رسول الله (ص): يخرج المهدي و علي رأسه غمامة، فيها مناد ينادي هذا المهدي خليفة الله فاتبعوه.

حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: مهدي (عج) خروج مي كند و بر بالاي سرش ابري باشد و در آن است كه فرياد كند اين مهدي خليفه خدا است پس متابعش كنيد.

(اصول الكافي ج 1 ص 703 و كشف الغمه ج 2 ص 449 و بحرا ج 51 ص 158 و مستدرك سفينة ج 10 ص 495):

قال الامام الهادي (ع): الخلف من بعدي الحسن (ع)، فكيف من بعد الخلف؟ فقلت: و لم جعلني الله فداك؟ قال: انكم لا ترون شخصه و لا يحل لكم ذكره باسمه، فقلت، فكيف نذكره؟ فقال: قولوا: الحجة من آل محمد (ص).

حضرت امام هادي (ع) فرمود: جانشين پس از من امام حسن (ع) است پس چگونه خواهيد بود از جانشين او پس از جانشين من؟ راوي گويد: عرض كردم: فدايت شوم چرا؟ فرمود: زيرا شما شخص او را نمي بيند و بر شما حلال نيست كه نام او را ببريد عرض كردم: پس چگونه يادش كنيم؟ فرمود: بگوييد: حجت از آل محمد (ص).



[ صفحه 151]



(منتخب الاثر ص 272 و يوم الخلاص ص 169):

قال اميرالمؤمنين (ع): اللهم لا بد لأرضك من حجة علي خلقك يهديهم الي دينك و يعلمهم علمك و لا يضيع اولياؤك بعد اذ هديتهم: ظاهر و ليس بالمطاع، او متكتم مترقب ان غاب شخصه عن الناس في حال هدنة، لم يغب عنهم ثبوت علمه فاذا قلوب المؤمنين مثبتة فهم بها عاملون.

حضرت اميرالمؤمنين (ع) فرمود: بارالها ناگريز است كه زمين تو از حجت بر مخلوقات خالي نباشد كه آنانرا بدينت هدايت كند و علم ترا به آنها آموزش دهد و اولياي تو پس از آنكه هدايتشان فرمودي ضايع نمانند. حجت آشكار كه اطاعتش نكنند يا حجت پنهان كه اگر شخص او از مردم غائب باشد خلق چشم براهش باشند در روزگار صلح و ثبوت علمش از مردم غائب نباشد در اين هنگام قلبهاي مؤمنين ثابت و عامل به علمش گردند.

(اصول الكافي ترجمه ج 1 ص 534):

عن ابي جعفر (ع) قال: قال رسول الله (ص) اني و اثني عشر من ولدي و انت يا علي زر الارض يعني او تادها و جبالها بنا او تد الله الارض ان يسخ باهلها فاذا ذهب لاثنا عشر من ولدي ساخت الأرض باهلها و لم ينظروا.

حضرت امام باقر (ع) فرمود: حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: من و دوازده تن از فرزندان من و تو يا علي (ع) ميخا و كوههاي زمين مي باشيم بوسيله ما خدا زمين را ميخكوب ساخته كه مبادا ساكنانش را هلاك كند و چون دوازده تو از دنيا بروند و زمين بدون مهلت ساكنانش را هلاك كند.

(كمال الدين و تمام النعمة ص 76):

عبن جعفر بن محمد (ع): الحجة قبل الخلق و مع الخلق و لو خلق الله عزوجل الخليفته خلوا من الخليفة لكان قد عرضهم للتلف و لم يردع السفيه عن سفهه بالنوع الذي يوجب حكمته من اقامة الحدود و تقويم المفسد و اللحظة الواحدة لا تسوغ الحكمة ضرب صفح عنها ان الحكمة تعم كما ان الطاعة تعم و من و زعم ان الدنيا تخلو ساعة من امام لزمه ان يصحح مذهب البراهمة في ابطالهم الرسالة و لو لا ان القرآن نزل بان محمدا (ص) خاتم الأنبياء لوجب كون رسول في كل وقت فلما



[ صفحه 152]



صح ذلك لارتفع معني كون الرسول بعده و بقيت الصورة المستدعية للخليفة في العقل.

حضرت امام صادق (ع) فرمود: حجت خدا پيش از خلق و با خلق و بعد از خلق است و اگر خداي عزوجل خلق را بدون خليفه خود مي آفريد البته آنها را در معرض تلق قرار مي داد و بيخرد و سفيه را از سفاهت و بيخردي وي بازغير است.

(كمال الدين و تمام النعمة ص 308 و كتاب ليفته للشيخ الطوسي ص 22):

عن ابي حمزة الثمالي عن ابي عبدالله (ع) قال: قلت له اتبقي الارض بغير امام؟ قال لو بغبت الأرض بقيت امام ساعة لساخت.

به نقل از ابي حمزة شمالي (ره) گفت از امام صادق (ع) پرسيدم آيا زمين بدون امام باقي مي ماند؟ فرمود: اگر زمين بدون امام ساعتي باقي بماند اهلش را هلاك مي كند.

(كمال الدين و تمام النعمه ص 309):

عن زرارة بن اعين عن ابيعبدالله (ع) في حديث له في الحسين (ع) انه قال: في اخره و لو لا من علي الأرض من حجج الله لنفضت الأرض بما فيها و القت ما عليها ان الأرض لا تخلو ساعة من الحجة.

به نقل از زارة بن اعين (ره) از امام صادق (ع) در ضمن حديثي درباره ي حضرت سيد الشهداء امام حسين بن علي (ع) در پايانش فرمود: و اگر از حجت هاي خدا در زمين كسي نباشد زمين آنچه دارد و ساقط كند و هر چه برخود دارد افكند همانا زمين يك ساعت خالي از حجت نمي ماند.

(كمال الدين و تمام النعمة ص 311):

عن عمرو بن ثابت عن ابيه عن ابي جعفر (ع) قال: سمعته يقول: لو بقيت الأرض يوما بلا امام منا لساخت باهلها و لعذبهم الله باشد عذابه ان لله تبارك و تعالي جعلنا حجة في ارضه و امانا في الأرض لن يزالوا في امان من ان تسيخ بهم الأرض ما دمنا بين اظهر هم فاذا اراد الله ان يهلكم ثم لا يمهلهم و لا ينظرهم ذهب بنا من بينهم و رفعنا اليه ثم يفعل الله ما يشاء و احب.

به نقل از عمر و بن ثابت از پدرش گفت: از حضرت امام باقر (ع) شنيدم مي فرمود: اگر يك روز زمين بدون امام باقي بماند ساكنان خود را هلاك كند و آنان را بسخت ترين



[ صفحه 153]



عذاب گرفتار سازد همانا خداي تبارك و تعالي ما را حجت خود در زمين و امان براي ساكنان زمين قرار داده و مردم هميشه در امان از هلاكت هستند تا وقتي كه ما در ميانشان باشيم و چون خدا خواهد آنان را هلاك سازد و مهلت و فرصت به آنها ندهد ما را از ميانشان مي برد و به سوي خود بالا مي كشد سپس هرگونه كه خواهد و دوست دارد عمل فرمايد.

(كمال الدين و اتمام النعمة ص 311):

عن سليمان الجعفري قال: سألت اباالحسن الرضا (ع) فقلت اتخلوا الأرض من حجة؟ فقال لو خلت من حجة طرفة عين لساخت باهلها.

به نقل از سلمان جعفري گفت: آن حضرت ابوالحسن امام رضا (ع) پرسيدم آيا زمين از حجت خالي مي ماند؟ فرمود: اگر زمين يك دم خالي از حجت باشد ساكنان خود را هلاك كند.

(كمال الدين و تمام النعمة ص 311):

عن ثعلبه بن ميمون عن عبد الاعلي بن اعين عن ابي جعفر (ع) قال: يقول ما يترك الله الأرض بغير عالم ينقص مازادوا و يزيد ما نقصوا و لو ذالك لا ختلطت (لا اختلفت خ ل) علي الناس امورهم.

به نقل از ثعلبة بن ميمون از عبدالاعلي بن اعين گفت: از حضرت امام باقر (ع) شنيدم مي فرمود: خداي تعالي زمين را بدون عالمي كه مردم آنچه زياده روي كرده اند باز دارد و آنچه كم كرده اند نيفزايد رها نمي كند و اگر اين نبود البته اختلاط و اختلاف در كارهاي مردم پديد مي آمد.

(كمال الدين و اتمام النعمة ص 311):

عبن فضيل الرسان قال: كتب محمد بن ابراهيم الي ابي عبدالله (ع): اخبرنا فضلكم اهل البيت فكتب اليه ابوعبدالله (ع) ان الكواكب جعلت في السماء امانا لاهل السماء فاذا ذهبت نجوم السماء جاء اهل السماء ما كانوا يوعدون و قال رسول الله (ص) جعل اهل بيتي امانا لامتي فاذا ذهب اهل بيتي جاء امتي ما كانوا يوعدون.

به نقل از فضيل رسان گفت: محمد بن ابراهيم به خدمت حضرت امام صادق (ع)



[ صفحه 154]



نوشت: ما را از فضيلت شما اهل البيت (ع) با خبر گردان حضرت به او نوشت: همانا ستارگان در آسمان امان براي اهل آسمان قرار داده شده و چون ستارگان از ميان بروند آن خطرهايي كه به اهل آسمان داده شده به آنان مي رسد و حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: اهل بيت من امان براي امتم قرار داده شده اند چون اهل بيتم از ميان بروند به امتم همان خواهد رسيد كه آنانرا بيم داده اند.

(كمال الدين و اتمام النعمة ص 314):

عن سليمان بن مهران الأعمش عن الصادق جعفر بن محمد عن أبيه محمد بن علي عن أبيه علي بن الحسين (ع) قال: نحن أئمة المسلمين و حجج الله علي العالمين و سادة المؤمنين و قائدا الغر المحجلين و موالي المؤمنين و نحن امان لاهل الارض كما ان النجوم امان لاهل السماء و نحن الذين بنا يمسك الله السماء ان تقع علي الارض الا باذنه و بنا يمسك الأرض ان تميد (تمود خ ل) باهلها و بنا ينزل الغيث و تنشر الرحمة و تخرج بركات الأرض و لولا ما في الارض منا لساخت باهلها ثم قال و لم تخل الأرض منذ خلق الله ادم من حجة الله فيها ظاهر مشهور او غايب مستور و لا تخلوا الي ان تقوم الساعة من حجة فيها و لو لا ذلك لم يعبدالله قال سليمان فقلت للصادق (ع) فكيف ينتفع الناس بالحجة الغايب المستور قال كما ينتعفون بالشمس اذا سترها سحاب.

به نقل از سليمان بن مهران اعمش از حضرت امام صادق (ع) از پدر بزرگوارش حضرت امام باقر (ع) از والد ما جدش حضرت امام سجاد بن حسين (ع) فرمود: ما ائمه مسلمين و حجت هاي خدا بر جهانيان و سروران مؤمنين و پيشوايان دست و پيشاني سفيدان (عابدان) و مولا و صاحب اختيار مؤمنان هستيم و ما امان اهل زمين مي باشيم بدانگونه كه ستارگان امالن اهل آسمان مي باشند و ما كساني هستيم كه خدا بوسيله ما آسمان را نگهداشته كه بر زمين نيفتد مگر به اذن او و خدا بوسيله ما زمين را نگهداشته كه ساكنان خود را هلاك نكند و به طفيل و جو د ما باران مي بارد و رحمت پراكنده مي شود بركات زمين بيرون مي آيد و اگر در زمين وجود ما نباشد زمين ساكنان خود را نابود مي سازد سپس فرمود: از روزي كه خدا آدم (ص) را آفريد زمين از وجود حجت خدا خالي نبود يا حجت ظاهر و آشكار بود و يا غائب و پنهان و تا روز



[ صفحه 155]



قيامت زمين بدون حجت نمي ماند و اگر اينچنين نبود خدا پرستيده نمي شد سليمان گفت: من به امام صادق (ع) عرض كردم: مردم چگونه از حجت غائب و پنهان منتفع و بهره مند شوند فرمود: بدانگونه كه از آفتاب بهره ياب گردند كه پس ابرها باشد.

(كمال الدين و اتمام النعمة ص 330):

عن ابان بن تغلب قال: قال ابوعبدالله (ع) االحجة قبل الخلق و مع الخلق و بعد الخلق.

به نقل از ابان بن تغلب گفت: حضرت امام صادق (ع) فرمود: حجت پيش از خلق و با خلق وجود دارد.

(كمال الدين و اتمام النعمة ص 333):

عن ابن ابي عمير عن الحسين بن ابي العلا عن ابي عبدالله (ع) قال قلت له: تكون الارض بغير امام؟ قال: لا قلت افيكون امامين في وقت واحد؟ قال لا الا واحد هما صامت قلت فالامام يعرف الأمام الذي من بعده؟ قال نعم قال قلت القائم امام؟ قال نعم، امام بن امام قد اوتم به قبل ذلك.

به نقل از ابن ابي عمير (ره) گفت حسين بن ابي العلا گويد: به حضرت امام صادق (ع) عرض كردم: آيا زمين بدون امام (ع) مي تواند باشد؟ فرمود: نه. عرض كردم: آيا دو امام در يك وقت مي توانند باشند؟ فرمود: نه. مگر اينكه يكي از آن دو امام خاموش و ساكت باشد. عرض كردم: آيا امام، امام پس از خود را مي شناسد؟ فرمود: آري. عرض كردم: حضرت قائم (عج) امام است؟ فرمود، امام فرزند امام است و امامت به او تمام مي شود.

(كمال الدين و اتمام النعمة ص 340):

عن ذريح عن ابي عبدالله (ع) قال سمعته يقول: و الله ما ترك الله عزوجل الأرض قط منذ قبض ادم الا و فيها امام يهتدي به الي الله عزوجل و هو حجة الله علي العباد من تركه هلك و من لزمه نجا حقا علي الله عزوجل.

به نقل از ذريح گفت: از امام صادق (ع) شنيدم مي فرمود: به خدا قسم خداي عزوجل از روزي كه آدم (ع) رحلت كرد هرگز زمين را رها نكرد مگر انكه امامي كه وسيله هدايت مردم به سوي خداي عزوجل باشد در آن قرار دارد و او حجت خدا بر بندگان



[ صفحه 156]



است هر كس او را ترك گويد هلاك گردد و هر كه ملازم او باشد نجات يابد اين حقي است بر خداي عزوجل.

(كمال الدين و اتمام النعمة ص 341):

عن بن ابي يعفور قال قال ابوعبدالله (ع): لا تبقي الأرض يوما واحدا بغير امام منا يفزع اليه الامة.

به نقل از ابن ابي يعفور (ره) گفت: امام صادق (ع) فرمود: زمين يك روز بدون امامي از ما نخواهد بود كه امت بدو پناه برند.

(اثبات الهداة ج 3 ص 420 و كمال الدين و اتمام النعمه و يوم الخلاص ص 169):

عن مسعدة بن صدقة عن ابيعبدالله (ع): عن ابائه علي قال في خطبة له علي منبر الكوفة اللهم انه لا بد لارضك من حجة لك علي خلقك يهديهم الي دينك يعلهم علمك لئلا تبطل حجتك و لا يضل اتباع اولئك بعد اذ هديتهم به اما ظاهر ليس بالمطاع او متكتم مترقب ان غاب عن الناس شخصه في حال هدنة لم يغب عنهم مثبت علمه و ادابه في قلوب المؤمنين مثبتة فهم لها عاملون.

به نقل از مسعدة بن صدقه از حضرت امام صادق (ع) از پدران بزرگوارش از حضرت اميرالمؤمنين (ع) كه بر منبر مسجد كوفه در خطبه خود فرمود: بارالها زمين ناگريز از حجت تو بر خلق تو است كه آنانرا به دينت رهبري كنند و علم ترا به آنها بياموزند تا حجت باطل نگردد و پيروي آنان پس از آنكه بوسيله حجت هدايتشان فرمودي گمراه نشوند آن حجت ظاهر است و اطاعت نمي شود يا مخفي است و چون شخص او از مردم غائب گردد انتظار او را دارند.

(يوم الخلاص ص 41):

قال رسول الله (ع): لا تخلوا لأرض من قائم بحجة اما ظاهر مشهور او خائف مستور لئلا تبطل حجج الله و بيناته.

حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: زمين خالي نمي ماند از حجت قائم (ع)يا ظاهر و آشكار يا خائف و پنهان است تا حجت ها و وعده ي خدا باطل نگردد.

(كتاب الغيبة للشيخ الطوسي ص 221):

قال اميرالمؤمنين (ع): اللهم انك لا تخلي الأرض من حجة اما ظاهرا مشهورا او



[ صفحه 157]



خائفا مغمورا يدل علي ذلك.

حضرت اميرالمؤمنين (ع) فرمود: بارالها تو خالي نمي گذاري زمين را از حجت با ظاهر و آشكار و خائف پنهان.

(كتاب الغيبة للشيخ الطوسي ص 223):

عن الحسن بن ابي حمزة عن ابيه، عن ابي جعفر (ع) قال: يابا حمزة ان الأرض لن تخلوا الا و فيها عالم منا، فان زاد الناس قال: قد زادوا، و ان نقصوا قال: قد نقصوا و لن يخرج الله ذلك العالم حتي يري في ولده من يعلم مثل علمه او ما شاءالله.

به نقل از حسن بن ابي حمزة از پدرش از حضرت امام باقر(ع) فرمود: اي ابوحمزه همانا زمين هرگز خالي نمي ماند مگر آنكه در آن عالمي از ما وجود دارد. اگر مردم زياده و كم كنندان عالم جبران كند و ان عالم از دنيا نمي رود مگر آنكه در فرزند خود به بيند مانند دانايي خودش تا هر چه خدا بخواهد.

(كشف الغمه ج 2 ص 526):

عن احمد بن اسحاق و سعد الاشعري قال: دخلت علي ابي محمد الحسن بن علي العسكري (ع) و انا اريد ان أسأله اعن الخلف بعده، فقال لي مبتديا يا احمد بن اسحاق ان الله تبارك و تعالي لم يخل الارض منذ خلق آدم، و لا يخيلها الي ان تقوم الساعة من حجةالله علي خلقه، به يدفع البلاء عن اهل الارض، و به ينزل الغيث و به تخرج بركات الأرض قال: فقلت: يابن رسول الله فمن الخليفة و الامام بعدك؟ فنهض مسرعا فدخل البيت ثم خرج و علي عاتقة غلام كأن وجهه القمر ليلة البدر من ابنا ثلاث سنين، و قال: يا احمد بن اسحاق لولا كرامتك علي حججه ما عرضت عليك ابني هذا، انه سمي رسول الله و كنيه، الذي يملأ الارض قسطا و عدلا كما ملئت جورا و ظلما يا احمد بن اسحاق مثله في هذه الامة مثل الخضر (ع) و مثله ذي القرنين، و الله ليغيبن غيبة لا ينجو من الهلكة فيها الا من ثبته الله تعالي علي القول بامامته و وفقه للدعاء بتعجيل فرجه. قال احمد بن اسحاق فقلت يا مولاي فهل من علامة تطمئن بها قلبي فنطق الغلام بلسان عربي فصيح، فقال: انا بقية الله في ارضه و المنتقم من اعداء الله فلا تطلب اثرا بعد عين يا احمد بن اسحاق قال احمد: فخرجت فرحا مسرورا فلما كان من الغدعدت اليه



[ صفحه 158]



فقلت: يابن رسول الله لقد عظم سروري بما مننت به علي، فما السنة الجارية فيه من الخضر (ع) و ذي القرنين؟ قال: طول الغيبة يا احمد بن اسحاق فقلت له: يابن رسول الله ان غيبته لتطول؟ قال اي و ربي حتي يرجع عن هذا الامر اكثر القائلين به، فلا يبقي الا من اخذ الله عهده بولايتنا و كتب في قلبه الايمان و ايده بروح منه يا احمد بن اسحاق هذا امر من الله و سر من سر الله و غيب من غيب الله فخذ ما اتيتك و اكتمه و كن من الشاكرين تكن معنا غدا في عليين.

به نقل از احمد بن اسحق و سعد اشعري گفت: به خدمت حضرت امام ابومحمد حسن بن علي عسكري (ع) رسيدم و مي خواستم درباره ي جانشين پس از ايشان بپرسم. حضرت ابتدا به من فرمود: اي احمد بن اسحق خداي تبارك و تعالي زمين را از روزي كه آدم (ع) آفريد تا روز قيامت خالي از حجت خود بر خلق نگذاشته و نمي گذارد كمه بوسيله او بلاء، را از اهل زمين رفع فرمايد. و بوسيله او باران ببارد و زمين بركاتش را بيرون مي دهد احمد گفت: عرض كردم: يابن رسول الله (ص) خليفه و امام پس از شما كيست؟ حضرت بسرعت از جا برخاست و وارد خانه شد و بيرون آمد در حالي كه پسري كه چهره مباركش چون ماه در شب چهاردهم مي درخشيد و در حدود سه سالگي بود به دوش مبارك گرفته بود و فرمود: اي احمد بن اسحق اگر تو در پيشگاه خدا و حجج الهي گرامي نبودي اين پسرم را به تو نشان نمي دادم او همنام و هم كنيه حضرت رسول اكرم (ص) است زمين را پر از عدل و داد كند پس از آنكه پر از ظلم و جور شده باشد اي احمد بن اسحق مثل او را در اين امت مثل خضر (ع) و مثل ذوالقرنين است به خدا قسم چنان غيبتي كند كه از نابودي نجات نيابد مگر آنكس كه خداي تعالي او را به امامتش ثابت و به دعاء كردن به تعجيل فرجش موفق فرمايد احمد گفت: عرض كردم اي مولاي من آيا علامتي براي اين امر وجود دارد تا قلبم بدان مطمئن گردد. آن پسر عزيز به سخن گفتن برآمد و با زبان عربي فصيح فرمود: من بقيةالله در زمينم و انتقام گيرنده از دشمنان خدايم پس اثري پس از اين مجوي اي احمد بن اسحق. احمد گفت: پس از خدمت امام (ع) بيرون آمد در حالي كه مسرور و شاد بودم. فرداي آن روز به خدمت امام (ع) رسيدم و عرض كردم: يابن رسول الله (ص) شاديم بزرگ شد به خاطر منتي كه بر من گذاري آن منت كه از



[ صفحه 159]



خضر (ع) و ذوالقرنين دارد چيست؟ فرمود: غيبت طولاني اي احمد بن اسحق.

عرض كردم: يابن رسول الله (ص) غيبتش طولاني مي شود؟ فرمود: آري قسم به پروردگار آنچنان طولاني شد كه اكثر قائلين بوجود او از اين امر برمي گردند پس باقي نمي ماند مگر كسي كه خدا پيمان ولايت ما را از او گرفته و در قلبش ايمان نوشته و ثابت كرده و او را مؤيد داشته اي احمد بن اسحق اين امري از امرهاي خدا و رازي از رازهاي الهي و غيبي و كارنهاني از كارهاي غيب و نهاني خدا باشد آنچه بر تو داده ام بگير و پنهان دار و از سپاسگزاران باش تا خود در مقام عليين با ما باشي.

(كمال الدين و تمام النعمة ص 308):

عن محمد بن الضيل عن ابي الحسن الرضا (ع) قال قلت: له: اتبقي الأرض بغير امام؟ فقال لا، قلت فانا نروي عن ابيعبدالله (ع) انها لا تبقي بغير امام الا ان سخط الله علي اهل الأرض او علي العباد فقال لو تبقي اذا لساخت.

به نقل از محمد بن فضيل گفت از حضرت امام ابوالحسن رضا(ع) پرسيدم: آيا زمين بدون امام باقي مي ماند فرمود: نه عرض كردم از حضرت امام صادق (ع) روايت بما رسيد كه زمين بدون امام باقي نمي ماند مگر آنكه خداي بر اهل زمين يا بر بندگانش غضب كند. فرمود: اگر زمين بدون امام (ع) باقي بماند اهل خود را هلاك مي سازد.

(كمال الدين و تمام النعمة ص 309):

عن احمد بن عمر الخلال قال قلت لابي الحسن الرضا (ع): انار وينا عن ابيعبدالله (ع) انه قال ان الأرض تبقي بغير امام او يبقي بغير امام او يبقي و لا امام فيها فقال معاذالله لا تبقي ساعة اذا لساخت.

به نقل از احمد بن عمر خلال گفت: به امام رضا (ع) عرض كردم از امام صادق (ع) بما روايت رسيده كه فرمود زمين بدون امام باقي مي ماند و يا زمين اصلا بدون امام مي شود امام رضا (ع) فرمود پناه بر خدا محال است زميني حتي يك ساعت بدون امام نمي شود و اگر امام نباشد زمين اهلش را فرو مي گيرد.

(كمال الدين و تمام النعمة ص 310):

عن احمد بن عمر قال: سألت اباالحسن (ع): اتبقي الأرض بغير امام؟ فقال لا، قلت فانا نروي انها لا تبقي الا ان يسخط الله علي العباد فقال لا تبقي اذا لساخت.



[ صفحه 160]



به نقل از احمد بن عمر گفت: از حضرت امام كاظم (ع) پرسيدم: آيا زمين بدون امام باقي مي ماند؟ فرمود: نه عرض كردم: بما روايت رسيده كه زمين بدون امام (ع) باقي نمي ماند مگر آنكه خدا بر بندگان غضب كند فرمود: زمين باقي نمي ماند و اهل خود را هلاك مي كند.

(كمال الدين و تمام النعمة ص 310):

عن ابي عبدالله المؤمن و الحسن بن علي بن فضال عن ابي هراسة عن ابي جعفر (ع) قال: لو ان الامام رفع من الأرض لماجت الأرض باهلها كما يموج البحر باهله.

به نقل از ابي عبدالله مؤمن و حسن بن علي بن فضال از ابي هراسه از حضرت امام باقر (ع) فرمود: اگر امام (ع) از زمين برداشته شود زمين ساكنان خود را گرفتار امواج (زلزلة) كند بدانگونه كه دريا ساكنان دريا را دچار موج نمايد.

(كال الدين وتمام النعمة ص 309):

عن الحسن بن ابي زياد قال: سمعت اباعبدالله (ع) يقول: ان الارض لا تخلو من ان يكون فيها حجة عالم ان الأرض لا يصلحها الا ذلك و لا يصلح الناس الا ذلك.

به نقل از حسن بن ابي زياد گفت: از حضرت امام صادق (ع) شنيدم مي فرمود: همانا زمين خالي نمي ماند از اينكه در آن حجت عالمي باشد همانا زمين را اصلاح نمي كند مگر حجت عالم و اصلاح امور مردم نمي كند مگر حجت عالم.

(كمال الدين و تمام النعمة ص 310):

عن ابن مسكان عن ابي بصير قال: قال ابو عبدالله (ع) ان الله عزوجل لم يدع الارض بغير امام و لولا ذلك لما عرف الحق من الباطل.

به نقل از مسكان از ابي بصير (ره) گفت: امام صادق (ع) فرمود: همانا خداي عزوجل زمين را بدون امام (ع) نمي گذارد و اگر چنين نباشد حق از باطل شناخته نگردد.

(كمال الدين و تمام النعمه ص 310):

عن ابن اذينة عن زرارة قال: قلت لابي عبدالله (ع) يمضي الامام و ليس له عقب؟ قال: لا يكون ذلك الا ان يعضب الله عزوجل علي خلقه فيعا جلهم.



[ صفحه 161]



به نقل از ابن اذينه از زرارة (ره) گفت: به امام صادق (ع) عرض كردم آيا امام (ع) از دنيا بدون وارث (فرزند) مي رود فرمود: چنين نيست مگر اينكه خداي عزوجل بر خلقش غضب فرمايد.

(كمال الدين وتمام النعمة ص 330):

عن عمار بن موسي الساباطي عن ابي عبدالله (ع) قال: سمعته و هو يقول لم تخل الارض منذ كانت من حجة عالم يحيي فيها ما يميتون من الحق ثم تلي هذه الاية «يريدون ليطفوا نورالله بافواههم و الله متم نوره و لو كره الكافرون».

به نقل از عمار بن ساباطي گفت: از حضرت امام صادق (ع) شنيدم مي فرمود: زمين از زماني كه بوده از وجود حجت عالمي خالي نبود كه آنچه مردم از حق ميرانيدند زنده كند سپس اين آيه كريمه را تلاوت فرمود «مي خواهند نور خدا را با دهنهاي خود خاموش كنند و خدا تمام كننده ي نور خويش است و اگر چه كافران نپسندند.

(كمال الدين و اتمام النعمة ص 330):

عن اسحاق بن عمار قال سمعت اباعبدالله (ع) يقول: ان الارض لم تخل الا و فيها عالم كيما ان زاد المسلمون شيئا و ردهم الي الحق و ان نقصوا شيئا تممه لهم.

به نقل از اسحق بن عمار گفت: از امام صادق (ع) شنيدم مي فرمود: همانا زمين خالي نمي ماند مگر آنكه در آن عالمي باشد كه هر وقت مسلمان چيزي بيفزايد «در دين» آنانرا به حق برگرداند و اگر چيزي كم كنند براي ايشان تمام نمايد.

(كمال الدين و اتمام النعمة ص 331):

احمد بن اسحاق قال دخلت علي مولانا ابي الحسن بن علي العسكري (ع): فقال يا احمد ما كان حالكم فيما كان به (فيه خ ل) الناس من الشك و الأرتيياب فقلت له يا سيدي لما و رد الكتاب لم يبق منا رجل و لا امرأة و لا غلام بلغ الفهم الا قال بالحق فقال احمد الله علي ذلك يا احمد و ما علمتم ان الأرض لا تخلو من حجة انا ذلك الحجة او قال و انا الحجة.

احمد بن اسحق گفت: به خدمت حضرت امام حسن بن علي عسكري (ع) رسيدم فرمود: اي احمد حال شما چگونه خواهد بود در زماني كه مردم در شك و ريب باشند من عرض كردم: اي سرور من وقتي كه نامه شريف وارد شد هيچ مردي و زني



[ صفحه 162]



و پسري با فهمي باقي نماند ه مگر آنكه قائل به حق است امام (ع) فرمود: حمد و ستايش خدا بر اين نعمت كن اي احمد آيا نمي دانيد كه زمين از حجت خالي نمي ماند و من ان حجت هستم يا فرمود: من حجت مي باشم.

(كمال الدين و اتمام النعمة ص 333):

عن علي بن مهزيار عن فضالة بن ايوب عن ابان بن عثمان عن الحرث بن المغيرة قال سمعت اباعبدالله (ع) يقول: ان الأرض لا تترك الا بعالم يعلم الحلال و الحرام و ما يحتاج الناس اليه و لا يحتاج الي الناس قلت جعلت فداك علم ماذا؟ قال وراثة عن رسول الله (ع) و علي.

به نقل از علي بن مهزيار از فضالة بن ايوب از ابان بن عثمان ازحرث بن مغيرة گفت: امام صادق (ع) مي فرمود: همانا زمين متروك نمي ماند مگر به عالم به حلال و حرام و آنچه بدان محتاجند و خود محتاج مردم نيست عرض كردم: فدايت شوم چه علمي؟ فرمود: علمي كه از حضرت رسول اكرم (ص) و حضرت اميرالمؤمنين (ع) به ارث رسيده.

(كمال الدين و اتمام النعمة ص 333):

عن علي بن مهزيار عن فضالة عن ابان بن عثمان عن الحسن بن زياد قال: قلت لابي عبدالله (ع) هل تكون الأرض و فيها امام؟ قال لا تكون الا و فيها امام عالم لحلالهم و لحرامهم و ما يحتاجون اليه.

به نقل از علي بن مهريار از فضالة از ابان بن عثمان از حسن بن زياد گفت: به امام صادق (ع) عرض كردم: آيا مي تواند زمين بدون امام باشد؟ فرمود: نمي تواند زمين بدون امام عالم به حلال و حرام و آنچه مردم احتياج بدان دارند باشد.

(كمال الدين و اتمام النعمة ص 408):

عن كميل بن زياد في حديث: اللهم بلي لا تخلوا الارض من قائم لله بحجة اما ظاهرا مشهورا و اما خائفا مغموار لئلا تبطل حجج الله و لا بيناته و كم ذاين (ذا و اين خ ل) اولئك؟ اولئك و الله الافلون عددا و الاعظمون خطرا عند الله قدرا بهم يخفظ الله حججه و بيناته حتي يودعوها نظرائهم و يزرعوها في قلوب اشباههم هجم بهم العلم علي حقايق العلم علي حقايق الامور فبا شروا روح اليقين و



[ صفحه 163]



استلانوا ما استعوره المترفون و انسوا بما استوحش منه الجاهلون صحبوا الدنيا بابدان ارواحها معلقة بالمحل الاعلي يا كميل اولئك خلفاء الله في ارضه و الدعاة الي دينه آه آه شوقا الي رؤيتهم و استغفرو الله لي و لكم.

حضرت اميرالمؤمنين (ع) به كميل بن زياد (ره) در ضمن سخناني فرمود:... ولي آري هرگز زمين خالي نمي شود از كسي كه بر حجت خدا قيام كند خواه ظاهر باشد و آشكار و يا ترسان و پنهان تا دلائلي الهي و نشانه هاي روشن او باطل نگردد ولي آنان چند نفرند و كجا هستند؟ بخدا قسم تعدادشان كم است و قدر و مقامشان در پيشگاه خدا بسيار. خداي تعالي به واسطه آنان حجت و دلائلش را حفظ مي كند تا به افرادي كه نظير آنان هستند بسپارند و بذر آن را در قلب افرادي شبيه خود بنشانند. علم و دانش با حقيقت و بصيرت به آنان روي آورده و روح يقين را لمس كرده اند در آنچه دنيا پرستان هوسباز مشكل مي شمردندم بر آنان آسان است. آنان به آنچه جاهلان از آن وحشت دارند انس گرفته اند در دنيا با بدنهايي زندگي مي كنند كه ارواحشان به جهان بالا پيوند دارد. آنان خلفاي الهي در زمين مي باشند و دعوت كنندگان بدين خدا هستند آه آه چقدر مشتاق ديدار آنانم و از خدا آمرزش براي خود و شما مي خواهم.

(كمال الدين و اتمام النعمة ص 397):

عن معروف بن خربوذ قال سمعت اباجعفر (ع) يقول: قال رسول الله (ص) انما مثل اهل بيتي هذه في الامة مثل نجوم السماء كلما غاب نجم طلع نجم.

به نقل از معروف بن خربوذ (ره) گفت: از حضرت امام باقر (ع) شنيدم مي فرمود: حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: مثل اهل بيت من (ع) در اين امت مثل ستارگان آسمان است هر كدام كه غائب شود ستاره ي ديگر درخشان مي گردد.

(اثبات الهداة ج 3 ص 463):

عن ابي اسحق الهمداني قال: حدثني الثقه من اصحابنا انه سمع اميرالمؤمنين (ع) يقول: اللهم انك لا تخلي الارض من حجة لك علي خلقك ظاهر مشهور او خايف مغمور لئلا تبطل حجتك و بيناتك.

به نقل از ابي اسحق همداني گفت: شخص موثقي از اصحاب ما به من خبر داد كه او از حضرت اميرالمؤمنين (ع) شنيد مي فرمود: بارالها تو زمين از حجت بر خلق خالي



[ صفحه 164]



نمي كني خواه ظاهر و آشكار و خواه ترسان و پنهان باشد تا حجت و دلائل تو باطل نگردد.

(بحار ج 52 ص 92 و يوم الخلاص ص 53):

قال زين العابدين (ع): لا تخلو لأرض الي ان تقوم الساعة من حجة، و لو لا ذلك لم يعبدلله.

حضرت امام زين العابدين علي بن حسين (ع) فرمود: زمين تا قيام قيامت خالي از حجت نمي ماند و اگر چنين نباشد خدا پرستش نشود.

(يوم الخلاص ص 55):

قال الباقر (ع): لو بقيت الارض بغير امام لساخت باهلها. و ان الله تبارك و تعالي جعلنا حجة في ارضه و امانا في الأرتض لاهل الارض.

حضرت امام باقر (ع) فرمود: اگر زمين بدون امام (ع) باقي بماند اهل خدا را هلاك كند و همانا خداي تبارك و تعالي ما را حجت خود در زمينش و امان و امنيت در زمين براي ساكنان زمين قرار داده است.

(بحار ج 52 ص 92):

عن ابي معاية، عن الا عمش، عن الصادق (ع) قال: لم تخل الأرض منذ خلق الله آدم من حجة لله فيها ظاهر مشهور، او غائب مستور، و لا تخلوا الي ان تقوم الساعة من حجةلله فيها، و لو لا ذلك لم يعبدالله، قال سليمان: فقلت للصادق (ع): فكيف ينتفع الناس باالحجة الغائب المستور؟ قال: كما ينتفعون بالشمس اذا سترها السحاب.

به نقل از ابي معاويه از اعمش از حضرت امام صادق (ع) فرمود: از روزي كه خدا آدم (ع) را آفريد زمين را خالي از حجت خود نگذاشت خواه ظاهر و آشكار و خواه غائب و پنهان و تا قيام قيامت آنرا خالي نمي گذارد و اگر اين چنين نباشد خدا پرستيده نشود. سليمان گويد: به امام (ع) عرض كردم مردم به حجتي كه غائب و پنهان باشد چگونه سود مي برند؟ فرمود: همچنانكه به آفتاب هنگامي كه آنرا مي پوشاند سودمند مي شوند.



[ صفحه 165]



(كتاب الغيبة للشيخ الطوسي ص 224):

دخل علي بن ابي حمزة علي ابي الحسن الرضا (ع) فقال له انت امام؟ قال نعم، فقال له سمعت جدك جعفر بن محمد (ع) يقول لا يكون الامام الا و له عقب فقال انسيت يا شيخ او تناسيت؟ ليس هكذا قال جعفر (ع)؛ لا يكون الامام الا و له عقب الا الامام الذي يخرج عليه الحسين بن علي فانه لا عقب له فقال له صدقت جعلت فداك فكذا سمعت جدك يقول.

علي بن ابي حمزه به خدمت حضرت امام رضا (ع) رسيد و عرض كرد: شما امام هستيد؟ فرمود: آري عرض كرد از جد بزرگوار شما امام صادق (ع) شنيدم مي فرمود: امام بدون عقب و اولاد نباشد امام (ع) فرمود: آيا فراموش كرده اي يا خود را به فراموشي زده اي؟ اينگونه كه مي گويي امام صادق (ع) نفرموده است همانا فرمود: هيچ امامي بدون عقب و اولاد نيست بجز امامي كه حسين بعد از او مي آيد براي او اولاد امام نيست علي بن ابي حمزه عرض كرد: راست فرمودي فدايت شوم اينچنين از جدش شنيدم كه مي فرمود.



[ صفحه 166]