کد مطلب:280058 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:89

انتظار فرج حضرت مهدي
(يوم الخلاص ص 220):

قال رسول الله (ص): انتظار الفرج عبادة. افضل اعمال امتي انتظار فرج الله عزوجل.

رسول اكرم (ص) فرمود: انتظار فرج عبادت است برترين كارهاي امتم انتظار فرج خداي عزوجل است.

(يوم الخلاص ص 178):

قال الهادي (ع): اذا غاب صاحبكم عن دار الظالمين، فتوقعوا الفرج.

حضرت امام هادي (ع) فرمود: وقتي كه صاحب اختيار شما از ديار ستمگران غائب شود پس منتظر فرج باشيد.

(يوم الخلاص ص 220):

عن اميرالمؤمنين (ع): افضل العبادة الصمت و انتظار الفرج.

حضرت اميرالمؤمنين (ع) فرمود: برترين عبادت خاموشي و انتظار فرج است.

(منتخب الأثر ص 498 و بحار ج 52 ص 122):

قال اميرالمؤمنين (ع): انتظروا الفرج و لا تيأسوا من روح الله، فان احب الأعمال الي الله عزوجل انتظار الفرج. الاخذ بامرنا معنا غدا في حظيرة القدس، و المنتظر للفرج كالمتشحط بدمه في سبيل الله.



[ صفحه 205]



اميرالمؤمنين (ع) فرمود: منتظر فرج باشيد و از آسايش خدا نوميد نشويد زيرا محبوبترين كارها در پيشگاه خداي عزوجل انتظار فرج است گزيده ي فرمان ما در بهشت با ما خواهد بود و كسي كه منتظر فرج باشد همانند كسي است كه در راه خدا بخون خود بتپد.

(بحار ج 52 ص 144 و يوم الخلاص ص 227):

قال اميرالمؤمنين (ع): الزموا الارض و اصبروا علي البلاء، و لا تحركوا بايديكم و سيوفكم في هوي السنتكم، و لا تستعجلوا بما لم يعجله الله لكم. فان من مات منكم علي فراشه، و هو علي معرفة حق ربه و حق رسوله و اهل بيته، مات شهيدا و وقع اجره علي الله، و استوجب ثواب مانوي من صالح عمله، و قامت النية مقام اصلاته بسيفه و ان لكل شيئي مدة و اجلا.

اميرالمؤمنين (ع) فرمود: ملازم زمين باشيد (بر زمين بنشينيد) و بر بلاء صبر كنيد و در هوا و خواهش زبان خود با دست و شمشير خود به حركت ميائيد و بدانچه خدا از شما شتاب نخواسته شتاب مكنيد پس اگر كسي از شما در بستر خود بميرد در حالي كه حق پروردگار و حق رسول (ص) و حق اهل بيت رسول (ص) را بشناسد شهيد مرده و اجرش بر خدا خواهد بود و استحقاق ثواب و پاداش نيت كار شايسته خود را دارد و نيت او مقام كشيدن شمشير در راه خدا را دارد و همانا براي هر چيزي مدت و زماني معين است.

(يوم الخلاص ص 232):

قال الامام زين العابدين (ع): انتظار الفرج من اعظم العمل.

حضرت امام زين العابدين (ع) فرمود: انتظار فرج از بزرگترين عمل است.

(اصول الكافي غير مترجم ج 1 ص 372 و يوم الخلاص ص 234):

قال الباقر (ع): ماضر من مات منتظرا لأمرنا الا يموت في وسط فسطاط المهدي و عسكره.

حضرت امام باقر (ع) فرمود: زيان نديد كسي كه در حال انتظار امر ما بميرد آنكه در وسط خيمه حضرت مهدي (ع) و لشكر او مي ميرد.



[ صفحه 206]



(يوم الخلاص ص 234 و مستدرك السفيه ج 10 ص 88):

عن الصادق (ع): اعلموا ان المنتظر لهذا الأمر له منل اجر الصائم القائم.

حضرت امام صادق (ع) فرمود: بدانيد كه براي كسي كه انتظار اين امر را دارد بمانند شخصي روزه دار و نمازگزار پاداش است.

(بحار ج 52 ص 126 و يوم الخلاص ص 235):

قال الباقر (ع): رحم الله عبدا حبس نفسه علينا، رحم الله عبدا احيي امرنا... فقال له واحد من اصحابه سمع ذلك؛ فان مت قبل ان ادرك القائم؟ فقال

: القائل منكم: ان ادركت القائم من آل محمد نصرته، كالمقارع معه بسيفه و الشهيد معه، و له شهادتان.

امام باقر (ع) فرمود: خداي رحمت كناد بنده اي را كه براي ما حبس نفس خود كند. خداي رحمت كناد بنده اي را كه امر ما را زنده نگاه دارد. يكي از اصحاب به عرض حضرت رسانيد: پس اگر پيش از اينكه ادراك حضرت قائم (ع) كنم؟ امام (ع) فرمود: گوينده شما: اگر قائم (ع) از آل محمد (ص) را ادراك كنم ياريش دهم مانند كسي باشد كه در پيشگاه او شمشير زند و با او به شهادت رسد و براي او پاداش دو شهادت باشد.

(منتخب الاثر ص 498 و يوم الخص ص 236):

قال الصادق (ع): من دين الأئمة الورع و العفة و الصلاح، و انتظار الفرج بالصبر.

امام صادق (ع) فرمود: از دين امامان (ع) پارسائي پاكدامني و شايستگي و با صبر كردن به انتظار فرج بودن است.

(كمال الدين و تمام النعمه ص 15 و يوم الخلاص ص 238):

قال الصادق (ع): هيهات، هيهات. لا و الله لا يكون ما تمدون اليه اعينكم حتي تغربلوا لا و الله ما يكون ما تمدون اليه اعينكم حتي تمحصوا. لا يكون ما تمدون اليه اعينكم حتي يشقي من يشقي و يسعد من يسعد.

امام صادق (ع) فرمود: هرگز هرگز به خدا قسم آنچه بدان چشم مي دوزيد واقع نمي شود تا آنكه غربال شويد. نه به خدا قسم آنچه بدان چشم مي دوزيد«انتظارش را



[ صفحه 207]



مي كشيد» واقع نمي گردد تا آنكه آزمايش شويد.آنچه انتظارش را داريد واقع نمي گردد تا هر كسي كه شقي و تبهكار است تبهكار شود و هر كسي سعيد و نيكوكار است نيكوكار گردد.

(بحار ج 52 ص 101 و يوم الخلاص ص 238):

قال الصادق (ع): و الله لتكسرن كسر الزجاج. و ان الزجاج ليعاد فيعود كما كان. و الله لتكسرن كسر الفخار، و ان الفخار لا يعود كما كان.

امام صادق (ع) فرمود: به خدا قسم همانند شيشه شكسته مي شود و شيشه پس از شكسته شدن اصلاح مي شود و به حال خود برمي گردد به خدا قسم مانند كوزه شكسته مي شريد و كوزه پس از شكسته شدن اصلاح پذير نيست و به حال اول برنمي گردد.

(بحار ج 52 ص 111 و يوم الخلاص ص 238):

قال الصادق (ع): لا بد للناس ان يمحصوا و يميزوا و يغربلوا. ان هذا الأمر لا يأتيكم الا بعد اياس. لا والله حتي يشقي من يشقي، و يسعد من يسعد.

امام صادق (ع) فرمود: مردم ناگزير آزمون و غربال مي شوند همانا اين امر براي شما صورت پذير نمي گردد مگر پس از نوميدي نه به خدا قسم تا آنكه تبهكار، تبهكار گردد و سعادتمند، سعادتمند شود.

(يوم الخلاص ص 238):

قال الصادق (ع): لا يثبت علي امامته الا من قوي يقينه و صحت معرفته.

امام صادق (ع) فرمود: بر امامت حضرت قائم (عج) ثابت نمي ماند مگر كسي كه ايمانش قوي و معرفتش صحيح باشد.

(الكافي ج 1 ص 371 و يوم الخلاص ص 239):

قال الصادق (ع): اعرف امامك، فانك ان عرفته لم يضرك تقدم هذا الأمر او تأخر و من عرف امامه، ثم مات قبل ان يري هذا الأمر، كان له مثل اجر من قتل معه.

امام صادق (ع) فرمود: امام خود را بشناس زيرا وقتي كه او را بشناسي زياني به تو نمي رسد خواه اين امر مقدم و خواه مؤخر باشد و كس كه امام خود را بشناسد سپس بميرد پيش از آنكه وقوع اين امر را ببيند پاداش كسي را دارد كه در پيشگاه



[ صفحه 208]



امام (ع) كشته شده باشد.

(يوم الخلاص ص 239 و مستدرك السفينه ج 1 ص 88):

قال الصادق (ع): من مات منكم علي هذا الأمر، منتظرا له، كان كمن كان في فسطاط القائم، ان الميت منكم علي هذا الامر، بمنزلة الضارب بسيفه في سبيل الله المنتظر للثاني عشر كا لشاهر سيفه بين يدي رسول الله (ص) يذب عنه.

امام صادق (ع) فرمود: هر كس از شما بر انتظار اين امر بميرد مانند كسي باشد كه در خيمه حضرت قائم (عج) جاي دارد همانا آنكس كه با ايمان به وقوع اين امر بميرد منزلت كسي دارد كه در راه خدا شمشير زده باشد و آنكس كه انتظار امام دوازدهم را داشته باشد مانند كسي است كه در پيشگاه حضرت رسول اكرم (ص) شمشير كشيده و از حضرت دفاع كرده باشد.

(يوم الخلاص ص 245):

قال الصادق (ع): طوبي لشيعة قائمنا المنتظرين لظهور غيبته، و المطيعين له في ظهوره اولئك اولياء الله الذين لا خوف عليهم و لا هم يحزنون.

حضرت امام صادق (ع) فرمود: خوشا حاب شيعيان قائم ما كه انتظار ظهور او را در غيبتش دارند و فرمانبردار او در ظهورش باشند آنان اولياء خدايند كه هيچ ترس براي آنان نيست و اندوهناك نيستند.

(يوم الخلاص ص 245):

قال الصادق (ع): اذا مات المنتظر: و قام القائم بعده، كان له من الاجر مثل اجر من ادركه فجدوا. وانتظروا. هنيئا ايتها العصابة المرحومة... ثم قال عن المنتظرين ايضا: طوبي لمحبي قائمنا المنتظرين لظهوره في غيبته، و المطيعين له في ظهوره.

حضرت امام صادق (ع) فرمود: هنگامي كه شخصي منتظر بميرد و حضرت قائم (عج) پس از او قيام فرمايد براي وي پاداش كسي باشد كه قائم (عج) را ادراك كرده، پس تلاش كنيد و منتظر باشيد اي گروه رحمت شده اين حالت بر شما گوارا باد سپس فرمود: كيانند منتظران خوشا حال دوستداران قائم (عج) كه منتظر ظهور در غيبتش باشند و در ظهورش اطاعتش كنند.



[ صفحه 209]



(بحار ج 52 ص 129 و يوم الخلاص ص 246):

قال الرضا (ع): ما احسن الصبر و انتظار الفرج. اما سمعتم قول الله تعالي: «و ارتقبوا اني معكم رقيب فانتظروا اني معكم من المنتظرين» فعليكم بالصبر، فانما يجيئي الفرج بعد اليأس. و قد كان الذين قبلكم اصبر منكم.

حضرت امام صادق (ع) فرمود: چقدر صبر و انتظار فرج خوب است. آيا فرموده خداي تعالي را نشنيده ايد؟ «و نگهباني كنيد كه من با شما نگهبانم و منتظر شويد كه من با شما از منتظران باشم» بر شما باد صبر كردن همانا فرج پس از نوميدي مي آيد و مردمي پيش از شما بودند كه از شما بيشتر داشتند.

(يوم الخلاص ص 248):

قال الجواد (ع): افضل اعمال شيعتنا انتظار الفرج. من عرف هذا الأمر فقد فرج عنه بانتظار.

حضرت امام جواد (ع) فرمود: برترين كارهاي شيعيان ما انتظار فرج است هر كس اين امررا بشناسد خدا به سبب انتظارش گشايش مي دهد.

(يوم الخلاص ص 249):

قال العسكري (ع): لاتزال شيعتنا في حزن حتي يظهر ولدي الذي بشر به النبي (ص).

حضرت امام حسن عسكري (ع) فرمود: هميشه شيعيان ما در اندوهند تا اينكه فرزندم كه حضرت رسول اكرم (ص) مژده ي ظهورش را فرموده ظاهر گردد.

(منتخب الاثر ص 470 و يوم الخلاص ص 341):

قال الصادق (ع): في قوله تعالي «و يقولون متي هذا الفتح ان كنتم صادقين قل يوم الفتح لا ينفع الذين كفروا ايمانهم، و لا هم ينظرون، فاعرض عنهم وانتظروا انهم منتظرون» السجده آيه 28 و 29 يوم الفتح يوم تفتح الدنيا علي القائم (ع) و لا ينفع احدا تقرب بالايمان لم يكن قبل ذلك مؤمنا بامامته و منتظرا لخروجه فذاك الذي ينفعه ايمانه، و يعظم الله عزوجل عنده قدره وشأنه و هو اجر الموالين لاهل البيت.

حضرت امام صادق (ع) در تفسير آيه كريمه: «و مي گويند اين فتح در چه وقتي خواده»



[ صفحه 210]



بود اگر راست گو هستند. بگو اي رسول (ص) در روز فتح ايمان كافران سودي به حال آنها ندارد و به آنها مهلت داده نمي شود. پس از آنها رو گردان باش و منتظر باش كه آنها نيز منتظرند» فرمود: روز فتح روزي است كه دنيا براي قائم (عج) گشوده مي شود و هيچكس را كه بوسيله ايمان تقرب جسته در حالي كه قبلا ايمان به امامتش نداشته و منتظر خروجش نبوده پس اين است آنكس كه ايمانش سود مي دهد و خداي عزوجل قدر ومنزلتش و شأنش را بزرگ مي كند و آن پاداش دوستداران اهل بيت (ع) است.

(يوم الخلاص ص 507):

قال الهادي (ع): هم ينتظرون الفرج اذا اظهر الماء علي وجه الأرض.

حضرت امام هادي (ع) فرمود: آنان انتظار فرج مي برند هنگامي كه آب بر روي زمين ظاهر شود.

(الميزان ج 10 ص 394):

عن محمد بن الفضيل عن الرضا (ع): قال سألته عن انتظار الفرج فقال او ليس تعلم ان انتظار الفرج من الفرج.

به نقل از محمد بن فضيل گفت از حضرت امام رضا (ع) درباره ي انتظار فرج پرسيدم فرمود: آيا نمي داني كه انتظار فرج، فرج است.

(اثبات الهداة ج 3 ص 537):

عن ابي بصير عن ابي عبدالله (ع) انه قال ذات يوم: الا اخبر كم بما لا يقبل الله من العباد عملا الا به؟ فقلت: بلي قال: شهادة ان لا اله الا الله الي ان قال: و الانتظار للقائم (ع) ثم قال: ان لنا دولة يحيي (يجئي خ ل) الله بها اذا شاء و قال: من سره ان يكون من اصحاب القائم فلينتظر و ليعمل بالورع و محاسن الأخلاق و هو منتظر فان مات و قام القائم بعد كان له من الأجر مثل اجر من ادركه.

به نقل از ابي بصير (ره) از امام صادق (ع) كه روزي فرمود: آيا به شما خبر بدهم به چيزي كه خدا پاسخ عملي را قبول نفرمايد مگر بدان چيزي؟ عرض كردم: آري فرمود: شهادت به وحدانيت خدا تا آنجا كه فرمود... و انتظار خروج قائم (ع) سپس فرمود: براي دولتي باشد كه خدا بوسيله آن حيات مي بخشد و فرمود: هر كس دوست دارد كه از اصحاب قائم (ع) باشد پس به انتظار بماند و پارسايي و اخلاق نيك پيشه سازد و



[ صفحه 211]



اگر بميرد و حضرت قائم (عج) پس از مرگش قيام فرمايد براي او اجر و پاداش كسي باشد كه آنحضرت را ادراك نموده.

(بحار ج 52 ص 110):

عن ابي الجارود، عن ابي جعفر (ع) انه سبمعه يقول: لا تزالون تنتظرون حتي تكونوا كالمعز المهولة التي لا يبالي الجازر اين يضع يده منها، ليس لكم شرف تشرفونه، و لا سند تسندون اليه اموركم.

به نقل از ابي جارود از حضرت امام باقر (ع) شنيد كه مي فرمود: هميشه منتظر مي مانيد تا مانند گوسفند يا بز ترسو باشيد كه قصاب پاك نكنده در كدام عضوش دست گذارد و شما را شرافتي كه به آن مشرف شويد نيست و تكيه گاهي نباشد تا بدان امور خود را اسناد دهيد.

(اصول الكافي ج 1 ص 369 و بحار ج 52 ص 118):

روي عن جابر الجعفي قال: قلت لابي جعفر (ع) متي يكون فرجكم؟ فقال: هيهات هيهات لا يكون فرجنا حتي تغربلوا ثم تغربلوا ثم تغربلوا يقولها ثلاثا حتي يذهب الكدر و يبقي الصفو.

از جابر جعفر روايت شده گفت: به امام باقر (ع) عرض كردم فرج شما چه وقت خواهد بود؟ فرمود: هرگز هرگز فرج ما صورت پذير نخواهد بود تا غربال شويد و اين نكته را سه بار فرمود- تا كدورت وتيرگي برود و صفا، باقي ماند.

(اصول الكافي ج 1ص 369 و بحار ج 52 ص 118):

عن ابي عبدالله (ص) قال: ذكرنا عنده ملوك بني فلان، فقال: انما هلك الناس من استعجالهم لهذا الامر ان الله لا يعجل لعجلة العباد، ان لهذا الامر غاية ينتمي اليها، فلو قد بلغوها لم يستقدموا ساعة و لم يستئأخروا.

راوي گويد: در محضر حضرت امام صادق (ع) از پادشاهان فلان طائفه مذاكره مي كردم حضرت فرمود: مردم به خاطر شتابي كه به اين امر داشتند به هلاكت رسيدند همانا خدا براي شتاب بندگان عجله وشتاب نفرمايد همانا اين امر پاياني دارد و چون به آن رسند نه ساعتي به پيش خواهد افتاد و نه به عقب.



[ صفحه 212]



(بحار ج 52 ص 122):

عن علي (ع) قال: قال رسول الله (ص): من رضي عن الله بالقليل من الرزق رضي الله عنه بالقليل من العمل، و انتظار الفرج عبادة.

حضرت اميرالمؤمنين (ع) فرمود: حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: هركس از خدا به روزي اندك خشنود باشد خدا از او به عمل اندك راضي گردد و انتظار فرج عبادت است.

(بحار ج 52 ص 122):

عن علي بن الحسين (ع) قال: تمتد الغيبة بولي الله الثاني عشر من اوصياء رسول الله (ص) و الائمة بعده، يا اباخالد ان اهل زمان غيبته، القائلون بامامته، المنتظرون لظهوره افضل اهل كل زمان، لأن الله تعالي ذكره اعطاهم من العقول و الافهام و المعرفة ما صارت به الغيبة عندهم بمنزلة المشاهدة، و جعلهم في ذلك الزمان بمنزلة المجاهدين بين يدي رسول الله (ص) بالسيف اولئك المخلصون حقا، و شيعتنا صدقا و الدعاة الي دين الله سرا و جمعوا، و قال: انتظار الفرج من اعظبم الفرج.

حضرت امام سجاد علي بن الحسين (ع) فرمود: غيبت به ولي خدا دوازدهمين وصي رسول خدا (ص) و امامان (ع) پس از آن حضرت امتداد مي يابد اي ابوخالد همان مردم زمان غيبتش كه اعتقاد به امامتش دارند و منتظر ظهورش مي باشند برترين مردم هر زماني هستند زيرا خداي تعالي عقل و معرفت و فهمي آنچنان به آنان عطاء فرموده كه غيبت مهدي (عج) در نزد آنان منزلت مشاهده و ديدار دارد و آنانرا در آن زمان منزلت مجاهدان با شمشير در پيشگاه رسول الله (ص) مي بخشد و آنان حقا مخلصانند و از روي صدق و راستي شيعيان ما دعوت كنندگان به سوي دين خدا آشكار و نهان مي باشند و فرمود: انتظار فرج از بزرگترين فرج و گشايش است.

(بحار ج 52 ص 123):

عن جابر قال: دخلنا علي ابي جعفر محمد بن علي (ع) و نحن جماعة بعد ما قضينا نسكنا فودعناه و قلنا له: اوصنا يابن رسول الله فقال: ليعن قويكم ضعيفكم، و ليعطف غنيكم علي فقيركم، و لينصح الرجل اخاه كنصحه لنفسه، و اكتما اسرارنا،



[ صفحه 213]



و لا تحملوا الناس علي اعناقنا. و انظروا امرنا و ماجااءكم عنا، فان وجد تموه في القران موافقا فخذوا به، و ان لم تجدوه موافقا فردوه، و ان اشتبه الأمر عليكم فقفوا عنده، و ردوه الينا حتي نشرح لكم من ذلك ما شرح لنا، فاذا كنتم كما اوصينا كم و لم تعدوا الي غيره فمات منكم قبل ان يخرج قائمنا كان شهيدا، و من ادرك قائمنا فقتل معه، كان له اجر شهيدين و من قتل بين يديه عدوا لنا كان له اجر عشرين شهيدا.

به نقل از جابر گفت: ما گروهي كه اعمال حج را انجام داده بوديم به خدمت حضرت امام باقر (ع) رسيديم چون وداعش نموديم عرض كرديم: يابن رسول الله ما را وصيت كن فرمود: بايد نيرومند شما به ضعيفانشان كمك دهد و ثروتمند بر تهيدست عطوفت ورزد و بايد مرد خيرخواه برادر ديني خويش باشد آنچنانكه براي خود خير خواهد و اسرار و رازهاي ما را پنهان كنيد و مردم را بر گردن ما تحميل ننمايد و به فرمان ما آنچه از ما به شما مي رسد نظر كنيد. اگر با قرآن كريم موافق بود آن را بگيريد و به كار ببنديد و اگر مخالف با قرآن شريف يافتيد آن را رد كنيد و اگر امري بر شما مشتبه باشد در كنارش توقف كنيد و آن را رد كنيد بسوي ما بدانگونه كه براي شما شرح داده شده شرح داديم و چون ترتيبي كه به شما وصيت كرده ايم باقي باشيد و از آن تجاوز ننمائيد و كسي از شما پيش از خروج قائم ما بميرد شهيد خواهد بشمار آمد و هر كس ادراك حضور قائم ما كند و در خدمت او كشته شود پاداش دو شهيد دارد و هر كس در پيشگاه او دشمن را بكشد بيست شهيد را خواهد داشت.

(يوم الخلاص ص 226):

قال رسول الله (ص) معاشر الناس: ابشروا بالفرج، فان وعد الله لا يخلف، و قضاءه لا يرد، و هو الحكيم الخبير، و ان فتح الله قريب.

رسول خدا(ص) فرمود مردم بشارت داده شديد به فرج همانا وعده خداوند خلاف نيست و قضايش رد نمي شود و او داناي آگاه است و همان فتح و پيروزي نزديك است.

(بحار ج 52 ص 123):

قال اميرالمؤمنين (ع): انتظروا الفرج و لا تيأسوا من روح الله، فان احب الأعمال



[ صفحه 214]



الي الله عزوجل انتظار الفرج.

حضرت اميرالمؤمنين (ع) فرمود: انتظار فرج داشته باشيد و مأيوس و نوميد از لطف و رحمت خدا نگرديد زيرا بهترين كارها در پيشگاه خداي عزوجل انتظار فرج است.

(بحار ج 52 ص 124):

عن يحيي بن ابي القاسم قال: سألت الصادق جعفربن محمد (ع) قول الله عزوجل «الم ذلك الكتاب لا ريب فيه هدي للمتقين. الذين يؤمنون بألغيب» فقال: المتقون شيعة علي (ع)، و الغيب فهو الحجة الغائب و شاهد ذلك قول الله عزوجل، «و المنتظرين». فاخبر عزوجل ان الآية هي الغيب و الغيب هو الحجة و تصديق ذلك قول الله عزوجل «و جعلنا ابن مريم وامه آية» يعني حجة.

به نقل از يحيي بن ابي القاسم گفت: از حضرت امام صادق (ع) در تفسير آيه كريمه: «الم اين كتاب شكي در آن نيست در آن هدايت از براي متقيان است آنانكه ايمان به غيب دارند» پرسيدم فرمود: متقيان شيعيان حضرت اميرالمؤمنين (ع) مي باشند و غيبت همان حجت غائب است و شاهد اين بيان آيه ي شريفه: «مي گويند چر ا بر او آيتي از پروردگارش فرود نمي آيد پس بگو اي رسول (ص) همانا غيب خاص خدا است پس منتظر باشيد كه من هم با شما از منتظرانم» خداي عزوجل خبرداده كه آيت همان غيب و غيب همان حجت باشد و تصديق اين سخن را آيه مباركه: «و قرار داديم فرزند مريم ومادرش را آيت» يعني حجت، مي كند.

(مستدرك سفينة البحار ج 1 ص 88):

في حديث عن مولينا الجواد (ع) قال: افضل اعمال شيعتنا انتظار الفرج.

در ضمن حديث از حضرت امام جواد (ع) فرمود: برترين اعمال شيعيان ما انتظار فرج مي باشد.

(بحار ج 52 ص 125):

عن علاء بن سيابة قال: قال ابوعبدالله (ع): من مات منكم علي هذا الاأمر منتظرا له كان لمن كان في فسطاط القائم (عج).

به نقل از علاء بن سيابه گفت: حضرت امام صادق (ع) فرمود: كسيكه از شما بميرد و در حالي كه منتظر اين امر باشد مانند كسي خواهد بود كه در خيمه قائم (ع) بسر برده.



[ صفحه 215]



(بحار ج 52 ص 126):

عن عبدالحميد الواسطي قال: قلت لابي جعفر (ع): اصلحك الله لقد تركنا اسواقنا انتظارا لهذا الامر حتي او شك الرجل منا يسأل في يديه، فقال: يا عبدالحميد اتري من حبس نفسه علي الله لا يعجل الله له مخرجا بلي و الله ليجعلن الله له مخرجا، رحم الله عبدا حبس نفسه علينا، رحم الله عبدا احيا امرنا قال: قلت: فان مت قبل ان ادرك القائم فقال: القائل منكم: ان ادركت القائم من آل محمد نصرته كالمقارع معه بسيفه، و الشهيد معه له شهادتان.

به نقل از عبدالحميد واسطي گفت: به حضرت امام باقر (ع) عرض كردم: خداي اصلاح كار شما را فرمايد به خدا قسم ما بازارهاي خود را به خاطر انتظار اين امر وانهاديم تا آنجا كه نزديك شده برخي از ما به گدايي افتد. فرمود: اي عبدالحميد آيا ديده اي كه كسي در راه خدا خود را دچار زحمتي كند و خدا براي او راه فرج و گشايش نگشايد؟ آري به خدا قسم البته خدا برايش راه گشايش باز مي كند خداي رحمت كناد بنده اي را كه در راه ما خود را برنج در افكند خداي رحمت كناد بنده اي را كه امر ما را زنده كند. گفت: عرض كردم: پس اگر پيش از آنكه قائم (عج) را ادراك كنم بميرم فرمود: گوينده ي شما اگر بگويد: اگر ادراك قائم آل محمد (عج) نمايم او را كمك مي دهم مانند كسي كه با شمشير خود در پيشگاه او رزم كرد، و براي شهيد در حضور او پاداش دو شهيد دارد.

(بحار ج 52 ص 126):

عن الفيض بن المختار قال: سمعت اباعبدالله (ع) يقول: من مات منكم و هو منتظرا لهذا الامر كمن هو مع القائم في فسطاطه قال: ثم مكث هنيئة ثم قال: لا بل كمن قارع معه بسيفه، ثم قال: لا و الله الا كمن استشهد مع رسول الله.

به نقل از فيض بن مختار گفت: از حضرت امام صادق (ع) مي فرمود: هر كس از شما كه منتظر اين امر باشد بميرد همانند كسي است كه با حضرت قائم (عج) در خيمه اش مانده. سپس اندكي درنگ كرد و آنگاه فرمود: نه بلكه همچون كسي است كه با شمشير خود در خدمتش جهاد كرده پس از آن فرمود: نه به خدا قسم مانند كسي است كه در ركاب حضرت رسول اكرم (ص) بفيض شهادت رسيده باشد.



[ صفحه 216]



(مستدرك سفينة البحرا ج 1 ص 89):

في كتاب مولينا العسكري (ع) الي علي بن بابوية: و عليك بالصبر و انتظار الفرج فان النبي (ص) قال: افضل اعمال امتي انتظار الفرج.

در نامه ي حضرت امام حسن عسكري (ع) به علي بن بابويه (ره) است: بر تو باد كه صبر و انتظار فرج داشته باشي زيرا رسول خدا (ص) فرمود ژ برترين كارهاي امت من انتظار فرج است.

(بحار ج 52 ص 141):

عن زرارة قال: قال ابوعبدالله (ع): اعرف امامك فانك اذا عرفته لم يضرك تقدم هذا الامر و تاخر.

به نقل از زرارة گفت: حضرت امام صادق (ع) فرمود: امام خود را بشناس كه چون او را شناختي مقدم و مؤخر بودن اين امر به تو زياني نرساند.

(بحار ج 52 ص 42):

عن الفضيل بن يسار قال: سألت ااعبدالله (ع) عن قول الله عزوجل (يومن ندعو كل اناس بامامهم، فقال: يا فضيل اعرف امامك فانك اذا عرفت امامك لم يضرك تقدم هذا الامر و تأخر، و من عرف امامه ثم مات قبل ان يقوم صاحب هذا الامر، كان بمنزلة من كان قاعدا في عسكره لا بل بمنزلة من كان قاعدا تحت لوائه.

به نقل از فضيل بن يسار (ره) گفت: از امام صادق (ع) تفسير اين آيه شريفه را: «در روزي كه مي خوانيم هر قومي را بوسيله امامشان» پرسيدم فرمود: اي فضيل امام خود را بشناس كه چون او را شناختي مقدم يا مؤخر بودن اين امر به تو ضرري نمي رساند و هر كس كه امام خود را بشناسد و بميرد پيش از اينكه صاحب الامر (عج) قيام فرمايد منزلت كسي را دارد كه در لشكر او نشسته نه بلكه بمنزله كسي باشد در زير پرچم او نشسته باشد.

(اصول الكافي ج 1 ص 371 و بحار ج 52 ص 142):

عن ابي بصير (ره) قال: قلت لابي عبدالله (ع): جعلت فداك متي الفرج؟ فقال: يا بابصير انت ممن يريد الدنيا؟ من عرف هذا الامر فقد فرج عنه بانتظاره.

به نقل از ابي بصير (ره) گفت: به حضرت امام صادق (ع) عرض كردم: فدايت شوم



[ صفحه 217]



فرج چه وقتي واقع مي شود؟ فرمود: اي ابوبصير تو از كساني كه دنيا مي خواهند هستي؟ كسي كه اين امر را بداند به سبب انتظارش در فرج است.

(بحار ج 52 ص 145):

عن يحيي ابن العلاء، عن ابي جعفر (ع) قال: كل مؤمن شهيد و ان مات علي فراشه فهو شهيد، و هو كمن مات في عسكر القائم (ع)، ثم قال: ايحبس نفسه علي الله ثم لايدخل الجنة.

به نقل از يحيي بن علاء از حضرت امام باقر (ع) فرمود: هر مؤمني شهيد است واگر چه در بستر خود بميرد شهيد است و او مانند كسي باشد كه در لشكر حضرت قائم (عج) حضور دارد سپس فرمود: آيا در راه خدا حبس نفس كند (خويشتن دار باشد) سپس داخل بهشت نمي شود.

(بحار ج 52 ص 145):

عن جابر عن ابي جعفر (ع) انه قال: يأتي علي الناس زمان يغيب عنهم امامهم، فياطوبي للثابتين علي امرنا في ذلك الزمان، ان ادني ما يكون لهم من الثواب ان يناديهم الباري عزوجل. عبادي امنتم بسري و صدقتم بغيبي، فأبشروا بحسن الثواب مني، فأنتم عبادي و امائي حقا، منكم اتقبل و عنكم اعفو، و لكم اغفر، و بكم اسقي عبادي الغيث، و ادفع عنهم البلاء، و لو لا كم لأنزلت عليهم عذابي قال جابر: فقلت: يابن رسول الله فما افضل ما يستعمله المومن في ذلك الزمان؟ قال: حفظ اللسان و لزوم البيت.

به نقل از جابر از حضرت امام باقر (ع) فرمود: زماني بر مردم رخ نمايد كه امام (ع) آنان از ايشان غائب گردد اي خوشا حال ثابت قدمان در امر ما در آن زمان همانا نزديكترين ثوابي كه دارند پروردگار عزوجل به ايشان نداء فرمايد: اي بندگان من ايمان به سر از من آورديد و به غيب من تصديق نموديد پس شما را بشارت باد به ثواب خوب از من شما بندگان و كنيزان من هستيد حقا. از شما مي پذيرم و از شما عفو مي كنم و شما را مي آمرزم و بوسيله شما به بندگانم باران مبذول و بلاء از آنان دفع مي كنم و اگر شما نبوديد عذابم را بر آنها نازل مي كردم. جابر گويد: عرض كردم: يابن رسول الله (ص) چه چيزي برتري دارد كه مؤمن در آن زمان بكار گيرد؟ فرمود:



[ صفحه 218]



نگهداشتن زبان و در خانه نشستن.

(بحار ج 52 ص 145):

عن ابي عبدالله (ع) قال: اقرب ما يكون العباد الي الله عزوجل و ارضي ما يكون عنهم اذا افتقدوا و حجةالله، فلم يظهر لهم، و لم يعلموا بمكانه، و هم في ذلك يعلمون انه لم تبطل حجةالله، فعندها فتوقعوا الفرج كل صباح و مساء، فان اشد ما يكون غضب الله علي اعدائه اذا افتقدوا حجته، فلم يظهرلهم، و قد علم ان اولياءه لا يرتابون و لو علم انهم يرتابون لما غيب حجته طرفة عين، و لا يكون ذلك الا علي رأس شرار الناس.

حضرت امام صادق (ع) فرمود: چيزي كه بندگان را به خداي عزوجل نزديكتر سازد و خدا را راضي تر نمايد هنگامي كه مردم حجت خدا را نيابند و براي ايشان ظاهر نگرد و جايش را ندانند و آنان با اين حال مي دانند كه حجت خدا باطل نگرديده پس در اين وقت هر صبح و شام توقع و انتظار فرج داشته باشد زيرا شديدترين غضب خدا بر دشمنانش وقتي باشد كه حجت او را نيابند و بر آنها ظاهر نگردد و خدا داند كه دوستانش شك و ترديد نيستند و اگر خدا بداند كه در شك و ترديدند هيچوقت ولو به يك لحظه حجت خود را غائب نمي سازد و اني كار نمي شود مگر بسر مردم شرير و بد.

(نهج الفصاحه ص 110):

قال رسول الله (ص): انتظار الفرج بالصبر عبادة.

حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: انتظار فرج بوسيله صبر كردن عبادت است.

(نهج الفصاحه ص 110):

قال رسول الله (ص): انتظار الفرج من الله عبادة.

رسول خدا (ص) فرمود: انتظار فرج از خدا عبادت است.

(اثبات الهداة ج 3 ص 446):

عن ايوب بن نوح عن ابي الحسن الثالث قال: اذا رفع علمكم من بين اظهركم فتوقعوا الفرج من تحت اقدامكم.

به نقل از ايوب بن نوح از حضرت امام هادي (ع) فرمود: وقتي كه علم از ميان شما



[ صفحه 219]



رخت بربندد توقع و انتظار فرج از زير قدمهاي خود داشته باشيد.

(اثبات الهداة ج 3 ص 576):

وجدت بخط بعضي علمائنا علي ظهر كتاب ثواب الاعمال نسخة مكتوب ابي محمد الحسن بن علي العسكري (ع) الي ابي الحسن علي بن الحسين بن بابويه القمي و هو طويل يقول فيه: و عليك بالصبر و انتظار الفرج فان رسول الله (ص) قال افضل اعمال امتي انتظارا الفرج، و لا تزال شيعتنا في حزن حتي يظهر ولدي الذي بشر به النبي (ص) و قال: انه يملاء الارض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و جورا. فاصبر يا شيخي اباالحسن علي بن الحسن، و مرجميع شيعتي بالصبر فان الارض لله يورثها من يشاء من عباده و العاقبة للمتقين.

صاحب كتاب اثبات الهداة (ره) فرمايد: به خط برخي از علماء ما بر پشت كتاب ثواب الاعمال نسخه نامه حضرت امام حسن بن علي عسكري (ع) را كه به ابوالحسن علي بن الحسين بابويه قمي رضي الله نوشته بود و آن بسيار طولاني بود در آن نامه فرمو د: و بر تو باد كه صبر و انتظار فرج داشته باشي زيرا رسول الله (ص) فرمود: برترين اعمال امتم انتظار فرج است و هميشه شيعيان ما در حزن و اندوه بسر مي برند تا فرزندم (ع) ظاهر شود كه رسول اكرم (ص) بشارت او را داده و فرموده: او زمين را لبريز از عدل و داد مي كند همچنانكه پر از ظلم و جور شده باشد پس اي شيخ من از ابوالحسن علي بن الحسين صبركن و همه شيعيانم را نيز به صبر فرمان ده زيرا زمين ملك خدا است آنرا به ارث به هر كس از بندگانش بخواهد دهد و سرانجام كار با متقيان است.

(اصول الكافي ج 1 ص 372):

عن فضيل بن يسار قال: سمعت اباجعفر (ع) يقول: من مات و ليس له امام فميتته ميتة جاهلية و من مات و هو عارف لامامه لم يضره تقدم هذا الامر او تأخر و من مات و هو عارف لامامه كان كمن هو مع القائم في فسطاطه.

به نقل از فضيل بن يسار (ره) گفت: از حضرت امام باقر (ع) شنيدم مي فرمود: كسيكه بميرد و براي امامي نباشد مردنش مانند مردن دوران جاهليت. و هركس بميرد در حالي كه امام خود را بشناسد همچنان كسي باشد كه با حضرت قائم (عج) در



[ صفحه 220]



خيمه اش حضور دارد.

(الحاسن البرقي ص 173):

قال ابوعبدالله (ع): من مات منكم علي هذا الامر منتظرا له كان كمن كان في فسطاط القائم (عج).

امام صادق (ع) فرمود هر كه بميرد با اعتقاد به امر ولايت و منتظر حضرت مهدي (ع) باشد مثل كسي است كه با حضرت مهدي (ع) همراه در خيمه مخصوص آن حضرت باشد.

(المحاسن البرقي ص 173):

عن ابي عبدالله (ع) قال: من مات علي هذا الامر كان بمنزلة من حضر مع القائم و شهد مع القائم (ع).

حضرت امام صادق (ع) فرمود: هر كس بميرد با اعتقاد به امر ولايت منزلت كسي را دارد كه در محضر قائم (ع) حاضر شده و در پيشگاه او به شهادت رسيده باشد.

(المحاسن البرقي ص 174):

قال ابوعبدالله (ع): ان الميت منكم علي هذا الامر بمنزلة الضارب بسيفه في سبيل الله.

امام صادق (ع) فرمود: شخصي كه از شما با اعتقاد به امر ولايت بميرد منزلت كسي را دارد كه در راه خدا شمشير زده باشد.

(المحاسن البرقي ص 290):

قال ابوعبدالله (ع): افضل عبادة المؤمن انتظار فرج الله.

امام صادق (ع) فرمود: برترين عبادت مؤمن انتظار فرج و گشايش خدا است.

(بحار ج 52 ص 131):

عن ابي عبدالله (ع) قال: من عرف هذا الامر ثم مات قبل ان يقوم القائم (ع) كان له مثل اجر من قتل معه.

امام صادق (ع) فرمود: هر كس امر ولايت را بشناسد و پيش از اينكه حضرت قائم (ع) قيام كند بيمرد و براي پاداش كسي ثابت است كه در ركاب او به شهادت رسيده باشد.



[ صفحه 221]



(بحار ج 52 ص 138):

عن ابي المرهف قال: قال ابو عبدالله (ع): هلكت المحاضير قلت: و ما المحاضير؟ قال: المستعجلون - و نجا المقربون، و ثبت الحصن علي اوتادها، كونوا احلاس بيوتكم، فان الفتنة علي من آثارها، و انهم لا يريد ونكم بحاجة الا اتاهم الله بشاغل لامر يعرض لهم.

به نقل از ابي مرهف گويد: امام صادق (ع) فرمود: محاضير نابود شدند. عرض كرديم: محاضير چيست؟ فرمود: شتابگران و رهايي يافتند كساني كه مي گويند فرج نزديك است و انتظار نزديك بودن آنرا دارند دژ و قلعه مخالفين اساسش ثابت است شما در خانه هاي خود بنشينيد. و زيان فتنه بيشتر به كسي مي رسد كه آنرا برانگيخته است و مخالفين به سبب حاجتي اراده شما نكنند مگر خدا آنها را سرگرم كاري كند كه عارض آنها شود.

(بحار ج 52 ص 149):

عن ابي عبدالله (ع) انه قال: كيف انتم اذا بقيتم دهرا من عمركم لا تعرفون امامكم؟ قيل له: فاذا كان ذلك كيف نصنع؟ قال: تمسكوا بالامر الاول حتي يستيقن.

امام صادق (ع) فرمود: چگونه خواهيد بود هنگامي كه روزگاري از عمر خود را بگذرانيد وامام خو د را نشناخته باشيد؟ عرض كردند: چون اينگونه شود ما چه كار كنيم؟ به امر اول مستمسك شويد تا يقين حاصل گردد.



[ صفحه 222]