کد مطلب:280070 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:94

مهدي سرشار مي كند زمين را از قسط و عدل پس از آنكه پر شده باشد از ظلم و ستم
(كشف الغمه ج 2 ص 470 و اثبات الهداة ج 3 ص 593 و عقدالدرر ص 16 و البيان في اخبار صاحب الزمان ص 96 و اعيان الشيعه ج 2 ص 52):

قال رسول الله (ص): ليبعثن الله من عترتي رجلا افرق الثنا يا اجلي الجبهة يملا الارض عدلا و يفيض المال فيضا.

رسول اكرم (ص) فرمود: البته خدا از عترت (ع) من مردي را برمي انگيزد كه دندانهاي ثناياي او گشاده و پيشانيش بلند و درخشان باشد زمين را سرشار از عدل كند و مال بسيار ببخشد.

(عن احمد حنبل في مسنده و عقدالدرر ص 16):

عن ابي سعيد الخدري (ره) قال، قال رسول الله (ص): لا تقوم الساعة حتي تملأ الأرض ظلما و عدونا ثم يخرج من عترتي او من اهل بيتي من يملاها قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و عدوانا.

بنقل از ابي سعيد خدري (ره) گفت: رسول خدا (ص) فرمود: قيامت بر پا نمي شود تا زمين پر از ظلم و ستم گردد سپس از عترت يا اهل بيت من كسي خروج كند كه زمين را لبريز از قسط و عدل فرمايد همچنانكه پر از ظلم و ستم بود.



[ صفحه 318]



(عن ابونعيم في صفة المهدي (ع) و عقدالدرر ص 16 و اعيان الشيعه ج 2 ص 51):

عن ابي سعيد الخدري، عن النبي (ص) قال: يملاء الارض ظلما و جورا فيقوم رجل من عترتي، فيملاها قسطا و عدلا يملك سبعا او تسعا.

بنقل از ابوسعيد خدري (ره) از رسول الله (ص) فرمود: پر شود زمين از ظلم و ستم پس قيام مي كند مردي از عترت من و سرشار مي سازد زمين را از قسط و عدل و هفت سال يا نه سال حكومت بنمايد.

(عقدالدرر ص 17):

عن ابي سعيد الخدري (ره) قال: قال رسول الله (ص): يصيب الناس بلاء شديد حتي لا يحد الرجل ملجا، فيبعث الله من عترتي اهل بيتي رجلا يملأ الأرض قسطا و عدلا كما ملئت جورا و ظلما يحبه ساكن السماء و ساكن الارض و ترسل السماء قطرها و تخرج الارض نباتها لا تمسك منه شيئا، يعيش في ذلك سبع سنين.

بنقل از ابي سعيد خدري (ره) گفت: رسول اكرم (ص) فرمود: بلاء و گرفتاري سختي به مردم مي رسد تا آنجا كه آدمي پناهگاهي نبايد پس خدا از عترت (ع) و اهل بيت (ع) من مردي را برمي انگيزد كه زمين را سرشار از قسط و عدل كند همچنانكه از ستم و ظلم پر شده باشد ساكنان آسمان و زمين او را دوست مي دارند باران خود را مي بارد و زمين روئيدني هاي خود را بيرون مي دهد و از او چيزي امساك نمي كند و هفت سال در ميان مردم زندگي مي نمايد.

(عقدالدرر ص 20):

عن ابي سعيد الخدري قال و هو قاعد في اصل منبر النبي (ص) و له حنين، قلت: ما يبكيك؟ قال: تذكرت النبي (ص) ومقعده علي هذا المنبر و قوله (ان من اهل بيتي فتي يلي الارض و قد ملئت ظلما و جورا فيملاها قسطا و عدلا يعيش هكذا و اوما بيده سبعا او تسعا).

بنقل از ابي سعيد خدري (ره) راوي گويد: او در پايين منبر رسول اكرم (ص) نشسته آه و گريه داشت گفتم: از چه مي گريي؟ گفت: ياد از رسول خدا (ص) و نشستن او را بر اين منبر و گفتارش مي كردم كه مي فرمود: «همانا از اهل بيت من (ع) جوانمردي حاكم بر تمام زمين مي گردد در حالي كه زمين پر شده باشد از ظلم و ستم و او زمين را لبريز



[ صفحه 319]



از قسط و عدل كند و اين مقدار زندگي مي نمايد (و با دست مبارك خود اشاره مي كرد هفت يا نه سال).

(اثبات الهداة ج 3 ص 595 و كشف الغمه ج 2 ص 472 و اعيان الشيعه ج 2 ص 53 و مجمع الزوائد ج 7 ص 317 و اثبات الهداة ج 3 ص 63):

عن ابي سعيد الخدري قال: قال رسول الله (ص): يخرج رجل من اهل بيتي و يعمل بسنتي و ينزل الله له البركة من السماء و تخرج له الارض بركتها و تملا به عدلا كما ملئت ظلما و جورا و يعمل علي هذه الامة سبع سنين و ينزل بيت المقدس.

بنقل از ابي سعيد خدري (ره) گفت: رسول الله (ص) فرمود: مردي از اهل بيت من خروج مي كند و عمل بسنت من مي نمايد و خدا براي او بركت از آسمان نازل مي كند و زمين بركتش را براي او بيرون مي دهد و زمين بوسيله او لبريز از عدل شود همچنانكه لبريز از ظلم و ستم شده باشد و بر اين امت هفت سال حكومت كند و در بيت المقدس فرود آيد.

(اخرجه ابونعيم في صفة المهدي و عقدالدرر ص 33):

عن ابي سعيد الخدري عن النبي (ص) انه قال: المهدي منا اهل البيت رجل من امتي اشم الانف يملا الارض عدلا كما ملئت جورا.

بنقل از ابي سعيد خدري (ره) از رسول اكرم (ص) كه فرمود: مهدي (ع) از ما اهل بيت (ع) مردي از امت من است زمين را پر از عدل وداد كند همچنانكه پر از ستم و ظلم شده باشد.

(الصواعق المحرفة ص 98 و اثبات الهداة:642 3 و كشف الغمه:481: 2 و عقدرالدر: 34):

عن حذيفة بن اليمان (رض) قال: قال رسول الله (ص): المهدي رجل من ولدي وجهه كالكوكب الدري اللون عربي و الجسم جسم اسرائيلي يملا الأرض عدلا كما ملئت جورا يرضي في خلافته اهل الأرض و اهل السماء و الطير في الجو يملك عشرين سنة.

بنقل از حذيفة بن اليمان (رض) گفت: رسول خدا (ص) فرمود: مهدي (ع) مردي از فرزندان من است چهره مانند ستاره ي درخشان رنگ او عربي و بدن او بدن اسرائيلي



[ صفحه 320]



باشد زمين را پر مي كند از عدل همچنان كه از ستم و ظلم پر شده باشد در خلافت او مردم زمين و اهل آسمان و مرغان هوا راضي باشند و بيست سال حكومت كند.

(كشف الغمه ج 2 ص 471 و عقدالدرر ص 62 و الغيبة الشيخ الطوسي ص 179):

عن ابي سعيد الخدري قال: قال رسول الله (ص): ابشركم بالمهدي يبعث في امتي علي اختلاف من الناس وزلزال فيملأ الارض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و جورا يملا (قلوب) عباده عبادة و يسعهم عدله.

بنقل از ابي سعيد خدري (ره) گفت: حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: شما را بشارت دهم به وجود مهدي (ع) كه در امت من مبعوث مي شود با اختلاف و پريشاني كه مردم دارند و زمين پر از قسط و عدل مي كند پس از آنكه پر از ظلم و جور شده باشد و دلهاي بندگان را مملو از عبادت نمايد و عدلش همه را فراگير مي شود.

(منتخب الاثر ص 64):

عن الصادق (ع) قال النبي (ص): ان الله تعالي اخذ ميثاقي و ميثاق اثني عشر اماما بعدي و هم حجج الله علي خلقه الثاني عشر منهم القائم الذي يملأ به الارض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و جورا.

حضرت امام صادق (ع) فرمود: رسول خدا (ص) فرمود: همانا خداي تعالي پيمان من و پيمان دوازده امام (ع) پس از من گرفته آنان حجت ها بر خلقند دوازدهمين آنان همان قائم (ع) است كه زمين بدست او پر از قسط و عدل گردد همچنانكه پر از ظلم و جور شده باشد.

(كشف الغمه ج 2 ص 471):

قال رسول الله (ص): لا تذهب الدنيا حتي يبعث الله رجلا من اهل بيتي يواطي اسمه اسمي و اسم ابيه اسم ابي يملأها قسطا و عدلا كما ملئت جورا و ظلما.

رسول اكرم (ص) فرمود: دنيا به پايان نمي رسد تا آنكه خدا مردي از اهل بيت (ع) مرا مبعوث فرمايد اسم او مطابق اسم من و اسم پدر او موافق اسم پدرم باشد زمين را پر از قسط و عدل كند همچنانكه پر از ظلم و جور شده باشد.

(منتخب الاثر ص 91):

عن العسكري (ع) قال: حدثني ابي عن ابيه عن جده قال: قال رسول الله (ص)



[ صفحه 321]



لعلي بن ابيطالب يا علي لا يحبك الا من طابت ولادته و لا يبغضك الا من خبثت ولادته و لا يواليك الا مؤمن و لا يعاديك الا كافر فقام اليه عبدالله بن مسعود فقال: يا رسول الله قد عرفنا خبيث الولادة والكافر في حيوتك ببعض علي و عداوته فما علامة خبيث الولادة و الكافر بعدك اذا اظهر الاسلام بلسانه و واخفي مكنون سريرته فقال يابن مسعود ان علي بن ابيطالب امامكم بعدي و خليفتي عليكم فاذا مضي فابني الحسن امامكم بعده و خليفتي عليكم فاذا مصي فابني الحسين امامكم بعده و خليفتي عليكم ثم تسعة من ولد الحسين واحدا بعد واحد ائمتكم و خلفائي عليكم تاسعهم قائمهم قائم امتي يملأ الأرض قسطا و عدلا كما ملئت جورا وظلما. الحديث.

حضرت امام حسن عسكري (ع) فرمود: پدر بزرگوارم از پدران و جد بزرگوارش به من خبر داد كه رسول اكرم (ص) به حضرت اميرالمؤمنين (ع) فرمود: يا علي (ع) ترا دوست نمي دارد مگر كسي كه پاكزاده باشد و ترا دشمن ندارد مگر ناپاك زاده و دوستدار تو تنها مؤمن ودشمن تو كافر باشد عبدالله بن مسعود برخاست و عرض كرد: يا رسول الله (ص) نشاني با پاكزادگي و كافر را در دوران زندگي تو شناختم كه دشمني و عداوت علي (ع) است پس نشاني ناپاكزادگي و كفر پس از تو چيست در صورتي كه كسي به زبان اظهار اسلام كند و كانون و باطن خود را پنهان نمايد؟ فرمود: اي پسر مسعود همانا علي بن ابي طالب (ع) پس از من امام شما و خليفه من بر شما است چون از دنيا برود. فرزندم امام حسن امام پس از او و خليفه ي من بر شما مي باشد و چون او از دنيا برود فرزندم امام حسين (ع) امام شما پس از او خليفه ي من بر شما مي باشد و چون او از دنيا برود فرزندم امام حسين (ع) امام شما پس از او خليفه من بر شما باشد سپس نه تن از فرزندان امام حسين (ع) يكي پس از ديگري امامان شما و خلفاي من بر شما باشند كه نهمين آنان قائمشان باشد كه قائم امت من است. زمين را پر از قسط و عدل كند همچنان كه پر از ظلم و ستم شده باشد.

(عقدالدرر ص 236):

عن ابي سعيد الخدري قال: قال رسول الله (ص): لا تقوم الساعة حتي يملك رجل من اهل بيتي اقني اجلي يملا الأرض عدلا كما ملئت قبله ظلما يكون سبع سنين.



[ صفحه 322]



بنقل از ابوسعيد خدري (ره) گفت: رسول خدا (ص) فرمود: قيامت برپا نمي شود تا آنكه مردي از اهل بيت (ع) من زمين را پر از عدل و داد كند همچنانكه پيش از او پر از ظلم شده باشد و هفت سال در ميان مردم خواهد بود.

(اعيان الشيعه ج 2 ص 438):

اخرج ابوداود بسنده في صحيحه يرفعه الي علي بن ابيطالب (ع) قال: قال رسول الله (ص) لو لم يبق من الدهر الا يوم لبعث الله رجلا من اهل بيتي يملاءها عدلا كما ملئت جورا.

ابوداود به سند خود در صحيحش مرفوعا از حضرت اميرالمؤمنين (ع) روايت كرده فرمود: حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: اگر از روزگار باقي نماند مگر يك روز البته خدا مردي از اهل بيت (ع) مرا برمي انگيزد كه زمين را از عدل پر مي سازد همچنانكه از ظلم پر شده باشد.

(كشف الغمه ج 2 ص 446):

قال رسول الله (ص): لم تنقضي الايام و الليالي حتي يبعث الله رجلا من اهل بيتي يواطي اسمه اسمي يملاءها عدلا و قسطا كما ملئت ظلما و جورا.

رسول اكرم (ص) فرمود: روزها و شبها بسر نمي رسد تا آنكه خدا مردي از اهل بيت (ع) مرا كه اسمش با اسم من يكسان باشد برانگيزد كه پر كند زمين را از عدل و قسط همچنانكه از ظلم و ستم پر شده.

(كشف الغمه ج 2 ص 446):

قال رسول الله (ص): لو لم يبق من الدنيا الا يوم واحد لطول الله ذلك اليوم حتي يبعث الله فيه رجلا من ولدي يواطي ء اسمه اسمي، يملاءها عدلا و قسطا كما ملئت ظلما و جورا.

رسول اكرم (ص) فرمود: اگر از دنيا يك روز باقي ماند البته خدا آنروز را طولاني گرداند تا خداي تعالي در آنروز مردي از فرزندان مرا برانگيزد كه اسم او با اسم من يكسان باشد از عدل و قسط زمين را پر كند همچنانكه از ظلم و جور پر شده باشد.

(كشف الغمه ج 2 ص 471):

عن ابي سعيد الخدري قال: قال رسول الله (ص): ابشركم بالمهدي يبعث في



[ صفحه 323]



امتي علي اختلاف من الناس و زلازل (و زلزال ع)، فيملاء الارض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و جورا، يرضي عنه ساكن السماء و ساكن الارض، يقسم المال صحاحا، فقال له رجل: و ما صحاحا؟ قال: السوية بين الناس.

بنقل از ابوسعيد خدري (ره) گفت: رسول اكرم (ص) فرمود: بشما بشارت و مژده ي وجود مهدي (ع) مي دهم كه در امت من با اختلاف و پريشاني كه مردم دارند برانگيخته شود كه پر كند زمين را از قسط و عدل همچنانكه از ظلم و جور پر شده باشد ساكنان آسمان و زمين از او خشنود شوند مال را به نحو صحاح تقسيم فرمايد مردي عرض كرد: صحاح چيست؟ فرمود: تقسيم يكسان ميان مردم.

(عقدالدرر ص 31 و كشف الغمه ج 2 ص 471):

عن زربن عبدالله قال: قال رسول الله (ص): يخرج رجل من اهل بيتي يواطي اسمه اسمي و خلقه خلقي يملاءها قسطا و عدلا.

بنقل از زر بن عبدالله گفت: رسول خدا (ص) فرمود: مردي از اهل بيت (ع) من كه با اسم او بااسم من و خلق و خوي من يكسان باشد بيرون مي آيد زمين را از قسط و عدل پر مي كند.

(كشف الغمه ج 2 ص 471):

عن ابي سعيد الخدري (رض) قال: قال رسول الله (ص): لتملاء ان الارض ظلما و عدوانا ثم ليخرجن رجل من اهل بيتي حتي يملاءها قسطا و عدلا كما ملئت جورا و عدوانا.

بنقل از ابوسعيد خدري (ره) گفت: حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: البته زمين پر مي شود از ظلم و عدوان سپس مردي از اهل بيت من خارج مي شود زمين را از قسط و عدل سرشار مي سازد همچنانكه پر از ظلم و عدوان بود.

(سنن المصطفي ص 517 و اثبات الهداة ج 3 ص 647 و كشف الغمه ج 2 ص 472 و اعيان الشيعه ج 2 ص 51):

عن عبدالله ابن عمر قال: بينا نحمن عند رسول الله (ص) اذا اقبلت فتية من بني هاشم فلما راهم النبي (ص) اغرورقت عيناه و تغير لونه فقالوا: يا رسول الله ما نزال نري في وجهك شيئا نكرهه؟ فقال: انا اهل بيت اختار الله لنا الاخرة علي الدنيا و



[ صفحه 324]



ان اهل بيتي سيلقون بلاءا و تشريدا تطريدا، حتي يأتي قوم من قبل المشرق و معهم رايات سود فيسألون الحق فلا يعطونه، فيقاتلون و ينصرون فيعطون ما سألوا؟ فلا يقبلون حتي يدفعوه الي رجل من اهل بيتي، فيملاءها قسطا كما ملئت ملاءها جورا، فمن ادرك ذلك منكم فليأتهم و لو حبوا علي الثلج.

عبدالله ابن عمر گويد: ما در محضر رسول خدا (ص) نشسته بوديم كه گروهي از جوانان بني هاشم رسيدند حضرت چون آنان را ديد چشمهاي مبارك پر از اشك شد و رنگ چهره مبارك دگرگون گرديد عرض كردند: يا رسول الله (ص) ما در چهره ي تو چيزي كه مورد پسنده، نباشد نديده بوديم؟ فرمود: ما اهل بيت (ع) كساني هستيم كه خدا براي ما آخرت را بر دنيا برگزيده و همانا اهل بيت من پس از من گرفتاري و آوارگي و تبعيد و دوري مي بيند تا آنكه گروهي از سوي مشرق با پرچمهاي سياه برسند و حق طلبند حق به آنها نمي دهند پس كارزار كنند و پيروز شوند و آنچه خواسته اند به آنان عطاء كنند پس از آن را نمي پذيرند تا آنكه تسليم مردي از اهل بيت من كه زمين را پر از قسط و عدل كند همچنانكه پر از ظلم شده پس هر كس آنرا ادراك نمايد بايد بنزدشان رود و اگر چه بر روي برف غلتيدن باشد.

(كشف الغمه ج 2 ص 510):

عن ابي حمزة الثمالي عن الصادق (ع) عن آبائه قال: قال رسول الله (ص) حدثني جبرئيل عن رب العزة جل جلاله انه قال: من علم ان لا اله الا انا وحدي و ان محمدا عبدي و نبي و ان علي بن ابيطالب خليفتي و ان الأئمة من ولده حججي ادخلته الجنة برحمتي و نجيته من النار بعفوي و ابحت له جواري و اوجبت له كرامتي و اتممت عليه نعمتي و جعلته خاصتي و خالصتي، ان ناداني لبيته و ان دعاني اجبته و ان سألني اعطيته و ان سكت ابتدأته و ان اساء رحمته و ان فرمني دعوته و ان شهد بذلك و لم يشهد ان علي بن ابيطالب خليفتي، او شهد بذلك و لم يشهد ان الائمة من ولده حججي فقد جحد نعمتي و صغر عظمتي و كفر بآياتي و كتبي ان قصدني حجبته و ان سألني حرمته و ان ناداني لم اسمع نداءه دعاني لم اجب دعاءه و ان رجاني خيبته و ذلك جزاؤه مني و ما انا بظلام للعبيد فقال جابر بن عبدالله الانصاري فقال: يا رسول الله و من الائمة من ولد علي بن



[ صفحه 325]



ابيطالب؟ فقال: الحسن و الحسين سيدا شباب اهل الجنة، ثم سيد العابدين في زمانه علي بن الحسين ثم الباقر محمد بن علي و ستدركه يا جابر، فاذا ادركته فاقراه مني السلام ثم الصادق جعفر بن محمد، ثم الكاظمي موسي بن جعفر، ثم الرضا علي بن موسي ثم التقي محمد بن علي ثم النقي علي بن محمد ثم الزكي الحسن بن علي ثم ابنه القائم مهدي امتي الذي يملاء الأرض قسطا و عدلا كما ملئت جورا و ظلما، هؤلاء يا جابر خلفائي و اوصيائي و اولادي و عترتي من اطاعهم فقد اطاعني و من عصاهم فقد عصاني و من انكرهم او انكروا احدا منهم فقد انكرني بهم يمسك الله السماء ان تقع علي الارض الا باذنه، وبهم يحفظ الله الارض ان تميد باهلها.

بنقل از ابي حمزه ثمالي (ره) از حضرت امام صادق (ع) فرمود: حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: جبرئيل (ع) از پروردگار عزيز جل جلاله به من خبر داد كه فرمود: كسي كه بداند كه من خداي يگانه ام و جز من خدائي نيست و آنكه محمد (ص) بنده و پيغمبر من است و اينكه علي بن ابي طالب (ع) خليفه من و امامان از اولاد او حجت هاي من مي باشند. به رحمت خود او را داخل بهشت مي كنم و با عفوم او را از آتش رهائي مي بخشم. پناه و جوار خودم را براي وي مباح مي كنم و كرامتم را براي او واجب مي سازم ونعمتم را بر وي تمام مي كنم و او را خاص و خالص خود قرار مي دهم اگر مرا بخواند لبيكش مي گويم و اگر دعاء كند اجابتش مي نمايم و اگر از من سئوال كند عطائش مي كنم و اگر خاموش وساكت ماند من آغاز لطف مي كنم و اگر بد كند مشمول رحمتش مي سازم و اگر از من بگريزد مي خوانمش و اگر به وحدانيت و رسالت شهادت دهد ولي شهادت ندهد كه علي بن ابي طالب (ع) خليفه من است و اگر به آن هم شهادت دهد ولي شهادت ندهد كه امامان از فرزندان او صحبت هاي من مي باشند محققا انكار نعمتم كرد و بزرگي مرا كوچك شمرده به آيات و كتابهاي من كفر ورزيده اگر قصد من كند از او محبوب مي گردم (توجهي به او نمي كنم) و اگر سئوال كند محرومش مي دارم و اگر مرا نداء كند ندايش نشنوم و اگر مرا بخواند اجابتش نمي كنم و اگر بمن اميد ببندد نوميدش مي سازم و اين كيفر او است از من و من به بندگان ستم نمي كنم پس جابر بن عبدالله انصاري (رض) برخاست عرض كرد:



[ صفحه 326]



يا رسول الله (ص) امامان از اولاد علي بن ابي طالب (ع) كيانند؟ فرمود: حسن (ع) و حسين (ع) سروران جوانان اهل بهشت سپس سرور عابدان زمانش علي بن الحسين (ع) سپس باقر محمد بن علي (ع) و تو اي جابر او را ادراك مي كني و چون ادراكش كردي از من به او سلام برسان سپس صادق (ع) جعفر بن محمد (ع) سپس كاظم موسي بن جعفر (ع) سپس رضا علي بن موسي (ع) سپس تقي محمد بن علي سپس نقي علي بن محمد (ع) سپس زكي حسن بن علي (ع) سپس فرزندش قائم (ع) مهدي امت من. آنكس كه زمين را سرشار از داد كند همچنانكه پر از بيدادگري شده باشد اي جابر اينان جاي نشينان و اوصياي من و فرزندان و عترت من باشند هر كس فرمانبرداري از ايشان كند از من فرمانبرده و هر كه نافرماني آنان كند از من نافرماني كرده و هر كه انكارشان كند يا انكار يك تن از آنان كند مرا انكار كرده خداي تعالي بوسيله آنان آسمان را نگهداشته كه بر زمين سقوط نكند مگر به اذن خدا و خدا بوسيله آنان زمين را حفظ فرمايد كه ساكنانش را هلاك نكند.

(كمال الدين و اتمام النعمة ص 376):

قال رسول الله (ص): في حديث... يابن مسعود علي بن ابيطالب امامكم بعدي و خليفتي عليكم فاذا مضي فابني الحسن امامكم و خليفتي عليكم فاذا مضي الحسن فابني الحسين امامكم بعده و خليفته عليكم ثم تسعة من ولد الحسين واحدا بعد واحد ائمتكم و خلفائي عليكم تاسعهم قائمهم قائم امتي يملاء الارض قسطا و عدلا كما ملئت جورا وظلما لا يحبهم الا من طابت ولادته و لا يبعضهم الا من خبثت ولادته و لا يواليهم الا مؤمن و لا يعاديهم الا كافر و من انكروا واحدا منهم فقد انكرني و من انكرني فقد انكر الله عزوجل و من جحد واحدا منهم فقد جحدني و من جحدني فقد جحدالله عزوجل لأن طاعتهم طاعتي و طاعتي طاعة الله و معصيتهم معصيتي و معصيتي معصيته الله عزوجل. الحديث.

رسول اكرم (ص) در ضمن حديثي فرمود... يابن مسعود علي بن ابيطالب (ع) امام و خليفه من پس از من بر شما است و چون او از دنيا برود پسرم حسن (ع) امام و خليفه من بر شما باشد و چون حسن (ع) از دنيا برود فرزندم حسين (ع) پس از او امام و خليفه بر شما باشد سپس نه تن از فرزندان حسين (ع) يكي پس از دگري امامان و



[ صفحه 327]



خلفاي من بر شما خواهند بود كه نهمين ايشان قائم آنان و قائم امتم باشد پر مي كند زمين را از قسط و عدل همچنانكه پر شده باشد از جور و ظلم كسي كه پاكزاده است آنان را دوست مي دارد و ناپاكزاده دشمنشان باشد و دوستدار آنان مؤمن و دشمن آنان كافر است و هر كس يكي از آنان را انكار كند مرا انكار كرده و هر كه منكر من باشد خداي عزوجل را انكار كرده زيرا اطاعت ايشان طاعت من و طاعت خدا است و نافرماني آنان نافرماني من و نافرماني من نافرماني خداي عزوجل است.

(اثبات الهداة ج 3 ص 542):

عن ابان بن عثمان عن ابي عبدالله (ع) في حديث ان النبي (ص) قال لعلي (ع): كان جبرئيل، عندي انفا فأخبرني ان القائم الذي يخرج في آخر الزمان فيملأ الأرض عدلا كما ملئت ظلما و جورا من ذريتك من ولد الحسين.

بنقل از ابان بن عثمان از حضرت امام صادق (ع) در ضمن حديثي فرمود رسول اكرم (ص) به اميرالمؤمنين (ع) فرمود: جبرئيل چند لحظه بيشتر در نزد من بود و به من خبر داد: قائمي كه در آخر الزمان خروج مي كند و زمين را پر از عدل مي سازد همچنانكه پر از ظلم و ستم بود از ذريه تو از فرزندان امام حسين (ع) است.

(اثبات الهداة ج 3 ص 607):

روي ابوداود و الترمذي عن بن مسعود قال: قال رسول الله (ص): لا تنقضي الايام حتي يملك العرب رجل من اهل بيتي اسمه اسمي و كنيته كنيتي.

ابوداود و ترمذي از ابن مسعود (ره) روايت كرده اند. گفت: رسول خدا (ص) فرمود: روزگار منقضي نگردد تا آنكه مردي از اهل بيت من كه اسم او مطابق اسم من و كنيه اش موافق كنيه من باشد مالك و فرمانگذار عرب گرددد.

(اثبات الهداة ج 3 ص 607):

عن ابي هريرة عن رسول الله (ص) انه قال: لو لم يبق من الدنيا الا يوم واحد لأطال الله ذلك اليوم حتي يظهر من اهل بيتي رجل اسمه موافق اسمي، فتولي الأرض و من عليها.

ابوهريره گويد: رسول الله (ص) فرمود: اگر از دنيا تنها يك روز بماند خدا آن يك روز را به درازا مي كشاند تا مردي از خاندان من كه نام او با نام من يكسان باشد آشكار



[ صفحه 328]



گردد و فرمانرواي زمين و مردم زمين گردد.

(اثبات الهداة ج 3 ص 607):

قال صاحب الفتوحات المكية: يخرج معه ثلا ثمأته رجل من رجال الله فما يخرج حتي يمتلي ء الارض جورا و ظلما فاذا خرج يملاؤها و عدلا، فلو لم يبق من الدنيا الا يوم واحد لطول الله ذلك اليوم حتي يخرج من عترة رسول الله (ص) من اولاد فاطمة، اسمه اسم رسول الله، و كنيته، كنيته، و جده الحسين بن علي «و روي فيه احاديث كثيرة من طرق العامة.».

صاحب كتاب فتوحات مكيه (شيخ محيي الدين بن عربي) گويد: مهدي (ع) خروج مي كند در حالي كه سيصد وسيزده مرد از مردان خدا با او همراه باشند هنگامي كه زمين از جور و ستم پر شده و چون خروج فرمايد زمين را سرشار از قسط و عدل نمايد پس اگر از عمر دنيا باقي نماند مگر يك روز خداي تعالي آنروز را آنقدر طولاني كند تا كسي كه از عترت رسول اكرم (ص) و از اولاد حضرت فاطمه (ع) و اسم و كنيه او با اسم و كنيه رسول خدا (ص) مطابق و جدش امام حسين بن علي صلوات الله عليهما است خروج كند. «و احاديث بسياري از طرق سنت و جماعت در اين باب رسيده.».

(اثبات الهداة ج 3 ص 607):

من معجم الطبراني الصغير يرفعه عن النبي (ص) قال: لا تذهب الدنيا حتي يملك رجل من اهل بيتي يملاءها الارض قسطا و عدلا كما ملئت جورا و ظلما. «و من جامع الترمذي مثله، و فيه: حتي يملك العرب، و من سنن السجستاني مثل هذا.».

از كتاب معجم صغير طبراني است كه مرفوعا از رسول اكرم (ص) روايت كرده فرمود: دنيا به پايان نمي رسد تا مردي از اهل بيت (ع) من حكومت كند و زمين را پر از قسط و عدل كند همچنانكه پر از ظلم و ستم شده باشد. «و از جامع ترمذي نيز مانند همين روايت نقل شده باضافه: (تا بر عرب حكومت كند) و از كتاب سنن سجستاني هم مانند آن روايت شده است.».

(اثبات الهداة ج 3 ص 608):

من المستدرك علي الصحيحين لابي عبدالله الحاكم يرفعه عن النبي (ص)



[ صفحه 329]



قال: ينزل بأمتي في آخر الزمان بلاء شديد الي ان قال: فيبعث الله رجلا من عترتي، فيملاء الارض قسطا و عدلا كما ملئت جورا و ظلما. الحديث.

از كتاب المستدرك علي الصحيحين تأليف ابي عبدالله حاكم مرفوعا از رسول اكرم (ص) روايت شده فرمود: به امت من در آخر الزمان گرفتاري سخت نازل مي شود تا آنجا كه فرمود: پس خدا مردي از عترت مرا مبعوث فرمايد كه زمين را از قسط و عدل پر سازد همچنان كه از ظلم و ستم پر شده.

(اثبات الهداة ج 3 ص 608):

من صحيح ابي داود و صحيح الترمذي يرفعه قال: قال رسول الله (ص): المهدي مني يملاء الارض قسطا وعدلا.

از كتاب صحيح ابي داود و صحيح ترمذي مرفوعا از رسول خدا (ص) روايت شده فرمود: مهدي (ع) از من است پر مي كند زمين را از قسط و عدل.

(اثبات الهداة ج 3 ص 635 و نقلا عن مستدرك الحاكم ج 4 ص 558):

عن ابي هارون عن ابي الصديق الناجي عن ابي سعيد الخدري: ان رسول الله (ص) قال: تملاء الارض جورا و ظلما فيخرج رجل من عترتي يملك الارض سبعا او تسعا فيملاء الأرض قسطا و عدلا.

بنقل از ابي هارون از ابي الصديق ناجي از ابوسعيد خدري (ره) كه گفت: رسول اكرم (ص) فرمود: زمين پر مي شود از ظلم و ستم پس مردي از عترت من خروج مي كند هفت يا نه سال حاكم زمين مي گردد و زمين را لبريز از عدل فرمايد.

(اثبات الهداة ج 3 ص 637 و نقلا عن التدوين ج 2 ص 84):

ثنا ابوا الصديق الناجي عن ابي سعيد الخدري قال: قال رسول الله (ص): ليؤمرن علي امتي رجل من اهل بيتي يوسع الارض عدلا كما وسعت قبل ذلك جورا يملك سبع سنين.

ابوالصديق ناجي به ما حديث كرد از ابوسعيد خدري (رض) گفت: رسول اكرم (ص) فرمود: البته مردي از اهل بيت من بر امتم حكومت خواهد كرد وعدل را در سر تا سر زمين فراگير فرمايد همچنانكه ظلم و ستم زمين را پيش از آن فراگرفته بود و هفت سال حكومت كند.



[ صفحه 330]



(اثبات الهداة ج 3 ص 638 نقلا عن الاربعين حديثا: الحديث الثاني والعشرون):

روي باسناده عن ابي سعيد الخدري (رض) قال: قال رسول الله (ص): لتملاءن ظلما و عدوانا ثم ليخرجن رجل من اهل بيتي حتي يملاءها قسطا و عدلا كما ملئت جورا وعدوانا.

راوي به سند از ابوسعيد خدري (رض) روايت كرده گفت: رسول خدا (ص) فرمود: البته زمين از ظلم و جور پر شود سپس مردي از اهل بيت من خارج شود تا آنرا از قسط و عدل پر سازد همچنانكه پر از ظلم و ستم شده بود.

(اثبات الهداة ج 3 ص 639 نقلا عن تذكره الحفاظ ج 3 ص 838):

عن ابي الصديق الناجي عن ابي سعيد الخدري انه قال: ذكر رسول الله (ص) بلاء يصيب هذه حتي لا يجد الرجل ملجا يلجأ اليه من الظلم فيبعث الله رجلا من عترتي اهل بيتي فيملاء به الارض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و جورا يرضي عنه ساكن السماء و ساكن الارض لا تدع السماء من قطرها شيئا الا صبته مدرارا و لا تدع الارض من نباتها شيئا الا اخرجته حتي تتمني الأحياء الاموات تعيش في ذلك سبع سنين او ثماني سنين او تسع سنين.

بنقل از ابي الصديق ناجي از ابوسعيد خدري (ره) گفت: رسول الله (ص) بلايي را كه به اين امت مي رسد ذكر فرمود كه آدمي در آن روزگار پناهگاهي نمي يابد تا از ظلم بدان پناه برد پس خدا مردي از عترت و اهل بيت من برمي انگيزد كه بوسيله او زمين را پر از قسط و عدل كند همچنانكه پر از ظلم و ستم شده بود ساكنان آسمان و زمين از او خشنود باشند آسمان قطره باراني را فرو گذار نمي كند جز اينكه آنرا مرتب مي باراند و زمين از روئيدني هاي خود چيزي باقي نمي گذارد مگر آنكه آنرا بيرون مي دهد تا آنجا كه زنده گان براي مردگانشان آرزوي زنده شدن كنند مردم هفت يا هشت يا نه سال به همين نحو زندگاني كنند.

(اسدالغابة اثبات الهداة ج 3 ص 641):

عن قيس بن جابر عن ابيه عن جده ان رسول الله (ص) قال: ستكون بعدي خلفاء و من بعد الخلفاء امراء و من بعد الأمراء و من بعد الأمراء ملوك جبابرة، ثم يخرج من اهل بيتي من يملاء الارض عدلا كما ملئت جورا.



[ صفحه 331]



بنقل از قيس ابن جابر از پدر و جدش از حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: پس از من خلفاء و پس از خلفاء امراء و بعد از امراء پادشاهان ستمگر خواهند بود سپس از اهل بيت من (ع) كسي كه زمين را پر از عدل كند بيرون مي آيد همچنانكه زمين پر از جور و ظلم شده باشد.

(التذكرة ص 204 اثبات الهداة ج 3 ص 642 نفلا عن التذكره ص 204):

عن ابن عمر قال: قال رسول الله (ص): يخرج في آخر الزمان رجل من ولدي اسمه كاسمي و كنيته ككنيتي يملاء الارض عدلا كما ملئت جورا فذلك هو المهدي.

ابن عمر گويد: رسول خدا (ص) فرمود: در آخرالزمان مردي از فرزندان من كه اسم او اسم من و كنيه او كنيه من باشد خروج كند زمين را پس از آنكه پر از ظلم و ستم شده پر از عدل نمايد و او همان مهدي (ع) است.

(اثبات الهداة ج 3 ص 643 نفلا عن تذكره الخواص ص 204):

عن ابن عمر قال: قال رسول الله (ص): يخرج في آخر الزمان رجل من ولدي اسمه كاسمي و كنيته ككنيتي يملاء الارض عدلا كما ملئت جورا فذلك هو المهدي. «و هذا حديث مشهور و قد اخرج ابوداود و الزهري عن علي بمعناه و فيه لو لم يبق من الدهر الا يوم واحد لبعث الله من اهل بيتي من يملاء الارض عدلا.».

ابن عمر گويد: رسول الله (ص) فرمود: در آخرالزمان مردي از فرزندان من كه اسم و كنيه مرا دارد خروج كند و زمين را پس از آنكه از ظلم و جور پر شده پر از عدل نمايد و او همان مهدي (ع) باشد. «و اين حديث مشهور است. ابوداود و زهري از حضرت اميرالمؤمنين (ع) بهمين معني روايت كرده اند و در اين روايت است: «اگر از روزگار فقط يكروز باقي بماند البته خداي تعالي كسي از اهل بيت مرا مبعوث فرمايد كه زمين را پر از عدل كند.»

(اثبات الهداة ج 3 ص 643 و نقلا عن الحاوي للفتاوي ص 462):

و اخرج الطبراني في الاوسط عن ابن عمر: ان النبي (ص) اخذ بيد علي فقال: سيخرج من صلب هذا فتي يملاء الارض قسطا و عدلا فاذا رأيتم ذلك فعليكم بالفتي التميمي فانه يقبل من قبل المشرق و هو صاحب راية المهدي.

طبراني در كتاب اوسط از ابن عمر آورده: رسول اكرم (ص) دست اميرالمؤمنين (ع) را



[ صفحه 332]



گرفت و فرمود: بزودي از صلب علي (ع) جوانمردي خارج مي گردد كه زمين را پر از عدل و داد كند و چون آنرا ديديد بر شما باد به جوان تميمي كه او از سوي مشرق خواهد آمد و او پرچمدار مهدي (ع) باشد.

(اثبات الهداة ج 3 ص 645):

عن علي كرم الله وجهه قال: قال رسول الله (ص): لا تذهب الدنيا حتي يقوم من امتي رجل من ولد الحسين يملاء الأرض عدلا كما ملئت ظلما.

حضرت اميرالمؤمنين (ع) فرمايد: رسول اكرم (ص) فرمود: دنيا به پايان نمي رسد تا از امتم مردي از فرزندان امام حسين (ع) قيام كند و زمين را پس از آنكه پر از ظلم و جور شده لبر يز از عدل فرمايد.

(اثبات الهداة ج 3 ص 643 نفلا عن الجامع الصغير ج 2 ص 345):

عن الطبراني عن قرة المزني انه قال: قال رسول الله (ص) لتملاؤن الأرض جورا و ظلما فاذا ملئت جورا و ظلما يبعث الله رجلا مني اسمه و اسم ابيه اسم ابي فيملاءها عدلا و قسطا كما ملئت جورا و ظلما فلا تمنع السماء شيئا من قطرها و لا الارض من نباتها يمكث فيكم سبعا او ثمانيا فان اكثر فتسعا.

بنقل از طبراني از قره مزني كه گفت: رسول خدا (ص) فرمود: البته زمين از جور و ستم پر خواهد شد وقتي كه اينچنين شود خداي تعالي مردي از من را كه اسم او اسم من و اسم پدر من باشد مبعوث فرمايد تا آنرا همچنانكه پر از ظلم و ستم شده لبريز از عدل و قسط كند و آسمان چيزي از باران خود را باز نمي دارد و زمين نيز از روئيدني هاي خود چيزي را باقي نمي گذارد در ميان شما هفت يا هشت و حداكثر نه سال درنگ خواهد فرمود.

(اثبات الهداة ج 3 ص 645 نفلا عن قرائه السمطين مخطوط):

انبأ علي بن محمد عن محمد بن اسماعيل بن بزيع عن صالح بن عقبة عن ابيه عن ابي جعفر: محمد بن علي الباقر عن ابيه سيد العابدين علي بن الحسين عن ابيه سيد الشهداء الحسين بن علي بن ابيطالب عن ابيه سيد الأوصياء اميرالمؤمنين علي بن ابيطالب (ع) قال: قال رسول الله (ص): المهدي من ولدي يكون له غيبة و حيرة تضل فيها الامم يأتي به خير الانبياء (خيرالاماء) فيملاءها



[ صفحه 333]



قسطا و عدلا كما ملئت جورا و ظلما.

علي بن محمد از محمد بن اسمعيل بن بزيع از صالح بن عقبه از پدرش خبر داد از حضرت امام ابي جعفر محمد بن علي باقر (ع) از پدر بزرگوارش (ع) سيد عابدان علي بن الحسين (ع) از پدر بزرگوارش سيدالشهداء حسين بن علي بن ابي طالب (ع) از پدر بزرگوارش سيد اوصياء اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب صلوات الله و سلامه عليهم اجمعين فرمود: حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: مهدي از فرزندان من است براي او غيبت و حيرتي است كه امتها در آن گمراه مي شوند او را بهترين انبياء پدر خواهد بود يا فرزند بهترين كنيزان خواهد بود. پس زمين را از قسط و عدل پر مي كند همچنان كه از ظلم و جور پر شده باشد.

(اثبات الهداة ج 3 ص 645 و عن مجمع الزوائد ج 7 ص 316):

عن ابي هريرة قال ذكر الي اسم رسول الله (ص) المهدي، فقال: ان قصر فسبع و الا فثمان و الا فتسع و ليملاءن الارض عدلا و قسطا كما ملئت جورا و ظلما.

ابوهريره گويد: در خدمت رسول اكرم (ص) ياد از مهدي (ع) شد. فرمود: اگر عمر كوتاه كند هفت يا هشت يا نه سال خواهد بود و البته زمين را از قسط و عدل پر مي سازد همچنانكه از ظلم و ستم پر شده باشد.

(اثبات الهداة ج 3 ص 646 نقلا عن الكني و الاسماء ج 1 ص 107):

عن عاصم عن ذر قال: قال عبدالله: قال رسول الله (ص): لن تنقضي الدنيا حتي يخرج رجل من امتي يواطي اسمه اسمي و اسم ابيه اسم ابي، فيملاء الارض قسطا و عدلا كما ملئت جورا و ظلما.

بنقل از عاصم از ذر گفت: عبدالله گويد: رسول خدا (ص) فرمود: هرگز دنيا منقضي نگردد تا انكه مردي از امت من كه اسم او اسم من و اسم پدر او اسم پدر من باشد خروج كند و زمين را آنچنانكه پر از ظلم و جور شده باشد لبريز از عدل و داد فرمايد.

(اعيان الشيعه ج 2 ص 53):

(اسعاف الراغبين): جاء في روايات انه عند ظهوره ينادي فوق رأسه ملك هذا المهدي خليفة الله فاتبعوه فيذعن له الناس و يشربون حبه و انه يملك الارض شرقها و غربها و ان الله تعالي يمده بثلاثة آلاف من الملائكة وان اهل الكهف من



[ صفحه 334]



اعوانه وان جبرائيل علي مقدمة جيشه و ميكائيل علي سافته: و ان المهدي يستخرج تابوت السكينة من غار انطاكية و اسفار التوراة من جبل بالشام يحاج بها اليهود فيسلم كثير منهم و قد تواترت الأخبار عن النبي (ص) بخروج المهدي و انه من اهل بيته و انه يملا الارض عدلا و انه يساعد عيسي علي قتل الدجال بباب لدبارض فلسطين و انه يؤم هذه الأمة و يصلي عيسي خلفه (و في بعض الآثار) انه يخرج في وتر من السنين سنة احدي او ثلاث او خمس او سبع او تسع و ان السنة من سنيه تكون مقدار عشر سنين و انه يبلغ سلطانه المشرق و المغرب و تظهر له الكنوز ولا يبقي في الارض خراب الا يعمر. انتهي.

در كتاب اسعاف الراغبين است: در روايات آمده كه بهنگام ظهور حضرت مهدي (ع) در بالاي آن حضرت فرشته فرياد مي كشد: اين مهدي (ع) خليفه خدا است پيروي از او كنيد. مردم اذعان و انقياد مي كنند و حضرت حكومت شرق و غرب زمين را عهده دار مي شود و خداي تعالي حضرت به سه هزار فرشته ياري فرمايد و اهل كهف از يارانش باشند و جبرئيل (ع) در مقدمه و ميكائيل (ع) در دنباله سپاه حضرت باشند و حضرت تابوت سكينه را از غار انطاكيه و اسفار تورات را از كوهي در شام استخراج و بوسيله آن با يهود احتجاج مي كند و بسياري از آنها قبول اسلام مي نمايند و خبرهاي متواتر از حضرت رسول اكرم (ص) دال بر خروج مهدي (ع) رسيده كه حضرت از اهل بيت رساله (ص) مي باشند و زمين را پر از عدل و داد مي فرمايد و به عيسي (ع) براي كشتن دجال در دروازه فلسطين كمك مي دهد و حضرت امامت اين امت را دارد و عيسي (ع) به حضرت اقتداء مي كند و در بعضي از آثار است كه حضرت در سال هاي وتر (تك) خروج فرمايد امثال سالهاي يك يا سه يا پنج يا هفت يا نه، يك سال حضرت به مقدار بيست سال معمولي باشد و حكومت او فراگير شرق و غرب عالم مي شود و گنجها براي او آشكار مي گردد و هيچ نقطه خرابي در زمين باقي نمي ماند جز آنكه آباد مي شود.

(اعيان الشيعه ج 2 ص 53):

عن عبدالله ابن عمر قال رسول الله (ص): يخرج المهدي من قرية باليمن يقال لها كرعه.



[ صفحه 335]



عبدالله ابن عمر گويد: رسول اكرم (ص) فرمود: مهدي (ع) از قريه اي در يمن بنام كرعه خروج مي كند.

(بحار ج 51 ص 82):

عن ابي سعيد الخدري قال: قال رسول الله (ص): لتملأن الارض ظلما وعدوانا ثم ليخرجن رجل من اهل بيتي حتي يملأها قسطا و عدلا كما ملئت جورا (عدوانا) و ظلما.

بنقل از ابي سعيد خدري گفت: حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: البته زمين پر از ظلم و عدوان مي گردد سپس مردي از اهل بيت من خروج مي كند تا زمين را سرشار از قسط و عدل كند همچنانكه پر از ستم و ظلم شده باشد.

(بحار ج 52 ص 283 و مستدرك سفينه البحار ج 10 ص 495):

عن عبدالعظيم الحسني قال: قلت لمحمد بن علي بن موسي (ع): اني لأرجو ان تكون القائم من اهل بيت محمد الذي يملأ الأرض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و جورا، فقال (ع): يا اباالقاسم ما منا الا قائم بامرالله عزوجل و هاد الي دينه و لكن القائم الذي يطهر الله به الارض من اهل الكفر و الجحود، و يملأها عدلا و قسطا هو الذي يخفي علي الناس ولادته و يغيب عنهم شخصه و يحرم عليهم تسميته و هو سمي رسول الله و كنيه، و هو الذي تطوي له الارض و يذل له كل صعب، يجتمع اليه اصحابه عدة اهل بدر ثلاثمائة و ثلاثة عشر رجلا من اقاصي الأرض ذلك قول الله عزوجل: «اينما تكونوا يأت بكم الله جميعا ان الله علي كل شيي قدير». فاذا اجتمعت له هذا العدة من اهل الاخلاص اظهر امره، فاذا اكمل له العقد، و هو عشرة الاف رجل، خرج باذن الله عزوجل فلا يزال يقتل اعداء الله حتي يرضي الله عزوجل، قال عبدالعظيم: فقلت ل: يا سيدي: و كيف يعلم ان الله قد رضي؟ قال: يلقي في قلبه الرحمة. فاذا دخل المدينة اخرج اللات و العزي فأحرقهما.

حضرت عبدالعظيم حسني (ع) گفت: به حضرت جواد امام محمد بن علي بن موسي صلوات الله و سلامه عليهم اجمعين عرض كردم: همانا من اميد دارم كه قائم از اهل بيت محمد (ص) كه زمين را پس از پر شدن از ظلم و جور پر از عدل كند شما باشيد فرمود: اي ابوالقاسم هيچكس از ما (ائمه) نيست جز آنكه قائم است به امر خداي



[ صفحه 336]



عزوجل و راهنماي مردم بسوي دين او مي باشد و لي آن قائم كه خدا بوسيله او زمين را از آلودگي كافران و منكران پاك مي كند و زمين را پر از عدل و قسط مي سازد آنكس است كه ولادتش بر مردم پنهان مي گردد و شخص او از مردم مخفي مي ماند و نام بردنش حرام خواهد گرديد و او همنام و هم كنيه حضرت رسول اكرم (ص) باشد و او است كسي كه زمين براي او درنورديده گردد و هر سختي و دشواري بر او ذليل شود. اصحابش كه به شماره ي اهل بدر و سيصد و سيزده نفرند به خدمتش جمع آيند از دورترين نقاط زمين و به اين حقيقت آيه شريفه اشاره فرمايد: (در هر كجا باشيد خدا همه ي شما را جمع كند و خدا بر هر چيزي توانا است» و چون اين جمع در خدمتش گرد هم آيند كه همه اخلاص باشند حضرت امر خود را ظاهر و آشكار سازد و چون ده هزار مرد مبارز براي او تكميل گردد باذن خداي عزوجل خروج كند و پيوسته دشمنان خدا به قتل رساند تا آنجا كه خداي عزوجل را راضي گرداند. عبدالعظيم (ع) فرمايد: عرض كردم: اي سرور من چگونه خواهد دانست كه خدا راضي شده؟ فرمود: خدا در دل رحم را القاء فرمايد. و چون وارد مدينه مشرفه شود لات و عزي را بيرون آورد و آتش زند.



[ صفحه 337]