کد مطلب:280085 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:60

منزلت حضرت مهدي و وضعيت مردم در زمان حضرت
(عقد الدرر ص 159):

عن اميرالمؤمنين علي بن ابيطالب (ع): في قصة المهدي (ع) و فتحه لمدينة القاطع، قال: فيبعث المهدي (ع) الي امرائه بسائر الامصار بالعدل بين الناس و ترعي الشاة و الذئب في مكان واحد و تلعب الصبيان بالحيات و العقارب لا يضرهم شي ء و يذهب الشر و يبقي الخير و يزرع الانسان مدا يخرج له سبعمائة مد، كما قال الله تعالي: «كمثل حبة انبت سبع سنابل في كل سنبلة مائة حبة و الله يضاعف لمن يشاء» و يذهب الربا و الزنا و شرب الخمر و الريا و تقبل الناس علي العبادة و المشروع و الديانة و الصلاة في الجماعات و تطول الاعمار و تؤدي الأمانة و تحل الأشجار و تتضاعف البركات و تهلك الأشرار و يبقي الأخيار و لا يبقي من يبغض اهل البيت (ع).

اميرالمؤمنين (ع) در داستان مهدي (ع) گشودن او شهر قاطع را فرمود: پس مهدي (ع) فرماندهان خود را به سائر شهرها مي فرستد و دستور رعايت عدل در بين مردم و گوسفند و گرگ در يكجا مي چرند و كودكان با مرا و عقرب بازي كنند ضرري به آنان نمي رسد شر و بدي برود و خير و خوبي باقي ماند آدمي يك مد (يكچارك) بكارد و هفتصد چارك بيرون آرد چنانكه خداي متعال فرمايد: «مانند دانه اي كه بروياند هفت



[ صفحه 549]



خوشه را در هر خوشه اي صد دانه باشد و خدا مي افزايد براي هر كس كه بخواهد» و ربا و زنا و شراب خواري و رياء برود و مردم روي به عبادت و امر مشورع و ديانت و نماز جماعت ها آورند و عمرها طولاني شود و امانت ها اداء گردد و درختان بارور شوند و بركتها افزون گردد و بدان نابود شوند و نيكان باقي مانند و كسي از دشمنان اهل بيت (ع) باقي نمانند.

(اثبات الهداة ج 3 ص 460):

عن ابي حمزة عن ابي جعفر (ع) قال: قال رسول الله (ص): طوبي لمن ادرك قائم اهل بيتي و هو يأتم به في غيبته قبل قيامه، و يتولي اوليائه و يعادي اعدائه ذلك من رفقائي و ذوي مودتي و اكرم امتي علي يوم القيامة.

به نقل از ابي حمزة از حضرت امام باقر (ع) فرمود: حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: خوشا حال آن كس كه قائم اهل بيتم (ع) را ادراك كند و در غيبت او پيش از قيامش اقتداء و پيروي از او نمايد و دوستدار دوستانش و دشمن دشمنانش باشد همچون كسي از رفقا و دوستان من و گرامي ترين فرد امتم در روز قيامت باشد.

(كمال الدين و اتمام النعمة ص 365):

عن جابر بن يزيد الجعفي قال: سمعت جابر بن عبدالله الانصاري يقول: لما انزل الله علي نبيه (ص): «يا ايها الذين امنوا اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولي الامر منكم» قلت: يا رسول الله عرفنا الله و رسوله فمن اولي الامر الذين قرن الله طاعتهم بطاعتك؟ فقال (ع): هم خلفائي من بعدي يا جابر و ائمة الهدي بعدي اولهم علي بن ابيطالب (ع) ثم الحسن (ع) ثم الحسين (ع)، ثم علي بن الحسين (ع)، ثم محمد بن علي المعروف في التوية بالباقر (ع) و ستدركه يا جابر فاذا لقيته فاقرئه مني السلام ثم الصادق جعفر بن محمد (ع) ثم موسي بن جعفر ثم علي بن موسي ثم محمد ثم موسي بن جعفر (ع) ثم علي بن موسي (ع) ثم محمد بن علي ثم علي بن محمد ثم الحسن بن علي (ع)، ثم سميي و كنيي حجة الله في ارضه و بقيته في عباده: محمد بن الحسن بن علي (ع) ذلك الذي يفتح الله عزوجل علي يديه مشارق الارض و مغاربها و ذلك الذي يغيب عن شيعته و اوليائه غيبة لا يثبت فيها علي القول بامامته الا من امتحن الله قلبه للايمان قلبه للايمان قال جابر: فقلت: يا رسول الله فهل يقع



[ صفحه 550]



لشيعته الانتفاع به في غيبته؟ فقال (ع): اي والذي بعثني بالحق انهم ليستضيئون بنوره و ينتفعون بولايته في غيبته كانتفاع الناس بالشمس و ان علاها سحاب يا جابر هذا من مكنون سر الله و مخزون علم الله، فاكتمه الا عن اهله. الخبر.

به نقل از جار بن يزيد جعفي گفت: از جابر بن عبدالله انصاري (رض) شنيدم مي فرمود: وقتي كه آيه شريفه: «اي مؤمنين اطاعت خدا و اطاعت پيغمبرش (ص) و اطاعت اولياء امر خود كنيد» بر رسول اكرم (ص) نازل شد. من عرض كردم: يا رسول الله (ص) ما خدا و رسولش (ص) را شناخته ايم اولياي امر كيانند كه خدا اطاعت آنان را به اطاعت شما قرين فرموده؟ فرمود: آنان جانشينان من پس از من باشند اي جابر. و امامان هادي (ع) بعد از من هستند اولشان امام علي بن ابي طالب (ع) سپس امام حسن (ع) پس از او امام حسين (ع) سپس امام علي بن الحسين (ع) پس از او امام محمد بن علي (ع) كه در تورية به باقر معروف و تو اي جابر او را ادراك مي كني و چون ادراكش كني از من به او سلام برسان پس از او صادق امام جعفر بن محمد (ع) بعد از او امام موسي بن جعفر (ع) پس از او امام علي بن موسي (ع) سپس امام محمد بن علي (ع) پس از او امام علي بن محمد (ص) سپس امام حسن بن علي (ع) پس از او همنام و هم كنيه من حجت خدا در زمين و بقية خدا در بندگانش امام محمد بن الحسن بن علي (ع) كه خدا با دست او شرقها و غربهاي زمين را مي گشايد. او از شيعيان و دوستانش غائب مي شود غيبتي كه ثابت نمي ماند به عقيده داشتن به امامتش مگر كسي كه قلبش را براي ايمان امتحان فرموده باشد جابر گفت: عرض كردم: يا رسول الله (ص) آيا شيعيانش در غيبتش انتفاعي از آن جناب مي برند؟ فرمود: آري قسم به آن كس كه مرا به حق مبعوث فرموده مردم از نور او كسب روشنائي مي كنند و اگر چه ابر آن را پوشانده باشد. اي جابر اين مطلب از اسرار پوشيده خدا و علم محزون خدا است آن را كتمان كن مگر از راهش. الخبر.

(اثبات الهداة ج 3 ص 469):

عن جار عن ابيعبدالله (ع) قال: يأتي علي الناس زمان يغيب عنهم امامهم فيا طوبي للثابتين علي امرنا في ذلك الزمان. الحديث.



[ صفحه 551]



به نقل از جابر امام صادق (ع) فرمود: زماني به مردم برسد كه امامشان (ع) از آنها غائب گردد اي خوشا حال آنانكه در امر مادر آن زمان ثابت مانند.

(اثبات الهداة ج 3 ص 475):

عن عبدالله بن سنان قال: ابوعبدالله (ع): ستصيبكم شبهة فتبقون بلا علم يري، و لا امام هدي لا ينجو منها الا من يدعو بدعاء الغريق، قلت: و كيف دعاء الغريق؟ قال: يقول: «يا الله يا رحمن يا رحيم يا مقلب القلوب ثبت قلبي علي دينك». الحديث.

بنقل ا زعبدالله بن سنان گفت: حضرت امام صادق (ع) فرمود: شبهه اي به شما مي رسد و بدون علم و نشانه و بدون امام راهنما باقي مي مانيد و از آن شبهة نجات و رهائي نمي يابد مگر كسي كه دعاي غريق بخواند. عرض كردم: دعاي غريق چگونه است؟ فرمود: بگويد: «اي خدا اي بخشاينده اي مهربان اي دگرگون كننده ي دلها قلبم را بر دينت ثابت كن». الحديث.

(اثبات الهداة ج 3 ص 492):

عن سلام بن المستنير عن ابي جعفر (ع) في قول الله عزوجل: (و اعلموا ان الله يحيي الارض بعد موتها) قال: يحييها الله عزوجل بالقائم (ع) بعد موتها يعني بموتها كفر اهلها و الكافر ميت.

بنقل از سلام بن مستنير از حضرت امام باقر (ع) در تفسير آيه كريمه: «و بدانيد كه خدا زمين را پس از مردنش زنده كند» فرمود: خداي عزوجل زمين را پس از كفرش با دست قائم (ع) به ايمان زنده مي كند يعني كفر ساكنان زمين زيرا كافر حكم مرده را دارد.

(اثبات الهداة ج 3 ص 496):

عن علي بن الحسين (ع) قال: اذا قام قائمنا اذهب الله عن شيعتنا العاهة و جعل قلوبهم كزبر الحديد و جعل قوة الرجل منهم قوة اربعين رجلا و يكونون حكام الارض و سنامها.

علي بن الحسين امام سجاد (ع) فرمود: به هنگامي كه حضرت قائم قيام نمايد خداوند بلا و بليه را از شيعيان دور مي سازد و قلبهاي شان مانند آهن تافته محكم مي سازد و



[ صفحه 552]



براي هر يك از آنان قدرت چهل مرد عطا فرمايد و آنروز حكومت و ديدباني زمين با آنها خواهد بود.

(اثبات الهداة ج 3 ص 556):

عن علي بن عقبة عن ابيه عن ابي عبدالله (ع) قال: اذا قام القائم (ع) حكم بالعدل و ارتفع الجور في ايامه و آمنت به السبل و اخرجت الارض بركاتها و رد كل حق الي اهله. الحديث.

بنقل از علي بن عقبة از پدرش از امام صادق (ع) فرمود: وقتي كه حضرت قائم (ع) قيام كند حكم به عدل نمايد در حكومت حضرت ستم از بين برود و راهها امن گردد و بركات زمين زياد شود و هر حقي به صاحب حق مي رسد.

(اثبات الهداة ج 3 ص 584):

عن ابن مسكان قال: سمعت اباعبدالله (ع) يقول: ان المؤمن في زمان القائم (ع) و هو بالمشرق ليريه اخاه الذي في المغرب، و كذا الذي في المغرب يري اخاه الذي في المشرق.

بنقل از ابن مسكان گفت: از حضرت امام صادق (ع) شنيدم مي فرمود: در زمان حضرت قائم (ع) مؤمن برادر خود را كه در مغرب است اگر خود در مشرق باشد مي بيند و همچنين كسي كه در مغرب باشد برادرش را كه در مشرق است مشاهده مي كند.

(فوائد السمطين (مخطوط) اثبات الهداة ج 3 ص 640):

عن جابر بن عبدالله الانصاري، قال: قال رسول الله (ص): المهدي (ع) من ولدي اسمه اسمي و كنيته كنيتي اشبه الناس بي خلقا و خلقا، يكون له غيبة و حيرة يضل فيها الأمم يقبل كالشهاب الثاقب يملاءها عدلا و قسطا كما ملئت جورا و ظلما.

بنقل از جابر بن عبدالله انصاري (رض) گفت: حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: مهدي (ع) از فرزندان (ع) من اسمه او اسم من و كنيه او كنيه من است و شبيه ترين كسي از جهة خلقت و اخلاق به من مي باشد او را غيبتي و حيرتي است كه امت ها در آن گمراه شوند او مانند شهاب ثاقب به سرعت رومي آورد و زمين را پر از عدل و داد مي كند چنانكه پر از ظلم و جور شده باشد.



[ صفحه 553]



(اعيان الشيعه ج 2 ص 53):

عن ابي سعيد الخدري عن النبي (ص): يكون من امتي المهدي ان قصر عمره فسبع سنين و الا فثمان و الا فتسع تنعم امتي في زمانه نعيما لم يتنعموا مثله البر و الفاجر يرسل الله السماء عليهم مدرارا و لا تدخر الارض شيئا من نباتها.

بنقل از ابي سعيد خدري از رسول خدا (ص) فرمود: مهدي (ع) از امت من است اگر عمرش كوتاه باشد هفت سال يا هشت سال يا نه سال است امتم در زمان او نعمتي بينند كه هرگز هيچكس خواه نيكوكار و خواه بدكار آنگونه نعمت نديده باشند خدا آسمان را مأمور فرمايد كه بر آنان مرتب ببارد و زمين چيزي از روئيدني خود را ذخيره و ضبط نكند.

(بحار ج 52 ص 309):

عن ابي عبدالله (ع) و ابي الحسن (ع) قالا: لو قد قام القائم (ع) لحكم بثلاث لم يحكم بها احد قبله: يقتل الشيخ الزاني، و يقتل مانع الزكاة و يورث الاخ اخاه في الأظلة.

حضرت امام صادق (ع) و حضرت امام كاظم (ع) فرمود: چنانچه قائم (ع) قيام كند به سه چيز حكم دهد كه كسي آنگونه حكم نداده باشد: پيرمرد زنا كار را مي كشد و مانع زكوة را به قتل مي رساند. و از آنچه سايه اندازد به برادر ارث مي دهد - ظاهرا مقصود اين است كه از خانه ي برادر سهمي به برادر مي دهد كه از آن استفاد كند.

(بحار ج 52 ص 338):

روي علي بن عقبة، عن ابيه قال: اذا قام القائم (ع) حكم بالعدل و ارتفع في ايامه الجور و امنت به السبل و اخرجت الارض بركاتها ورد كل حق الي اهله و لم يبق اهل دين حتي يظهروا الاسلام و يعترفوا بالايمان، اما سمعت الله سبحانه يقول: «و له اسلم من في السموات و الأرض طوعا و كرها و اليه يرجعون». الحديث.

علي ابن عقبه از پدرش گفت: چون حضرت قائم (ع) قيام فرمايد حكم به عدل كند و در روزگار او ظلم برطرف شود و راه ها ايمن گردد و زمين بركاتش را بيرون دهد و حق هر صاحب حقي بر او برمي گردد و هيچ دينداري باقي نماند مگر آنكه اظهار اسلام كند و اقرار به ايمان نمايد. مگر فرموده ي خداي سبحانه و تعالي به گوش تو



[ صفحه 554]



نخورده: «و براي او تسليم شود هر كس كه در آسمانها و زمين است خواه به ميل و خواه به بي ميلي و به سوي برگشت داده مي شوند». الحديث.

(بحار ج 52 ص 315):

عن ابي خالد الكابلي قال: قال ابوجعفر (ع): و الله لكأني انظر الي القائم (ع) و قد اسند ظهره الي الحجر ثم ينشدالله حقه ثم يقول: يا ايها الناس من يحاجني في الله فانا اولي بالله ايها الناس من يحاجني في آدم فانا اول بآدم، ايها الناس من يحاجني في نوح (ع) فانا اولي بنوح، ايها الناس من يحاجني في ابراهيم فانا اولي بابراهيم (ع) ايها الناس من يحاجني في موسي (ع) فانا اولي بموسي (ع) ايها الناس من يحاجني في عيسي (ع) فانا اولي بعيسي (ع)، ايها الناس من يحاجني في محمد (ص) فانا اولي بمحمد (ص) ايها الناس من يحاجني في كتاب الله فانا اولي بكتاب الله ثم ينتهي الي المقام فيصلي ركعتين و ينشدالله حقه.

بنقل از ابي خالد كابلي گفت: حضرت امام باقر (ع) فرمود: بخدا قسم گوئي مي بينم قائم (ع) را در حالي كه به حجرالاسود تكيه داده و خدا به حق خود مي خواند سپس فرمايد: اي مردم هر كس درباره ي خدا با من احتجاج كند من سزاوارتر به خدايم اي مردم هر كس درباره ي آدم (ع) با من احتجاج كند من از همه كس به نوح (ع) سزاوارترم اي مردم هر كس درباره ي ابراهيم (ع) با من محاجة كند زيرا من از همه كس به ابراهيم (ع) سزاوارترم. اي مردم هر كس درباره ي موسي (ع) با من احتجاج كند به موسي (ع) از هر كس سزاوارترم. اي مردم هر كس درباره ي عيسي (ع) با من محاجة كند من به عيسي (ع) از هر كس سزاوارترم. اي مردم با من درباره ي محمد (ص) احتجاج كند من به محمد (ص) از هر كس سزاوارترم. اي مردم هر كس درباره ي خدا با من محاجة كند من از همه كس به كتاب خدا سزاوارترم سپس بسوي مقام رود و دو ركعت نماز گذارد و خدا به حقش خواند.

(بحار ج 52 ص 335):

روي عن ابي سعيد الخراساني، عن جعفر بن محمد (ع) عن ابيه (ع) قال: اذا قام القائم (ع) بمكة و اراد ان يتوجه الي الكوفة نادي مناديه: الا لا يحمل احد منكم



[ صفحه 555]



طعامان و لا شرابا و يحمل حجر موسي الذي ابنجست منه اثنتي عشرة عينا فلا ينزل منزلا الا نصبه فانبجست منه العيون فمن كان جائعا شبع و من كان ظمان روي فيكون زادهم حتي ينزلوا النجف من ظاهر الكوفة فاذا نزلوا ظاهرها انبعث منه الماء و اللبن دائما فمن كان جائعا شبع و من كان عطشانا روي.

از ابوسعيد خراساني روايت شده از حضرت امام صادق (ع) از پدر بزرگوارش (ع) فرمود: چون حضرت قائم (ع) درمكة مشرفه قيام كند و خواهد كه متوجه كوفه شود. منادي او فرياد بركشد: هان نبايد كسي خوردني و نوشيدني با خود برگيرد و حضرت سنگ موسي (ع) را كه دوازده چشمه از آن برجست با خود برگيرد و هر كجا فرود آيد آنرا جاي دهد و چشمه ها از آن برجهد و هر كس گرسنه يا تشنه باشد چون از آن بنوشد سير و سيراب گردد و آن سنگ توشه آنها باشد تا به نجف اشرف در پشت كوفه فرود آيند از آن سنگ آب و شير پيوسته بيرون آيد هر كس گرسنه باشد و از آن بخو رد سير گردد و انكه تشنه باشد چون بنوشد سيراب شود.

(بحار ج 52 ص 391):

قال ابوعبدالله (ع): كأنني بالقائم (ع) علي ظهر النجف لا بس درع رسول الله (ص) فيتقلص عليه، ثم ينتفض بها فيستدير عليه، ثم يغشي الدرع بثوب استبرق ثم يركب فرساله ابلق بين عينيه شمراخ، ينتفض به لا يبقي اهل بلد الا اتاهم نور ذلك الشمراخ حتي يكون آية له، ثم ينشر راية رسول الله (ص) اذا نشرها اضاء لها ما بين المشرق و المغرب. الحديث.

امام صادق (ع) فرمود: گوئي قائم (ع) را در پشت نجف اشرف مي بينم كه زره رسول اكرم (ص) را در تن كرده و زره در بدنش چين خورده حضرت آنرا مي جنباند در نتيجه چين خوردگي از ميان رفته سپس جامه اي از استبرق بر روي زره مي افكند و بر اسب ابلق سوار گشته و ميان دو چشم اسب خوشه ي خرما يا خوشه انگوري آويخته و آنرا مي جنباند هيچ ساكن شهري نمي ماند جز آنكه نور آن خوشه به آنها برسد و اين نشانه هاي براي آن حضرت باشد. سپس پرچم رسول خدا (ص) را گشايد كه نور آن پرچم فراگير مشرق و مغرب گردد.



[ صفحه 556]