کد مطلب:285006 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:260

خاتمه
با توجه به این حدیث شریف مشخص می شود كه تعداد ائمه، خلفا و اوصیای الهی بعد از نبی اكرم صلی الله علیه و آله دوازده نفر بوده كه همگی از قریش، از تیره بنی هاشم و از عترت پاك و اهل بیت پیامبرند. در واقع، حدیث لوح در بردارنده نتیجه چندین دسته از روایات فراوانی است كه از رسول اكرم صلی الله علیه و آله در زمینه راهنمایی به سوی شناخت امامان الهی علیهم السلام رسیده است، كه هر یك به ترتیب، زیر مجموعه دسته دیگر بوده و نهایتا ما را در احادیثی همچون حدیث لوح و یا سایر نصوص وارده بر دوازده امام علیهم السلام به شناخت كامل امامان الهی نایل می كنند.

1 - اولین دسته از روایات این مجموعه شامل احادیثی است كه دلالت دارند بر اینكه امامان الهی دوازده نفر می باشند.



[ صفحه 45]



2- دومین دسته، دلالت دارند بر این كه تعداد آنان به تعداد نقبای بنی اسرائیل و اسباط و حواری عیسی علیه السلام، - كه دوازده نفر بوده اند - می باشد.

3- سومین دسته شامل روایاتی است كه دلالت دارند بر اینكه امامان الهی دوازده نفرند و اولین آنها علی علیه السلام می باشد.

4- دسته چهارم روایاتی هستند كه اولین نفر از امامان دوازده گانه را علی علیه السلام و آخرین آنان را مهدی علیه السلام معرفی می كند.

5- دسته پنجم شامل روایاتی است كه آخرین امامان دوازده گانه را مهدی علیه السلام معرفی می كند.

6- دسته ششم شامل روایاتی است كه دلالت دارند بر اینكه امامان الهی دوازده نفر بوده و نه نفر آنها از اولاد حضرت سیدالشهدا، امام حسین علیه السلام می باشند.

7- دسته هفتم شامل روایاتی است كه دلالت دارند بر اینكه امامان الهی دوازده نفر بوده و نه نفر آنها از اولاد حضرت امام حسین علیه السلام بوده و حضرت بقیه الله الاعظم، مهدی صاحب الزمان علیه السلام آخرین آنها است.



[ صفحه 46]



8- و آخرین دسته روایاتی هستند كه دلالت دارند بر نام یكایك امامان الهی علیهم السلام. با توجه به این مجموعه از نصوص و روایات و دقت و تامل در مضامین هر دسته به تنهایی، و نیز سایر روایات وارده در باب امامت، روشن می شود كه جمع آنها جز از طریق احادیثی همچون حدیث لوح امكان پذیر نیست و این نصوص بر هیچ دوازده نفری در امت اسلام جز:

1 - علی بن ابی طالب، امیرالمومنین علیه السلام

2 - حسن بن علی، امام مجتبی علیه السلام

3 - حسین بن علی، سیدالشهدا علیه السلام

4 - علی بن الحسین، امام زین العابدین علیه السلام

5 - محمد بن علی، امام باقر علیه السلام

6 - جعفر بن محمد، امام صادق علیه السلام

7 - موسی بن جعفر، امام كاظم علیه السلام

8 - علی بن موسی، امام رضا علیه السلام

9- محمد بن علی، امام جواد علیه السلام

10- علی بن محمد، امام هادی علیه السلام

11- حسن بن علی، امام عسكری علیه السلام



[ صفحه 47]



12- حجه بن الحسن القائم المهدی، امام زمان علیه السلام

صدق نكرده و جای هیچ گونه تردیدی را در حقانیت فرقه ناجیه یعنی مذهب شیعه امامیه باقی نمی نهد. [1] .

و الحمد لله اولا و آخرا


[1] براي نمونه از كتب معاصر در كتاب منتخب الاثر في الامام الثاني عشر عليه السلام در ذيل اين هشت دسته (فصل اول، از باب 1 - 8) به ترتيب تعداد: 271 - 40 - 133 - 91 - 94 - 139 - 107 - 50 حديث جمع آوري شده است.