کد مطلب:293418 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:719

پیشگفتار

جنبش اول كه قلم برگرفت حرف نخستین ز سخن در گرفت

پردة خلوت چو برانداختند جلوت اوّل به سخن ساختند1

سخن از یگانه رشتة اتّصال ما زمینیان با آسمان و آسمانیان است. سخن از درخشان ترین ستارة جمع امامان، زیباترینِ عالمیان در این عصر و زمان، و طاووسِ محفلِ بهشتیان است. سخن از واپسین ابرمرد آسمانی و فرجامین ذخیرة الاهی، آن امام یگانه، میراث دارِ خونی جاودانه و صاحبِ انتقامی قاطعانه است. سخن از عصارة انبیا و خلاصة اوصیا، آن گلعذار خوش منظر، پور زهرا و حیدر، و آن امام غریب و منتظر است. سخن از آذرخش قهر الاهی از آسمان خشم كبریایی، میراث دار دعوت نبوی، صولت حیدری، عصمت فاطمی، حلم حسنی، شجاعت حسینی، عبادت سجادی، علوم باقری، آثار جعفری، اسرار كاظمی، حجّت های رضوی، جودِ تقوی، طهارتِ نقوی، هیبت عسكری و صاحبِ غیبت الاهی، مولانا صاحب العصر و الزمان ارواحنافداه است.

سخن از او است كه پروردگار جهانیان از جملة آدمیان بر سرسپاری به ولایتش، در پگاه ازل در عالم ذرّ، میثاقی مستحكم ستانده است: السلام علیك یا میثاق الله الذی أخذه و وكده؛2 سلام بر تو ای میثاق الاهی كه خدا آن را محكم و مؤكّد ساخته است. سخن از او كه حتّی رحمة للعالمین، از جانب رب العالمین، به عشق ورزی به ساحت قدسیِ او و محبّانش مأمور شده است: یا محمد! أحبیه فإنی أحبه و أحب من یحبه؛ ای محمد! او را دوست بدار؛ همانا كه من او و دوستدارانش را دوست می دارم.

همو كه یاوران و پیروان مخلص او، محبوبان، رفیقان و برادرانِ پیامبر رحمت و عصارة عالم خلقتند: اولئك رفقائی و ذووا ودی و مودتی و أكرم أمتی علی؛3آن ها دوستان و محبوبان من و گرامی ترین مردم نزد منند.

هموكه علی مرتضی (ع) مشتاق دیدار او و پیروان راستین او است: شوقاً إلی رؤیته؛4 آه كه چه مشتاق دیدارش هستم! و یا شوقاً إلی رؤیتهم فی حالظهور دولتهم؛5 آه كه چه مشتاق دیدارشان در زمان ظهور دولتشان هستم!

هموكه امام حسین (ع) آرزمند خدمتگزاری او است: لو أدركته لخدمته أیام حیاتی؛6 اگر او را درك كنم، تمام ایام عمرم را به او خدمت خواهم كرد.

همو كه امام سجاد (ع)، توفیق ولایت، محبّت، اطاعت و رضایت او را از خداوند می طلبد و شهادت در پیشگاه او را آرزو می كند:... و اجعلنی من خیار موالیه و شیعته أشدهم له حباً و أطوعهم له طوعاً و أنفذهم لأمره و أسرعهم إلی مرضاته و أقبلهم لقوله و أقومهم بأمره و ارزقنی الشهادة بین یدیه حتی ألقاك و أنت عنی راض؛7 و مرا از بهترین ولایت پذیران و شیعیانِ او قرار ده، و در شمار دوستدارترین و فرمانبردارترین و پذیراترین ایشان واردگردان، و برای كسب رضایتش كوشاترین و در مقابل گفتارش قبول كننده ترین و در برابر فرمانهایش استوارترینِ پیروانش قرارم ده، و شهادت در ركاب حضرتش را روزی ام فرما تا تو را در حالی ملاقات كنم كه از من راضی هستی.

همو كه امام محمد باقر (ع) پدر و مادر خویش را جان فدای او می خواند: بأبی أنت و امی... ألسابع من بعدی؛8 پدر و مادرم به فدای كسی كه هفتمین امام پس از من است.

همو كه امام صادق (ع) در هجران و فراقش همچون مادری داغدیده می گرید و این گونه می سراید: سیدی! غیبتك نفت رقادی و ضیقت علی مهادی و ابتزت منی راحة فؤادی؛9 ای آقای من! غیبت تو، آرامش را از من دور كرده، خواب و استراحت را بر من دشوار ساخته و آسایش را از قلب من ربوده است.

همو كه امام موسی كاظم (ع) یاوران مخلصش را می ستاید و ایشان را از خاندان عصمت و طهارت (ع) معرّفی می فرماید: أولئك منا و نحن منهم... فطوبی لهم ثم طوبی لهم و هم والله معنا فی درجاتنا یوم القیامة؛10اینان از مایند و ما از آنانیم...؛ پس خوشا به حال ایشان و باز خوشا به حال ایشان! و به خدا سوگند كه ایشان روز قیامت با ما هم درجه و هم رتبه اند!

همو كه امام رضا (ع) او را میراث دارِ نورانیت عالم قدس معرّفی می فرماید: بأبی و امی... علیه جمرة النور یتوقد من شعاع ضیاء القدس؛11 پدر و مادرم به فدای كسی كه ... پاره ای از نور، از شعاع نورانیت عالم قدس، برچهره دارد!

همو كه پدر بزرگوارش امام حسن عسكری (ع) او را شبیه ترین مردم به رسول الله (ص) معرّفی فرموده است:... . أشبه الناس برسول الله خلقاً و خلقاً؛12او، شبیه ترین مردم به رسول خدا (ص)، از نظر آفرینش و خلق و خوی است. و همو كه خویشتن را چنین معرّفی می فرماید: إنی أمان لأهل الأرض... بی یدفع الله عزوجل البلاء عن أهلی و شیعتی...؛13 همانا كه من برای اهل زمین، امن و امانم، امن و امانم. به وسیلة من، خداوند عزّوجل بلا را از اهلم و شیعیانم دور می كند.

... و اكنون این نوشتار، تكاپویی برای نزدیكی به ساحت قدسی آن یگانة دوران ارجمندترین سرمایة حق پویان و خداجویان، چشمة جوشان انرژی مجاهدان، ساقیِ مهربانِ عارفان و ولاییان، كشتی نجاتِ طوفان زدگان و غرقه گشتگان، نور هدایتِ هدایت یافتگان، سر پرست و گشایش بخشِ امور مؤمنان... و در مجموع، رهیافتی به مقام محبّت، معرفت و ولایت مولانا صاحب العصر والزمان ارواحنا فداه است.

این گفتار، نتیجة كاوش در مجموعة سخنرانی های حضرت استاد محمدتقی مصباح یزدی حفظه الله است كه در موضوع مهدویت، به طور پراكنده در طول سالیان گذشته، ایراد شده و اكنون در قالب 14موضوع اصلی توسط حجة الاسلام آقای حیدری سامان یافته است. بنای تدوین این گفتارها، حفظ چارچوب اساسی و سیر منطقی هر سخنرانی بوده و تا حدّامكان، از افزوده ها و توضیحات در متن گفتار پرهیز شده و هر جا نیازی به توضیح، تحقیق یا مستند سازی بوده، در پاورقی ذكر شده است.

امید آن كه این تلاش ناچیز در ساحتِ قدسیِ آن امام رحمت، فرجامین ساقیِ بزم محبّت، میراث دار میخانة معرفت، و چشانندة شراب ناب ولایت مقبول افتد و دعای سحرگاهیِ حضرتش را بدرقة راه ما و تمام خوانندگانِ ارجمند گرداند و ساغری از صهبای ناب محبّت، معرفت و ولایتش را سرمایة سعادت دنیا و آخرتمان قرار دهد:

الا یا ایها الساقی ز مِی پر ساز جامم را كه از جانم فرو ریزد هوای ننگ و نامم را

از آن می ریز در جامم كه جانم را فدا سازد برون سازد ز هستی هستة نیرنگ و دامم را

از آن می ده كه جانم را ز قید خود رها سازد به خود گیرد زمامم را، فرو ریزد مقامم را

... تو ای پیك سبك باران دریای عدم از من به دریادار آن وادی رسان مدح و سلامم را

به ساغر ختم كردم این عدم اندر عدم نامه به پیر صومعه برگو ببین حسن ختامم را14

مركز انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (رحمه الله)

پی نوشت

1.نظامی گنجوی، مخزن الاسرار، ص 38.

2.شیخ عباس قمی، كلیات مفاتیح الجنان، زیارت حضرت صاحب الامر (ع) (زیارت آل یاسین).

3.محمد تقی مجلسی، بحارالانوار، ج36، ص323.

4.نعمانی، الغیبه، ص244.

5.كلینی، اصول كافی، ج2، ص130؛ موسوعة احادیث امیرالمؤمنین (ع)، ج1، ص 209.

6.كلینی، موسوعة كلمات الامام الحسین (ع)، ص 660.

7.سید بن طاووس، مصباح المتهجد، ص 697.

8.نعمانی، الغیبه، ص 88.

9.شیخ صدوق، كمال الدّین و تمام النعمه، ص 353.

10.شیخ صدوق، كمال الدین و تمام النعمه، ص 361.

11. همان، ص 371؛ نعمانی، الغیبه، ص 120.

12.همان، ص 408.

13. جواد قیومی اصفهانی، صحیفة المهدی (ع)، ص 340.

14.حضرت امام خمینی اعلی الله مقامه.