کد مطلب:298689 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:260

مقدمه


بسم الله الرحمن الرحیم

«اِنّا اَعْطَیَّْناكَ الْكَوثَر- فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَر- اِنَّ شانِئَكَ هُو الاَبتَرْ»

«ما تو را كوثر بخشیدیم، پس تو هم برای خدا به نماز و قربانی بپرداز، كه محققاً دشمن بدگوی تو مقطوع النسل است.»

حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام «از معجزات تاریخ و افتخارات عالم وجود است، زنی كه در حجره ای كوچك و خانه ای محقر، انسانهایی تربیت كرد كه نورشان از بسیط خاك تا آن سوی افلاك و از عالم ملك تا آن سوی ملكوت اعلی می درخشد.» (حضرت امام خمینی- رحمةاللَّه علیه)

خداوند تبارك و تعالی- موهبتی به بشریت عطا فرموده كه بتواند حقیقت ذاتی و فطرت خویش را در كمال انسانیت فعلیت بخشیده و در جلوه گاه شخصیت حقیقی متبلور سازد.

احكام و قوانینی كه اسلام برای رشد و تعالی انسانها ارائه داده است، در


زندگانی كوتاه ولی پربار بانوی نمونه اسلام، حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام متجلی شد.

جامعه اسلامی برای نیل به اهداف بلند الهی راهی جز تمسك به الگوهای مكتبی و معصومین- علیهم السلام- ندارد. حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام، آخرین بانوی برجسته عالم، در مكتب خاتم انبیاء و مرسلین، محمد صلی اللَّه علیه و آله، در دوران ظهور و تبلیغ اسلام و مبارزه و سیاست آن گونه كه اسلام می خواست تعلیم و پرورش یافت. آن بانوی بزرگوار كه خداوند برای تعالی بخشیدن به مقام و منزلت زن، او علیهاالسلام را به عنوان وارث تمام مفاخر خاندان نبوت و تداوم بخش نسل آن برگزید.

حضرت زهرا علیهاالسلام در تمام ابعاد انسانی، ایمان، اخلاق، زهد و تقوی، شهامت و شجاعت، ایثار، نوعدوستی و... نمونه و اسوه هستند و در نقش های، فرزند، مادر، همسر، و... ملكه ایثار و فداكاری و مهر و محبت است. اما گذشته از آن اقیانوس فضایل و كرامات، باید شأن و منزلت آن حضرت را در قیام شكوهمندش در دفاع از ولایت و امامت و مبارزاتش و سخنان بلیغ و فصیح او در مسجد النبی و بستر شهادت یافت.

اندكی پس از رحلت پیامبر اكرم صلی اللَّه علیه و آله فاجعه ای بزرگ و سرنوشت ساز برای اسلام رخ داد. انقلابی كه پیامبر اكرم صلی اللَّه علیه و آله به تنهایی در دنیا به پا كرد و جاهلیت بشر را در زیر گامهای رسالت خود خُرد نمود، به یكباره طی كودتایی تفكرات جاهلیت و تعصبات قومی و قبیله ای در كسوت اسلام از سقیفه بنی ساعده بدر آمده و خلافت الهی مولی الموحدین علی علیه السلام را غضب و حكومت الهی را از مسیر و جایگاه اصلیش منحرف ساخت.


حضرت فاطمه ی زهرا علیهاالسلام نخستین فردی است كه در زیر لوای «ولایت و امامت» حضرت علی علیه السلام در ایفای وظیفه خود نسبت به خدا و رسولش و اسلام و مسلمانان در قبال این انحراف عمیق به پاخاست و طی مراحل قیام شكوهمندش، برای نجات بشریت از «حریم ولایت و امامت» دفاع و در حاكمیت «مكتب تشیع» جان خویش را نثار كرد.

تاریخ بشریت همواره شاهد رویارویی «حق و باطل»، «مظلوم و ظالم» و «خداپرستی و خودپرستی» بوده و خواهد بود.

به امید آنكه مسلمانان با پیروی از مكتب بانوی اسلام حضرت زهرا علیهاالسلام خود را در سرنوشت مسلمانان و هدایت آنان به سوی تعالی و تكامل مسوؤل بدانند و در نشاندن «حق و عدالت» بر مسند حاكمیت بكوشند.