کد مطلب:3148 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:345

پیشگفتار
پیشگفتار

باسمه تعالی جلد نهم از «مجموعه آثار» استاد شهید مطهری (و جلد پنجم از بخش فلسفه) شامل نیمی از كتاب شرح مبسوط منظومه می باشد كه نیم دیگر آن جلد دهم «مجموعه آثار» را تشكیل خواهد داد. كتاب شرح مبسوط منظومه در اصل، درسهای منظومه حاج ملا هادی سبزواری توسط استاد شهید در منزل ایشان در سال 1354 به بعد بوده است كه در آن تعدادی از اساتید فلسفه غرب دانشگاه تهران و تعدادی از شاگردان مستعد رشته فلسفه شركت داشته اند. در بین درسها سؤالاتی از طرف حضار مطرح شده و استاد پاسخ گفته اند كه این پرسش و پاسخ ها در پاورقی كتاب قرار گرفته اند و اكثر این سؤالات مفید و راهگشا بوده است.

تنظیم اولیه كتاب شرح مبسوط منظومه توسط مرحوم مهندس ما شاء اللّه فهامی (ره)- كه خود در این درسها شركت داشته است و چند سال پیش در اثر یك بیماری مزمن به رحمت حق پیوست- تحت نظارت انتشارات محترم حكمت صورت گرفته است و نظر به اینكه تنظیم این كتاب (غیر از بخش آخر یعنی «ماهیت و لواحق آن») از دقت نسبتا خوبی برخوردار بود، برای درج در «مجموعه آثار» نیازی

مجموعه آثاراستادشهیدمطهری، ج 9، ص: 10

به تنظیم مجدد نبود، گر چه یك بار به دقت و با حفظ امانت ویرایش و اغلاط چاپی مرتفع گردید. از خدای متعال برای مرحوم مهندس فهامی طلب مغفرت و علوّ درجه می نماییم.

شرح مبسوط منظومه خصوصیاتی دارد كه از آن جمله است ظهور برخورد فلسفه اسلامی و فلسفه غرب در برخی موضوعات، بعضی تقریرات نوین و ابتكاری و برخی نظریات ابداعی استاد شهید كه برای اولین بار در فلسفه اسلامی مطرح می شود، و نیز شیوه بیان استاد كه آسان كننده مسائل معضل و نشان دهنده تسلط ایشان بر فلسفه می باشد.

امید است این كتاب همچون دیگر آثار آن شهید گرانقدر راهنمای علاقه مندان حكمت و فلسفه و سیراب كننده تشنگان حقیقت باشد.

از زحمات جناب آقای مهندس محمد كوكب كه كار تصحیح چاپی و نظارت بر چاپ این كتاب را به عهده داشته اند تشكر و قدردانی می شود. از خداوند متعال توفیق بیشتر مسألت می كنیم.

پاییز 74 شورای نظارت بر نشر آثار استاد شهید مطهّری