کد مطلب:330746 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:420

مقدمه
مقدمه كتاب ، در تعریف و ترغیب دعاست ؛ اكنون به مقدمه می پردازیم پس می گوییم : دعا در لغت به معنای ندا و خواهش است ، گویی دعوت فلانا اذا نادیته و صحت به ترجمه گویی : فلانی را دعا كردم وقتی كه او را صدا زدی و خواندی . و دعا در اصطلاح درخواست شخص ‍ پایین تر ازمقام بالاتر برای انجام كاری است . د رصورتی كه با فروتنی و تضرع و زاری همراه باشد.

تاكید بر دعا از ناحیه معصومین

و چون هدف از تالیف این كتاب ترغیب در دعا و تحریص بر آن و حسن ظن به خدا و خواست آنچه كه در نزد خداست می باشد بنابراین بدان كه اخباری از ائمه اطهار در تاكید دعا آمده كه دعا را معرفی كرده و به آن ترغیب می نمایند و انسان ها را به آن رهنمون می سازند.

صدوق از محمد بن یعقوب به اسنادش از ائمه اطهار علیهم السلام روایت كرد:

هر كس كه عمل خیری به او برسد و به آن عمل كند، ثواب او همانست كه در آن روایت آمده است ، اگر چه در واقع ، ثواب آن عمل به آن گونه نبوده كه به وی رسیده است . و همچنین صدوق به اسنادش از صفوان از اباعبد الله علیه السلام روایت می كند: هر كس به او عمل خیری برسد و به آن عمل نماید به اجر آن می رسد گر چه رسول خدا (ص ) نفرموده باشد. و محمد بن یعقوب از علی بن ابراهیم از پدرش از ابن عمیر، از هشام بن سالم از امام صادق علیه السلام نقل می كند كه فرمود: هر كس چیزی از ثواب بر عملی ، به وی برسد و آنرا انجام دهد آن اجر، به وی می رسد، گرچه آن ثواب به آن صورت نباشد كه به وی رسیده است .

و از طرق عامه روایت مرفوعه عبد الرحمن حلوانی از جابر بن عبد الله انصاری است كه از پیامبر (ص ) نقل كرده كه آن حضرت فرمود: هر كس فضیلتی به او برسد و او آن را بگیرد، و بدان عمل نماید در حالیكه ایمان به خدا دارد و امید وار به پاداش الهی باشد، خدای تعالی آن پاداش را به او اعطا میكند، گرچه آن ثواب آنگونه نباشد. بنابراین این معنا بین فریقین اجماعی است .