کد مطلب:369954 جمعه 20 اسفند 1395 آمار بازدید:338

مقدمه
 كتابی كه از نظر شما می گذرد، بخش دوم ترجمه و تفسیر دعای مكارم الاخلاق از صحیفه سجادیه است

است كه در سی فصل تنظیم شده و به چاپ رسیده و هم اكنون در اختیار علاقه مندان و خوانندگان محترم قرار گرفته است .

صحیفه سجادیه كتابی است آموزنده و گنجینه ای است پر محتوی كه بسیاری از معارف الهی ، مبانی ایمانی ، علوم دینی ، فرهنگ اسلامی ، و معالی اخلاق را در بردارد.

حضرت سجاد (ع ) در اختناق شدید و محیط استبداد، این مطالب را به صورت دعا و نیایش در پیشگاه باری تعالی عرض نموده و از این راه به نشر تعالیم اسلام اقدام فرموده است .

ترجمه و تفسیر دعای مكارم الاخلاق از گوینده توانا و محقق دانشمند حجة الاسلام و المسلمین آقای محمد تقی فلسفی خطیب نامی است كه شنوندگان را با بیانی روان و شیوا و خوانندگان عزیز را با قلمی ساده و رسا مجذوب می نماید.

معظم له سالیان دراز در روایات اهل بیت علیهم الاسلام مطالعه و دقت نموده و احادیث را از جهات متعدد مورد بررسی و توجه قرار داده است ؛به طوری كه ملاحظه می كنید، در این كتاب ضمن ترجمه و تفسیر كلام امام (ع ) به مناسبت هر جمله ، یك یا چند حدیث ذكر شده است .

دعای مكارم الاخلاق برنامه انسانسازی است . حضرت زین العابدین (ع ) در این دعا خلقیات كریمه و سجایای انسانی را بیان فرموده است . اگر كسانی آن طور كه باید در كلام امام دقت نمایند، به عمق سخن واقف شوند، با تمرین ، خویشتن را آنچنان كه فرموده بسازند و به آن خلقیات متخلق گردند، و عملا آنها را به كار بندند به مقام رفیع انسانیت نایل می گردند. ترجمه و تفسیر دعای مكارم الاخلاق ابتدا در حوزه علمیه قم با حضور جمعی از دانشجویان روحانی توسط آن خطیب توانا شروع شد و سپس در جلسات متعددی در تهران ادامه یافت .

عده ای از علاقه مندان به بسط معارف اسلامی درخواست داشتند كه نوارهای آن سخنرانی ها به صورت كتاب در آید تا مورد استفاده عموم واقع شود. معظم له ضمن موافقت با این درخواست ، به دلیل ضرورت بعضی اصلاحات و تغییرات در نوارها به تنظیم مجدد سخنرانی ها و افزودن پاره ای مطالب به آنها اقدام نموده اند، كه بخش اول و دوم آن در اختیار خوانندگان محترم قرار گرفته است .

همان طور كه ملاحظه می فرمایید، در این كتاب آیات و اخبار اعراب گذاری شده و منابع تمامی احادیث و وقایع تاریخی در پاورقی آمده است .

ترجمه و تفسیر دعای مكارم الاخلاق مشتمل بر سه بخش است كه بخش اول آن در سال گذشته منتشر گردید و مورد استقبال عموم قرار گرفت و بزودی نایاب شده ، به چاپ دوم رسید. بخش سوم كتاب نیز آماده چاپ است كه به یاری باری تعالی در آینده منتشر خواهد شد. امید است دومین بخش كتاب شرح و تفسیر دعای مكارم الاخلاق نیز مانند بخش اول ، با استقبال خوانندگان محترم مواجه شود و دوستداران معارف اسلامی را در نیل به اخلاق كریمه و سجایای انسانی یاری رساند.

دفتر فرهنگ اسلامی