کد مطلب:53231 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:180

مظلومیت امام علی











در خبری طولانی رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم به آن حضرت فرمود: بترس از كینه هایی كه از تو در سینه های كسانی هست كه تنها پس از مرگ من آشكار می كنند؛ آنان ملعون خدا و همه لعنت كنندگانند. آن گاه پیامبر صلی اللّه علیه و آله و سلم گریست، گفته شد: ای رسول خدا، از چه می گریید؟ فرمود: جبرئیل علیه السلام به من خبر داد كه امت به او ستم می كنند و او را از حقش باز می دارند و با او می جنگند و فرزندانش را به قتل می رسانند.[1] .

پیامبر صلی اللّه علیه و آله و سلم به علی علیه السلام فرمود: پس از مرگ من كینه هایی كه در سینه های گروهی نهفته است آشكار می شود و همه بر ضد تو دست به دست هم دهند و تو را از حق خود باز دارند.[2] .

جابر بن عبداللّه انصاری گوید: رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم در سكرات مرگ بود كه فاطمه علیهماالسلام بر آن حضرت وارد شد، خود را به روی حضرتش افكند و می گریست، پیامبر چشم خود را گشود و به هوش آمد و فرمود: دختركم، تو پس از من ستم خواهی دید و تو پس از من به استضعاف كشیده خواهی شد؛ هر كه تو را بیازارد مرا آزرده، هر كه تو را به خشم آرد مرا به خشم آورده، هر كه تو را شادمان كند مرا شادمان نموده، هر كه به تو نیكی كند به من نیكی كرده، هر كه به تو جفا كند به من جفا كرده و هر كه به تو ستم كند به من ستم روا داشته است، زیرا تو از منی و من از تو، و تو پاره تن منی و همان روح من هستی كه میان دو پهلوی من است. سپس فرمود: من به پیشگاه پروردگار از ستمكاران امت خود به تو، شكایت می برم.

سپس حسن و حسین علیهماالسلام وارد شدند و خود را بر روی بدن مبارك رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم انداخته، می گریستند و می گفتند: فدای تو شویم ای رسول خدا؛ علی علیه السلام خواست آنها را دور سازد پیامبر صلی اللّه علیه و آله و سلم سر برداشت و فرمود: برادرم، رهاشان كن تا مرا ببویند و من هم آنان را ببویم، آنان از من توشه گیرند و من از آنان؛ زیرا آن دو پس از من به ظلم و ستم كشته خواهند شد و لعنت خدا بر قاتلان آنها. سپس فرمود: ای علی،تو پس از من مظلوم قرار خواهی گرفت و من در روز قیامت خصم كسی هستم كه تو خصم او باشی.[3] .

معاویة بن ثعلبه گوید: ابوذر رحمة اللّه در مسجد نشسته بود و علی علیه السلام در جلو او نماز می خواند، مردی بر او وارد شد و گفت ای اباذر، آیا مرا از محبوبترین مردم در نزد خود خبر نمی دهی؟

به خدا سوگند كه می دانم كه محبوبترین مردم نزد تو محبوبترین آنها نزد رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم است. ابوذر گفت: چرا، سوگند به خدایی كه جانم در دست اوست محبوبترین مردم نزد من محبوبترین آنها نزد رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم است و او همین شیخ مظلوم و ستمدیده ای است كه حقش را غصب كرده اند.[4] .

امام مجتبی علیه السلام از پدرش علی علیه السلام روایت كرده كه فرمود: چون آیات اول سوره عنكبوت: الم. احسب الناس...

«آیا مردم پنداشته اند كه آنان را رها ساخته اند كه بگویند ایمان آوردیم، و امتحان نشوند»؟ نازل شد من گفتم: ای رسول خدا، این فتنه و آزمایش چیست؟ فرمود: ای علی، تو آزموده می شوی و دیگران هم به تو مورد آزمایش قرار می گیرند، و تو (در پیشگاه خدا) از گروهی دادخواهی خواهی نمود پس برای دادخواهی آماده باش.[5] .

حضرت رضا علیه السلام فرمود كه رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم به علی علیه السلام فرمود: ای علی، تو حجت خدایی، تو باب خدایی، تو راه به سوی خدایی، تو آن خبر بزرگی، تو راه راستی، تو مثل اعلایی، تو امام مسلمانانی، و امیر مؤمنانی و بهترین اوصیا و سرور صدیقانی. ای علی، تو فاروق اعظم و صدیق اكبری. ای علی، تو جانشین من بر امت منی، تو ادا كننده دین منی، تو انجام دهنده وعده های منی. ای علی، پس از من مظلومی، ای علی، تو پس از من تنها می مانی. ای علی، پس از من از تو دوری می گزینند، من خدا و همه حاضران امتم را گواه می گیرم كه حزب تو حزب من است و حزب من حزب خداست، و حزب دشمنانت حزب شیطان است.[6] و[7] .









    1. بحارالانوار45:28.
    2. همان:50.
    3. بحارالانوار76:28.
    4. بحارالانوار، ط كمپانی71:8.
    5. بحارالانوار، 69:28.
    6. عیون اخبار الرضا علیه السلام 6:2.
    7. نقل از امام علی بن ابی طالب علیه السلام، ص 884-881.