کد مطلب:53241 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:240

مقدمه











تا آن زمان كه سه مسأله ی مهم در جهان - ذلّت و حقارت مرد به علت ناداری و بی چیزی، فساد و فحشاء زن به واسطه ی گرسنگی، نادانی و جهلی كه بر روی زمین وجود دارد، حل نشده است و همچنین تا آن زمان كه فشار و خفقان و تبعیض نژادی و استثمار در گوشه و كنار جهان به چشم می خورد شخصیت امام علی (ع) و كار مفید او «نهج البلاغه» نمی تواند مورد استفاده ی بشر قرار نگیرد.

امروزه بسیاری از مردم دنیا به علت پیشرفت علم و صنعت در زندگی راحتی به سر می برند، امّا متأسّفانه مقارن این احوال، اخلاق و معنویّت در بین آنها به تدریج از بین رفته و به نظر می رسد كه دنیا شدیداً محتاج اخلاق و معنویّات است.

بدیهی است كه علم جدید نتیجه یك رشته منازعات و كشمكش بین كلیسا و دانشمندان می باشد كه در طول مدت قرون وسطی به وقوع پیوسته است. مردم از كلیسا چنین انتظار داشتند كه به آنها آموزش مبانی اخلاق داده شود و اجتماع را به سوی سعادت و صلح و آرامش سوق دهد. اما برخلاف انتظارشان كلیسا برای حفظ موقعیت و تحمیل

[صفحه 2]

عقاید غیرواقعی خود از هرگونه پیشرفت و جهش علمی جلوگیری می كرد. در نتیجه دانشمندان گرفتار مشكلات زیادی می شدند و موقعی كه آنها اعمال غیراخلاقی كلیسا را آشكار می ساختند تحت شكنجه قرار گرفته و عاقبت با وضع بدی كشته می شدند. تاریخ می گوید Giardona Bruno فیلسوف و فیزیكدان ایتالیایی پس از هشت سال تحمّل شكنجه در زندان در جلو جمعیت به آتش كشیده شد و همچنین كوپرنیك ریاضیدان مشهور توسط كلیسا آزار و اذیت دید.

گالیله (Galilee) ستاره شناس نامدار در سن هفتاد سالگی به زندان افكنده شد و عاقبت پس از عذرخواهی در حالی كه به زمین زانو زده بود موقتاً از زندان رهایی یافت. به علّت چنین رفتار بد نسبت به دانشمندان و عكس العمل بر علیه روشن فكری مردم از كلیسا متنفر شده از دین برگشتند.

آنها (مردم) به تصوّر اینكه تنها دانش وسیله ای برای رهایی از بدبختی و فلاكت است خودشان را از مراكز روحانی عقب نگه داشتند و متأسفانه اروپاییان تا این زمان به آن ادامه داده اند.

البته بیزاری از مسایل دینی، الحاد و بی دینی به بار می آورد و ملحدین و منكرین خدا برای كردارشان هیچگونه مسؤولیتی در برابر وجدان و اخلاق قبول نمی كنند.

بنابراین علمی كه در اروپا آموزش داده می شود فاقد اخلاق و معنویت است. آموزش آن صرف نظر از جنبه ی اخلاقی و اینكه در آینده چه نتیجه ای خواهد بخشید، صرفاً به خاطر خود علم است.

اگرچه دانش جدید زندگی را آن چنان راحت كرده است كه اغلب مردم از آن لذت می برند ولكن این علم در آینده مفید خواهد بود یا مخرّب هیچ مسؤولیتی را به عهده نمی گیرد به طوری كه بسیاری از وسایل

[صفحه 3]

جنگی موحش و ویران كننده در نتیجه ی این علم ساخته شده اند.

به طور كلی اروپاییان بین دین و دنیا جدایی انداخته و معتقدند كه بین آن دو،هیچ رابطه ای وجود ندارد و بالاخره آنها دنیا را انتخاب كرده اند. این علم بدون اخلاق (اخلاق در آن رعایت نمی شود) در دست عده ای ستمگر و استثمارگر كه از دسترنج مردم كشورهای عقب نگه داشته شده گذران می كنند قرار گرفت به طوری كه هرگاه آنها خواستند از بدبختی ها خلاص شوند خطرات بزرگتری آنها را تهدید می كرد.

علاوه بر آن ما به چشم خود می بینیم كه با مردم طبقات پایین مخصوصاً سیاه پوستان در آمریكا به صورت غیرانسانی رفتار می شود و حس نژادپرستی صدها هزار مردم بیچاره و بی نوا را در اروپا سرگردان كرده است.

این اعمال قابل اعتراض و نفرت انگیز، عدم رعایت اخلاق و عدالت را نشان می دهد و آن خود به خود از بی دینی و شرارت سرچشمه می گیرد.

امروزه متأسفانه در عصر پیشرفت علم و دانش، نژادپرستی و تبعیض بی جهت و همچنین بی توجهی به حقوق مردم فاجعه ی بزرگی به بار آورده است. اخیراً اخبار تكان دهنده ای به وسیله ی رادیو به گوش می رسد كه عده ای دانش آموزان زیر 20 سال در آمریكا گروههای تبه كاری تشكیل داده اند و مسلح با تفنگ و یا با اسلحه سرد وارد كلاسهای درس می شوند و تأسف آمیزتر اینكه مواد مخدّر نیز به وسیله ی آنها پخش می شود. تعداد این گروهها از سال 1989 به دو برابر اضافه گشته است. مقامات صلاحیت دار به والدین آنها هشدار داده اند كه چنانچه این وضع ادامه پیدا كند ایالات متحده آمریكا در آینده دچار خطرات بزرگی خواهد شد.

[صفحه 4]

به جرأت می توان گفت این همه جنایت و قتل و خودكشی و آتش سوزیهای عمدی كه اغلب در سراسر دنیا اتفاق می افتد همه از شرارت و بی دینی ناشی می شوند.

شایان ذكر است كه تمام ادیان الهی مخصوصاً اسلام مردم را در فراگرفتن دانش عام المنفعه تشویق نموده و آن را از نظر وجدان و اخلاق ضمانت كرده اند.

به منظور تحقّق این امر، خدا پیغمبرانی را با قوانین مناسب با نیاز مردم زمان خودشان برانگیخته تا راه و روش زندگی را به آنها نشان دهند.

هر پیغمبر جدید مقداری از قوانین قبلی را به وسیله ی مقررات جدیدی، به همان اندازه كه امّتها ترقّی می كردند، باطل كرده است.

اصولاً ادیان الهی مردم را به یكتاپرستی كه تمام فضایل و روشهای پسندیده را به كار می گیرد دعوت كرده اند. میان آنها پنج پیغمبر اولوالعزم كه مأموریت جهانی داشته اند وجود دارند مثل حضرات نوح، ابراهیم، موسی، عیسی، مسیح و محمّد كه درود و سلام بر همه ی آنها باد.

هر یك از آنها جانشین شایسته ای برای خود انتخاب كرده اند تا قانون الهی را از تحریف و تغییرِ معنی حفظ نمایند. حضرت عیسی مسیح دوازده نفر حواریون را تربیت كرده است كه پیشرفت دین مسیح مدیون خدمات آنها می باشد.

حضرت محمّد (ص) آخرین پیغمبر خدا بود و قرآن مجید از آسمان بر او نازل شد. آن (قرآن) مردم را راهنمایی می كند و به آنها راه و رسم زندگی را می آموزد به طوری كه تا روز قیامت با نیازهای انسان سازگار می باشد.

تعلیم و تربیت محمّد (ص) اعراب را كه تا قبل از ظهور اسلام قابل

[صفحه 5]

توجه نبودند قادر ساخت تا بر دو امپراتوری بزرگ عالم، ایران و رُم، پیروز گردند.

اگرچه تاریخ، حضرت امام علی (ع) را چهارمین خلیفه ی اسلام نام می برد ولكن طبق احادیث معتبر از علما و دانشمندان بزرگ سنّی و شیعه حضرت رسول (ص) او را به عنوان جانشین و وصی خود انتخاب كرده است. او از زمان كودكی به وسیله ی پیغمبر آموزش دید و همه جا پیغمبر را قدم به قدم همراهی می كرده و هرگاه آیه ای نازل می شد شرح و تفسیر آن را مستقیماً از پیغمبر (ص) فرا می گرفت. بنابراین او تمام صفات پسندیده و محسنات را كسب نموده و در نتیجه تمام كردارش مطابق قرآن و بیش از هر كس دیگری به قرآن عمل كرده است.


كسی كه مایل باشد اسلام را بشناسد و باور كند، بایستی زندگی امام علی (ع) را به دقّت مطالعه نماید تا تحت تأثیر انگیزه اسلام متمدّن قرار گیرد.

[صفحه 6]


صفحه 2، 3، 4، 5، 6.