کد مطلب:62455 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:297

گزینش و انتخاب











از وظایف اصلی و مهم مدیر، گزینش و انتخاب منابع انسانی كار آمد برای سازمان است. انتخاب درست و مناسب افراد برای مشاغل مختلف در سازمان ضرورتی انكارناپذیر است؛چرا كه نیروهای انسانی بازوان فكری و اجرایی سازمان، و ركن مهم دستیابی به اهداف هستند، و موفقیت در انجام دادن وظایف و مأموریت های مورد نظر با استفاده از خدمات افراد شایسته و توانمند امكان پذیر است. بنابراین، در صورتی كه گزینش و انتخاب كاركنان به صورت مناسب انجام نشود و افراد بدون شایستگی و توانمندی برگزیده شوند؛ نه تنها سازمان را در دستیابی به اهداف و انجام دادن وظایف سازمانی یاری نمی دهند؛ بلكه خود به عنوان مانعی بزرگ بر سر راه موفقیت سازمان قرار می گیرند، و باعث به هدر رفتن فرصت ها و هزینه های ارزشمند سازمان می شوند.

اهمیت گزینش و نقش ویژه نیروهای انسانی در سازمان تا آن جاست كه امام علی (ع ) شایسته سالاری را به عنوان ركن اساسی و محور اصلی گزینش مطرح كرد، و معیار انتخاب افراد را تخصص و تعهد آنان می داند، و از گزینش افراد بر اساس وابستگی های كارگزار بودن در حكومت اسلامی، امانتی است كه باید به اهلش سپرده شود، كسانی كه شایستگی و توانمندی آن كار را داشته باشند. آن حضرت به مالك اشتر می فرماید:

فول علی امورك خیرهم؛[1] پس كارها را به بهترین آنان واگذار كن.

بهترین، و شایسته ترین فرد برا احراز مشاغل مختلف از نگاه امام علی (ع )، كسی است كه از یك سو تخصص لازم در مورد آن شغل را داشته باشد، و از سویی دیگر از ویژگی های مثبتی مثل دینداری، پاكی و صلاحیت خانوادگی، حیا و امانتداری بهره مند باشد. آن حضرت در این مورد می فرماید:

و توخ منهم اهل التجربة و الحیأ، من أهل البیوتات الصالحة و القدم فی الاسلام؛[2] از میان آن ها افرادی را كه اهل تجربه، و حیا و پاكدامنی، و از خانواده های شایسته بوده، و در اسلام پیشگام ترند، انتخاب كن.

بر اساس توصیه های مؤ كد امام علی (ع ) مدیران و مسئولان نظام اسلامی حق ندارند كه مشاغل دولتی را بر اساس وابستگی های خانوادگی یا سیاسی تقسیم كنند. آن ها مجاز نیستند كه امور اجرایی مردم را به كسانی واگذار كنند كه اصالت خانوادگی ندارند، و از فضایل و كرامت های اخلاقی به دور هستند. همچنین حق ندارند از كسانی كه از توانایی، تخصص، تقوا و تعهد لازم برخوردار نیستند، در كارها و مشاغل مختلف سازمان ها و نهادهای نظام اسلامی بهره گیرند؛ زیرا مدیریت و مسئولیت امانت بسیار مهمی است كه باید به افراد شایسته و متخصص سپرده شود. كسانی كه بدون داشتن شایستگی های لازم، خود را در مقام اداره امور قرار می دهند، و یا آن هایی كه افراد فاقد شایستگی و اهلیت را برای اداره كارها انتخاب می كنند، خیانت بزرگی مرتكب شده و اسباب نابودی خود و سازمان را فراهم می آورند.









    1. همان.
    2. همان.