کد مطلب:62457 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:317

اطلاعات











اطلاعات در هر سازمان، از منابع با ارزش، و دارای اهمیت ویژه ای است. میزان موفقیت و اثر بخشی سازمان ها و مدیران آن ها در فعالیت های مختلف، از جمله تصمیم گیری، تعیین خط مشی، برنامه ریزی، نظارت و كنترل، به توانایی آنان در جمع آوری اطلاعات و سازماندهی، توزیع، پردازش و كنترل آن ها بستگی زیادی دارد. از این رهگذر آنان می توانند در برابر محیط بسیار پیچیده و متغیر، و نیز در برابر عوامل تأثیر گذار محیطی، اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورده و در اختیار مدیران و مسئولان بخش های گوناگون قرار دهند.

گرد آوری اطلاعات و كسب اخبار در مسائل مختلف، از اهمیت و جایگاه ویژه ای در مدیریت حضرت علی (ع ) برخوردار بود. آن حضرت همواره بر كسب اخبار و جمع آوری اطلاعات، نیروها و مأموران ویژه ای را به صورت ناشناس به نقاط مختلف می فرستاد، تا اطلاعات و اخبار لازم را از عملكرد كارگزاران، امنیت داخلی و تحركات نظامی جمع آوری كنند و در اختیار آن حضرت قرار دهند.

ادله و متون تاریخی موجود نشان می دهند كه حكومت امام علی (ع ) از وجود تشكیلاتی كارآمد و دقیق برخوردار بوده است. یكی از این ادله، نامه هایی است كه آن حضرت به كارگزاران خویش نوشته است. دقت در این برنامه ها این حقیقت را نشان می دهد كه ایشان همواره عده ای را به عنوان مأمور اطلاعاتی در نقاط مختلف معین می كرد تا اطلاعات لازم را جمع آوری نموده و در اختیار ایشان قرار دهند. از جمله این نامه ها، نامه ای است كه به یكی از كارگزاران خویش نوشته است؛بخشی از آن نامه چنین است:

فاذا انت فیما رقی الی عنك لاتدع لهواك انقیادا ولا تبقی لآخرتك عتادا...؛[1] حال به من خبر دادند كه تو در پیروی از هوا و هوس ‍ فرو گذار نمی كنی و برای آخرتت چیزی باقی نمی گذاری.









    1. همان، نامه 71.