کد مطلب:62464 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:278

پرهیز از شتابزدگی و سستی











انجام دادن كارها خصوصا كارهای كلان و زیربنایی، نیازمند وجود مقدمات و زمینه سازی متناسب است؛به طوری كه اگر مقدمات و زمینه های لازم به وجود نیامده باشد، نمی توان به آن كار اقدام كرد؛ و در صورت اقدام نیز معمولا نمی توان به نتیجه مطلوب رسید. انجام دادن كارها پیش از فراهم آوردن مقدمات لازم و قبل از زمینه سازی، معقول و منطقی نبوده و بعید نیست كه فرد یا سازمان را با مشكلات بسیاری روبه رو سازد، و خسارات فراوانی به وجود آورد.

همان گونه كه شتابزدگی در كارها مطلوب نیست، و برای نظام مدیریتی مشكل آفرین است، سستی و كوتاهی در كارها نیز مطلوب نبوده و چه بسا فرصت ها و امكانات را به هدر دهد و خسارات بسیاری به جای گذارد. بنابراین، مدیران باید هم از شتابزدگی و عجله بپرهیزند و قبل از فراهم شدن مقدمات و اسباب لازم، به انجام دادن كاری اقدام نكنند، و هم به هنگام آماده شدن زمینه ها و مقدمات، سستی نكنند و فرصت را از دست ندهند.

امام علی (ع ) این مسأله را به مالك اشتر تذكر داده و می فرماید:

ایاك و العجلة بالأمور قبل أوانها و التسقط فیها عند امكانها، او اللجاجة فیها اذا تنكرت او الوهن عنها اذا استوضحت، فضع كل أمر موضعه و أوقع كل أمر موقعه؛[1] بپرهیز از شتاب در انجام دادن كارها قبل از رسیدن وقتشان؛و سستی و اهمال در كارها آن گاه كه انجام دادن كاری ممكن است؛و از لجاجت در اموری كه مبهم است؛و ضعف و سستی در اموری كه روشن است. پس هر كاری را در جای خودش قرار بده، و هر كاری را در وقت خود انجام ده.

بهره مندی از عقل، و خردمندی اقتضا می كند كه انسان هیچ كاری را شتابزده و نسنجیده انجام ندهد. بنابراین، مدیران عاقل و خردمند هرگز نسنجیده عمل نمی كنند و گرفتار شتابزدگی در عمل نمی شوند؛ چرا كه می دانند لازمه مدیریت صحیح و منطقی، این است كه قبل از انجام دادن هر كار جوانب و زوایای مختلف آن به درستی تبیین و بررسی گردد، تا كارها به صورت ناپخته و نادرست انجام نگیرد؛ زیرا كارهای شتابزده و ناپخته، به ویژه در كارهای مدیریتی، می تواند به شدت آسیب زا باشد، و مشكلات و خسارت های بسیاری به وجود آورد.

البته همان گونه كه از عجله و شتابزدگی در كارها باید اجتناب كرد، از سستی و اهمال در انجام دادن آنها نیز باید پرهیز نمود؛ چرا كه سستی و تأخیر موجب از دست رفتن فرصت می شود، و بازگشت فرصت نیز یا ممكن نیست و یا بسیار مشكل است.









    1. نهج البلاغه، نامه 53.