کد مطلب:62467 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:285

شرح صدر











شرح صدر به معنای بهره مندی از ظرفیت وسیع روحی و فكری، و تحمل و حوصله فراوان است. این حالت یكی از عوامل و شرایط اصلی مدیریت موفق و كارآمد می باشد.

مدیری كه سعه صدر و ظرفیت كافی ندارد، نمی تواند امور سازمان را به صورت صحیح و منطقی اداره كند و آن را به سر منزل مقصود رهنمون شود. كسی كه می تواند امور یك مجموعه را به شیوه ای مطلوب اداره كند كه تحمل، ظرفیت، شكیبایی و حوصله كافی داشته باشد و از كم ظرفیتی، تنگ نظری و نابردباری بپرهیزد.

امیر مؤ منان علی (ع ) سعه صدر را وسیله و ابزار لازم برای اداره امور دانسته و می فرماید:

آلة الریاسة سعة الصدر؛[1] وسیله و ابزار ریاست (و مدیریت )، سعه صدر است.

سازمان ها همواره با مشكلات، سختی ها و مسائل مختلفی روبه رو هستند، كه مدیران بایستی به صورت منطقی و صحیح برای برطرف كردن آن ها اقدام كنند. كسی می تواند در مقابل مشكلات و سختی ها به راه حلی منطقی دست یابد كه از توانایی، صبر، حوصله و مقاومت لازم برخوردار باشد؛ و این صفات همان چیزی است كه شكل كلی آن را سعه صدر می نامیم.

ذكر این نكته لازم است كه هر اندازه دامنه مدیریت فرد وسیع و گسترده باشد، به سعه صدر، ظرفیت و حوصله بیش تری نیاز دارد.

امام علی (ع ) كارگزاران خود را به سعه صدر و داشتن ظرفیت بالا و صبر و حوصله سفارش می نمود و به آنان توصیه می فرمود كه نسبت به خواسته ها و نیازهای مردم توجه داشته باشند؛ و با حوصله و تحمل به حل مشكلات و تأمین خواسته ها و نیازهای آنان همت گمارند و در این زمینه به هیچ وجه خود را طلبكار مردم ندانند؛ بلكه خود را خدمتگزار و در این زمینه به هیچ وجه خود را طلبكار مدم ندانند؛ بلكه خود را خدمتگزار آنان دانسته و با حلم و بردباری برای خدمت بیش تر به مردم تلاش كنند.

امیر مؤ منان علی (ع ) نه تنها كارگزاران خویش را به سعه صدر توصیه می كرد، كه خود بیش از آنان سعه صدر و بردباری داشت؛و زمانی كه مدیریت جامعه اسلامی را بر عهده گرفت، با عموم مردم حتی با كسانی كه با آن حضرت مخالف بودند، با سعه صدر، گشاده نظری، عطوفت و حلم و بردباری برخورد كرد، و از هر گونه تنگ نظری، كم ظرفیتی و نابردباری پرهیز نمود.









    1. همان، حكمت 176.