کد مطلب:62485 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:276

عناصر اصلی برنامه ریزی











چنان كه گفته شد، برنامه ریزی عبارت است از: تعیین اهداف و پیش ‍ بینی راه های دستیابی به آن ها در دوره زمانی مشخص و با هزینه معین. همچنین بیان شد كه تعیین هدف و پیش بینی راه ها و امكانات لازم برای رسیدن به مقصود، دو عناصر اساسی در فرایند برنامه ریزی بوده و نقش مهمی در آن دارند.

پیتر دراكر[1] معتقد است كه باید عملكرد یك مدیر با دو معیار اثر بخشی[2] توانمندی در انتخاب موضوعات و مسائل صحیح و مناسب )؛ و كارآیی[3] توانایی در انجام دادن كارها به صورت شایسته و مناسب ) مورد ارزیابی و قضاوت قرار گیرد. دراكر بر این باور است كه از میان این دو معیار، اثر بخشی خیلی مهم تر است؛زیرا اگر هدف های نادرستی انتخاب شده باشند، با هیچ میزان از كارآیی نمی توان آن را جبران كرد. این دو معیار، همان دو جنبه اساسی برنامه ریزی هستند، یعنی تعیین اهداف درست و سپس انتخاب راه درست برای دستیابی به این اهداف.[4] .

بنابراین، می توان گفت كه ترسیم هدف، و پیش بینی و انتخاب راه دستیابی به آن، دو ركن اصلی برنامه ریزی هستند، و نقش حیاتی در فرایند برنامه ریزی دارند. به منظور آشنایی با زوایای مختلف این دو مسأله و پی بردن به اهمیت آن ها، در این قسمت، به صورت مشروح به تبیین آن ها می پردازیم:









  1. .Drucker Peter
  2. .Effectiveness.
  3. Efficiency.
  4. .186:P ؛Management ؛Edwward, Freeman, James, Stoner.