کد مطلب:62527 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:596

تعریف کنترل











دانشمندان و نویسندگان مدیریت، تعاریف مختلفی از كنترل و نظارت ارائه كرده اند كه هر كدام از زاویه ای به نظارت و كنترل نگاه كرده و آن را مورد بررسی قرار داده اند. در این جا دو مورد از بهترین و جامع ترین تعریف ها را درباره نظارت و كنترل مطرح خواهیم كرد:

1. یكی از تعاریف نسبتا جامعی كه از نظارت و كنترل انجام گرفته، تعریفی است كه استیفن رابینز ارائه كرده است. او معتقد است كه كنترل را این گونه می توان تعریف كرد: كنترل عبارت است از فرایند تحت نظر قرار دادن فعالیت ها، به منظور حصول اطمینان از این كه آن ها همان گونه كه برنامه ریزی شده اند، انجام می پذیرند؛ و نیز اصلاح كردن انحرافات قابل ملاحظه و مهم.[1] .

بنابر این تعریف، نظارت و كنترل، فرایندی است برای كسب اطمینان از این كه اقدامات و فعالیت های جاری سازمان، در جهت اهداف پیش بینی شده و منطبق با اقدامات برنامه ریزی شده، می باشد. بنابراین، می توان گفت كه كنترل و نظارت فرایندی است كه بایدها را با هست ها؛ مطلوب ها را با موجودها؛ و پیش بینی ها را با عملكردها مقایسه می كند، و تصویر روشنی از اختلاف یا تشابه بین این دو گروه از عوامل را در اختیار مسئولان و مدیران سازمان قرار می دهد.

2. از دیگر تعاریف نسبتا جامع در مورد كنترل، تعریفی است كه رابرت ماكلر ارائه كرده و در آن، عناصر و اجزای اصلی فرایند كنترل را نشان داده است. او معتقد است: كنترل، تلاشی است سیستماتیك و نظام مند به منظور تعیین استانداردهای عملكرد، برای اهداف برنامه ریزی شده، طراحی سیستم باز خور نمودن اطلاعات، مقایسه عملكرد واقعی با استانداردهای از پیش تعیین شده؛مشخص كردن این كه آیا انحرافاتی وجود دارد یا نه؛و تعیین میزان اهمیت آن ها؛ و نیز انجام دادن اقدامات اصلاحی برای حصول اطمینان از این كه همه منابع شركت به شیوه ای بسیار مؤ ثر و با حداكثر كارآیی ممكن، در جهت دستیابی به اهداف شركت مورد استفاده قرار گرفته است.[2]









    1. .600:P ؛Management ؛Edward, Freeman, James, Stoner.
    2. .Tbid