کد مطلب:62529 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:221

امانتداری کارکنان سازمان











یكی از نیازهای اساسی سازمان ها و نیز از عوامل موفقیت مدیران در اداره مناسب سازمان، امانتداری كاركنان در قبال سازمان و منابع و امكانات آن است. مدیران و مسئولان در صورتی می توانند از منابع و امكانات موجود سازمان نگهداری كرده و در جهت دستیابی به اهداف سازمان از آن ها به صورت مناسب و بهینه استفاده كنند كه اعضای سازمان و كاركنان آن، امانتدار بوده و از استفاده نادرست و بی مورد از امكانات سازمان و خیانت نسبت به آن ها پرهیز نمایند. به منظور تشویق و ترغیب كاركنان به امانتداری و جلوگیری از خیانت و استفاده نامناسب آنان از امكانات سازمان، ضروری است كه سیستمی برای كنترل و نظارت بر عملكرد آنان طراحی و اجرا شود. البته در میان انواع مختلف سیستم های كنترلی، كنترل و نظارت مخفی و پنهانی در ترغیب كاركنان به امانتداری، مفیدتر و اثر بخش تر است؛در صورتی كه كاركنان به اصل وجود این سیستم اگر چه به طور اجمالی آگاهی داشته باشند.

امام علی (ع ) در قسمتی از عهدنامه معروف مالك اشتر، به او دستور می دهد كه با فرستادن مأموران مخفی، عملكرد كارگزاران خویش را زیر نظر گرفته و بر اعمال و رفتار آنان نظارت نماید. سپس یكی از دلایل عمده این مطلب را تشویق و ترغیب آنان به امانتداری عنوان كرده و می فرماید:

فان تعاهدك فی السر حدوة لهم علی استعمال الأمانة و الرفق بالرعیة؛[1] بازرسی و نظارت پنهانی تو، سبب می شود كه آن ها (كارگزاران ) به امانتداری تشویق شوند.









    1. نهج البلاغه، نامه 53.